Hoofdsponsor

1/72 Italeri OH-58D [DONE]

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.278
attachment.jpg


Een hele tijd geleden hadden we dit videospel op de 64-bit console dat een beetje matig was qua scenario. Je kreeg de beschikking over ofwel een AH-64 met een boordkanon en raketten, ofwel een Hughes 500 die alleen dat kanon had en dus niet evenwaardig was, en daarmee moest je dan over een 3D-eiland met 2 types tanks en raketlanceerders vliegen. Soms schoten die eens terug, waarbij er "incoming" klonk, en je op een raketje moest schieten. Ik herinnerde dat het wat onrechtvaardig was dat die kleine chopper vaak zijn missie niet kon afwerken. Het geheel werd ook overgoten met een Apocalypse-now synthesizerdeuntje. Pure eighties-stijl in een console uit de jaren negentig.

attachment.jpg

Over twee jaar had ik op BSMC deze B-25 ingezet, waaruit een prijs in natura uit was voortgekomen. Het was een Italeri helikopterkit in de voor mij niet zo courante schaal 1/72.

attachment.jpg

In de doos zaten de sprues en de decals, maar niet meer de penselenset en de verfpotjes, vandaar vermoedelijk de keuze van de verkoper om deze doos als prijs te selecteren. Laten we een gegeven paard niet in de bek zien, dacht ik, want er valt van dit kitje vast wel iets te brouwen. Eerst zocht ik op Scalemates wat er gedaan kon worden om de rudimentaire binnenkant wat interessanter te doen lijken. Het bleek nu niet meteen een van de meest ondersteunde Italeriproducten te zijn. Ik vond wel een Pavla resinkitje maar dat moest besteld worden op een Zwitserse site. Voor de referentie ging ik op zoek naar de Rue de l'Escadron in Etterbeek. Het rek met helicopterliteratuur leverde niets bevredigends op, maar op de stapel Squadronboekjes vond ik de geknipte editie. Gisteren op de laatste nieuwe editie van BSMC kocht ik een set piloten van PJ bij Robi Modelbouw. Men raadde de Cargo Crew aan omwille van de anoraks, maar ik wilde piloten met helmen en geen petjes. Ik ga dus straaljagerpiloten omscratchen. Hierbij de setup van het project:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik ben er ondertussen uit geraakt dat ik deze versie zou willen bouwen:

attachment.jpg

Maar ik moet de decals nog zien te vinden. Ze zijn beschikbaar van het merk Globaltoy. Silenoz had al uitgelegd waar ze te koop staan maar misschien heeft iemand er nog een setje liggen. De doodshoofden lijken me zo'n 10 mm hoog te moeten zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is de doodskop van de ''punisher'' misschien eens zoeken voor decals onder die titel ?
 
Hey,

Mooi modelletje. Met die upgradesets zal dat zekers goed komen.
De boekjes van Squadron signaal zijn echt wel goede documentatie, heb er hier ook een hele boel van liggen.....😉😀
 
Bedankt, Swaken. Ze blijven er vaak veel geld voor vragen, die boekjes...
 
Hey,

Steven, da's Indd het geval. Niettemin kun je daar je goed mee behelpen. Soms eens kijken bij 'zoldervekopers' daar kun je soms een slag doen. 😉
 
Eerste update, de resinstukken zijn geprepareerd voor gebruik. Eerst een vergelijking met de Italeri cockpit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zoals je ziet heeft het resin duidelijkere apparatuur, bedrading, veel betere zeteltjes (dat leken wel luchtmatrassen) en een afgewerkte vloerstructuur, hier minder goed te zien. De referentiefoto's komen allemaal uit mijn boek.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze dryfit toont twee aandachtspunten: ten eerste moeten de piloten wat bijgewerkt worden voor ze recht achter hun knuppel kunnen plaatsnemen. Ten tweede moet de deur gerescribed worden. Die kreeg uiteindelijk een andere vorm omdat ze anders tegen de wapenpyloon stootte en in haar geheel weggenomen moest worden. Achter deze deur vind je alleen maar apparatuur.
 
De cockpit staat in de kleur, een mengeling van Tamiya zwart en German Grey. Ik moest wel zorgen dat de deurpanelen iets meer detail kregen. Ik heb zelfs een stukje van elk paneel moeten snijden en in de hoek van de deurpost kleven.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De zeteltjes hebben hier een wash gekregen. Ik heb geprobeerd een post-shade op het interieur te leggen.

attachment.jpg

De schermpjes op het instrumentenpaneel zijn donkergroen geschilderd, de foto is echter wat flou.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit paneel heb ik er maar uitgehaald, zodat je ook van het elektronica-compartiment iets kan zien.

attachment.jpg

Er is wat overtuigingskracht nodig om de kist dicht te krijgen met de resincabine er in.
 
Heel wat overtuigingskracht.

attachment.jpg

attachment.jpg

Maar dan zat hij ook wel goed dicht.

attachment.jpg

En dan was het puzzelen om de canopy er in te krijgen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De pootjes staan er ook onder, al is daar wat opschoonwerk aan vanwege flash en geen locator holes.
 
Amai zeg stevige verbouwingswerken hier.Maar da gaat goed komen zie ik.Nog veel succes ermee.
 
Blijkbaar toch heel wat werk aan.
Heb ooit de Matchbox versie van dit toestel zonder bijkomende AM gebouwd en vond het een leuk ding.
 
Ja, er komt nog wat werk aan als je de foutjes er uit wil halen. Hier zie je enkele voorbeelden.

attachment.jpg

De ALQ 144 moest vevangen worden, want die is voor een oude versie van de heli die je hier in het boekje terugziet. Hij moet er eigenlijk zo uitzien:

attachment.jpg

Bovendien kwam hij slecht uit de samenvoeging van de twee helften die je krijgt. Ik kan beter zelf iets fabrieken, maar ik moet nog iets bedenken dat even hard blinkt.

attachment.jpg

De staart kon ook wat uitgewerkt worden met ijzerdraad.

attachment.jpg

Je ziet er naast liggen wat ik verwijderd heb.
 
Ik heb het belangrijkste onderdeel eens aan een vergelijking onderworpen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De rotor ziet er op het eerste zicht perfect uit. De bol heeft de juiste vorm en er moet alleen nog een naad rond gelegd worden. De rotorkop is wel als een blok gegoten.

attachment.jpg

De aap komt uit de mouw als je de rotor kantelt. Bij de echte lopen de bevestigingsbouten voor de bladen van onder tot boven door. Bij Italeri hebben ze een stuk uit het blad gevijld en daardoor zit er een knik in de as. Zeer leuk om te ontdekken als de bladen al verlijmd zijn. Dat was gelukkig gebeurd met Tamiya lijm, die is nog makkelijk los te pulken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

We zetten de zaag er in, want er moet meer tussenruimte zitten tussen de onderdelen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er moeten ook gaten in zitten, dus moeten de grijpers die het rotorblad vasthouden erg dun gevijld worden. Dan kan je er met een scalpel gewoon door steken.

attachment.jpg

De happen uit de rotorbladen worden opgevuld met stukken sprue. Dat kan later in vorm gevijld worden.

attachment.jpg

Dit gaat er al beter uitzien, maar de tang grijpt bovenaan nog steeds te ver. Ik moet nu uitzoeken welke maat de verkeerde is.
 
Dat is een heel serieus werk in die schaal, vol bewondering.
 
Het gaat nog een boel serieuzer worden, Erwin. Dit was en voorsmaakje voor wat er nog met de rotorkop moet gebeuren. Er is een bedrijf dat de kop in 3D print voor een van hun eigen modellen, Attack Squadron. Daarvan komt het volgende plaatje.

attachment.jpg

Deze verschillen moet ik dus gaan scratchen.

attachment.jpg

De rotor is zelfs wat te klein, omgerekend had hij zo lang moeten zijn.

attachment.jpg

Eerst werden de ronde stukjes doorgezaagd.

attachment.jpg

Dan werden ze losgesneden van de kruisarmen, zagen ging niet meer door de geringe dikte.

attachment.jpg

Met wat kleine reparaties lag het er spoedig zo bij. Ik weet dat dit nogal ver lijkt te gaan in destructieve zin, maar vanaf nu kunnen we terug assembleren.

attachment.jpg

De vleugels er terug aan.

attachment.jpg

Ontbrekende stukjes scratchen.

attachment.jpg

Nieuwe dekplaat er op.

attachment.jpg

Het trekt toch al ergens op, nu.

attachment.jpg

Maar dit trekt er dan weer niet op, de intake voor de turbine had anders gemoeten. Dit ga ik volgende keer regelen met metaalplaat.
 
Mooie aanpassingen, maar het ziet er wel broos uit..
Enige versterkingen aangebracht? Of ga je extra voorzichtig moeten zijn met dit model?
 
Op deze schaal hoeft het niet erg sterk te zijn. Door het kruis in het midden te laten zitten, is er een versteviging. Dat wordt bij de echte onderbroken bij de pitch-actuators.
 
Dees is gene kattepis amaai hier komt wat bij kijken
Maar 1 ding zou ik wel eens willen vragen als je uitleg geeft en je zet een benaming of een afkorting van iets gee eens wat uitleg over wat het gaat of wat het is ik zie hier dingen die voor jullie allemaal de normaalste zaken zijn , en ik en nog vele onder ons weten begot niet waar jullie het over hebben , het heeft me maanden gekost om er achter te komen wat een turet of zo iets is een canopy weet ik nog altijd niet wat het is en zo zijn 10 tal dingen waar ik of iemand anders de ballen van weet
Als ik iets bouw geef ( probeer ) ik altijd uitleg voor wat het dient of hoe het werkt desnoods de echte foto's erbij en ik heb daar over al vele goeie reacties gehad , want vele bouwen een auto en kleven dat op de plaats waar het moet komen en dat was het dan en als ze weten waarover of voor wat het dient kunnen ze de kleuren ervoor aanpassen of bewerken dat het er uit ziet zoals het moet
Daarjuist in die heli word er gesproken van iets ( ? ) dat moet vervangen worden ik zou niet weten wat het is ik dacht dat het iets uit een discobar was met van die spiegeltjes of glaasjes wat weet ik voor wat het dient dus mijn interesse vloeit weg want ik denk het zal wel moeten he en dat was het dan
Sorry vrienden ik reageer niet negatief hoor want jullie werken zijn 1 voor 1 bewonderenswaardig maar ik ken er helemaal niks van en dat is ook zo met de mensen die schepen bouwen
Ik kijk er graag naar maar ik weet niet voor wat het allemaal dient en dat vind ik spijtig als jullie dan toch de moeite doen om uitleg te geven maak het dan in mensentaal zodat iedereen er van kan genieten en over mee praten
Ik hoop dat jullie verstaan en begrijpen wat ik bedoel
Groetjes en doe lekker verder met jullie kunstwerkjes i loving it
Marc
 
https://en.wikipedia.org/wiki/AN/ALQ-144

Marc, deze spiegelbol kan voorkomen dat je heli opgeblazen wordt door een raket die met infrarode signalen geleid wordt. Het is dus een vorm van elektronische oorlogsvoering. Het is onbegonnen werk om bij een vliegtuig de betekenis van alle onderdelen te proberen te achterhalen, er zitten waarschijnlijk een honderdtal kleine en grote uitsteeksels aan die allemaal een eigen functie hebben. Zo zitten er ook kabelsnijders om niet achter een telefoonpaal te blijven hangen, of infraroodlampen die je niet ziet met het blote oog maar die gebruikt kunnen worden om onopvallend in formatie te vliegen. Over sommige van de genoemde zaken heb ik het uitgebreider dan andere en van sommige dingen weet ik zelf allen maar de naam. Met die naam kan je dan wel meer te weten komen, zoals de link hierboven. De canopy is iets dat elk vliegtuig heeft, maar jou zegt het waarschijnlijk meer als je "cockpitkap" hoort. Dat is bij vliegtuigbouwers zo algemeen als voor jou het woord "ambruyage" zou zijn, maar een Nederlander zou mogelijk alleen "ontkoppelingspedaal" begrijpen. Als er nog zaken zijn die je niet begrijpt, aarzel dan niet om het te melden, misschien is het voor de andere volgers ook nuttig.

The ALQ-144's distinctive appearance has earned it the nicknames "disco light" or "disco ball".
 
Laatst bewerkt:
Ok Steven het was ook niet persoonlijk bedoeld hoor maar iedereen die met militair of iet te maken heef of had begrijpt deze zaken
Daarom dat ik altijd de Vlaamse en Nederlandse benaming er bij te zetten soms gebruik al eens dialect gelijk culasse ( cilinderkop ) en dat heft dan oor jullie weer een andere betekenis daarom probeer ik altijd het de juiste benaming te geven . Ok ik begrijp ook dat je niet ieder ding of apparaat kan beschrijven , daarom dat ik het maar voorstelde er moeten geen technische daden bij komen maar efkes een kleine uitleg dat de leek er mee over kan praten en begrijpen want ik zie dat er een deel nieuwe recruten zijn bijgekomen deels door mij en daarom dit voorstel
Verder is het voor mij genieten hoor
Ik breek niks af hoor ( bij mijn bouw misschien een beetje lijm en het plakt terug;););) ) ik het altijd knap wat jullie uit een doos met plastieken stukjes zo mooie taferelen kunnen maken
Grt
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan