Hoofdsponsor

1/72 Italeri OH-58D [DONE]

Het was nu even uitkijken naar de tail rotor van de helikopter. Ik ging er van uit dat die verloren gegaan was tijdens het verhuizen. In mijn verlofperiode was ik van plan een poging te doen om het rotortje te scratchen. Gelukkig heb ik het wat op zijn beloop gelaten, want bij het leegmaken van een doos van een half-track voor het diorama bij de militaire voertuigen vond ik plots de sprue van de helikopter terug. Ik had de staartrotor blijkbaar nog niet losgemaakt.

attachment.jpg

Ik was heel blij dat hij terecht was, want sommige details zouden moeilijk geweest zijn om te maken. Toch heb ik de rotor niet helemaal gebruikt. De aandrijfas was namelijk te dik, ik heb hiervoor een stukje styreen in de plaats gezet. Ook de actuator voor de pitch is met een klein stukje metaal nagebootst.

attachment.jpg

Nu de heli klaar was, wilde ik ook nog proberen gebruik te maken van de piloot van PJ Productions die ik ervoor had gekocht. Het masker met de luchtslang, bedoeld voor een straaljagerpiloot, was bij deze opengeklapt en dus makkelijk van de helm te verwijderen. Ik wilde hem niet in de cockpit omdat hij dan de detailset van Pavla aan het zicht zou onttrekken. Hij moest dus vanuit een zittende houding naar een staande omgevormd worden. Ik besloot om hem neer te zetten op het moment dat hij uitstapt. Daarvoor moest een been naar onder gestrekt worden.

attachment.jpg

Nadat het onder- en bovenbeen geherpositioneerd waren, heb ik ook de arm zodanig aangepakt dat hij zich daarmee afduwt van de canopy.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan kon er nog wat geschilderd worden. Ik begon met de piloot groen te primeren. Dan was er nog net genoeg tijd om de HMMWV's te schaduwen met Flat Earth. De ene kap was daarvoor ook al even met groen aangepakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu kunnen er dus decals gekleefd worden.
 
Hoe doet hij het weer ????
precies of hij het de man van modelbouw is ....
mij lukt niet zo goed om mijn focus bij zoiets te houden de laatste maanden.
ben zo nerveus ... in het doen en gedachten.
 
Mooi werk vind de kleuren heli geslaagd Steven
 
Bedankt voor de complimenten. Dit diorama gaat zondag meedoen aan de wedstrijd in Mol, samen met nog 5 andere modellen waarvan ik er vier dit jaar afgewerkt heb. Ik heb het nu voor 99 procent voltooid en kon het niet laten hier al foto's van te plaatsen. Eerst eens kijken hoe ik de figuur in de verf gezet heb. Zo'n piloot ziet er zo uit:

attachment.jpg

De figuur was al donkergroen gespoten, waarna er camovlekken in Flat Earth en lichtgroen geplaatst werden met de tip van een fijn penseel. Het gezicht werd geschilderd met Panzer Aces verf en de handen, die eigenlijk handschoenen tonen, zijn ook in huidskleur gedaan. De figuur is tenslotte in een rainmark-wash van AK gezet om een zanderig filter te verkrijgen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna is dat in de matte lak gezet, samen met de HMMWV's en het ondergrondje. Toen dat gedroogd was, heb ik terug een donkergroene wash uitgevoerd voor meer diepte. Het glas op de helm is zwart geschilderd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik vond dat hij klaar was om op te stellen. Alle voertuigen zijn dan met Pattex contactlijm op het dio gezet, de Hummers moesten nog eens met secondenlijm bevestigd worden. Het enige dat nu nog niet gedaan is, zijn het scratchen van eventuele radio-antennes en het vastlijmen van de portieren van de helikopter. Kan ik ze daar wel neerleggen? Er zitten drie decals per deur op, dus heb ik er graag eentje bij.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
De portieren komen niet op de heli omdat er een gepimpte cockpit in zit. Toch vond ik ze wat hinderlijk zo op de grond, dus heb ik daar een andere oplossing voor gezocht.

attachment.jpg

Uit stukjes plank heb ik nog kleinere plankjes gesneden. Ze worden met kneedgom vastgemaakt zodat ze makkelijker te verlijmen zijn.

attachment.jpg

Op deze paletten zullen de deuren straks rusten. Daardoor zal het beter te zien zijn dat ze daar met opzet neergelegd zijn.

attachment.jpg

Ik had ook nog gezien dat er een nummer op een antenne moet staan, dat te maken heeft met de productie. In de sparebox ging ik op zoek naar kleine witte cijfertjes.

attachment.jpg

Dit is het geworden, de cijfers moesten boven elkaar staan.

attachment.jpg

attachment.jpg

De radioantennes zijn hier toegevoegd. Eentje is geplooid en aan het dak vastgelijmd met een Uschi van der Rosten-draadje. Ik wilde ze eerst zwart spuiten met de spuitbus, maar dat leverde meteen druppelvorming op. Ik heb die verf er dus terug afgehaald en de antennes met Vallejoverf gekwast. Ik heb ook nog de banden met rainmark-wash behandeld, ze konden moeilijk nog schoon gebleven zijn.
 
Nu de eindplaatjes niet vergeten...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zal vermoedelijk niet al te snel terug 1/72 spul van de band rollen hier, want het is toch wel prutsen voor alles er staat. Maar ik was toch verbaasd van wat je uit zo'n kitje kan krijgen.
 
Geen 1/72 meer?, deze is in ieder geval schitterend, mag je trots op zijn!
 
Mooi gedaan Steven.
Pascal
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan