Hoofdsponsor

1/6 Jill Valentine (KIP, Japanse garage kit)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit is inderdaad feedback waar ik eens kan op letten, ik ben inderdaad een beginner met de AB :wacko:.
Bedankt Amazone :).

Zal nog wat oefenen voor ik verder ga met Jill....

Grtz,
Beyond
 
Hoi Beyond, goed dat je aan de airbrush bent vriend !
Als ik je een tip mag meegeven, hij is hier als eens uitgeschreven denk ik : alvorens je het figuurtje te lijf gaat, even "oefenen" en affiniteit krijgen met je combinatie druk/verfdikte.
Desnoods wat bijstellen.
Daarbij mijn eigen ervaring, maar dit geldt daarom niet voor iedereen : ik merk dat ik mijn nevels veel fijner krijg door de druk toch iets op te voeren. De verf mag dan wel niet te waterachtig zijn, want dan dreigt die door de luchtstraal opgestuwd te worden. Heel rustig werken is dan de boodschap.

Ik heb niet altijd alle topics in het oog omdat ik simpelweg mijn vaste traject heb hier op het forum. Toch zal ik proberen om goed op te letten, want ook figuren dragen mijn interesse weg.

Gunit, die u pm gestuurd heeft.
 
als je spuit moet je u hendeltje altijt max achteruit trekken dus volle bak lucht geven en dan stilletjes induwen voor verf.

typis beginners fout met ab. (altijt vollebak lucht geven)

Hier ben ik het dus niet helemaal mee eens want door de hoeveelheid lucht te geven kan je ook de hoeveelheid verf wat op je model terecht komt bepalen .

De double action spuiten zijn juist gemaakt om met een combinatie lucht en toevoer verf te spelen om bepaalde effecten te bereiken die niet met een single action spuit zijn te doen, want anders anders hadden ze geen double action uit hoeven te vinden ;)

Voor de rest heb je het prima uitgelegd voor de starters.

Nog een basis principe, als je begin met spuiten eerst lucht dan verf toevoegen en als je stopt met spuiten eerst de verf stoppen en dan pas de lucht dit voorkomt dat er verf zich ophoopt aan de punt van de naald, als dit gebeurd en je begin met spuiten krijg je meteen een paar spetters op je werk :angry:

Ron
 
Ik vind de uitleg nu best wel verwarrend :unsure: Is het niet zo dat ge de "trekker" van de AB moet induwen om lucht te krijgen, en achteruit trekken om verf te krijgen ?
Zo is het toch met mijn Paasche AB.

Groeten, Pascal
 
Ik vind de uitleg nu best wel verwarrend :unsure: Is het niet zo dat ge de "trekker" van de AB moet induwen om lucht te krijgen, en achteruit trekken om verf te krijgen ?
Zo is het toch met mijn Paasche AB.
Groeten, Pascal

Nee hoor het is niet verwarrend :laugh: je heb gewoon helemaal gelijk.

Er zitten hier twee personen gewoon een beetje te stumperen :laugh::laugh:

ron
 
je hebt zeker gelijk wat dat betreft. induwen voor lucht ;)

ron/ dit is goed als je al enige ervaring hebt en dan bedoel ik niet 5 uur spuiten maar wel wat meer. tog kan je het zelvde efekt bekomen als je max druk geeft. en als je verf weg loopt van de lucht druk ben je gewoon te veel verf aan het geven of te lang op 1 plaats aan het spuiten.

ik wou deze informatie delen omdat Beyond nog niet zoveel met zen ab gewerkt heeft en hem tog de juiste werking van de ab voorleggen. éénmaal fout aangeleert is het verekkes mooilijk om dit weer afteleren. zo spuit ik ook met mijn 2 vingerkootje inplaats met het eerste, en ik kan het ook niet meer afgeleerd krijgen.:)
 
Ik had het al begrepen dat er een misse was met lucht/verf - trekken/duwen ;)

Maar nog een vraagje, zou het dan beter zijn als ik de trekker wat meer naar achteren hou, vóór ik de naald vastzet, zodat ik de naald dan minder naar achter kan trekken?
Of blijf ik daar beter af? :ph34r:

Wat jullie zeggen over oefenen is helemaal waar, ik moet nog veel oefenen, en dat probeer ik ook, maar een auto (oude Lesney/Matchbox), een tankje en een figuur zijn totaal anders om te spuiten :wacko:
En ik moet ergens beginnen, nietwaar ;)
Het belangrijkste voor mij momenteel, is dat ik de airbrush leuk vindt om mee te werken, na mijn allereerste (slechte) ervaringen ermee jaren geleden....
Want zelfs met deze "kleine" ongemakken, vind ik mijn resultaten goed meevallen (vergeleken met die van jaren geleden..), hoewel ik jullie hulp dus nog veel nodig zal hebben, en dit ook zeer waardeer dat jullie willen helpen...

Alvast hééél erg bedankt daarvoor :)

Grtz,
Beyond
 
Als je echt goed met je airbrush wil leren omgaan, dan moet je eens oefenen om je naam te spuiten.
Niet in drukletters maar in 'schoon schrift'.
Op die manier ga je leren om automatisch je verf-/ luchtmix te doseren.

Dit klinkt een simpel iets maar als je er aan begint zal je al gauw ontdekken dat je naam schrijven nog niet zo gemakkelijk is.


Veel succes toegewenst. ;)



Droop
 
je naald moet je helemaal naar voor duwen en dan vast draaien. anders krijg je een lek tussen je naald en nozzel en als je dan lucht spuit komt er verf mee door wat niet de bedoeling kan zijn.

alle begin is mooielijk maar het went wel hoor ,en gewoon durven en als het fout is verf er af doen en opniew beginnen ;)
 
Kijk, daarom hou ik dus van mijn Aztek, niets geen wieltjes die in de juiste stand moeten gezet worden, t'is gewoon "plug-and-play".
 
Dat is dus iets dat ik nog een beetje aan het uitzoeken ben..... :wacko:
Er zijn zoveel verschillende airbrushes, en elk met hun eigen systeem...

Zelf heb ik dus twee Badgers en nog één van een onbekend merk (die ik nog nooit gebruikt heb omdat ik geen koppelstukje heb om aan te sluiten op de compressor...)
En dan nog zo'n goedkoop Revell AB toestandje, maar dat tel ik niet mee....
Zal morgen eens foto's nemen ervan ;)

Dan kan er misschien gerichter over de verschillen gesproken worden??
En versta ik het misschien beter als er over iets gesproken wordt...;)

Grtz,
Beyond
 
Het enige dat ik kan bijdragen is volgende;
Ik gebruik een druk van 0,8 à 1 bar.
Verf voldoende verdunnen.
Even testspuiten op een stukje karton of papier.
Dan verschillende dunne lagen aanbrengen met een paar minuten wachttijd tussen de lagen.
En afwerken met een natte laag, maw iets meer verf.
Steeds voor je model beginnen spuiten en er volledig voorbij gaan.
De eerste keren was het alof er geen verf op mijn model kwam, maar je moet dus geduld hebben.
In één keer een model dekken gaat echt niet.
En misschien als er iemand kort bij u woont eens advies gaan vragen
Dit heb ik kunnen doen bij GUnit en dat helpt dus echt.

Erik.
 
Zoveel verschillen zijn er niet hoor want alle Airbrushes (AB)werken op hetzelfde principe op een uitzondering na die niet van toepassing is voor onze hobbie.

Single action AB, de naam zegt het al je regelt alles hier, verf en lucht, in een handeling... de trekker naar beneden drukken.
Deze AB is prima geschikt voor grote vlakken en wat fijner spuitwerk.

Double Action AB, hier moet je twee handelingen verrichten indrukken voor de lucht toevoer trekker naar achter verf toevoer regelen.
Deze AB is geschikt voor grote vlakken en beter geschikt voor het detail werk dan een single action AB.

Dan heb je nog verschillenden manieren hoe de verf word opgeslagen,
Bottem feed het beruchte glazen potje aan de onderkant van de AB.
Gravety feed het cupje bovenop de AB.
Side feed daar zit het potje of cupje aan de zijkant van de AB zoals bij de Aztec AB.

Voor en nadelen
Bottom feed, Als dichtbij je model moet spuiten kan het potje weleens in de weg zitten zodat je niet dichtbij genoeg kan komen (door het formaat van deze potjes.
Als het potje bijna leeg is kan je weleens een probleem hebben dat de verf niet regelmatig door dE AB komt en dus dat je soms alleen lucht trekt inplaats van verf.
Voordeel je kan aardig wat verf kwijt zodat je echt grote vlakken kan spuiten ten opzichte van de Gravety AB`s.

Side feed, hier heb ik geen echte ervaring mee maar je heb wel gedeeltelijk hetzelfde probleem als de bottom feed als het cupje leegraakt al is dit hier minder.

Gravety feed, De cup zit bovenop wat resulteert in een constante toevoer van verf en door deze positie zit hij niet snel in de weg als je iets echt dichtbij moet spuiten.
Nadeel, het formaat van de cup, je kan niet echt veel verf meenemen zodat je weleens tussendoor moet bij vullen.
Dit systeem staat in de AB wereld het hoogst aangeschreven.

Voor de rest is het spuiten ervaring opdoen met de dikte van de verf en de luchtdruk en veel oefenen ;)

Uiteraard valt er nog wel wat meer te vertellen denk ik maar dit is zo`n beetje de verschillen in AB`s

Ron
 
Mod

Jongens we gaan nu erg veel offtopic. Er is een topic voor airbrusch gedeelte.

Daar mogen jullie natuurlijk deze discussie en lessen verder doen. Maar het duurt nu echt te lang en blijft niet tot een simpel antwoordje. ;)

Mod Modelengeneer.
 
Vandaag heb ik de olieverf nog eens bovengehaald, en intussen ook Jill Valentine erbij genomen.

Jill had intussen al een AB laagje gekregen met lichtbruin (geen foto's van, sorry :O ). Dit diende als basis om eigenlijk nog een AB laagje te krijgen, maar in mijn enthousiasme om er terug aan te beginnen totaal vergeten....
Dus heb ik gewoon mezelf gekl**t, en mag ik nu op een andere manier verder werken 8)
Ik ben dus begonnen met olieverf. Eerst een laagje cadmium rood, wat geel, en als laatste enkele laagjes wit erover/doorheen geblend.
Dit is het resultaat tot nu:
029-Jill valentine.JPG
030-Jill valentine.JPG
033-Jill valentine.JPG
034-Jill valentine.JPG
035-Jill valentine.JPG
036-Jill valentine.JPG

Momenteel ben ik niet 100% tevreden met het resultaat. Waarom niet? Wel, misschien moeilijk te zien op de foto's, maar mijn borstel begon wat kuren te krijgen op het laatste, waardoor ik strepen begon te trekken in de verf. Ook de verf begon kleine klontertjes te maken (teveel verf??) Hoe meer ik het probeerde te verbeteren, hoe erger het werd. Ik ben dan maar gestopt.
Zal het nu enkele dagen laten drogen, en dan zien of ik het een beetje kan veranderen...???
Wellicht met een licht vochtige penseel (white spirit) er eens over gaan om de klontertjes te blenden???
Of heeft er iemand van jullie een andere oplossing?
 
Laatst bewerkt:
Op foto ziet het er goed uit.
Kan je spijtig genoeg niet helpen omdat ik zelf de b*ll*n verstand heb van figuurschilderen en olieverf.
 
Merci Camaro :)

Intussen ben ik te weten gekomen wat er op de doos staat hier in het rood omkaderd:
025.JPG

The picture says:

Mottomo konnan na mirai - sorewa ikinokoru koto data.

最も: (superlative)
困難: (difficulty)
な: (connective particule)
未来: (future)
それは: (this)
生き残ること: surviving
だった: be verb in the past form

So we get : The greatest difficulty of the future was to survive.

There is an interesting pun with the verb tenses suggesting the character knows about the future and, consequently, travelled in a time machine to the present to tell us about it.

(vertaling dankzij een vriend uit Tokio van een vriend van mij uit Frankrijk :O )
 
Laatst bewerkt:
yep,op de foto zie je het niet

maar is toch een prachtige madam aan het worden;
 
op de foto kan je daar niets van zien , dus veronderstel ook dat het dan nog beter zal mee vallen eens hij enkele dagen is uitgedroogd
de huids kleur zelf is zeer geslaagd naar schaduwen toe al zou ik persoonlijk voor een net iets lichter kleurhuid gaan.
Je kan alleszins zeer goed overweg met olieverf en kleuren blenden. petje af daarvoor

tom
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan