Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Hanomag R40 (1/72) [DONE]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Hoi iedereen,
Heb besloten om mij toch in te schrijven in deze groepsbouw omdat ik vind dat een initiatief toch wat steun verdiend.
Of mijn bouw in die, voor mij korte, periode zal afgewerkt raken weet ik niet maar ik was toch al van plan deze te bouwen om bij mijn Do24T te plaatsen en kan dit dus zowel in deze periode doen.

Wat hebben we?
- kit van HP Models, schaal 1/72,
- full resin zonder PE of decals,
- geen kleurinstructies

attachment.jpg

de boxart

attachment.jpg

summiere instructies,

attachment.jpg

en een plateau tere onderdelen.

Uit vrees de onderdelen kwijt te raken zal ik ze nog niet opkuisen.
Als hulp bij de bouw kan ik enkel terugvallen op een artikel verschenen in SteelMasters Hors Serie nr24 Berlin.

We gaan er dan ook het beste proberen van te maken in die week en als ie niet af geraakt dan ook niet getreurd, dan werken we die later wel af. Hij komt trouwens niet op een ondergrond maar zal deel uitmaken van mijn vliegveld.

Tot later.
 
Dit soort bouwprojectjes is altijd een genot om te volgen. Gelukkig zijn er van deze tractor de nodige referenties te vinden. Een maandje of zo terug had ik een andere Hanomag tractor gekocht en daar kwam ik niet verder dan twee vage zwartwitfoto's. Die heb ik maar ingeruild omdat ik er echt helemaal niets mee kon. Ik ben benieuwd wat jij met dit modelletje gaat maken. De gietblokjes zien er in elk geval alweer ehm... spannend uit :)
 
ziet er een hele uitdaging uit erwin omdeze op een week te bouwen veel suc6 gewensten fijn dat je mee doet
 
Ziet er als een zeer uitgebreid kitje uit :)
Succes met deze.
 
Hopelijk heb je geen week opkuiswerk... :8
Ik volg deze met interesse ;)
 
Succes met de bouw Erwin.
 
Wat een oudje he Erwin,veel succes ermee.
 
Succes met de tractor en het opkuiswerk van de resin. Dat is steeds een hele klus e.
 
Hoe staat het hier ?
Succes pa ?
toch leuk vader en dochter waar vind ge dat nog he
Marc
 
Veel succes Erwin.....dit is toch weer een specialeke ;);)
 
Iedereen bedankt voor de aanmoedigingen en van mijn kant uit wens ik jullie ook het beste met de individuele bouwwerken.

Zoals jullie al hebben kunnen vaststellen is het redelijk stil van mijn kant dezer dagen.
In feite is dit de eerste avond dat ik eindelijk eens wat tijd zal hebben om te bouwen. Onverwachte familiale toestanden en een pijnlijke linker voorpoot (het gevoel dat er ergens een beentje verkeerd zit) zijn de redenen van deze late start.

Maar vanavond begin ik er aan en hopelijk kan ik misschien nog een foto posten.
 
Het is gelukt, we zijn gestart en het gaat zelfs redelijk vlot.
De resin houders zijn niet te dik en schuren gemakkelijk weg. In feite is de grootste hinderpaal het gebrek aan documentatie waardoor je niet juist weet wat waar komt in het bescheiden interieur. Het artikel in Steel Masters Hors Série 24 "Berlin 1945" biedt wel enige uitkomst maar het is van een meer gedetailleerd model op 1/35. Maar we komen er wel uit.

attachment.jpg

Hier is dan de eerste foto: de grootste opgekuiste onderdelen en het begin van de bouw met de montage van de motor, één achterspatbord en de achteras.
Het blok dat er achter ligt moet het interieur voorstellen en een trekhaak die raar genoeg in de cabine aangebracht was en niet er onder aan het chassis zoals we zouden vermoeden.

Wordt hopelijk morgen vervolgd....
 
Vandaag de tweede bouwavond gehad.
Wat resin gemonteerd, met putty gespeeld en de nodige herstellings- en aanpassingswerken uitgevoerd.

attachment.jpg

Het linker spatbord komt in één geheel met de treeplank en het voorspatbord. Dit voorspatbord verschilt met hetgeen ik op sommige foto's zie van echte machines maar anderzijds komt het overeen met dat van zijn grote broer op 1/35 die in de Steel Masters staat.
Deze laatste een beetje als referentie aanhoudende ben ik dan ook overgegaan tot het aanbrengen van wat metalen anti-slip materiaal aan de achterzijde van de tractor en aan de rechter treeplank welke op zijn beurt ook diende aangepast te worden.

attachment.jpg

Het metaal is afkomstig van een botervlootje waar het de boter beschermd tot het eerste gebruik.
Alles lijkt nog een beetje schots en scheef maar het komt wel goed. Het instrumentenbord werd ook reeds geplaatst.

attachment.jpg

Zoals hier te zien was het voorste spatbord niet in één stuk gegoten met het achterste. De referenties toonden aan dat dit wel het geval was en dus werd dit aangepast met een beetje Evergreen en wat restant resin.
De zetel van de chauffeur staat er ook al.

attachment.jpg

Ook de koplampen weigerden volledige medewerking en hun draagarmen dienden vervangen te worden door metaaldraad.

Het frame van de voorruit zat gebroken in de kit en moet dus nog hersteld worden. Ook moet de voorruit zelf nog gemaakt worden want die is niet voorzien in de kit.
Verder moeten de stuurstang + stuur en de bedieningshendels nog aangebracht worden alsook de steunen achteraan voor de opvang van het dak.

Morgen zal ik waarschijnlijk geen kans hebben om verder te bouwen en zoals het er nu uitziet zal enkel donderdag nog over schieten.
Maar niet getreurd: als ie niet af geraakt doen we gewoon na Nieuwjaar verder.

Wordt hopelijk vervolgd....
 
Knap werk Erwin.
Ziet er echt prutswerk uit.
 
dit ziet er niet zo makkelijk uit, ik blijf volgen
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan