Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Hanomag R40 (1/72) [DONE]

Knap werk Erwin.
Ziet er echt prutswerk uit.

Dat betekent in het Vlaams kennelijk heel iets anders dan in het Hollands :) Wij gebruiken het woord 'priegelwerk' voor fijn en filigraan werk, prutswerk betekent hier dat het verpest en mislukt is :D Leuk die taalverschillen soms.

Het ziet er inderdaad goed uit tot nu toe.
 
mooie vorderingen,opstapjes echt realistic
 
Resin ja een fragiel iets he,maar oh zo mooie resultaten eenmaal afgewerkt,ik zou zeggen veel plezier nog met deze Erwin.
 
Soms is het inderdaad beter om gelijk sommigen gedeeltes van onderdelen te vervangen door koperstaaf en zeker in deze kleine schaal lijkt me.
 
netjes erwin ziet er al best goed uit
 
Zoals verwacht heb ik de voorziene bouwtijd niet kunnen naleven maar ik wil jullie niet onthouden waar ik in feite geëindigd was.

attachment.jpg

De twee achterste daksteunen waren zo goed als onbruikbaar; het was bijna onmogelijk om de resin rond te schuren en dus werden deze vervangen door Evergreen rod. Zoals op de foto te zien is werden ook de stuurkolom en de versnellingspook vervangen, dit maal door metaaldraad.

Ik mag dus stellen dat hij klaar stond om gespoten te worden maar dat hebben we niet gehaald.

Hoop wel dat ik morgen kan beginnen met het definitieve spuitwerk. Vermits het een voertuig betreft in dienst van de Luftwaffe zal ik het bij een blauwgrijs houden.

Wordt vervolgd...
 
Eerste post na het afsluiten van de weekbuild.

De tractor kreeg eerst een grijze primer als basislaag en werd daarna gespoten in Vallejo Dark Grey.
Hierna werd er een laag Vallejo Field Blue gespoten ten einde de reeds lichtere gedeeltes wat te accentueren.

attachment.jpg

De kleurnuance is in het echt beter zichtbaar dan op foto.

Deze avond zal er nog een lichtere kleur Neutral Grey aangebracht worden op de delen die het meeste licht vangen zoals dak, motorkap en spatborden.

Wordt vervolgd...
 
Laagje Neutral Grey om een de donkere tint een beetje te verlichten op de plaatsen waar het voertuig het meeste licht vangt.

attachment.jpg

Op de foto ziet het er allemaal wat korrelig uit maar op het model is dit niet het geval.
Volgende stap is het aanbrengen van een laagje Klir en dan kunnen we beginnen met een wash.
 
Mooi klein tractorke :D
Ga je de details na de wash schilderen?
Of doe je dit nog er voor?
 
Mooi klein tractorke :D
Ga je de details na de wash schilderen?
Of doe je dit nog er voor?

Natuurlijk zal ik eerst zoveel mogelijk detail bijschilderen zoals bestuurderszetel, radiatorrooster en dergelijke.
Het is geen volledige wash dat hij zal krijgen, meer een pin wash dus plaatselijk aangebracht waar nodig.
Heb hier wel nog een flacon MIG Cold Grey Wash liggen en ik zal deze eens uitproberen over de grotere oppervlaktes zoals dak en motorkap om eens te zien wat dat geeft maar op deze schaal ben ik er niet zeker van of dat effect zal hebben.
 
Hey,

Heb hem in het echt gezien en goedgevonden..... :) Alhoewel hij van mij iets meer opgelicht mocht worden. Maar ik weet uit ervaring dat dit een zeer moeilijke kleur is... ;)
Hij moet zeker nog hier en daar een afwerking hebben, maar Erwin kennende zal zeker niets vergeten worden. Persoonlijk zou ik hem eerst een fijne blauwe filter geven en daarna overgaan tot lokale washes.
 
Eén week na datum is de Hanomag afgewerkt.

Zijn laatste verfkleedje is een licht aangebrachte Vallejo Neutral Grey gevolgd door een laag Klir.
Daarna een lokale pin wash waar nodig om de lijnen van het voertuig te accentueren. Details zoals bestuurderszetel en dergelijke werden eveneens geschilderd.

attachment.jpg

Er werd slechts 1 decal geplaatst namelijk een WL nummerplaat gevonden in de doos met reserve decals (komt van een Opel Blitz) en dit links achter op het voertuig.

attachment.jpg

attachment.jpg

Een uitlaatpijp boven op de motorkap en een voorruit werden aangebracht

attachment.jpg

en natuurlijk een dak

attachment.jpg

Voor hen die van getallen houden: de tractor is 5 cm lang en 2,4 cm breed.

Hij werd voorzien van wat MIG Europe Dust en City Dirt om hem er toch wat gebruikt te laten uitzien.

Uiteindelijk neemt hij zijn plaats in bij de Do24 T op mijn vliegveld museum.

attachment.jpg

Het was een redelijk vlotte bouw voor een klein resin voertuig zonder veel verrassingen. Grootste beperking was het gebrek aan documentatie want de tractor waarvan ik een referte had (op schaal 1/35) bleek uiteindelijk niet van hetzelfde type te zijn en dus toch met enkele duidelijke verschillen tussen beide modellen.

Wat mij betreft mag dit topic afgesloten worden.
Op naar het volgende !!
 
Een klein voertuigje dat niet veel gezien wordt.
En deze is dan ook nog mooi afgewerkt ;)
Proficiat :)
 
het verbaast me altijd hoe je zoveel realisme kan verkrijgen op zo'n klein voertuigje, een gave die ik (nog) niet bezit helaas.
Deze mag dus zeker gezien worden en denk een verdiende plaats op je vliegveld Erwin. Nice work!
 
Een speciaaltje en een mooitje geworden. Blij dat je deze op je gemak hebt afgewerkt
 
Laatst bewerkt:
Ja Erwin weer een toppertje he man ;)
 
Hey,

Indd, mooi afgewerkt. Op het vliegveld komt dat zo schoon tot zijn recht he......:) ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan