Hoofdsponsor

1/35 Tiger I Ausf. E (Early) aan het oostfront '43 - 505 Schwere Panzer-Abteilung [wip]

Burglar

Sponsor
Registered
Lid geworden
18 jan 2011
Berichten
1.273
Dag iedereen,

dit is een project dat ik reeds een tijdje in mijn hoofd had en waarvoor ik ook de aankopen reeds gedaan heb met mondjesmaat in het voorbije jaar. Gezien mijn eerste tank een Tiger I was wilde ik deze nog es overdoen maar dit keer degelijk afgewerkt.

Ik koos voor een tank uit de Schwere Panzer-Abteilung 505 omdat deze iets minder courant wordt uitgebeeld. Ik merkte ook dat er iets minder informatie beschikbaar was tov bv de 502 of 503, wat mij nog meer intrigueerde. In Steelmasters 68 vond ik wel een mooi voorbeeld terug van een gelijkaardige tank met het camouflage schema dat ik ook wilde uitbeelden, dus dat kwam goed uit.

Ik ga ook voluit gaan in dit model, twee aber sets, een metalen loop van een onbekend merk en friul model tracks. Ik vond ook voor een prijsje een setje decals van de 505e terug op een beurs, dit was het laatste (en moeilijkste) detail om te vinden. De rest heb ik gekocht 'voor het geval dat': kogels, kartonnen rations dozen en Russische kaarten van het oostfront.

In het boek Tigers in combat I vond ik op pagina 265 een lijst terug met de nummers van de Tiger I's die in juli 1943 onderdeel waren van deze eenheid bij de gevechten in Rusland, ik heb er nummer 312 uitgekozen (niet meteen een bepaalde reden toe).

Voor de tank heb ik de kit van zvezda gekocht omdat deze voor de prijs heel accuraat zou zijn. Ik was alleszins tevreden over de kwaliteit.

Y79AVvb.jpg
cI5ZD4M.jpg
ZDsx3Wu.jpg
Euvp1VO.jpg
NBwiM4g.jpg
VAYEIWA.jpg
Z2oWGMN.jpg
oPPc6lO.jpg
pn0OK1K.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd hoe de Zvezda kit bouwd en zet m'n stoeltje bij :)
 
ga ik proberen te volgen
 
Veel succes ! Naar verluid zijn de Zvezda kits van de jongste generatie van betere kwaliteit als vroeger.

Groeten Rik
 
Hèhè ... een Teigetje ;) zeker 1 om te volgen , prachtige Panzer trouwens !
Benieuwd naar de pasvorm van Zvezda , maar aangezien je schrijft dat de kwaliteit al goed is ,zal het wel meevallen zeker.

Ook goed voorzien van beeldmateriaal oa; het boek en de mooie talrijke update setjes :)

In ieder geval , zal dit project m'n volle aandacht krijgen en als laatste , veel plezier... Good Luck.
 
zoals mijn nickname al doet vermoeden hebben deze tanks toch een speciaal plaatsje bij mij, want ik ben zelf bezig met geleidelijk aan een verzameling tigers te maken met name de 3 grote onderscheidingen van de tiger I : early, mid en late version als ook de king tigers,.. zowat alles wat iets met de naam tiger te maken heeft. dus ik ga hier niet zomaar een stoeltje neer zetten om te volgen maar mijn speciale Tiger Troon.:laugh: wat zvezda betreft heb ik hier zelf nog maar 1 kitje van gebouwd maar was eerlijk gezegd niet zo tevreden over de details van de kit.:( ik weet natuurlijk niet of deze in de laatste jaren verbeterd is.:06:
maar alvast veel succes met deze.

Grt van uit de Tiger Troon :D

TIGER
 
Ben niet zo in met tanks de laatste tijd maar volg altijd graag en met veel aandacht je build.
Vind wel dat er nog 1 item ontbreekt aan je accessoires en dat is een doos Dafalgan want 2 sets Aber.......oh boy!!!
Ik zet mij wel achteraan om de liefhebbers meer plaats te laten. ;)
Succes.
 
ik ga Erwin vergezellen op de achterste rij, niet heel mijn tijdperk maar ga er ongetwijfeld weer veel zaken van leren voor mijn "modernere" projecten.
Neem daar nog de tips bij uit de boeken van Adam Wilder's armour (die ik echt wel kan aanraden!!) zal ik hier weer een behoorlijke sprong voorwaarts maken.
Alvast Succes met de bouw kerel!
 
Interessant project en kijk ook uit naar de kwaliteit van deze kit en de pasvormen er van,mooi info boek heb je der bij gehaald waar heb je deze gevonden...
Al een idee hoe je deze tiger gaat presenteren 😉
 
Interessant project en kijk ook uit naar de kwaliteit van deze kit en de pasvormen er van,mooi info boek heb je der bij gehaald waar heb je deze gevonden...
Al een idee hoe je deze tiger gaat presenteren 😉

Hey Danny ik heb de boeken online gekocht denk ik, bij Amazon als ik het mij goed herinner. er zijn twee delen van en er staat heel veel info in en een hoop foto's. het eerste boek gaat voornamelijk over de Heer divisies en het tweede over de SS divisies waar tigers en king tigers in werden gebruikt.
 
Die boeken van Tigers in Combat zijn inderdaad wel goed, zeker als je wil weten welke troepenbeweging en welke turretnummers er in welke divisie zaten.
Ook staan er verschillende mooie foto's in.
De boeken zijn ook zo ingedeeld per divisie, als je dus verschillende voertuigen van eenzelfde divisie wil maken heb je hier wel de nodige info.
 
Ondertussen de tijd gevonden om de handleiding te overlopen en ik ben tot de constattering gekomen dat ik de verkeerde aber set gekocht heb; ik heb de 35015 voor Tiger I Ausf E LATE terwijl ik een Tiger I Ausf E EARLY wil maken. Er zijn toch wat verschillen dus dat wordt even op pauze zetten tot ik het juiste setje heb. Ik merk ook dat de het setje fenders enkel de side fenders zijn en dat ik de front en rear fenders apart moet bijkopen.. Als de commercie maar draait zeker!
 
Oei das minder ..maar ik noem het een geluk met een ongeluk doordat ik deze veelbelovende bouw toch nog van in het prille begin kan opnemen...!!:D
Succes..!!

Grtz yves,
 
het probleem is al opgelost, blijkbaar heeft eduard een set speciaal voor deze kit. hij zal waarschijnlijk nog voor het weekend in mijn bus belanden. to be continued pretty soon..
 
Zo.. meer dan een jaar later, en ik heb eindelijk nog es iets te vertellen hier over. Jawel, de Burglar heeft tijd gevonden om effectief zelf aan modelbouw te doen!

Het interieur van de koepel is ongeveer af. Ik ben nog aan het nadenken over een bepaalde naad die misschien zichtbaar zal zijn na het monteren van de koepel, in het midden achterin. Ik denk er over na om het "dak" van de koepel namelijk afneembaar te maken. Als ik dat zou doen dan zou ik die naad mooi moeten wegwerken. Maar, dan zal het schilderen van de binnenkant heel erg moeilijk worden. Als ik het schilderen doe terwijl de helften van elkaar zijn, zal ik veel makkelijker overal aan kunnen.. dilemma's, dilemma's ..

Verder ben ik wel te spreken over de pasvorm tot nu toe. Helemaal geen problemen gehad om het geheel te doen passen. De photoetch heb ik met gator's grip thin blend gelijmt, uitstekend spul. Ik heb ook de perfect plastic putty van deluxe geprobeerd op bepaalde onderdelen, hier ben ik ook uiterst tevreden van. Met een beetje water op de vinger gladstrijken, laten drogen voor een uurtje en dan met een fijn schuurpapier (ik gebruikte een pad met nummer 4000) opschuren.

4KxL6v0.jpg


tcLLqEV.jpg


cTFiJ7J.jpg


lIl9mat.jpg


laWIFii.jpg

RAsccq9.jpg
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan