Hoofdsponsor

1/35 1:35 Fantasy : Crazy Racer [wip]

draaiende wielen

Het maken van draaiende wielen, dat wil in dit topic zeggen :
De suggestie van beweging in statische wielen brengen zodat het
lijkt alsof de Crazy Racer echt voortbeweegt.

Hieronder plaatjes van effecten die ik wil gaan zien in de wielen van de Crazy Racer :

De voorwielen daarvan zijn spaakwielen met gladde banden, dus het zou er uit kunnen zien
als op de old-timer hier onder.
Dit lijkt inderdaad veel op het effect wat je ziet bij een draaiende propellor.
wheels_turning-s_zpsohlzrnko.jpg
wheels_turning-sa_zpsrjbzvoju.jpg

De achterwielen zijn voorzien van gaten in de velgen en er zitten dikke moeren tegen de velgen.
Die gaten en moeren kunnen deels vervaagd worden weergegeven of als cirkels.
Bovendien hebben de banden profiel in het loopvlak en op de wangen opliggende letters.
Alle detail vervaagt voor het oog tot strepen op het loopvlak en cirkels op de wangen.
wheels_turning_05a_zpswmiwggnd.jpg

wheels_turning_05_zps7klnwmqk.jpg

wheels_turning_06_zpswbpjn2yr.jpg

wheels_turning_03a_zpsfbgibdvi.jpg

wheels_turning_04_zpsldrdazkc.jpg

Bedachte werkwijze :

Spaakwielen : spaken vervangen door doorzichtig plaat, (weet nog niet precies wát en hoe dik) en
dan airbrushen.

Truck wielen

-Velgen : Gaten dichtmaken in ieder geval (is gedaan, nog niet glad geschuurd )
Moeren weet ik nog niet zeker... ook glad maken of meerdere moeren toevoegen tot bijna gesloten "cirkel".
Dan in kleur spuiten en de onscherpe gaten schilderen met olieverf.

-Banden : Profiel opvullen met superlijm en mooi egaal schuren (heb ik gedaan)
Opliggend detail op de wangen verwijderen, egaal maken (ook gedaan).
Na spuiten in een basiskleur (moet nog gebeuren) :
De band op een klosje monteren en niet te snel laten draaien in een Dremel tool,
Dan vanuit vaste positie cirkels gaan spuiten.
(dat zou goed kunnen lukken in die ouwe die ik nog steeds gebruik, die kan vrij langzaam).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben dus al onderweg met een truck wiel als proef.
Zal zodra ik echt iets interessant daarover kan laten zien dit uiteraard melden !

Thanks voor de input !! borduur er vooral op verder als er andere inzichten opborrelen...
en dan graag posten natuurlijk hè ? :)

RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRollende Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrroeten :P

Nu bedje toe.... grrretverdrIEH alweer uitgelopen theorie%20du%20ok_zpsor0umece.gif......laughing_zpsbebe62dc.gif
 
Laatst bewerkt:
Mhh, gewoon een idee uit de losse pols in verband met de vrachtwagenwielen. Een tijdje geleden heb ik foto's geplaatst van die landingbanen om beweging te suggereren... is dit geen optie om het net zo te doen op die vrachtwagenwielen? de gaten laten, of als een zwarte vlek schilderen, daarna een soort blurr aanbrengen rond het gat met de AB? de vertekening die je op de foto's ziet heeft ook veel te maken met de snelheid, sluitertijd van je toestel enz... ook het profiel op de buitenzijde van de banden ga je eventueel moeten aanpassen van een zigzag naar een rechte lijn met blurr als het ware...

Benieuwd naar je experimenten...
 
reactie op suggestie over "draaiende wielen"

Goed gezien en opgemerkt Silenoz !
Die foto's zijn trouwens zeer behulpzaam om de eigenlijke truc te begrijpen.
Door mijn eigen ervaring met fotograferen begrijp ik de illusie en zie nu (vanwege jouw reactie) dat ik het
op nog een tweede manier zou kunnen uitvoeren :
Ik zou me er makkelijk vanaf kunnen maken door onscherpe witte strepen en vlekjes op het asfalt
te maken en de CrazyRacer onaangepast te laten (net als dat opstijgende vliegtuig).
Een rollend (of vliegend zoals op de foto's) voertuig kan immers goed haarscherp op foto gezet worden.
Op die manier echter moet het diorama vrij beperkt worden uitgevoerd, omdat de omgeving
ook onscherp uitgebeeld zou moeten worden.

Jouw suggestie om de gaten in de velgen open te laten zie ik niet zitten want :
Het zijn gaten met scherp gedefinieerde randen... die randen zullen altijd licht vangen en dus scherp blijven, ondanks
een blur om de randen heen.
Bovendien verschaffen de originele gaten altijd een doorkijk en de meeste mensenogen
zullen dat bewust of onbewust waarnemen door speling van het licht en eventueel het zien van diepte.

Ik denk dat de onscherpe details in de velgen (en op de banden) het best met
zorgvuldig schilderwerk en spuitwerk gedaan kunnen worden pray1_zps8339c5ce.gif

Over de voorwielen nog dit : van een bouwmaatje kreeg ik nog een fraaie tip over hoe ik die
draaiende spaken mooi en geloofwaardig kan weergeven.
Gebaseerd op het uitbeelden van draaiende propellerbladen, meer daarover later...

Eigenlijk twee manieren om een rijdende CrazyRacer uit te beelden dus....
De optie om de weg onscherp te maken hou ik als reserve, zouden de draaiende wielen niet willen lukken.

Een mens zou er draaierig van worden..... nee hoor.. dat lijkt maar zo ;)

De raderen draaien....wordt vervolgd !
groet :D
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan