Hoofdsponsor

1/35 1:35 Fantasy : Crazy Racer [wip]

Goed bezig man. Leuk e als je zo wat scrapmateriaal hebt.
 
Thanx Buzzy :) da's zeker leuk ! vooral als men er in om komt...

Img0324.jpg
 
mooi project, de voorwielen vind ik er zwaar uitzien voor een racer, maar dat is mijn mening.

in verband met het bewegen, ik heb verschillende manieren gezien om de illusie van beweging te creeëren:

F-1 in de regen:

elf1mp48wet-03.jpg
meer foto's: http://gpma.org/f106d-el.html

Landende/opstijgende vliegtuigen

54236-o.jpg

meer foto's : https://www.scalemates.com/profiles/mate.php?id=11164&p=albums&album=13613&view=list

mid12.jpg

etc...
 
WAUW, die zijn vet !! :ohmy: vooral die F1, dacht even dat dat echt was... daar is geloof ik
van dat kunsttof vezel voor gebruikt (vul materiaal, en of andere Poly-nogwat ?)
Bedankt Silenoz ! enne... die lompe wielen ? wacht maar af ^^
 
Een plezant projectje om te volgen :D
Benieuwd naar wat nog komt... en ondertussen wat restjes opgeruimd :)
 
Update 3 : samenstellen aandrijving "Bouwen #3"

Hoi Pipeloi, gelijk maar doorstampen hier ;) geen zorg... ik heb geslapen nog tussendoor !

Bouwen #3 (terug naar Bouwen #2, klik hier)

Transmissie (vernieuwde versie)
Ik schreef dus iets over de oorspronkelijke lijn van de automobiel...
Zoals de overbrenging (motor naar bak) gemodelleerd is, was toch niet helemaal naar de zin :
Voertuig is te lang geworden... de achteras staat te ver naar achteren.
Is er in geslopen vanwege het "gemak" van de as met kruiskoppelingen. Te snel tevreden geweest met het idee
en my preciousss linesses vergeten...

Achter as + Versnellingsbak
(p26) Achter as naar voren brengen was op zich een stukje cake.
Gele pijl: De achterbrug in gaten te hangen die verder naar voren zaten in de body en klaar is Kees...jaja...
In de achterste gaatjes zijn tijdelijke "stoppers" geprikt zodat de achterbrug een vaste neutrale stand heeft tijdens pas-en-meet werk.
Echter : de as (met kruiskoppelingen) kon niet meer toegepast, want die zou nu een stuk korter moeten
en ook in een te steile hoek komen te staan.
Rode pijlen :Het hoogteverschil tussen de aansluitpunten was de dealbraker.
Had het (gele) FAMO deel al naar de achterkant verplaatst voor ruimte winst... te weinig.
Wat nu ?
CR1_026_zpsj9hnqr50.jpg

(p27, p28, p29) De oplossing was snel bedacht : nog een tandwielkast erbij dan maar ? (snel bedacht, dat wel....)
Niet gedraald en meteen een 2e kast aangepast (alsof 't nix kost).
Meteen ook de 2 kasten aan elkaar en tegen het differentieel gelijmd.
Alles moet wel netjes in lijn staan met- en op elkaar, dat was leuk puzzelwerk think2_zpsgh696etn.gif
Is aardig gelukt zover, meeste delen zitten nog los, er is nog steeds genoeg ruimte genoeg voor aanpassingen
CR1_027_zpskx4ilzvi.jpg

(p28 ) Dit resultaat is een goed uitgangspunt om iets te gaan verzinnen voor een defintieve voet voor de motor.
Moet daarbij rekening houden met de veerweg van de achteras uhm_zps5a173fa5.gif
CR1_028_zps5gptlmw4.jpg

(p29) Niet perfect, maar toch ook niet slecht, als ik zo vrij mag zijn ;)
CR1_029_zpszruadi1q.jpg

Koppeling (van motor naar versnellingsbak)
(p30) Heb me een flexibele overbrenging verzonnen die mee beweegt tijdens veren van de achter as.
Een stukje van een truck motor, en een 1:35 Panzer toren-ventilator-cover waren geschikte onderdelen.
Wanneer je p28 goed bekijkt beslaat in-en uitveren zo te zien een langer traject dan die koppeling kan mee bewegen...
Nu zou het een zeer korte (stugge) vering kunnen zijn, maar voor een "Cruiser" is dat eigenlijk niet zo fijn...
Ik heb al een verklaring en zal nog een schets hiervan plaatsen.
CR1_030_zpsgln6c7o0.jpg

(p31) De koppeling is wezenlijk één geheel, maar is voor een makkelijke eindmontage van de achterbrug+koppeling+motor
in twee helften uitgevoerd. Eén deel in de motor steken en het andere in de versnellingsbak... simpel toch ? :nowink:
CR1_031_zpsscqqlzvx.jpg

(p32, p32a) De droge passing is veelbelovend in ieder geval.... nu maar eens een fijne fit voor de motor gaan maken.
CR1_032_zpsm7fgpoel.jpg

CR1_032a_zpsc8wvgydy.jpg

Motor testfit
(p33) Allereerste idee voor de motor montage was : een grondplaat die op een dot MagicSculp gedrukt zou worden.
Naar aanleiding van de redelijk nauwkeurig passende koppeling is er door geborduurd op de grondplaat.
Een montage met pennetjes leek me robuust genoeg en leek niet ingewikkeld.
Er was wel veel schatten en dryfitten nodig omdat precies meten lastig was onderin de (gevulde) motorruimte.
Door de pennetjes lang te houden is er ruimte voor een zo precies mogelijke uitlijning met de bodem van de auto body.
CR1_033_zps6x97qrwz.jpg

Transmissie (final solution)
(p34, p35, p36) De opzet zoals ik er dik tevreden mee ben.
Er is een 1:35 Teller mine toegevoegd als hydroliek pomp.
Aan het gele FAMO deel kan een PTO (Power Take Of) gemaakt worden alsook een koppeling voor handmatig aanzwengelen van de motor (of iets anders ??).
Afwerking met hevels en drukleidingen en weet ik wat komt later.
CR1_034_zpsebthkdge.jpg

CR1_035_zpsvldcursn.jpg

(p36) Voor nu zit de "complete" aandrijf-lijn wel even goed zo.... tijd om eens terug te keren naar de voorwiel ophanging...
CR1_036_zpsksxufjpj.jpg

In de volgende update komt dus de voorkant weer aan bod...
..en ik verklap bij deze dat ook die, (net als de transmissie) compleet... yep, i did it again pardon_zps9ebbe75a.gif

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben met uitleggen, vindt het niet echt makkelijk werk
om een duidelijk en samenhangend verhaal te bakken, maar zoniet, ook daar over lust ik op-en aanmerkingen !

tot de volgende keer, leuk dat u er bij was hier ;)

Nu tijd voor een warme hap,
goudgeel gefrituurd groetje tasty_zpsadbc8291.gif
 
Laatst bewerkt:
ongelooflijk knap ik meen dat
Marc
 
Update 4 : andere wielen, kleur idee "Bouwen #4"

Goeiemorgen.... ja, nog bedankt Coachke :)

even tussendoortje (eigenlijk een mini updeetje)..... bijspijkeren gaat wat langzaam (lees "eigen tempo"),

Komt ook omdat ik bezig ben met experiment om "echt draaiende wielen" te maken.
Vergt het nodige werk kan ik zeggen.... details komen later... leuk om te doen !

Bouwen #4 (terug naar Bouwen #3, klik hier)

Wielen + Paintjob-idee
Om het hier ook wat warm te houden even een paar plaatjes
van wat gerommel met wielen en gefantaseer over het uiterlijk...

CR1_037_zpsd9blynkh.jpg

CR1_038_zpsiloadir1.jpg

CR1_039_zps8rgasrz8.jpg

en ik kwam nog wat tegen wat ik misschien ga gebruiken op deze Crazy racer...
in ieder geval niet duur :

Roofie_zpscmepkchg.gif

Ach... af en toe tijd nemen voor onzin is best prettig toch ? joker2_zpsc8b3a002.gif

groetjes met sproetjes hallo2_zpsoeajigzc.gif
 
Laatst bewerkt:
Dat dakje er op vind ik helemaal niet misstaan, doet beetje denken aan die gekke voertuigen waar ze in IJsland de bergen met oprijden.
 
wooooow!!! cool voertuigske .


grt Nicolas
 
Intensieve prachtige werken Peter!
Echt knap aan het worden :)
 
Hey,

Mooi he, die fantasie, knap uitgevoerde werken Peter.
Waar ga je die wagen situeren? Woestijn. Of ergens iets rotsachtig....😉
Ik volg wel. 😊
 
prachtig, machtig.
ik geniet met volle teugen.

misschien eens opteren om kleinere wielen vooraan, stuurt een beetje makkelijker op de race baan dan die mastodonten.
Tenzij het een ruw terrein voertuig aan het worden is dan heb je de 4x4 uitvoering nodig.

sorry als ik je nu aan het twijfelen moest brengen, gewoon uw eigen goesting doen dan.
vgr Marc
 
Ik vind de wielen van 38 en 39 geweldig. Misschien niet het meest realistische, maar wel erg bruut om te zien...
 
reacties op reacties

Heej Motorheads ;)

Tof om te horen dat jullie dit leuk vinden ! ik ga er even een beetje op in :

Ja Erwin, het lijkt inderdaad op zo’n Crazy Hillclimber,
een dakzeil ben ik nog niet zeker van ivm met het tonen van het interieur,
maar een rolkooitje komt er zeker op, al heeft deze Racer die niet echt nodig.

Thanks Nicolas :)

Philip bedankt :)

Dank Swaken :) het originele plan was om dit karretje langs de kant van een geasfalteerde
weg te zetten, en de omgeving heb ik eerlijk gezegd nog niet uitgedacht....
Nu echter is het plan opgevat om de wagen zo te maken alsof hij "echt"rijdt en ben al bezig
met een vrachtwagenwiel om te zien hoe ik de suggestie van draaien kan weergeven..

Dank je Marc :) ideeën opperen behoeft geen excuus hè :nowink: hoe meer hoe liever !
Over de wielen bestaat intussen geen twijfel meer, ik verklap alvast dat ze bijna
net zo groot zijn als van het basis idee, maar meer elegant ogen.
Scherp kunnen sturen is niet echt belangrijk voor dit vehikel, het is namelijk
een “Cruiser” voor intercontinentale ritten, de zogenaamde Global Madness Events.

Leuk om te horen Roy :) het oogt inderdaad bruut, meer als zo'n voortbaggerend terreinbeest.
Misschien gebruik ik uiteindelijk tóch deze dikke wielen, maar dat
hangt af van of ik de huidige (nog niet getoonde) wielen bevredigend kan
ombouwen naar “draaiende” wielen…

Nu dit alles gezegd en geschreven te hebben ga ik meteen maar
een update er bij gooien zodat u allen weet wat voor wielen ik dan wel in petto heb…

Ben benieuwd hoeveel volgers er gaan afhaken :laugh:

Tot zo…. straks….later…. loading_zps888fcf29.gif
 
Misschien proberen om een echt draaiend wiel zo goed mogelijk na te maken, haast fotografisch...? Daarbij hoort dan inderdaad wel reliëf, anders kun je het maar van één kant bekijken. Ook de buitenzijde van de band moet als 'in motion' zijn.

2015-Volkswagen-GTI-wheels-in-motion.jpg

Motion-Blur1.jpg

Vrachtwagenwiel:

truck-wheel-motion-blur-6835015.jpg

germany-bavaria-truck-wheels-in-motion.jpg


1002931511-1002931512.jpg

Tip: je kunt voor een groot deel van de illusie wsch. een schuurpapiertje gebruiken dat je vastprikt in het midden van het centrum van de wielnaaf. Zo draait het schuurpapiertje in dezelfde richting en om dezelfde as als het wiel zelf. Dat op bepaalde plekken gebruiken om te schuren (zeker op bijv. plexiglas) zal een illusie van beweging geven. Sommige mensen gebruiken die techniek ook om propellers 'bewegend' weer te geven.
 
Update 5 : nieuwe wielen + as "Bouwen #5"

:yo: Motorbrains ;)

Bouwen #5 (terug naar "Bouwen #4", klik hier)

Voorwielen en as
Waarom een andere set ?
Ik was in beginsel happy met dit :
CR1_008_zpszcgrkldk.jpg

....maar omdat het aan de achterzijde van de wagen allemaal wat "fijner" werd uitgevoerd,
vond ik de nogal basic en grove bouw van de voorwiel ophanging nu toch wat uit de toon vallen.
Ook de wielen dus....

en na veel geleuter over de wielekes....

...hier dan de wielekes....

... van een...

... 1:16 Buick... die ik laaaang geleden eens gebouwd heb,
deels onderweg in de auto naar een bezoek aan oma :D
Aurora-153-Buick_zpsjn3ymphy.jpg

(p41) Het formaat was precies wat ik zocht, maar ik vond ze toch wat iel.
Echter als dubbel-lucht uitgevoerd ????.... :yes(1):
CR1_041_zpsrxjbnufg.jpg

Heb voor deze wielen dan ook maar een complete vrachtwaggel as uit het schap getrokken,
compleet met alles erop en eraan... maar wel te breed.
(p40) Dus de zaag erin, en weer aan elkaar gelijmd inclusief aan beide kanten een stukje uitgesneden plastic plaat.
Het witte scharnier pennetje is een vervanging voor het afgebroken origineel.
CR1_040_zpsxepueuvl.jpg

(p42 t/m p48 )
Ter afsluiting voor nu, een setje plaatjes van hoe de Crazy Racer er uit zal gaan zien.
Vering van de voor-as-met-wielen is onder constructie, en ligt nu even stil vanwege
het topic dat nu bijgewerkt wordt tot dat punt.
De wielen staan hier nog te ver naar buiten, maar dat is intussen al wel aangepast,
bovendien zitten ze (per paar) nu strak tegen elkaar.
Ook twee plaatjes erbij van het originele idee van de "Schwimmwagen Roofie".

CR1_042_zps2nzbbhzw.jpg

CR1_043_zpsy4ceqf8e.jpg

CR1_044_zpsys9ydsin.jpg

CR1_045_zpszod7birg.jpg

CR1_046_zpsfwftwuiq.jpg

(p47) met eenvoudig tekenprogramma gemaakt : lijnen en cirkels trekken in 3 kleurtonen, en met
tekentablet beetje afwerken. Wel gebruik gemaakt van meerdere lagen (layers).
CR1_047_zpsqma1ogfv.jpg

(p48 ) Ziet er uit als een rolkooi, maar wordt gemonteerd op het plaatwerk van de body, dus zal
niet veilig als rolkooi kunnen dienst doen. Hoeft ook niet volgens de keurings-eisen voor een "Cruiser" type Crazy Racer.
CR1_048_zpsvdcwspo8.jpg

Het is weer gedaan voor vandaag, volgende editie gaat over aanpassing van de wielen voor montage op die rode
remtrommels en de eerste stappen in de constructie van de voorwiel-as-ophanging-vering.
Leuk dat je gekeken en gelezen hebt, en al ga ik m'n eigen gang,
ik sta altijd open voor suggesties en vragen !

Groetels wavesmile_zpsa3155948.gif

Direct hieronder de reactie op de "draaiende wielen" tips van Roy die vooraf ging aan deze update hier.
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan