Hoofdsponsor

1/24 Fiat 131 Abarth Group 4 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25

Rebelish

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 jan 2015
Berichten
336
Bij deze ga ik weer van start met een nieuwe rally wagen.

De Fiat 131 Abarth Group 4, de klasse voor de befaamde Group B.
De Fiat werd ingezet van 1976 tot en met 1981. En pakte 3 wereldtitels in 1977 / 1978 en in 1980.

En meteen ga ik ook de wagen bouwen van de laatste titel. Waarmee dus ook Walter Röhrl en Christian Geistdörfer voor de eerste keer wereld kampioen is mee geworden.

attachment.jpg

Zoals je ziet een oude doos van Revell die ik ooit een heb kunnen ruilen.
daarbij zat ook een kitje van Renaissance met wat PE.

attachment.jpg

Maar zoals sommige wel al meer weten van revell en oude bouwdooskes zijn deze een echte ramp kwa afwerking en pasvorm :8
En klopt hij natuurlijk ook niet met het echte model kwa details :@

En ja bij deze is alles een ramp ! Bij de nieuwere dozen is alles voorzien van uitsparingen of gaatjes voor antennes / lichten / spoiler etc...
Nuja bij deze niet, en dan moet je alles gewoon lijmen. Wat bij mij nog meer zorgt voor serieus gevloek 8)

Eerste stap de antenne en spoiler die op het dak moeten komen. Nergens dus iets voorzien om ze op de juiste plaats te krijgen :(
Geen nood, iets meer werk maar die volgens mij wel de moeite zal zijn om later gemakkelijk en properder te werken.

Stap 1: dak afplakken met tape en wat afmeten.
(Gelukkig heeft revell voor de plaatsing van de antenne wel op het plan lijntjes gezet dat hij in het midden moet komen van het dak)
Aftekenen en gaatje boren.

attachment.jpg

Stap 2: spoiler plaatsen. en dan heb je amper iets aan het bouwplan.
De spoiler heeft zelf 3 kleine voetjes die je normaal op het dak moet lijmen. Ikzelf ben een stap verder gegaan en in de voetjes wat gaatjes gemaakt. volledig door de spoiler.

attachment.jpg

Dan de spoiler op het dak plaatsen, alles mooi afmeten. Vastzetten met wat tape, en tenslotte de gaatjes mooi doorboren in het dak.
Zodat ik dit resultaat krijg.

attachment.jpg

1x de wagen gespoten en gelakt is, zal dit een stuk gemakkelijker gaan om de spoiler te plaatsen.

attachment.jpg

Enja dan natuurlijk ook de gaten in de spoiler later terug dichtwerken etc...

Maar dan stuit ik op het grootste probleem van de wagen.
Blijkbaar zijn er 2 fases van de wagen gebruikt geweest. het verschil zit hem vooral in de achterlichten.
Mijn kit heeft deze achterlichten:

attachment.jpg
attachment.jpg

En bij de Monte Carlo versie van Röhrl van 1980 zijn de achterlichten zo:

attachment.jpg


Daar moet ik dus nog iets voor vinden om ze juist te maken. Maar ik weet niet echt hoe ik dit het best kan doen.
Iemand ervaring ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi project. in verband met de achterlichten: met stukjes clear sprue of zo... of uit een restje plexi, vijlen polieren, schilderen.. ;-)
 
Lampen / achterlichten is in de modelbouw zo ongeveer 'the final frontier'. Zelfs grootheden als Mig Jimenez maken deze weinig realistisch, met waarheidsongetrouwe lensjes. Het beste kun je zo'n lampje opbouwen hoe het in het echt ook gebeurt:

- op het plastic een laag chroom (de reflector);
- de gloeilampjes namaken met speldenknopjes of kleine bolletjes, in de juiste kleur geschilderd;
- een gekleurd glaasje ervoor, mét reliëf erin gezaagd (=eerst zagen, daarna schilderen natuurlijk).

Wat dat laatste betreft, heeft Silenoz al goede tips gegeven. Wat je ook eens zou kunnen proberen, is proberen de glazen lampdekseltjes uit het plastic van gekleurde transparante tandenborstels te halen. Je kent ze wel, die transparante tandenborstels; die zijn ook in het rood en in het oranje beschikbaar. Het is niet makkelijk om een goed resultaat te bereiken, maar de aanhouder wint.

Zoiets kan ook:

D12489.jpg


Je gaat de rallye-auto origineel maken, begrijp ik? Dan blijf ik zeer zeker volgen!
 
ik zal het nog eens proberen ( 2de maal ) er gebeuren tegenwoordig rare dingen berichten die niet doorgaan op een ander forum verdwijnen zomaar foto's
Nu om te beginnen in 78 heb ik deze Fiat al gebouwd gehad van " ESCI " maar dan de versie van Alitalie en ik die tijd had ik hem op mijn manier verweerd met slijk of zand na te bootsen , de ramen had ik in de baan van de wissers afgeplakt en zelfs het interieur had zandsporen alsof de piloot met slijkvoeten was ingestapt en achter de wielen ook licht beige in een mist opgespoten en het was aardig gelukt , ik heb zelfs het bouwplan nog
Ik hoop dat deze ook zo leuk is om te bouwen
In het plan dat was wel leuk stonden foto's in van de echte Fiat zelfs van de motor
Topie
Ik volg je met alle plezier
Marc
 
Man man, ik heb precies weer de speciale moeten kiezen om te bouwen :laugh:
Nu lijkt dat enkel in de Monte-Carlo 1980 enkel Walter Röhrl, met dit type gereden heeft. ( kwa achterlichten enz... )
Dus heel veel foto's zijn er niet van te vinden, en echt in HD bestaan ze dus ook niet :D

Tenslotte is het ook een Revell doos. En zoals er nog met mij akkoord zullen zijn, is de pasvorm echt een vloekertje :P
Echter weinig dingen passen ! Dus probleem per probleem oplossen.

Probleem 1: De bekende achterlichten, die blijken bij mijn versie afkomstig te zijn van een fase 2 Fiat 131.
Ik ben dus beginnen scratchen, maar iets klopt niet precies niet. Ik heb alles fia foto's opgemeten en dan naar schaal omzetten en dan kreeg ik iedere keer de afmetingen die ik ook genopmen heb voor de achterlichten. Maar als je dan ziet is het net alsof de plaats voor de nummerplaat te smal is.

attachment.jpg

attachment.jpg


Probleem2: De motorkap was zo krom al iet, bij deze wat opgewarmd, waardoor er wat schade boven kwam. Mijn fout te lang opgewarmd lijkt me. maar perfect op te lossen.

attachment.jpg attachment.jpg

Probleem 3: De ruit veel te groot voor in de wagen. dus alles mooi afmeten en wat stukjes eruit halen.

attachment.jpg attachment.jpg

Prbleempje 4: De fiat van Röhrl heeft geen onderste pinkers zitten. Dus deze moeten dicht, en er moeten 2 kleine ronde lampjes erboven komen.

attachment.jpg attachment.jpg

En dan was ik aan het kijken op foto's, valt me opeens op dat de spoiler bij de echte recht is en nioet gebogen is zoals de mijne.
Dus deze ook maar eventjes aanpassen.

attachment.jpg attachment.jpg

En nog een volgend probleem is de uitlaat. Als ik de originele monteer komt hij bijna in het midden van de achter achteraan uit.
mag dus ook niet, en moet ik dus ook nog aanpassen.
 
ik hoor het al, ge zijt u weer goed aan het amuseren :D
 
@Probleem 1: ik denk dat het grootste euvel is dat je de behuizingen voor de achteruitrijlampen veel te breed hebt gemaakt. Ik schat in dat die in werkelijkheid bijna half zo smal zijn.

Daarnaast kloppen de achterlichtunits niet. Kijk bijvoorbeeld naar het glas van het remlicht, bovenaan. Dat is ongeveer drie keer zo hoog als het zwarte tussenplaatje onder het remlicht. In jouw bouw is het echter, slechts, twee keer zo hoog. Ik denk dat je dat tussenplaatje zult moeten inkorten. Zo wordt de lichtunit langwerpiger. Het witte bodygedeelte onder de achterlichtunits is, als je goed kijkt, hoger dan de achterlichtunits. In jouw versie is het net iets meer dan de helft. Daar zit het grootste probleem.

Als je dus dat bodygedeelte omhoog trekt en de achterlichtunits in hoogte verkleint, is de nummerplaat relatief al beter op maat. Als je daarnaast, zoals in het begin gezegd, die achteruitrijhuizen smaller maakt, is er meer plek voor de nummerplaat die dus breder kan worden.

Er is nog een derde aspect, en dat is het witte bodygedeelte bóven de achterlichtunits. In het echt lijkt dat half zo groot te zijn als de achterlichtunits ongeveer. Bij jou is het ongeveer 1/3. Maar dat kan ook te maken hebben met het te hoge zwarte plaatje in het midden van de achterlichtunits, zoals al genoemd.

Hoe ik te werk zou gaan:

1. proberen erachter te komen wat de breedte is van de achterkant van zo'n Fiat Abarth. Dat lukt niet aan de hand van deze foto, omdat je er niet recht achterop kijkt maar schuin.
2. controleren of de breedte overeenkomst met de schaal van je Revell-model.
3. de relatieve verhoudingen bepalen, aan de hand van deze foto of een tekening of een foto van recht achteren genomen van een vergelijkbaar model. Welke verhoudingen bedoel ik? Allereerst de horizontale verhoudingen ter hoogte van de achterlichten. Bijvoorbeeld "body-achterlichten-achteruitrijlichten-wit-achteruitrijlichten-achterlichten-body" staat tot "5%-20%-5%-40%-5%-20%-5%" (hypothetische waarden). Met de uitkomst die je onder 1. hebt gekregen, kun je dan 'precies' uitrekenen hoe breed alles is. Stel de achterkant is precies 2 meter breed en stel bovengenoemde verhoudingen kloppen. Dan geldt:

Linker stuk body: 10 centimeter breed (=5% van 2 meter). Daarnaast achterlichtunit 40 centimeter breed (20% van 2 meter). Daarnaast achteruitrijlichthuis 10 centimeter breed. Daarna het stuk wit waar ook het nummerbord in terecht komt later: 80 centimeter. Dan weer achteruitrijlichthuis 10 centimeter breed, achterlichtunit 40 centimeter en rechter stuk body 10 centimeter. In totaal precies 2 meter.

4. Vervolgens de verhoudingen in de hoogte proberen te achterhalen: wit deel boven achterlichten (zonder spoiler)-achterlichten-wit deel onder achterlichten. Hiervoor geldt precies hetzelfde als hierboven gemeld.

5. Alles schalen naar 1/24 en knutselen maar!


Probleem 2: zorg er wel voor dat er geen naad meer te zien is straks, zie referentie:

tumblr_nkudj6Q6uT1s934vgo10_1280.jpg

De andere problemen heb je al opgelost zie ik, goed bezig!

Wat betreft HD-materiaal... inderdaad niet gevonden van dit specifieke type, maar wel dit: ook van Walter Röhrl, ook een Fiat 131, maar dan net anders. Zie dit interessante Youtube-filmpje. Veel interieurshots waar je misschien iets aan hebt.

Verdere foto's die ik heb gevonden heb je waarschijnlijk zelf ook al. Hier een mooi exemplaar:

5a4fb349a7ca5d4851efa0258865f796.jpg

En ook bewegend beeld van de auto die jij bouwt, tijdens de rallye, zie hier vanaf 1:36. De langwerpige achterlampen zijn hier goed te zien.

In dit filmpje zijn ook mooie beelden van de Fiat te zien, op verschillende plekken.

Nog meer beelden, ook van het type met de langwerpige achterlichten, in dit filmpje.
 
Ja hoor Roy, je hebt wel gelijk.
probleem is dat ik niet meteen iemand heb die deze wagen ook in het echt heeft om eventjes te meten.

Nu heb ik wel een foto gevonden van Kyosho, blijkbaar ook een van de enigste die de achterlichten wel juist heeft.

attachment.jpg

Als ik daar alles meet en vergelijk met mijn model kwa maten dan, scheelt het wel enorm veel met mijn model.
enkel de lengte van mijn lichtblokken kloppen. Nu is ook maar de vraag hoe juist is Kyosho ?

En wat bedoel je met de naad van probleem 2 ?

alvast bedank voor de info, terug naar de tekentafel.
 
hoe juist is Kyosho ?

Ook niet juist dus, kijk maar bij de referentie foto`s daar is nog ruimte tussen nummerplaat en achterlichten.
Maar het kan aan mij liggen maar ik heb sterk het idee dat de onderzijde (waar normaal een bumper zit) iets hoger doorloopt bij het echte voertuig.
01cb04388681265d7b403ec2f19f1dbf.jpg
 
Dat is juist Ron, na veel meten moet mijn model onderaan wat verhoogd worden. al ik uitreken toch 1 tot 1.5mm. op schaal 1/24 is dat wel al de moeite. en dan krijg je idd zoal Roy al zegt terug die smallere lampen.

Nu kan het ook zijn dat de nummerplaat van kyosho zelf totaal mis is kwa lengte. van lettertyp zie je wel dat het al totaal anders is.
 
Zo ik denk dat we er nu toch voor een deeltje uit zijn.
Bij de zoektocht op het grote net, toch een foto gevonden van een 131 met ook die achterlichten.

Zoals eerder vermeld zie je idd dat de kont van de ene hoger komt dan de andere.
attachment.jpg attachment.jpg

Eindelijk mijn eigen schuld, ik heb gewoon het deel verwijderd bij het model, en nooit aan gedacht dat er daar een verschil zou inzitten.
 
Mooie vondst die laatste foto, daar kun je prima mijn stappenplan op loslaten.
 
Zo vandaag wat verder gedaan aan de Fiat.
Met namelijk de achterlichten. 1ste poging was nada niks noppes goed.
Dus terug opnieuw beginnen dit is het resultaat.

attachment.jpg attachment.jpg
Er zit nog niets vast natuurlijk, en ik moet nog de blokjes voor de nummerplaat verlichting nog wat vorm geven natuurlijk.
Maar nu gaat het puur om de vorm van de achterlicht unit.

- Poging 1:
attachment.jpg

Poging 2:
attachment.jpg
 
Mooi om te zien dat elk detail apart bekeken en aangepast wordt.
Doe zo verder en dit zal een topper worden zo!
 
Eerst en vooral FERM model en het geluid is ook echt zalig :)
dus ik kijk wel mee met deze bouw !


9052443348.jpg


Dat patroon in de plastieke capjes kan met maken met stukjes doorzichtig plastic card
(kost 5 euro of zo iets voor een card van 70cm op 50cm in verschillende diktes bij een hobbyshop)

en de steel van een pinvise pin-vice-set-4-1med.jpg indien het eerst te verwarmen plastic card en die steel er goed in te drukken, dit kan door hem uit elkaar te halen of genoeg open te zetten er een stalen staafje door te schuiven en hem te gebruiken als deegrol. (de kleinste maat denk ik voor deze schaal)

niet echt duidelijk uitgelegd maar spreekt voor zich denk ik.


Manier 2 hoe ik het zou doen: dit vergt enige oefening:

Maak uw lichtjes uit doorzichtig plastic card,
de buitenkant waar het relief moet komen: schilder deze met een penseel met tamiya clear gloss vernis ( niet ''te dik'')
dan pak je een ""nylon""kous van uw vrouwlief, deze rek je een beetje uit tussen uw vingers (naargelang schaal en kous ;) )
en druk deze na +- 2 minuutjes in het gloss vernis laagje druk er maar eens zachtjes op
en trek ze er terug uit en indien correct uitgevoerd, heb je het perfecte relief.

Nadien kan je de binnenkant of buitenkant schilderen met bv. tamiya clear red, clear orange etc ,
en zoals Roy al zei binnenkuipen altijd zilver, chrome maar dat zal je wel weten.

Hopelijk ben je hier iets mee.
 
Laatst bewerkt:
Indien je voor deze methode gaat kan je hier best eens mee experimenteren op een stuk doorzichtig plastik card, schilder 5 strepen ofzo,
laat effe drogen tot het plakerig word en test eens, hiermee kan je super mooie resultaten behalen,
en heb ik eigenlijk per ongeluk ontdekt toen ik de glassfiber cap van mijn Porsche aan het maken was.
hier kun je ook leder structuur en nog vele andere dingen maken op figuren, zetels etc naargelang structuur kous
en indien je die structuur nadien dan spuit met AB.
 
Thx voor de tip Guy.
Ik was al op deze manier wat aan het denken of ik het niet kon opwarmen en dan het patroon maken.
Es kijken om deze week wat testjes te doen op verschillende manieren en materialen.
 
Mijn vriendin draag netkousen werkt het dan ook :)

Maar de lichten zien er al stukken beter uit nu.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan