Hoofdsponsor

1/72 Diorama: Polenfeldzug, Heiligenbeil 1939 [WIP]

Sinterklaas bracht dit jaar onder meer een kitje van Hobbyboss voor mij mee. Het is de BR86 stoomlocomotief, een onderwerp dat al lang in de planning ligt maar dat ik tot op heden niet op beurzen zag liggen. Dan uiteindelijk maar gewoon bestellen.

De kit ziet er goed uit, de reviews waren ook lovend. Het model schijnt te zijn gebaseerd op de 1/35-kit van Trumpeter.

Ook de detaillering is best goed. Zie hier bijvoorbeeld de moeren op de cilinderhuizen en stoomschuifkasten, die overeen blijken te komen met de plastic equivalent van de hier getoonde bouwinstructies.

25053757048_4a322214c4_b.jpg

De posities van de bouten / moeren lijken te kloppen met het echte exemplaar. Dat is dus positief. Tegelijkertijd is er een grote hoeveelheid te verbeteren en nader te detailleren (onder andere in aantallen bouten / moeren), maar dat is ook haast onvermijdelijk met een dusdanig extreem complex ding dat een stoomlocomotief is. Een referentiefoto die dit meteen al toont:

38038686155_983378e827_b.jpg

Mijn conclusie is dus positief. De basis lijkt goed en zolang er weinig hoeft te worden ingegrepen behalve aanvullingen, ben ik al ontzettend blij. Dat lijkt hier het geval te zijn.

Overigens zal ik niet snel aan dit project beginnen, voorlopig heb ik voldoende werk aan de Dornier en de Mercedes-Benz. Maar het is goed om deze kit te hebben, omdat hij steeds lastiger te vinden wordt.
 
Laatst bewerkt:
Da's inderdaad een hele mooie kit... Ooit 1 keer tegengekomen, daarna nooit meer...
 
Dat ziet er een indrukwekkende kit uit , ken het niet , een loc ? Dat zie je niet al te veel he
Marc
 
Heel mooi kit, veel plezier.

Op de ledendag heb je een cd gekopieerd, daarop staan ook veel upgrades met tekeningen van LZ models, waarvan ik denk dat die ook voor je model zijn. Als je wil plaats ik een link met de bestanden misschien ter informatie, of je archief. Of gewoon nieuwsgierigheid
 
@Marc: nee, echt leuk om dit in het diorama te kunnen integreren. Wie bedenkt het nu, een spoorbaan twintig meter van de hangar af...!

@Aris: van welke kit zijn die foto's dan?
 
Dank je wel Aris, daar staat inderdaad wel een aantal nuttige referentiefoto's bij! Het boek van de BR86 bevat ook al legio foto's, maar mijn ervaring is dat je nooit alles kunt tonen. Zelfs de modellen die ik zelf ben gaan bezichtigen, met ontzettend veel commitment, houden toch nog hun geheimen. Als je dan thuis komt, kom je er vanzelf achter dat je bepaalde cruciale informatie mist en toch niet genoeg foto's hebt gemaakt... dus een modelbouwer heeft nooit genoeg referentiefoto's en ik ben dan ook erg blij met deze aanvulling!

Top dat je de moeite hebt genomen dit online te zetten voor mij.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan