Hoofdsponsor

1/72 Diorama: Polenfeldzug, Heiligenbeil 1939 [WIP]

Hee, leuk dit project weer te zien herrijzen !

Balen van de verloren bestanden...toch niet ook de foto's van de hangar ?

Ga je nu al werkelijk aan de bouwtafel, of eerst nog her-voorbereiden ?

Hoe dan ook, veel plezier ! :D
 
Blij dat dit draadje weer het daglicht ziet Roy en gelukkig dat mijn stoeltje nog steeds aan u tafel staat 😉
 
Roy, kan je voor de louvres niet gewoon een PE-set zoals die voor de Voyager Maultier gebruiken? Het bovenste deel lijkt overeen te komen met die voor een 4500? En misschien hebben ze de onderste helft gewoon omgedraaid?

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Scratch is leuk, maar als ik het kan vermijden, is er meer tijd voor al de rest...
 
Laatst bewerkt:
Tof en zet me erbij deze keer grt.
 
Wow wat een project! Knap dat je naar daar bent geweest om het zo realistisch mogelijk te maken.
Ik heb mijn stoeltje ook bijgezet!
 
Dank jullie wel vrienden; de update was vooral bedoeld om een aantal dingen niet in vergetelheid te doen geraken. Toen ik het topic nog eens doorlas een paar dagen geleden, merkte ik al hoe nuttig het was hier de knowhow up-to-date te houden, omdat ik een aantal dingen alweer was vergeten.

Korte reactie op jullie posts:

@Guy: voorlopig zal het 'm te doen zijn (hopelijk) in het topic over de Dornier 17, hier.

@Peter: ja, ook de foto's van de hangar die ik van het Russisch museum had gekregen. Die zal ik waarschijnlijk wel opnieuw kunnen krijgen, maar weet dat niet zeker. Ik ben trouwens niet in Rusland geweest nog, dat is er niet van gekomen. Gaat nog wel gebeuren als het aan mij ligt.

Dit zijn voorbereidingen, hopelijk ga ik binnenkort aan de Dornier verder en dan hetzij een van de vrachtwagens hetzij aan de Delage 15-S-8. Zoveel leuke dingen te doen, zo weinig tijd...

@Danny: merci voor het blijven volgen.

@Steven: dank voor de suggestie. Als ik het goed zie, komt de PE niet overeen met het origineel.

@Pascal: dank je.

@Erik: nog niet geweest; merci voor het volgen.
 
Ik schuif ook even een stoeltje bij
 
Dank Aris.

@Steven: dat Maultier is trouwens schaal 1/35, dit diorama wordt schaal 1/72. Ik dacht al, dat is wel heel mooi gedetailleerde photo etch voor deze schaal...
 
De vlaag van mijn verstandsverbijstering waarin ik meende dat dat de Mercedes-Benz L1500S op dit diorama kon worden gebruikt, heeft lang geduurd. Dit vrachtwagentje werd pas vanaf 1941 geproduceerd, terwijl dit diorama zich afspeelt in september 1939. Het bouwtopic zal worden afgesloten.
22459459770_66bab29f3c_b.jpg

Ook de stafwagen zal ik niet gebruiken, omdat die pas in de tweede helft van 1939 is geproduceerd en dan nog in niet al te grote aantallen. Het is mij onbekend vanaf welk moment deze voertuigen afgeleverd werden, het is onwaarschijnlijk dat deze al in september 1939 in Oost-Pruisen werd aangetroffen.
22579719364_dd21a9752b_b.jpg

Weet iemand vanaf welk moment de L4500S ingezet werd? Ik vind overal slechts dat hij vanaf 1939 is geproduceerd maar ik weet niet wanneer. Het zou jammer zijn deze niet te kunnen gebruiken. Hopelijk weet iemand van jullie hier wat meer over.
23208174825_40007dcd5d_b.jpg
 
@Roy: meer nog, ik was gewoon de schaal van je diorama uit het oog verloren. Dat gaat dus zeker niet passen.
 
Ik weet wel dat de Maultierversie pas gebruikt werd om de Sd.Kfz. 6 te vervangen terwijl er nog te weinig SWS beschikbaar waren. Dan zijn we al 1942. De wielenversie is er vanaf 1939 volgens Nuts&Bolts. Serieproductie startte in 1941.
 
Laatst bewerkt:
Ok merci Steven, dus ook Nuts & Bolts zegt '1939' (men schrijft ook van elkaar over he). Ik hoop toch nog meer info te vinden.

Overigens heb ik in de openingspost een overzicht gezet van de voertuigen die in september 1939 theoretisch op dit diorama zouden kunnen staan; daar komt ook onderbouwing bij met verwijzing naar referenties.
 
Vandaag wat spulletjes gekocht, met name ter verbetering van al aanwezige sets enerzijds en ter verdere referentie anderzijds.

Met de klok mee, vanaf linksboven: koppelaars voor trein, resin Opel Blitz wieltjes ter vervanging van de Roden exemplaren, Hanomag SS-100 wieltjes ter vervanging van de Special Armour exemplaren, jerrycans.
37128048874_f42a9fd427_b.jpg

Boek dat eigenlijk niets met dit diorama te maken heeft: met name wrakstukken van bommenwerpers zoals gebruikt in de Battle of Britain (waaronder evenwel ook de Dornier 17).

37838123491_c973aaae19_b.jpg

Mijn oog viel op een bommenwerper waarvan ik het bestaan niet eens wist, de Junkers 86P. Hoe dan ook, een mooi en interessant boek met prachtig beeldmateriaal.

rs_Ju_86P_high_altitude_reconnaissance_plane_c1940.jpg
(Courtesy Wikipedia Commons)

Een voor mij tot dusver onbekend boek over de Dornier 17, met foto's van dit toesteltype (17Z) op vliegveld Heiligenbeil, het onderwerp van onderhavig diorama (!) Erg leuk dus.
37838123221_de343856f5_b.jpg

Literatuur over de BR 86 stoomlocomotief. Dit was een van de weinige dingen op mijn verlanglijstje dat ik ook daadwerkelijk in Veldhoven ben tegengekomen.

37128048704_386ed3d4eb_b.jpg

Werkelijk prachtige Nuts & Bolts over drie vrachtwagentypes, waaronder de Mercedes-Benz LG3000. Mooie foto's en tekeningen van mijn tanker (zie ook laatste foto)! Zeer waardevol.

37128048274_58c160fc42_b.jpg

Daarnaast ontving ik, een half uur na thuiskomst, een resin kitje van de LG 3000 tankwagen (Kfz. 384). Ik ga dit gebruiken, zo is althans de planning, om te kitbashen met de kit van Mac Distribution van hetzelfde model. Goed en lieflijk verpakt, ik word altijd zo vrolijk van deze limited production-kitjes.

37838123521_4953976673_b.jpg
 
Leuk nu kan je weer een stukje verder he
Marc
 
@Roy: ik heb er in laatste instantie nog iets aan toegevoegd toen bleek dat de truck voor de Wehrmacht (en waarschijnlijk dus ook de Luftwaffe?) pas in serieproductie gegaan is in 1941.

attachment.jpg

Eventueel kan je sommige nummers uit de bibliografie opzoeken.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
@Marc: misschien... :D

@Aris: niet allemaal, zo lijkt het.


Ik heb de CMK-wielen van de Blitz eens vergeleken met die van Roden, waar ze een vervanging voor moeten zijn. Het kan haast niet anders of ik zie iets over het hoofd, want zoals ik het nu zie zijn de originele wielen van Roden in alle opzichten beter.

23988832188_be034584f5_b.jpg

(Links naast het becommentarieerde CMK-wiel, dat met de pijltjes ernaast dus, is het originele Roden-wiel)

Ad 1.: er zitten lelijke en zeer lastig te herstellen littekens op de resin delen, veroorzaakt door het verwijderen uit de mal. Dit zit op beide achterwielen identiek, dus het is geen toeval.

Ad 2.: waar het originele wiel acht bouten + moeren telt, daar maakt CMK er zes. De Roden-kit heeft er wél acht.

Ad 3.: waar is dit cilinderreliëf gebleven? Volgens CMK is dit ultraklein, wat niet klopt. Het origineel van Roden is prima en heeft bovendien ook nog eens acht moeren.

Nou, dan het voorwiel.

23989060498_501fdb8808_b.jpg

(Boven het becommentarieerde CMK-wiel ligt het originele Roden-wiel)

Ad 1.: wat doet die 'lege' ring tussen wielrand en gaten daar? Roden is hier correct.

Ad 2.: de buitenste rij bouten + moeren ontbreekt bij CMK, is present bij Roden.

Ad 3.: de binnenste rij bouten + moeren: idem.

Ik heb verschillende foto's van wielen van de Opel Blitz bekeken, zowel 4x2 als 4x4, maar ben nergens exemplaren tegengekomen die lijken op die van CMK. Het kan toch niet zo zijn dat CMK iets op de markt brengt wat in alle opzichten een verslechtering is van wat Roden al in de kit heeft zitten, in een aftermarketsetje dat bijna half zoveel kost als de gehele Roden-kit inclusief photo-etch set en mooie decals? Ik zie vast iets over het hoofd, dat kan bijna niet anders. Hij die het weet, mag het zeggen. Voorlopig ben ik flabbergasted.

Overigens moet ik zeggen dat de Roden-wielen voor de Blitz van verbluffende kwaliteit zijn. Ik zie niet in hoe dit aftermarket significant verbeterd zou kunnen worden. Beetje uitboren en dan ziet het er zeker geweldig uit. Maar ja, daar kom ik nu thuis pas achter...

Hopelijk hoor ik van jullie dat er een of ander type Blitz-wiel is dat lijkt op deze CMK-set. Zo niet, dan mag de eerste die zich aandient en die naar de ledendag komt het setje hebben. Zo zich alsdan niemand aandient, kan het in de tombola; wie weet dat iemand anders er iets mee kan.


Nu maar 's kijken naar de vervangende wielen voor de Hanomag SS-100. Hopelijk bieden die wél een verbetering.
 
Tof dat je dit weer opgestart heeft Roy en ben steevast volger grt.
 
Ik niet zo zeer ( militair spreekt me niet zo veel aan ) maar volg toch met heel veel interesse altijd leuk om te zien
Marc
 
@Roy: ik heb er in laatste instantie nog iets aan toegevoegd toen bleek dat de truck voor de Wehrmacht (en waarschijnlijk dus ook de Luftwaffe?) pas in serieproductie gegaan is in 1941.

Dank voor het opvolgen en uitzoeken, dat waardeer ik zeer. Elders las ik ook al een innerlijke twist tussen 1939 en 1941, maar van wat ik tot nu toe heb gelezen neig ik zelf naar 1939. Dan nog weet ik niet welke maand het zou moeten zijn. Ik ga dat nog nader onderzoeken, maar misschien dat ik deze vrachtwagen toch niet zou gebruiken en wel om de volgende reden:

fkm_72001_mercedes_benz_ks_25__82166_zoom.jpg

Dit zou een mooie vervanger kunnen zijn voor de L1500S brandweerwagen. De KS25 wordt ook door Fankit Models gemaakt, een sympathiek bedrijfje met vriendelijke communicatie. Zie hier. Van de KS25 weet ik zeker dat hij er in 1939 zou kunnen staan. Om dan drie Mercedes-Benz vrachtwagens te hebben staan op één diorama gaat misschien wat ver (hoewel ik mij wel kan voorstellen dat de voorkeur wordt gegeven, op één en hetzelfde vliegveld, voor vrachtwagens van één merk. Ik ga het nog eens bekijken. Zolang er twijfel is over 1939 wat de 4500 betreft, zal ik die sowieso niet gebruiken.

Referentie: zie hier.

@Marc en @Pascal: dank voor jullie reacties. Het is altijd leuk te weten dat een topic gevolgd wordt.


Ik zou nog terug komen op de wielen voor de Hanomag SS-100 Gigant, in het bijzonder het CMK-aftermarket setje.

Allereerst viel mij op dat op de gietramen van de kit, van het merk Special Armour, een verwijzing staat naar de website van CMK models. En op de andere kant van de sprue staat "Made by MPM Productions Ltd.". Huh? Wie is nu de kitmaker? Special Armour, CMK of MPM? Wie het weet mag het zeggen :D

Ditmaal heeft CMK zijn aftermarketset wél een toegevoegde waarde gegeven. Hier wat foto's ter vergelijking.

1. Meer reliëf op de (lichtgrijze) CMK-wielen. Het is wel een ander type band trouwens.
37168578213_d11b8e49be_b.jpg

2. Niet goed te zien, maar de originele versie (geel) is te diep (!). De CMK-versie klopt daar beter. Ook zit wat speling tussen band en velg, hetgeen bij CMK eveneens mooier is. Als ik dit vergelijk met foto's van het origineel, lijkt het erop dat de CMK-versie helaas een iets te dikke band heeft, hetgeen ten koste gaat van de ruimte van het dieper liggende deel. Dit zal moeten worden berekend. Voor het geval mijn inschatting klopt, heb ik een oplossing paraat: afdraaien op de draaibank van het dieper gelegen deel. Daar zal overigens wel een zeer rank beiteltje voor moeten worden geslepen. Maar anders zou het ook te makkelijk zijn he. :nowink:

3. Aan de onderzijde van beide sets dubbele banden zit een 'gietplek'. Dit zal moeten worden verwijderd.

37168578193_82ecf3de42_b.jpg

4. De voorwielen zien er zeer vergelijkbaar uit.

37840042836_50f467c578_b.jpg


Op dit aftermarket-setje heeft CMK dus beduidend beter zijn best gedaan dan op dat van de Opel Blitz... tenzij iemand daar nog iets meer over weet te vertellen (zie mijn vorige post).
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan