Hoofdsponsor

1/72 Diorama: Polenfeldzug, Heiligenbeil 1939 [WIP]

Xavier, n.a.v. jouw post (niet helemaal volgens jouw bedoeling, maar je hebt me aan het denken gezet), heb ik de BF108 meer in de hoek gezet en de Dornier iets naar voren. Ik ben hier wel blij mee want zo heb ik een veel beter doorkijkje naar de werkplaatsen!

Verder is een hangarwand (de poorten) gecorrigeerd, die stond niet schuin genoeg, en is het spoor plus de trein ook wat schuiner geplaatst.

Ook nog toegevoegd: de Mercedes L4500S. Misschien dat ik hiermee kan verduidelijken waarom ik denk dat het diorama niet te druk wordt: de voertuigen concentreren zich in groepjes of langs muren en staan dus, zonder uitzondering, niet pontificaal in het zicht.

22595960293_7c881889b3_b.jpg
 
Bedankt voor de toelichting ivm de stand van het vliegtuig in de hangaar. Ik ben terug iets slimmer geworden :))
 
@Beyond: graag gedaan :D

22835407357_0379b91e37_b.jpg

Voorlopig de laatste Photoshop-update. Inmiddels ben ik erachter gekomen wat de logica is achter het plaatsen van de spoorlijn zeer dichtbij de hangar: de fabriek (Industriewerk Heiligenbeil) legde zich toe op het repareren van vliegtuigmotoren en rompen van vliegtuigen (=interessant voor het diorama). Maar nog steeds snap ik nog niet waarom ze de spoorlijn niet gewoon achterlangs hebben gemaakt, wat wel zo gebeurde bij de achterste hangars. Hoe dan ook, ik ga er lekker van profiteren want het diorama wordt er denk ik interessanter door.

Legenda: op de wagons liggen twee Bramo 323 motoren, op de Mercedes L4500S ligt er ook al eentje. Het was niet moeilijk om te bedenken hoe ze overgescheept konden worden: ik word bijna gedwongen om toch de Famo takelwagen te gebruiken (niet erg want het is mijn favoriete halftrack en ik wilde hem altijd eens bouwen). Helaas blijkt dat ik een later type heb gekocht, dus ik moet nog een eerste type-exemplaar aanschaffen. Als je op die Trumpeter-doos kijkt, zie je ook daadwerkelijk dat er een motor aan de kraan hangt.

Waarschijnlijk komt op de achterste treinwagon een buizenframe van een klein vliegtuig te staan. In welk diorama krijg je nou dit soort kansen??!!

Binnen de Dornier, de Messerschmitt en de Hanomag sleper (moeilijk om daar een goed plekje voor te vinden, die heeft het hele diorama al gezien).

Net buiten de poort staat de brandweerwagen; waarom, zal later duidelijk worden.

Achter de toren staan de Opel Blitz tankwagen en de Adler geparkeerd. Nadere studie van de oude luchtfoto leert, dat er bomen stonden tussen loods en pad. Op zich leuk, want dan begint mijn fantasie te leven; met zo'n bosje is van alles mogelijk. Nogal verdekt, staat daar ook de groene Vomag bus (wellicht al verweerd). Die groene kleur krijgt hij, omdat het logischer is dat een Feldpost-exemplaar op het vliegveldterrein aanwezig was. Door de camouflage, ziet de kijker hem wellicht ook pas later, wat weer grappig is. De bus staat er te wachten op overschildering in donkerblauw. Helaas kon ik hem niet achter het dio plaatsen, omdat daar een weggetje bleek te liggen. Eigenlijk ook wel logisch, maar ik had het niet eerder gezien.

Ik moet nog iets bedenken om dat deel (achterkant hangar) niet het saaiste gedeelte van het diorama te laten worden. Wsch. ga ik iets doen met geopende ramen of zo, als dat in september 1939 in Rusland nog realistisch was. Natuurlijk is er door de grote ramen sowieso een leuk doorkijkje richting vliegtuigen en trein.
 
Hier trouwens een overzicht van het zes hoofdhangars van het vliegveld (gepositioneerd ongeveer zoals op de kijkrichting van het diorama, zoals hierboven weergegeven), met in het groene ringetje natuurlijk de plek waar zich het diorama afspeelt:

23203976766_e2898c2bb0_b.jpg

Foto uit 1945. Let op de twee spoorlijnen, ééntje langs de 'linker' hangars aan de linkerkant, ééntje langs de 'rechter' hangars aan de rechterkant. Zowel boven als onder in de foto zie je ze bij elkaar komen. Achter de bovenste hangar staat een zware locomotief. De Heinkel 111 voor de tweede hangar (=diorama-hangar) staat midden op de rails.
 
Helaas, nog geen Famo kraanwagen beschikbaar in 1939; wellicht knutsel ik de kraan op de Mercedes.
 
Iemand die staat te plassen/roken/vrijend koppel aan de saaie achterkant kan ook nog. Een beetje verbergen tussen de struiken...
 
wat ik mij al afvraag ivm de spoorlijn.
Zo spoorrails..hinderde die de vliegtuigen niet die uit de hangar kwamen? of werden de rails daar ook opgevuld (zoals je nu ziet aan spoorwegovergangen)??
het lijkt me logisch als die werden opgevuld, anders zou het nogal een 'bumpy ride' zijn tot aan de startbaan, maar ik vroeg het mij af :)

Je bent nog niet echt begonnen aan de bouw en ik volg al met open ogen. Zoveel hoekjes, zoveel detailwerk, zoveel bouwkits die erin verwerkt worden....
 
Amai Roy,das ne serieuze boterham makker,is wel een enorme uitdaging om dit project leven in te blazen(bouwen)..alvast veel succes!!
De voorbereidingen met de nodige research zijn al opt niveau "a la Roy"..!!

Grtz yves,
 
@Alain: de achterkant van de hangar bedoel ik als de mogelijk minst interessante achterkant. Daar kan ik geen verscholen mensen plaatsen, omdat de weg rechtstreeks aan de hangar ligt. Ik heb speciaal voor jou een urinerende manspersoon geplaatst achter de Vomar-bus, tegen de hangarmuur aan; zie tekening hieronder. Liever dat dan een vrijend koppeltje, omdat op vliegvelden geen of weinig vrouwen kwamen (denk ik).

@Jordi: op de luchtfoto is duidelijk te zien dat de spoorstaven inderdaad, net als bij een overweg, genivelleerd waren met tussenliggend beton.

22592635834_5549888109_b.jpg

Dank trouwens voor je opmerking, ik zag dat ik op de tekening een stukje groen was vergeten grijs te maken.

Ik ben blij dat ik je in mijn enthousiasme voor dit project kan meenemen :)

@Yves: dank voor het volgen! Voorlopig nog geen werkzaamheden aan de dioramabasis zelf, wel aan de Mercedes L1500S en de Dornier.

Aanpassingen aan de tekening:

1) Alain's urinerende meneer is toegevoegd (kun je niet vinden, ga dan naar mijn Flickr en vergroot de tekening :laugh: ).
2) Famo takelwagen is weggelaten.
3) Op de Mercedes L4500S is een kraan gemonteerd.
4) De Mercedes L4500S staat iets verder van de locomotief af.

Waarschijnlijk gebruik ik gewoon de kraan uit de Trumpeter-kit en monteer ik die, na verstevigingen, op het Mercedes-laadbed.

Nog trouwens een opmerking over het diorama: ik ga het niet in modules bouwen maar als één geheel; dat zou ik een aanvaardbare concessie aan de kwaliteit van het beeld vinden. Vandaar ook dat ik probeer het diorama in grootte zo beperkt mogelijk te houden.

22950460100_e0d84b77a7_z.jpg
 
Hey,

Dat wordt iets om toch te volgen en indd, het ziet er raar uit dat die spoorlijn daar loopt.
Nu, het is historisch correct dan kan ik je begrijpen omdat ik ook zo zou zijn om dit te bouwen. Het ziet er wel een serieus terrein uit, dat wel. Persoonlijk zou ik het diorama wat schuiner plaatsen zodat er iets meer dynamiek in zit, ik denk wel dat je deze techniek kent. Dit omdat de hangar dan wat meer uit de 'hoek' komt zodat je iets meer daarvan kunt tonen en ook de aanwezige vliegtuigen beter te zien zullen zijn.
In plaats van een Famo kun je gerust een Bussing of Mercedes gebruiken met een billstein-kraan erop, ik dacht dat deze eerder waren dan de Famo en dan zou het plaatje kloppen.
 
Swa, goed punt. Ik wil misschien het open deel van de hangar bovenaan wat verder open werken dan de rest van het dio (geen transparantie, geen weggelaten dak, dat laat ik aan anderen over) en dat kan nu misschien nog steeds wel... moet het even bekijken.

Ik heb het aangepast in Photoshop en de lijnen zijn nu wat mooier, vindt ook mijn vriendin. Het dio is meteen iets kleiner gemaakt vanwege de minder interessante achterkant (ik was niet van plan iets op de weg te plaatsen).

Ik heb ook een nog verdere schuinstand geprobeerd, maar dat vond ik niet mooi. De volgende hoek vond ik ideaal:

22857527547_f8be542096_z.jpg

Verdere aanpassingen:
- de Messerschmitt is verkleind, daar had ik een foutje gemaakt in de groottebepaling.
- De brandweerwagen staat bijna parallel aan de zuidzijde. Ik vind dat wel interessant, ook gelet op de schuinte van de poort.

Die Bilstein-kraan waar je het over hebt, is volgens mij die welke al achterop de Famo staat. Denk je niet dat het zou kunnen dat zo'n Bilstein in het veld gemonteerd werd op het Mercedes L4500S-chassis, zoals weergegeven op de tekening? Ik gebruik liever geen twee vrachtwagens voor de takel-taak. Mij leek het op zich wel kunnen dat dit in het veld werd aangepast (het was een groot vliegveld met een enorme reparatieloods, zie midden van de zwartwit-overzichtsfoto hierboven), juist vanwege de opmerkelijke positionering van het spoor. Ik hoor graag jouw (jullie) mening hierover. Idem wat betreft de vraag, of het diorama zoals boven weergegeven een verbetering is t.o.v. de eerdere ondergrond.

Nog drie dingen:

- Dio komt op (bijna) ooghoogte te staan (wordt met blokken in hoogte verstelbaar) omdat ik er een sterk voorstander van ben dat modellen op ooghoogte komen te staan. Dan zie je de details veel beter en komt het geheel bovendien veel realistischer over en kun je je in het diorama verplaatsen. Eerlijk gezegd heb ik dit nog nooit ergens gezien, op beurs of bij wedstrijd, en ik begrijp daar helemaal niets van.
- Mogelijkerwijze ga ik het dio ook roterend maken (handmatig, met een rem), zodat het makkelijk van alle kanten kan worden bekeken. Toeschouwers kunnen de rotering niet zelf uitvoeren, voor de goede orde.
- Bij bovenstaand diorama zijn de afstanden 112 centimeter x 56 centimeter.
 
Hele verandering, dat dio en die opstellingen.

Ben blij te vernemen dat je je inderdaad gebaseerd hebt op echte beelden en dus vervalt mijn eerdere opmerking volledig.
Vind het wel raar dat er een spoorlijn juist voor de hangars loopt maar anderzijds is het begrijpbaar. Dit gebeurde ook dikwijls op bases voor watervliegtuigen.

Dat de Bilstein kraan ook op een vrachtwagen gemonteerd kon worden vind je hier:

https://www.google.be/search?q=bils...DjqqfJAhWLWxQKHQAtDzcQsAQIHw&biw=1440&bih=789
 
Op de wielvoertuigen stond de Bildstein 3 ton kraan op de Famo de 6 ton uitvoering.
Je kan zeker de kraan uit je Famo kitje gebruiken omdat er aan het uiterlijk van de kraan nauwelijks verschillen waren.
Een veldconversie in die tijd??
 
Hele verandering, dat dio en die opstellingen.

Positief of negatief (eerlijk zeggen aub ^^)?

Dit gebeurde ook dikwijls op bases voor watervliegtuigen.

Heb je enig idee wat daar in die gevallen de reden voor was?

Dat de Bilstein kraan ook op een vrachtwagen gemonteerd kon worden vind je hier: klik link

O ja, goeie :)

@Ron:

Op de wielvoertuigen stond de Bildstein 3 ton kraan op de Famo de 6 ton uitvoering.
Je kan zeker de kraan uit je Famo kitje gebruiken omdat er aan het uiterlijk van de kraan nauwelijks verschillen waren.

Aha, merci! Ik was nog niet zover dat ik in de gaten had dat er een verschil in zat. Ik zal dan eens moeten uitzoeken wat de verschillen waren, wellicht is dat wel te scratchen ten opzichte van de Famo-basisconstructie. Heb je toevallig zo paraat waar de verschillen in zaten?

Een veldconversie in die tijd??

Ik bedoel eigenlijk een conversie in de reparatiehangar ('in het veld' in de zin van: niet in de fabriek van Bilstein). Ik heb de indruk dat Heiligenbeil een van de belangrijkste en best geoutilleerde Luftwaffe-luchthavens van die tijd was. Gebouwd aan het begin van de jaren '30, moesten veel vliegvelden in 1939 nog aangelegd worden; laat staan de loodsen en hangars. Bij Heiligenbeil was dat beschikbaar, waarbij de reparatiehangar ongeveer half zo groot was als de hangar de ik bouw, maar dan met nog twee bijzonder grote werkplaatsen eraan waar serieuze reparaties konden worden verricht.

Om toch een beetje in de sfeer te blijven: in de werkplaats naast de hangar waar onze zweefvliegtuigen in stonden, was een monteur maanden lang bezig om een lieropbouw te plaatsen op de daar aanwezige Opel Blitz (oorlogsexemplaar, ik vond het geweldig!). En dat ging uiteindelijk ook allemaal prima; dan lijkt me een Bilstein-opbouw minder ingrijpend. Maar misschien schat ik dat verkeerd in; ik hoor hier graag je/jullie mening over.

@Danny:

Een vraagje Roy heb je een idee hoe groot dit spektakel diorama word

Je bent wat meer van het teksten 'screenen' he :D

Zoals hierboven geschreven, wordt het (als het de laatste tekening wordt) 1 meter 12 bij 56 centimeter.
 
Bij de Famo kon de kraan buiten van links en naar recht draaien ook nog eens voorover en achterover kantelen, bij de wielvoertuigen kon deze alleen draaien.
Voor de rest zoals ik al aangaf geen merkbare verschillen tussen de 6 en 3 ton, alleen het draagvermogen uiteraard maar 3 ton was voldoende om een Tiger motor te verwisselen.

Hier een paar foto`s van een Büssing Nag die ik ooit eens heb gebouwd.

c614e36f1f26feab2316d521c7896222.jpg

26ddfb7716b02b2c8e55c4f244584370.jpg
 
Wow dat is een prachtige creatie!

Dank voor de extra info, die is zeer welkom.
 
Graag gedaan.

Dat was een resinkit van Azimuth met de nodige aanpassingen om hem kloppend te krijgend, en met dit soort voertuigen wil ik wel erg ver gaan wat details betreft want dat is toch wel mijn voorkeur om te bouwen.

Zo nu wel snel on topic :)
 
Positief of negatief (eerlijk zeggen aub ^^)?

Positief Roy, je plannetje geeft ook een duidelijker beeld van wat het gaat worden.

Heb je enig idee wat daar in die gevallen de reden voor was?

Ja, dat was meestal de aanvoer van materiaal zoals bommen, zeemijnen, torpedo's of ander materiaal.
Kon ook voorvallen dat het een smalspoor betrof, iets wat in die tijd nogal dikwijls aangetroffen werd. Is onder andere nog te zien aan de grote V2 bunker te Eperlecques of in diverse complexen van de Maginot linie.
De grote Franse bases voor watervliegtuigen hadden dikwijls gewoon spoor langs de kades zoals nu nog dikwijls te zien is in havens.
 
@Ron: je ziet inderdaad dat er met zorg aan gewerkt is, dat is nu eens een voertuig waar je niet in 3 seconden klaar mee bent als je 'm aan het bekijken bent.

@Erwin: ja, als nadeel zou kunnen worden gezien dat de spanning qua geheel er vanaf is nu de opzet getoond is, maar het voordeel is dat ik zo nog aanpassingen kan doen naar aanleiding van adviezen - zoals dat van Swa. En de bouw op zich zal natuurlijk ook weer heel anders zijn.

Merci wat de toelichting betreft. Ik ga ter plekke proberen te achterhalen of het smalspoor of regulier spoor was, maar ik ben er 90% zeker van dat het regulier spoor was. Dat baseer ik op de zware locomotief die op de luchtfoto te zien is.

De Maginotlinie heb ik zelf nog eens (illegaal) bezocht, dat was een paar kilometer ondergronds. Heerlijke zoektocht was dat, met gaslampen, zuurstofmeters etc. Hier wat foto's (beetje offtopic in mijn topic vind ik zelf nooit zo'n probleem, als de admins het minder prettig vinden hoor ik het wel):

9109536623_7bdc2bc946_b.jpg


9109528719_80c8ee4296_b.jpg

9109916665_3b353c0df0.jpg

9109527389_5f9c68857d_b.jpg



9109524165_3fae9b7c8c_b.jpg





9109522535_2725b98372_b.jpg





9109541811_4f5210c132_b.jpg

9109540493_79f4c4b198_b.jpg

9111763480_d7af653e4b_b.jpg

Als mensen dit, voor de hobby, interessant vinden dan hoor ik het wel; er zijn nog meer foto's.

Je ziet op de foto's hierboven, dat hier overduidelijk smalspoor gebruikt is. Let wel, het spoorlijntje (met aftakkingen) bevond zich een meter of 30 diepte.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan