Hoofdsponsor

1/72 Diorama: Polenfeldzug, Heiligenbeil 1939 [WIP]

O heren wat een droom van een onderwerp voor een diorama is dit... heel veel informatie is er niet over het vliegveld bekend (een A4'tje voor zover mijn kennis reikt) maar ik heb dat nog eens rustig doorgenomen en om een lang verhaal kort te maken kan ik ervoor kiezen om het diorama i.p.v. 100 cm. 122 cm. diep te maken. Als ik dat doe, kan ik zoiets toevoegen:

die-dampflok-theo-4-ex-805242.jpg

Iemand heeft begin jaren '30 namelijk bedacht dat het handig zou zijn om een twintigtal meter vóór de hangar (lees a contrario: dus niet achter de hangar) een spoorlijntje te plaatsen. Dat werd gebruikt om goederen van de fabriek van Heiligenbeil af te leveren op het vliegveld; Heiligenbeil werd namelijk ook gebruikt als vliegveld voor die (gigantische) fabriek.

Het wordt steeds interessanter! Ik denk dat ik de trein maar gewoon pontificaal in het zicht plaats, want het private fabrieksgebeuren ging natuurlijk gewoon door ondanks dat de oorlog net een paar dagen tevoren was begonnen. Ik zal ervoor zorgen dat het geheel niet te druk wordt, want dat is ook weer niet de bedoeling. Dat betekent wsch. wel dat het bij twee vliegtuigen blijft.

Een goede titel zou dan m.i. kunnen zijn "Normaler Betrieb". Hoewel ik me nog zo had voorgenomen geen dubbelzinnige (edit: driedubbelzinnige) titel te kiezen, omdat iedereen dat al doet. Anderzijds, de meeste mensen zullen door die simpele titel wel vrij snel begrijpen waar het diorama over gaat. Nou ja, we zien wel.

Edit: dit is alvast een indrukwekkende kit die denk ik van toepassing zou kunnen zijn (zal allemaal nader worden uitgezocht)!
 
Laatst bewerkt:
Zoals het er nu naar uit ziet zou het diorama 115x66 cm. kunnen worden, alles tonen wat ik wil en geen onnatuurlijke 'gemaakte' afgrenzingen hebben.

Wat er in de diepte bij kont, kan er in de breedte dus af.
 
Overzicht en update van de verschillende onderdelen van het diorama tot nu toe. Eerst de nieuwe kitjes (gisteren aangeschaft bij Aviation Megastore), vervolgens die welke ik al had.

Ik ga ze niet allemaal gebruiken op het diorama omdat het anders te veel zou worden. Een aantal staat echter wel in mijn favorietenlijst. Die zal ik een asterisk (*) geven achter de titel.

Vomag Omnibus* Zie de pen als grootteduiding. Dit is een werkelijk gigantische bus. Ik wil hier een post-livery aan geven om hem vervolgens over te spuiten met blauw waarbij het rood van de post-livery er nog wat doorheen komt net als het (nog net zichtbare) logo. Mogelijk wordt de bus aan de noordzijde van het diorama geplaatst en deels doorgezaagd om twee redenen: 1) plaatsgebrek; en 2) interieur wordt zo zichtbaar.
22581088933_1162ba9526_b.jpg

Hanomag SS100 sleepwagen voor bommenwerpers*
23182051166_2ac8e724d2_b.jpg

Opel Blitz Stafwagen
22579719364_dd21a9752b_b.jpg

Mercedes L4500S zware vrachtwagen*
23208174825_40007dcd5d_b.jpg

Hanomag SS55
23208156295_1f36762248_b.jpg

Bommentrolley*
22912382910_71435f6fd9_b.jpg

Figuurtjes*
22579692124_ab14f0c45a_b.jpg

Meer figuurtjes, wat karretjes, ladders, een fiets, gereedschap, emmers, vaten etc.*
23182065836_6f1acbd677_b.jpg

Nog aan te schaffen: HobbyBoss BR86*
BoxShot.jpg


Dornier 17z* met aftermarket Eduard Big Ed en resin wielen. Zie hier het bouwtopic.
21317749002_0244c82b1f_c.jpg

Mercedes L1500S brandweerauto* Zie hier het bouwtopic.
22459459770_66bab29f3c_b.jpg

Opel Blitz brandstofwagen*

22647407575_3428209636_b.jpg

Opel Blitz

22459462680_dd05924e5f_b.jpg

Famo met draaikraan

22621382976_2d89b2e92e_b.jpg

Messerschmitt Bf108*

22658613191_ce345bd088_b.jpg

Adler Kübelwagen*

22647410215_c09b10700c_b.jpg

Compressorkar*

22024640034_2bb42559f3_b.jpg
 
Ben er een beetje stil van geworden van deze mooie aankopen Roy verder met al dit mooie's zal het een spectaculaire diorama worden😉
 
gaat een knap diorama worden.
Ik wist nog een BR86 te koop, maar dat is een 1/35 van Trumpeter (en al verkocht)
 
Dit lijkt me, hoewel ik er totaal geen kennis van heb, een zeer interessant project om te volgen.
Door het gebrek aan die kennis, zal het dus waarschijnlijk in stilte zijn dat ik je volg.

Heel veel plezier en succes bij zowel je reis naar Russia als met je build.
En dan te zeggen dat ik soms geen zin heb om een uurtje te rijden om referentie foto's te gaan nemen..
 
Dank je wel Danny. Het is een hele hoop spul en ik ben nu wat de grotere voorwerpen wel even uitgekocht voorlopig.

Ik moet nog eens kijken hoe het erin zal komen allemaal. Het zal jullie niet verbazen, mij inmiddels kennende, dat als het teveel zou worden, ik dingen zou weglaten ook al zouden ze tot mijn favorieten behoren.

Tot nu toe dus:

Vliegtuigen
- Dornier 17
- Messerschmitt 108

Vrachtwagens
- Vomag bus
- Hanomag gigant
- Mercedes L4500S
- Mercedes L1500 brandweerwagen
- Opel Blitz tankwagen

Overige goederen e.d.
- Kübelwagen
- Compressorkar
- Bommentrolley
- Figuurtjes
- Kar
- Ladders, fiets, emmers, tonnen, gereedschap etc.

Spoor
- BR86 locomotief
- Goederenwagons

Ik maak me vooral zorgen over de hoeveelheid vrachtwagens. De L4500S kan eventueel langs de trein komen staan. De bus achter de hangar. De brandweerwagen had ik inmiddels voor de hangar geplaatst, daar is dus echt een plan voor. De Hanomag sleper kan in de hangar, wellicht zelfs voor de Dornier. Dan kan de tankwagen links van de hangar komen staan, naast de Adler. Binnenkort een plattegrondje... eerst 'even' maken in Photoshop.
 
Merci Jordi en Rocknrolla, altijd leuk om reacties te krijgen in het topic :) Maar ook in stilte volgen is leuk, als je iets ziet wat niet klopt (of waaraan je twijfelt) mag je het altijd zeggen en als je iets leuks ziet natuurlijk ook..

Soms heb ik ook geen zin om te gaan rijden voor referentiefoto's (hoewel, een uur.. dat toch altijd wel) bijvoorbeeld met de Krupp Titan. Maar ik ga proberen dit nieuwe project van een algemeen aanvaardbaar kwaliteitsniveau te maken. Zo had ik eergisteren een Hanomag tractortje gekocht van Kora models. Op zich aardig resin, maar ik vond online geen enkele referentiefoto en dan kan ik er weinig mee. Jammer dat die producenten nooit referentiemateriaal erbij zetten; dat zou toch het eerste zijn wat ik zou doen als ik zo'n kitje op de markt zou brengen.
 
Ik kan daar nog geen 'dank je' voor zeggen Marc, want er is nog niets klaar, maar ik heb wel het idee dat dit project een blijvertje is omdat het zo enorm afwisselend is en erg leuk om te doen tot nu toe. Ik kan er alle kanten mee op.
 
Aan attributen voor je dio geen tekorten ;)
Dit zal een aardig gevuld dio worden, maar dat zal er ook voor zorgen dat je er uren kan naar kijken zonder te vervelen ;)
Laat de bouwtopics maar komen, ik ben razend benieuwd naar de vorderingen :D
 
Aardig gevuld dio, daar was ik ook even bang voor... maar bij nader inzien is het een zo groot oppervlak dat ik me er toch niet zo'n zorgen over maak.

Hier achtereenvolgens foto's van 1945 en 2005 en ten slotte een (zeer onvolledige) eerste tekening van het dio







Dit is allemaal 95% nauwkeurig qua schaal. Het rode voertuig is de Mercedes brandweerwagen.
 
ik had ook wat vrees voor een te vol diorama. Maar als ik zo de 1e tekening bekijk, gaat dit nog goed meevallen :)
 
Aardig gevuld hoeft niet persé overgevuld zijn hé ;)
Zeker niet als je dio groot genoeg is om alles te plaatsen..
Het tegenover gestelde kan soms erger zijn, een te groot dio waar niets op te zien is (een fout welke vaak voorkomt bij beginnende bouwer(tjes) :))
 
Ik ben pro grote diorama's als ze tenminste goed gevuld zijn en enkele verrassingen bevatten. Dat prikkelt de fantasie en de zoektocht. Het ziet er dus naar uit dat dit zoiets zal worden.
 
Aan deze tekeningen te zien Roy zal het zeker geen overvol diorama worden en zal je de overige voertuigen een perfecte positie kunnen geven om het 100% een geloofwaardig en historisch correct dio te laten ogen en dat vol passie en liefde voor modelbouw zit...😉
 
Als ik je tekening nog zo eens bekijk, zou het niet "correcter" zijn om je Dornier wat rechter te plaatsen in je hangar?
Lijkt mij praktischer dat, als ze deze binnen voeren, dat ze deze niet te veel zouden manoeuvreren eens ze binnen staan...
Ook naar het uitvliegen toe dat het vliegtuig makkelijker uit de hangaar kan rijden om vlugger te kunnen vertrekken...
(Ik ken er niet veel van hoor, dit is mijn "logica" ( :nowink: ) welke deze vragen opwerpt ;) )
 
Roy, sorry, maar ik ga hier eens de spelbreker uithangen en dit meer bepaald wat betreft de inbreng van de spoorweg en het bijhorende materiaal (loco en wagons).
Toevallig hebben we in Gent een vliegveld gehad te St.-Denijs-Westrem; vliegveld dat trouwens aangevallen werd bij de uitbraak van het Ardennenoffensief.
Dit vliegveld werd onder andere bevoorraad via een spoorlijn maar deze spoorlijn (die er nog steeds ligt niettegenstaande het vroegere vliegveld ondertussen verdwenen is) lag aan de buitenzijde van het vliegveld en niet in de buurt van hangars en/of start- en landingsbanen. Het enige dat dicht bij de spoorlijn lag was de motoren werkplaats en natuurlijk een depot die beiden zelf aan de buitenlijn van het vliegveld lagen.
Dus, tenzij dat je ter plaatse kan zien dat het zo was geweest, zou ik je ten zeerste willen aanraden om de spoorlijn weg te laten.
Komt er bij dat je, mijn insziens, je diorama aan het overbelasten bent waarbij je de aandacht van je aanvankelijke doel, de Dornier, aan het wegtrekken bent.

Is hier mijn persoonlijke visie hé, je doet natuurlijk wat je zelf het beste acht.
 
He dank voor de aandacht heren, dat vind ik erg tof!


@Jordi: denk dat het inderdaad mee gaat vallen, en als het toch te vol gaat worden kan ik nog gaan snijden...

@Xavier: je hebt helemaal gelijk. Te weinig is ook niet goed.

@Alain: ook helemaal mee eens. Ik vind het zoeken naar die 'easter eggs' ook een leuk onderdeel. Mijzelf kennende, zullen er tientallen in komen te zitten, dus dat moet goed komen...

@Danny: ik hoop het...

@Xavier: de vliegtuigen worden uit plaatsgebrek meestal juist op die manier geplaatst (schuin), dan heeft men het minste last van de vleugeltip. Als het vliegtuig eenmaal binnen staat, zal het in beginsel helemaal niet meer gemanoeuvreerd worden. Zo is althans mijn ervaring in het zweefvliegbedrijf, waar veel vliegtuigen in één hangar moesten. Die stonden eigenlijk nooit recht maar altijd schuin, zoals ik ze hierboven heb geplaatst. We propten die vliegtuigen altijd echt in de hoekjes, tot op een paar centimeter er vanaf... er moest altijd iemand achteraan gaan kijken of we het stabilo niet beschadigden...

De Dornier zou nog wel iets meer naar voren kunnen worden gehaald ('richting poort'), zodat er nog ruimte zou zijn voor een extra jager. Niet dat ik die zou gaan bouwen (dan zou het te druk worden), maar dat zou misschien realistischer zijn. Ik zal dat eens bekijken...

Wat het naar buiten rijden van het vliegtuig, dat is een kwestie van het staartwiel een kwartslag draaien en hij is zo buiten als de rest van de hangar vol staat. Veelal zal echter niet de rest van de hangar vol staan en kan hij gewoon recht vooruit rijden.

Hier een voorbeeld, let op de vliegtuigen achteraan:

aircraft-hangar.jpg


@Erwin: ik waardeer je kritische blik zeer, en zou heel graag willen dat zo veel mogelijk mensen dit diorama en zijn onderdelen met dergelijke kritische blik zouden bekijken. Ook al ga ik zodirect wat jij schrijft weerleggen met andere feiten en lijkt het zo net alsof ik het 'beter wil weten', dat wil allerminst zeggen dat ik dergelijke inbreng niet ontzettend hoog heb zitten. Het is wel zo, dat ik al een paar weken bezig ben met het voorbereiden van het diorama en dat gaat er bij mij dan nogal intensief aan toe.

Als ik dan zeg 'nee, dat is niet zo' of 'ik zie het anders', dan is dat niet betweterig bedoeld maar vloeit dat voort uit uitgebreide studie vooraf. Wat niet wil zeggen dat ik alles kan weten en dat er niet in het verleden al mensen zijn geweest die me gouden tips hebben gegeven waar ik zelf lang niet op zou zijn gekomen. Bottom line: veel over nagedacht, veel studie gedaan, enige eigen ervaring (zie mijn antwoord n.a.v. Xavier hierboven w.b. plaatsing van vliegtuigen in een hangar)... dus ik zal dingen proberen te weerleggen als ik denk dat de feiten anders liggen, maar blijf die commentaren alsjeblieft vooral geven... ik waardeer ze enorm!

Wat betreft de spoorweg, die lag dus daadwerkelijk op deze plek. Anders zou ik hem nooit maar dan ook nooit daar aanleggen... ben het helemaal met je eens dat het een onhandige, onlogische plek was.

Hoe kwam ik erachter? Ik had inmiddels veel hedendaagse foto's gezien van de hangar (die hou ik graag voor mezelf) en had al de nodige uurtjes studie erop zitten wat het vliegveld en zijn verschillende loodsen betreft. Oude foto's had ik gecombineerd met de plattegronden zoals beschikbaar, etc. etc. en ik had inmiddels het vliegveld wel zo'n beetje in mijn hoofd zitten. Vervolgens ben ik nog eens (opnieuw) een informatief artikel over het vliegveld gaan lezen (n.b.: eerst had ik een andere hangar in mijn achterhoofd die ik wilde bouwen, dus ik was eerder niet zo gefocussed op deze 'hangar 2'). In dat artikel las ik:

A branch rail line served the factory area and all of the hangars.

Ik dacht... hmm? En ging kijken op een oude luchtfoto. Daar kon ik inderdaad een spoorlijn ontdekken die net achter de achterste hangars liep. Een meter of 20 er vanaf. Bij mijn hangar (een van de voorste hangars) zag ik dat niet, dus ik dacht "Huh!". Echter, toch nog maar eens beter gekeken omdat er staat "all of the hangars". Het zou kunnen dat hij een foutje maakte, want 150 meter afstand tot 'mijn hangar' zou niet echt bevoorrading van die hangar inhouden.

Bij die nadere beschouwing zag ik, dat de noordelijke spoorlijn westwaarts een bocht maakte naar het zuiden toe. In het oosten maakte hij ook een bocht naar het zuiden. Beide sporen liepen naar de nabij gelegen gigantische fabriek (bestaande uit 100 gebouwen ongeveer).

En toen zag ik ineens iets vóór mijn hangar liggen wat ik niet eerder had opgemerkt.... zie hier:

22592635834_5549888109_b.jpg

Hierop is trouwens te zien hoe groot de complete hangar is. Het diorama toont slechts, ongeveer, éénderde:

22853405429_2ba704b314.jpg

Hoe dan ook: vervolgens was het een kwestie van volgen van de lijntjes en inderdaad is dit een aftakking van de eerder genoemde sporen. Dus raar maar waar, het spoor liep er daadwerkelijk en in het landschap is de lijn nog steeds terug te vinden.

Komt er bij dat je, mijn insziens, je diorama aan het overbelasten bent waarbij je de aandacht van je aanvankelijke doel, de Dornier, aan het wegtrekken bent.

Ik heb mezelf voorgenomen er een zo natuurlijk mogelijk schouwspel van te maken. Het meeste maakte ik mij zorgen om de verschillende vrachtwagens, maar die zullen nooit alle tegelijkertijd in beeld zijn. Ze staan alle op een heel andere plek in het diorama; naar mijn inschatting en hoop zal het gaan meevallen, juist omdat het een erg groot oppervlak is. Maar zoals gezegd, als iets te veel wordt, dan laat ik het weg. Realisme voert bij mij steeds de boventoon, soms ten koste van wat er misschien interessanter uit zou kunnen zien.
 
Overigens, wat die aandacht voor de Dornier betreft, daarover schreef ik al uitgebreid deze post.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan