Hoofdsponsor

1/48 BAF Spitfire Mk XIV, Academy [DONE]

Bart, ik heb hier het boek "80 jaar vliegveld Koksijde" van Willy Vilain, drukkerij De Peuter, Herentals.
Op p. 54 lees ik het volgende en ik citeer:

"In de JVS (Jachtvliegschool) waren verschillende types Spitfire XIV in dienst: zo bestonden er full wing (afgeronde vleugels) en clipped wing (afgeknotte vleugels). Het voordeel van de afgeronde vleugels was dat het vliegplafond hoger lag, anderzijds was de clipped wing soepeler om te sturen. Een ander gebruikt type was de Spitfire met teardrop, of een stuurkoepel in druppelvorm voor een beter uitzicht van de piloot." Einde citaat.

Op p.55 staat een foto van een Spitfire XIV code IQ D, SG 22 in zilver kleur maar het is duidelijk te zien dat dit toestel een zwarte rand heeft achteraan de spinner. Ik kan niet met zekerheid stellen welk type vleugel hij heeft (ik denk een full wing) maar hij heeft geen teardrop canopy, wel een Malcolm hood.

Op p.54 staat ook nog een foto met 3 Spits, één in camo en 2 zilveren waaronder ik meen de SG 35 code letter F meen te herkennen. Hij heeft de Malcolm canopy, een 5-bladige schroef en een langwerpige (dus langere) spinner van donkere kleur.

Op p.57 staat SG 27, call sign IQ Z in camo kleur en deze is voorzien van een teardrop canopy.

Op p.58 een kleurenfoto van een onbekende Spit in gezelschap van een Meteor. Deze heeft de Malcolm hood, een gele spinner met zwarte band.
Een andere foto op zelfde pagina toont een zilveren IQ Y, SG 65 (onder voorbehoud), met teardrop. IQ X zou ook een teardrop gehad hebben alsook IQ AA (en dit is geen typfout) Deze toestellen lijken mij full wings maar ik ben er niet zeker van.

Hoop dat dit kan helpen, ik blijf nog effe verder zoeken in mijn boeken.
 
OK, volgend boek: "The aircraft of the Belgian Air Force 1949-1999" door Paul Detige.
Volgende foto's aangetroffen:

SG 45, MN V, camo, Malcolm hood, clipped wing.
SG 73, UR A, zilver, Malcolm hood, vermoedelijk clipped wing.
SG 108, IQ V, zilver, teardrop, clipped wing.
SG 112, IQ Y, zilver, teardrop, clipped wing (staat in mijn vorig bericht omschreven als SG 65 onder voorbehoud)
?? ??, IQ M, zilver, teardrop, clipped wing.
SG 65, GV X, camo, teardrop, vermoedelijk full wing.


Dan komen we bij "The Belgian Air Force" door John Pacco, JP Publications:

SG 5, IQ E, zilver, Malcolm hood, vermoedelijk clipped wing, JVS Koksijde.
SG 56, MN W, camo, teardrop, clipped wing, 350 Sqdn.
?? ??, UR S, zilver, Malcolm hood, clipped wing, (2de Escadrille Florennes).
SG 127, IQ Z, camo, teardrop, clipped wings.
SG 73, UR A, zilver, Malcolm hood, clipped wing (2de Escadrille Florennes).
SG 108, IQ V, zilver, teardrop, clipped wing.
SG 112, IQ Y, zilver, teardrop, clipped wing.
SG 117, IQ M, zilver, Malcolm hood, clipped wing (deze drie laatste toestellen heb ik hiervoor ook reeds beschreven doch de vorige foto was veel onduidelijker)

Dit zal het zijn vrees ik, hoop dat het kan helpen.
 
Hoi Erwin, van harte bedankt voor het opzoekwerk.

Ik bekijk het dit weekend nog even rustig en zet alles eens naast elkaar...

Die clipped of full wings kkonden gewisseld worden volgens de "missie" blijkbaar waarbij de full wings eerder gebruikt werden op grote hoogte, en de clipped wings op lagere hoogte. De full wings op lage hoogte kregen blijkbaar zodanig veel te verduren dat ze vervormden.
 
Uiteindelijk is deze gespoten geraakt... Liep niet van een leien dakje, ik heb verschillende keren dienen te herbeginnen, paar valpartijen met herstelwerkzaamheden...

8d923f209f3a0ec006b04c6fb06ee216.jpg

0d87438fa64aa62b3c1fb6064f575389.jpg

a5288a7753f3550c4d1dbbc36dbc2511.jpg
 
Dit soort aluminium platen had elk zijn eigen verwering, vandaar dat veel modelbouwers sommige vlakken afplakken en dan een net iets donkerdere of lichtere tint spuiten. Ik kan niet goed zien of jij dat ook hebt gedaan, op sommige vlakken lijkt het erop maar het kan ook een 'trick of the camera' zijn.

Of je het nu wel of niet gaat doen (kan later altijd nog met bijvoorbeeld filters of dunne laagjes andere metaalkleuren) maakt niet zo heel veel uit; ik vind deze laag kleuren er verfrissend en natural uit zien en zo zie ik het als liefhebber van dit soort vliegtuigen graag.
 
vliegtuigen vind ik van het moeilijkste om te doen respect aan vliegtuigbouwers grt Pascal
 
Ik wil niks afbreken want van vliegtuigen ken ik zoveel als van algebra dus niks maar er heeft 2 jaar geleden in de schorre ( waar tommowland is ) eens eerste beurs geweest modelbouw niks groot en daarna ook nooit meer , maar daar was de club van Willebroek met een stand en daar was iemand een vliegtuig aan het bekleven nmet Alu tolie zo van huishoudfolie en die mens nam de ene keer de glanzende zijde en de andere keer de matte zijde ook om die reden nu dat effect was wel knap hoor ook hadden ze de grote Lotus seven bij 1/16 en die is in alu en daar hadden ze dat ook bij gedaan wel een aanrader , nu om verder te gaan op dit model weet ik echt niet wat te denken of zeggen het ziet er op foto nogal egaal uit ik ga nu nog niks zeggen en afwachten tot hij klaar is
Marc
 
een deel van de tinten zijn verloren gegaan na het laagje clear... (jammer genoeg heb ik heel zout zweet, en de minste aanraking lost de alclad op) maar deze geeft dan wel weer de goede glans voor een oudere spit. Ik probeer nog een stuk aan te passen met behulp van de metaalpoeders van ushi. Sowieso ben ik niet heel tevreden over deze... veel te veel krassen en dergelijke, ondanks het polieren, of net door het polieren volgens sommigen...
 
Een paar tips:

- Als je bang bent voor zweet dat de Alclad-laag aantast, kun je latex handschoentjes dragen tijdens het schilderproces. Die handschoentjes kun je in kwantumverpakkingen kopen bij de drogisterij en kosten een paar euro per doosje. Ik gebruik handschoentjes bijna altijd als ik met lakverf of enamelverf airbrush, want als bijkomstig voordeel houdt het je handen schoon.

- Marcs alu-foil oplossing werkt, net zoals Alclad werkt, net zoals Uschi's metaalpoeders werken, en net zoals AK's metaaltinten werken. Het is een eindeloze discussie over wat beter is, vooral omdat het een niet per se beter is dan het ander. In de handen van de ene modelbouwer is het ene beter, in de handen van de andere modelbouwer het ander.

- Om de vlakken apart te schilderen kun je post-it stickers gebruiken maar je kunt wel degelijk ook afplakken, zelfs met Alclad. Spuit daartoe een laag Alclad Aqua Gloss op het 'metaal geworden' model. Dit is een tip die ik van Camaro69 heb gekregen, de Aqua Gloss (Alc 600) houdt de glans van Alclad in stand. De Aqua Gloss beschermt de onderlaag, nadat de Gloss is gedroogd kun je het model afplakken. Doe dit idealiter met Tamiya tape dat je een paar keer hebt 'afgestript', of wat er de term voor moge zijn. Op een glad onderdeel plakken en dan er weer aftrekken, dit proces drie keer herhalen. Zo verliest de tape een deel van zijn kleverigheid. Als je dan ook nog een goede primer hebt gebruikt (bijv. Alclad Grey Primer & Microfiller) zal je Alclad er niet worden afgetrokken bij het verwijderen van de tape.

- Let op niet te grote kleurverschillen te laten ontstaan tussen de panelen. Zoals wel vaker, laten veel modelbouwers zich volledig gaan. Het beste is, om er referentiefoto's op na te slaan. Een kleurnuance is meestal beter en overtuigender dan een zes tinten donkerder of lichter.
 
dat van die gloss is een goede tip, maar dan dien je wel je washes te doen op waterbasis, anders lost deze laag van alclad op.

Op referentiefoto's is eigenlijk niet zoveel te zien van verschillend getinte panelen, op 1 of 2 toestelen is er iets van te zien... maar 't staat inderdaad wel mooier... maar als je compleet natuurgetrouw zou gaan, moet je de meeste paneellijnen op de vleugels dichtsmeren, de meeste rivetten verwijderen, en de vleugels uniform schilderen op de munitie en tankvullingen na, want de vleugels werden geplamuurd, geschilderd en gepolijst om de luchtweerstand zo minimaal mogelijk te hebben

eefd1df67e6dd0f729950f1d55d429d7.jpg

e3440f04c658df670d5d4ad9133eb6fd.jpg

213be92e6399361d3cda6a87e9cfecb5.jpg

cffe242a78752078e8448fbacc9ffaef.jpg

c0fdf3ce8e09c2159da9bb0bcfaaf51c.jpg
 
Laatst bewerkt:
xb51_15.jpg

(Copyright Aeroflight, educational purposes only, picture will be deleted upon first request)

Je hebt gelijk wat verschillende vliegtuigen betreft, op andere is het weer wat duidelijker zoals deze foto toont. Maar toch, in der Beschränkung zeigt sich der Meister.
 
I know, eerst eens proberen op een proefstukje, en daarna een paar panelen uitlichten... maar ik wil er geen kleurboek van maken
 
Vind dit toch zeker geen slecht resultaat Silenoz..de afwerking moet nog komen dus het kan alleen nog beter worden.
Ikzelf heb nog nooit met Alclad verf gewerkt,al wel mooie resultaten van gezien,in de vliegtuigbouw komt het gebruik in mindere mate voor..of vergis ik mij?
Ook wel boeiend om jouw ervaringen nu te volgen met Alclad..benieuwd naar de vorderingen...!
Wat die kleurennuances op de panelen betreft geeft toch dat net iets meer..zoals Roy mij ooit heeft gezegd en getoond op een ledendag.;het is er maar je mag het bijna niet zien..(dat was dan wel op een rollend militair voertuig).

Grtz yves,
 
Gestart met het decallen van deze... de keuze is gevallen op SG-22.

de nummering van het vliegtuig moet nog aangebracht worden, maar de roundels en lettercodes zijn reeds aangebracht. Ik mocht van een vriend de decals van Daco gebruiken die hij had liggen, en het was een plezier om mee te werken... ondanks dat de belgische kentekens in 2 delen waren (het zwarte center was apart) heb ik enkel maar een probleem gehad met 1 i, voor de rest geen problemen

295148-11032-84.jpg

295149-11032-28.jpg

295150-11032-25.jpg

295151-11032-55.jpg

Nu heb ik nog een vraag voor de kenners, blijkbaar staat er onder de neus een letter in een gekleurde cirkel, maar ik kan niks terugvinden over welk een letter en kleur bij dit toestel behoorde. Of was dit niet zo voor alle toestellen?
 
Knappe uitvoering, decals liggen er mooi op :)
Kan je jammer genoeg niet helpen met je vraag :(
 
Uiteindelijk gegaan voor een gele cirkel met een zwarte O:

f7ceec2b4a6209b44a89493a4f5f0232.jpg

d17d645d1ba8bf67c1c20a9ea0565016.jpg

382852c70ad2a67862b3d6241175b472.jpg

Op naar een lichte verwering. Ondanks dat deze toestellen een slechte reputatie (veel ongelukken met soms nefaste gevolgen voor de piloot) hadden werden ze wel goed onderhouden.
 
Laatst bewerkt:
Mooi toestel is dit geworden, de Belgische markeringen maken het nog interessanter. Ik ben benieuwd naar de verwering.
 
Mooie Spit en idd redelijk ongewoon om eentje met onze markeringen te zien. En nog specialer omdat ie een aluminium kleurtje heeft. Mooi resultaat. Ik kijk ook uit naar de verwering!
 
vol bewondering met spuitwerk waar ik steeds van opkijk grt Pascal
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan