Hoofdsponsor

1/72 Mercedes-Benz L1500 ladderwagen [wip] (FanKit Models)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roy vd M.

Administrator
Administrator
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
9.960
Voor mijn Dornier-diorama (zie hier het bouwverslag van de Dornier) heb ik een aantal voertuigen gekocht. Ik heb een begin gemaakt aan het eerste, de Mercedes-Benz L1500 brandweerwagen van Fan Kit Models.

Er zit geen handleiding bij, maar gelukkig staan er op de website verschillende foto's van het model (anders had ik niet geweten hoe het te bouwen). Gisteren ben ik erachter gekomen dat dit een pre-1940model is (zeer zeldzaam) zodat het diorama alsnog begin september 1939 als tijdsbepaling zal kunnen hebben.

Indrukwekkende box art:

22459459770_66bab29f3c_b.jpg

1. Het 'druk-snijden' in resin kan nog wel standaard met een mesje...

22719911695_40267402af_b.jpg

2. ... maar als er gevijld of geschuurd worden, moet rekening worden gehouden met de giftigheid van resin. De stofdeeltjes mogen niet ingeademd worden, resin is een van de gevaarlijkste stoffen waar je als modelbouwer mee te maken kunt krijgen. Meestal wordt als oplossingen aangedragen: stofmasker dragen (maar dan vliegen de stofdeeltjes toch nog rond), onder de kraan bewerken of in een andere ruimte of in de buitenlucht bewerken. Ik wil daar graag de zogenaamde steelpan-techniek aan toevoegen: laat een steelpan vollopen met water en bewerk je model onder water. Niet te warm, anders kan de resin vervormen. De steel van de pan kun je gebruiken om wisselend mesje, zaagje en vijltje op te leggen.

22531989970_473daeec21_b.jpg

3. Het recht vijlen kost behoorlijk wat tijd, maar dat heb ik graag over voor een strak resultaat.

22731103131_55bc88b317_b.jpg

4. De onderzijden van de raampjes lopen, na zorgvuldig vijlwerk, recht.

22098772043_c06b07ee3e_b.jpg

5. Resin gietblokjes zijn in veel gevallen af te breken van het model; dit geeft dan een mooier resultaat dan snijden en schuren. Het herbergt ook risico's...

22694313896_0525fc9b58_b.jpg

Maar dat zal gelukkig vrij makkelijk kunnen worden hersteld.

6. Wat een geweldig model! Perfect recht, iets wat niet van alle resin gezegd kan worden. Dryfit:

22693911726_aa8900bc2f_b.jpg

7. In de hangar.

22719913315_fbee00c703_b.jpg

Aantal gewerkte uren tot nu toe: 2.
 
Zeer mooi model :)
Ik heb gelijkaardige modellen staan, maar dan op schaal 1/87 (H0).
Deze zijn wel kant en klaar gekocht, dus geen kit...

Welk kleurtje ga je deze geven?
Ik heb ze in het rood met zwart.
 
1/87, het kan altijd nóg kleiner! Ik hoop nog een Mercedes-ster te kunnen maken voor deze schaal 1/72 (op de radiateur), maar op 1/87 is dat toch al bijna onmogelijk... erg knap in elk geval dat je daarin kunt werken :)

De kleur wordt waarschijnlijk blauw, anders groen. Maar daarover ga ik me nog over laten voorlichten, hopende dat er mensen zijn die verstand hebben van brandweerwagens in de begindagen van de oorlog in Oost-Pruisen. Dit is naar alle waarschijnlijkheid het exemplaar dat de kitmaker inspiratie heeft gegeven, wellicht dat ik het bij die kleur ga houden (wsch. blauw):

LLG-8-Bj.-1936.jpg

(Copyright dolleruper-schaufenster.de, educational purposes only, picture will be deleted upon first request)
 
Mooie foto, hoewel ik denk (ik kan verkeerd zijn) maar dat de kleur rood is, met zwarte spatborden en wielen..
 
Even gaan controleren of ik het bij het rechte eind had... :nowink:

Ik ben twee kleuren tegen gekomen die bij de foto passen dat jij gepost hebt:
attachment.jpg
Bron internet. For reference purpose only

attachment.jpg
Bron internet. For reference purpose only

attachment.jpg
Bron internet. For reference purpose only

Dan nog een andere versie, maar deze heeft geen zwarte spatborden (maar is wel meer militair):
attachment.jpg
Bron internet. For reference purpose only

attachment.jpg
Bron internet. For reference purpose only
 
Al die modellen die je toont zijn modellen van 1941 of later. Dat is de, veel bekendere (ook in kitvorm), opvolger van de L1500.... de L1500S. Zo staat het ook op de doos, dat het resinmodel een L1500S zou zijn; dat klopt dus niet.

Het voornaamste verschil zit 'm in de voorkant (vergelijk bumper, grille en louvres).

Ik had geen verschil gezien in de spatborden enerzijds en de carrosserie anderzijds; ik heb ook een vergrote versie en zal die eens gaan bestuderen!
 
Amai, serieus precisiewerk ! ik ben benieuwd voor het vervolg !
Welke primer gebruik je voor deze dingen ? Iets speciaal voor Resin ?
 
Merci voor het volgen FrankenBreather. Ik gebruik voor alles (plastic, photo etch, resin) Alclad II-primer met Mr Color thinner.

Je kunt zeggen van lakverven wat je wilt, maar ze blijven overal aan hangen :D
 
Al die modellen die je toont zijn modellen van 1941 of later. ....

Dat was mij even ontgaan :8
Maar qua kleur denk ik niet dat er in die twee/drie jaar veel zal veranderd zijn ;)

Ik had geen verschil gezien in de spatborden enerzijds en de carrosserie anderzijds; ik heb ook een vergrote versie en zal die eens gaan bestuderen!

Hier even je foto genomen om je even duidelijk te maken waar je het verschil kan zien van de kleuren op de zw/w foto
attachment.jpg
 
mercedes-benz-l-1500-llg-8-von-1936-3dd8a262-f7c4-44bc-ab6f-2acb58151b54.jpg


(Klik op de foto voor een vergroting)

Hmm ja je hebt gelijk lijkt het! Maar zou dat niet blauw+zwart kunnen zijn? Het lijkt me wel heel erg donker voor rood.. moet wel toegeven dat ik er niet veel verstand van heb.
 
Ik denk dat het donker groen is (lijkt me meest voor de hand voor een legervoertuig maar heb er ook niet echt veel verstand van), in ieder geval geen rood
 
Blauw heb ik nog nergens tegen gekomen, dus dat denk ik kan je doorstrepen.
Rood of groen kan volgens mij nog alle twee. Het hoeft niet perse groen te zijn hoor Ron, in het begin van de oorlog werden heel veel civiele (vracht)wagens gebruikt, en meestal nog in de oorspronkelijke staat.
Zo heb ik nog ergens een foto op de harde schijf waarop te zien is hoe in het begin van de oorlog een gewone benzine tankwagen militaire voertuigen voorziet van benzine...

Heb nog vlug even gezocht, maar de foto welke ik bedoelde heb ik niet direct gevonden, wel deze ;)
attachment.jpg
Bron Internet. For reference purpose only
 
Interessant... Ik weet dat de Wehrmacht-voertuigen tot 1943 blauw waren en daarna werden overgeschilderd naar donkergeel. Tot zover houdt mijn kennis op. De Wehrmacht had vaak andere kleuren dan de Luftwaffe, etc. etc.; dit is voor mij echt onbekend terrein.

Vergelijkbare brandweerwagens van Mercedes:

Groen: klik hier.
Rood: klik hier.
Rood: klik hier.
Groen: klik hier.
Rood: klik hier.
Rood: klik hier.
Groen: klik hier.
Rood: klik hier.
Rood: klik hier.
Rood: klik hier.
Rood: klik hier.
Rood: klik hier.
Rood: klik hier.
Groen*: klik hier.
Blauw: klik hier.

Ik weet wel niet welke kleuren origineel zijn en welke niet.

De laatste is erg interessant, die is kennelijk uit dezelfde stal (of: nagebouwd als uit dezelfde stal) als de foto die ik eerder toonde. Het is ook de enige blauwe die ertussen zit. De foto met asterisk is, op het eerste gezicht, de enige van hetzelfde vrachtwagentype als mijn resin kit. Zie o.a. ook de onderkant van de voorruit, die zit net als bij mijn resin kit (en bij de eerder getoonde foto) recht.
 
Wat verder Google-researchwerk levert (klik hier) een paar mooie foto's op (copyright guenter-baechle.de, educational purposes only, pictures will be deleted upon first request):

FeuerwehrKornwestheim.jpg

FeuerwehrKornwestheim.2jpg.jpg

En hier een walkaround, met unieke interieurfoto's: klik.
 
Het is inderdaad zo dat de Wehrmacht andere kleuren hadden dan de Luftwaffe.
Maar zou het niet origineler zijn om geen Luftwaffe versie te maken?
Mij maakt het eigenlijk weinig uit welke versie je er van zal maken, ik vind ze allemaal wel iets hebben :D
Maar als je het voertuig wil namaken welke jij gepost hebt in zw/w, dan zou ik toch durven wedden dat het een rode versie is met zwarte spatborden. De reden waarom ik dat durf te beweren is dat ik enkel rode versies ben tegen gekomen die een chromen grill hebben...
Intussen wel al enkele camo versies tegen gekomen, maar dat zijn dan eerder ambulances of commando voertuigen...
Benieuwd welke versie er zal uitkomen ;)
 
Ik ben benieuwd welke versie jij mooier vindt. Rood geeft leukere verweringsmogelijkheden denk ik, maar is ook wat gewoontjes. Ik weet het eerlijk gezegd niet zo goed. Als straks blijkt dat we niet meer kunnen achterhalen welke kleurencombinatie 'het meest correct' zou zijn, wordt het toch een kwestie van smaak.

Overigens: chromen radiateur + zwarte spatborden + groene carrosserie: zie hier.
 
Persoonlijk vind ik de rode toch het mooiste :))
Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik een voorliefde heb voor brandweerwagens...
Het is misschien wel zo dat rood wat gewoontjes is, maar wellicht dat juist daarom het iets speciaal zou zijn om zo één op je diorama te hebben..
9/10 modelbouwers die zo'n vrachtwagen in een militair dio zou gebruiken zal hoogst waarschijnlijk voor een militaire versie gaan, vandaar dat ik denk dat een civiele versie (met chromen grill) opvallender zou overkomen, ook in contrast met je vliegtuig en de andere militaire voertuigen welke je nog wil gebruiken.
Maar het is jouw dio, jouw keuze ;)
 
Hmm... daar heb je wel een punt. Goed argument! Ik zal hem dan rood+zwarte spatborden maken, tenzij iemand een overtuigend argument voor een andere kleur geeft.

Dan ziet mijn dochter ook meteen dat het een brandweerwagen is :D


8. Details vind ik altijd belangrijk. Sommigen zullen het idioot vinden dat ik probeer de Mercedes-ster bovenop de grill in schaal na te maken, maar zelf vind ik zo'n klein dingetje net dat beetje extra geven.

Stap 1: 0,1mm. koperdraad wordt paar keer om 0,8mm. punch gewikkeld.

22104978424_fc6e3489c5_b.jpg

9. Stap 2: de spiraal wordt doorgesneden met een scherp mes op een harde ondergrond. Er ontstaan ringetjes.

22539819440_8a0dae171a_b.jpg

10. Stap 3: er worden drie zeer korte stukjes 0,1mm. koperdraad afgesneden. Hier liggen ze links van de ringetjes.

22714098482_d16e3fd701_b.jpg

11. Hier zijn de stukjes koper tegen elkaar aangeschoven. Nu 'alleen nog lijmen' :D

22106605593_a42f937bcb_b.jpg

12. Stap 4: het ringetje wordt zelf gelijmd (de uiteinden) en daarna geklemd in een arterieklem, er wordt een molecuul Gator Glue aan de bovenkant gedaan en een van de stukjes koperdraad wordt eraan gehangen. Hier wordt gebruik gemaakt van de 'tackiness' van Gator Glue (niet te verwarren met Gator's Grip glue, vaak foutief aangeduid als Gator Glue).

22701644486_4a262c8e8a_b.jpg

13. Goed laten drogen, voorzichtig testen of het ringetje goed vast zit. Dan het tweede stukje toevoegen.

22539750690_3ea7e1851e_b.jpg

14. En daar ging het bij deze mis. Ik had de foto gemaakt, wilde het stofje weghalen (zie bovenaan de ring) en toen verschoof het stukje. Teveel druk gezet, en het koperen ringetje brak. Maar hoe dan ook, ik weet nu hoe het werkt en ga het gewoon weer proberen. Op de volgende foto zie je de grootte van de ster-ring (natuurlijk nog zonder bevestigde tussenstukken).

22106003384_f1711da7f4_b.jpg

Het lijkt mij ongeveer schaalgetrouw:

mercedes-benz-l-1500-llg-8-von-1936-3dd8a262-f7c4-44bc-ab6f-2acb58151b54.jpg


(Copyright unknown, click here for link to original picture; educational purposes only, picture will be deleted upon first request)

Overigens, op de laatste foto is goed te zien dat er 21 koelribben naast elkaar liggen, de zogenaamde louvres. Het kan haast niet anders of de makers van deze kit hebben erbij nagedacht toen ze het model 11 koelribben gaven. Als elke rib doormidden gezaagd wordt met een microzaagje krijg je... 21 koelribben. Briljant! Fijn werk, maar ik ga het wel proberen. Meer over talloze verfijningen die ik wil doen in een volgende update.

Aantal gewerkte uren tot nu toe: 3.
 
Je zou ook eens moeten kijken welke kleuren dat karretje er achter gehad heeft, indien je daar kleurenfoto's van kan vinden. Het lijkt dezelfde kleur gehad te hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan