Hoofdsponsor

1/72 Mercedes-Benz L1500 ladderwagen [wip] (FanKit Models)

Status
Niet open voor verdere reacties.
56. Bij nadere bestudering van de foto's (dank aan het concept foto, een van de nuttigste hulpmiddelen bij modelbouw!) viel me nog eens op dat de onderste reliëfs bij deze louvres zo stonden alsof de louvres een parallellogram zouden moeten vormen. Eerder dacht ik dat het een fout van FanKit Models was en dat de louvres perfect verticaal moesten staan. Dat leek zo op een foto van de echte brandweerwagen en bovendien had FanKit Models de louvres zelf ook perfect verticaal geplaatst (zie tweede foto hieronder). Dát is dus de (voor de meeste mensen: verwaarloosbare, en tot nu toe enige) fout die FanKit heeft gemaakt.

Ik heb niet altijd geluk in modelbouw, maar hier bepaald wel: op de fractie van de millimeter kon ik nog een derde louvreserie uit mijn voorgevouwen stuk halen. Het scheelde echt niks!

23166119551_1e98a692d3_b.jpg

57. Vergelijk de stand van de louvres zoals FanKit Models ze heeft aangebracht met de stand hoe het eigenlijk hoort (zo klopt het reliëf ook precies; en de belijning met de radiateur is ook veel mooier op deze manier).

22762353979_eb7108f251.jpg
22834372650_bea49cee33_b.jpg

Ik snap dat dit topic inmiddels behoorlijk irritant begint te worden, maar beloof nu echt dat dit het is. Ik ben heel erg blij met dit resultaat en er hoeft niets meer te worden aangepast.

(Copyright 2nd picture FanKit Models, educational purposes only)

Totaal aantal gewerkte uren: 25.
 
Prachtwerk Roy en vol bewondering voor je volharding.
 
Saai? :nowink:
Leerzaam ja ;)

Benieuwd hoe de rest van het model zal verlopen :)
 
Leerzaam: heel zeker. Saai: toch wel een klein beetje. Mijn fantasie krijgt er geen prikkeling door maar wel inspirerend door de volharding om het perfect te maken.
 
Hey Roy,saai is het niet want ik werk ook soms op deze schaal en dit is een goede manier om dergelijke onderdeeltjes te maken.
Weer een topic dat in eerste instantie leerzaam is maar ook boeiend he.Gaat mooi worden,dat is een feit dat zeker is.
 
@Erwin: dank je wel voor je ondersteunende woorden!

@Xavier: ik kan me voorstellen dat het leerzaam is, maar misschien zou ik het bouwverslag moeten beperken tot een weergave van de laatste (12e) methode. Nummer 1 t/m 11 zijn niet echt foutjes (hoewel sommige minder handig waren dan andere) dus bij nader inzien had ik die niet echt hoeven beschrijven. Dit waren wel uitzonderlijk veel pogingen, in dat soort gevallen zal ik voortaan mezelf wat inhouden (scheelt ook energie).

Echte foutjes toon ik dan nog wel, die zijn leuk om te zien (leedvermaak) en er kan evt. van worden geleerd. Bovendien vind ik het altijd belangrijk om te tonen dat niet bij iedereen het bouwproces perfect verloopt, zoals wel wordt gesuggereerd door de meeste schrijvers van artikelen in modelbouwmagazines.

@Alain: dank voor je eerlijke antwoord. Ik kan me voorstellen dat je niet geprikkeld wordt door deze bouw an sich, maar hou in het achterhoofd dat hij zal worden gebruikt in het Heiligenbeil-diorama. Daar zal de Mercedes 'tot leven komen' en een interactie aangaan met zijn omgeving. Zoals je zelf in jouw Hell-from-Hell-topic al zegt: die dingen die in een diorama (dat deels op de fantasie is gebaseerd) worden gebruikt, kunnen het beste -voor zover die dingen de realiteit nabootsen, zoals een brandweerwagenbody- zo realistisch mogelijk worden. Zelfs binnen de totaal op fantasie gebaseerde Starwars-films wordt gepoogd het geheel toch geloofwaardig te houden en een belangrijkste bouwsteen daartoe is de gebruikte voertuigen herkenbare structuren, verhoudingen en verweringen te geven.

Ik denk dat jij het te maken diorama wel zult kunnen waarderen.

@Patje: hartelijk dank voor je inbreng en voor het volgen van dit topic.
 
57. Mijn voornoemde beloftes zijn loos. Methode 13 valt als volgt samen te vatten:

23327825905_d8be4e0747_b.jpg

Mocht dit om wat voor reden niet lukken, dan neem ik genoegen met de al verkregen resultaten.

Binnenkort meer nieuws.
 
Roy ...dummyvraag snap gewoon de link naar 13 niet ...klinkt wel verontrustend .......
 
Ja je zou het verkeerd kunnen opvatten.

Dat is etsvloeistof, ik ga proberen de louvres te photo-etsen. Ik heb die knoop, die er al lang lag, doorgehakt omdat ik nog veel meer kleine onderdeeltjes zo precies mogelijk wil maken.

De eerste ets-tekeningen in Qcad (soort Autocad maar dan eenvoudiger) zijn gemaakt en succesvol geprint.
 
Ja je zou het verkeerd kunnen opvatten.

Dat is etsvloeistof, ik ga proberen de louvres te photo-etsen. Ik heb die knoop, die er al lang lag, doorgehakt omdat ik nog veel meer kleine onderdeeltjes zo precies mogelijk wil maken.

Ok nu snap ik het...man veel mazzel met deze poging ....ben benieuwd maar jij ook zeker:D
 
Ik ben buitengewoon benieuwd. Heb me helemaal ingelezen en denk dat het zou moeten lukken.

Het vacuformen (zie mijn topic over de Dornier 17) was uiteindelijk ook vrij makkelijk, toen ik eenmaal de juiste materialen had.
 
Hiervoor wil ik mijn aandacht spitsen, ik ben zeer benieuwd naar wat je allemaal tevoorschijn zal etsen :wizard:
 
Succes alvast, is zeker iets die m'n volle aandacht krijgt !
 
Dank jullie wel Xavier, Silenoz en Filip, het stappenplan is gereed en bijna alle spullen zijn besteld. Helaas word ik weer eens ondergedompeld in de werkzaamheden, dus ik denk dat de eerste photo etch-produceersels in het begin van het volgende jaar klaar zijn. Ik heb er wel goede hoop in dat het gaat lukken.
 
Misschien een How to van A-Z maken van het etsen? :))
 
Mits het lukt, zal ik een bondige omschrijving van het procédé en de werkprincipes geven. Uitgebreide how-to zie ik eigenlijk niet zitten omdat dat behoorlijk veel werk is in combinatie met het volgende. Op verschillende internetfora zie ik discussies over photo-etchen en een enkeling neemt ook de moeite om het in detail uit te leggen (ik zal een link geven, wel Engels), op een enorm groot forum.

Zelfs op dat forum is er niemand die het vervolgens zelf aandurft; natuurlijk veel mensen die schrijven dat ze het in hun bookmarks zetten en die het ontzettend handig zeggen te vinden, maar daar blijft het bij.

Ik zie het meer zitten om iemand die daadwerkelijk met photo etch wil beginnen en bepaalde vragen heeft, een toelichting te geven. Maar goed, nogmaals: áls het mij al gaat lukken.
 
58. Hierbij het voorlopige plan voor het PE-fretje.

23501730305_03cef88319_b.jpg

Toelichting:

1. en 2.: dit zijn de motorkappen links en rechts. Ik ga proberen die -op de louvres na- in hun geheel te etsen, want alleen op die manier kan ik opliggend louvres-reliëf voor elkaar krijgen. Ik bedoel daarmee, dat de louvres uitsteken, net als in het echt. Met andere woorden, de louvres zelf worden niet geëtst, het omliggende messing wel.

Hoe werkt het? De vierhoekige plaatjes worden van twee kanten uitgeëtst, vanaf de achterzijde en vanaf de voorzijde, tegelijkertijd. Van achteren vreet het naar het binnenste van het plaatje messing, en van voren tegelijkertijd. De etsvloeistof komt dus van twee kanten in het midden uit.

Tegelijkertijd gebeurt er, alleen aan de voorkant van het plaatje, iets extra's: daar wordt ook al het plaatwerk rondom de louvres weggeëtst. Op de volgende foto laat ik het principe zien.

23134036499_cdd4ce2308_b.jpg

Als je goed kijkt, zie je dat de potloodstrepen slechts aan één kant zitten.

De verschillende etsmethoden:

A. Al het omringende buiten de motorkap wordt van twee kanten geëtst. Dit zorgt ervoor, dat het messing daar helemaal wordt weggevreten. De motorkap komt dus, door het etsen, los te hangen van de omringende messingplaat. Op de tekening heb ik de stripjes die de motorkap verbinden met de rest van het fretje. niet opgenomen.

B. De louvres zelf worden niet geëtst. Van deze louvres zijn er drie weergegeven op de tekening. De etsvloeistof komt hier niet bij. Daarom blijft al het messing daar intact.

C. De rest van de motorkap wordt geëtst vanaf de voorzijde. Dat zijn de potloodlijntjes. Dit zorgt ervoor, dat de motorkap half wordt ingevreten door de etsvloeistof (namelijk, vanaf de voorzijde). Als het etsproces halverwege is, zijn de stukken onder A. helemaal weggevreten. Daar gaat het namelijk twee keer zo hard, omdat er zowel vanaf de achterzijde als vanaf de voorzijde wordt geëtst.

Dat is de techniek achter het photo-etchen met reliëf.

Verder met de tekening.

23501730305_03cef88319_b.jpg

Ad 3, 4, 7 en 9: hier komt een ophoging. Misschien dat ik dat met PE ga maken, ik weet nog niet precies hoe.

Ad 5, 6, 8 en 10: dit zijn rubberen klemmen, die de motorkap gesloten houden. Deze zullen worden geëtst.

Ad 11a: Mercedesster bovenop de radiateur.

Ad 11b: Mercedesster op boven-voorzijde radiateur.

Ad 12: Mercedesster op voorkant radiateur.

Ad 13: Bankje (wellicht).

Ad 14: Dashboard, uit twee delen.

Ad 15: Vloer (wellicht).

Dat lijkt me wel prima voor een eerste proef. Mocht het lukken en goed bevallen, dan zal er zeker meer volgen. Nu aan jullie de vraag, zien jullie nog dingen die zich goed lenen voor etsen, die ik vergeten ben?
 
59. Het tekenen in Qcad is erg leuk en niet al te moeilijk. Na een paar inleidende tutorials lukte het me om binnen tien minuten de Mercedes-ster na te tekenen, wat ik niet had verwacht vanwege de bijzondere stervorm (naar binnen toe dikker wordend). Het resultaat is nog niet perfect, maar ik heb toch het gevoel dat ik op de goede weg ben. Ik vind het programma beter hanteerbaar dan Photoshop en het werkt voor een deel volgens dezelfde principes (ook Layers bijv.).

De eerste proefjes moeten uitwijzen of ik wil printen op een laserprinter of een inkjetprinter. Ik heb hier drie kleurenlaserprinters ter beschikking en één inkjetprinter. Die is uitgerust met de Canon Fine-technologie, wat wil zeggen dat de druppeltjes inkt heel precies geplaatst kunnen worden. Het liefst zou ik printen op de inkjetprinter, omdat ik me heb laten vertellen dat het zwart daarop iets donkerder is dan het zwart van de laserprinter. En het moet zo donker mogelijk zijn, anders kan het etsproces fout lopen.

Maar de eerste proefdrukken tonen aan, dat de laserprinter (oudste van de twee 'kleine') scherper print dan de inkjet. Daarbij moet ik nog wel opmerken, dat ik nog niet heb geprobeerd te printen op fotopapier (alleen op regulier kwaliteitspapier).

Boven de inkjetversie, onder de laserversie. De rechter ster is ongeveer ter grootte van die welke op de radiateur komt te staan.

23423723541_b483a4d4dd_b.jpg

60. De twee rechter sterren in de inkjetversie, flink ingezoomd:

23138274379_4433e82633_b.jpg

61. De twee rechter sterren in de laserversie, flink ingezoomd:

23138298909_9bbc44d8a3_b.jpg

Het is natuurlijk wel erg klein, de kleinste ster is 0,1 millimeter (1/100 centimeter) in diameter, dus het zou kunnen dat de inkt gewoon uitloopt. Ik ga het daarom nog eens proberen maar dan met beter papier. Daarnaast wil ik de andere printers graag nog proberen. De nieuwe zal misschien iets beter zijn (maar die is gekoppeld aan mijn Macbook en vanaf een Mac printen naar een Canon geeft bijna geen vrijheid wat het bepalen van printkwaliteit betreft) en de professionele (maar al een stuk oudere) laserprinter moet ik dan 'even' gaan uitproberen op kantoor.
 
Laatst bewerkt:
62. De ster is inmiddels perfect recht (120 graden voor elk van de drie benen van de ster). Dit lijkt moeilijker dan het is.

Daarnaast heb ik zwart omgezet naar wit en vice versa (er wordt een 'negatief' gemaakt), zoals het uiteindelijk ook moet worden. Het zwart wordt weggeëtst van twee kanten.

Door deze proef is duidelijk dat de printer teveel zwart op het papier legt. Zie hier een uitvergroting van de Cad-tekening, waaruit blijkt dat er een stuk wit is als koppeling tussen ster en cirkel.

23415716612_a39d39b457_b.jpg

63. Toch ziet de printer dat anders, vooral bij de kleinere prints. Daar zal ik dus rekening mee moeten houden. De rechter ster is zelfs bijna helemaal zwart.

22895421634_eb13521d44_b.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan