Hoofdsponsor

1/72 Mercedes-Benz L1500 ladderwagen [wip] (FanKit Models)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je zou ook eens moeten kijken welke kleuren dat karretje er achter gehad heeft, indien je daar kleurenfoto's van kan vinden. Het lijkt dezelfde kleur gehad te hebben.

Helaas geeft dit nog geen uitsluitsel... :nowink:

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik denk dat het een keuze qua smaak zal worden ;)
 
Inderdaad een prachtig wagentje Roy, mooi dat je die zo uit de hoop gehaald hebt.. zeker als je naar de box art kijkt, zoals je aangaf is die niet echt uitnodigend. Super detail dat embleem, brengt meteen de wagen op een hoger niveau!
 
Hey,

Jawade, een dagje niet kijken en we zijn weeral hopeloos achter, het gaat hier rap zulle....😉
Mooie knutselwerkjes die je bezig bent Roy. Dat je een datum erop kunt kleven geeft ook altijd een meerwaarde aan het diorama zelf, je kunt het dan ook meer plaatsen. Maar 1939 is voor de Duitsers toch al een geruime tijd onder militair regime vandaar dat ik denk dat burgerlijke voertuig miniem zullen zijn. Zelfs de brandweer was in deze tijd onder militaire structuur geplaatst. De kleuren kunnen Indd wel van groene of rode kleur zijn.
Ik ben benieuwd wat je nog uit je hoed gaat toveren...😉
 
Yep, het gaat hier zeker snel :)
Knap werkje en idd tijdrovend om op te kuisen ,maar het resultaat mag er zeker zijn Roy, ook zeer knap de Mercedes-ster die je maakte!
Goeie toelichting van het ver/bewerken van Resin ivm de gezondheid :)
 
Dank Steven, Xavier, Burglar, Swa en Filip voor de interesse, leuk!

@Burglar: ik was speciaal op zoek naar dit soort voertuigen; anders inderdaad niet echt iets waar je oog op valt.

@Swa: dank voor je inbreng. Ik hecht behoorlijke waarde aan jouw specifieke kennis over dit onderwerp en was eigenlijk al aan het wachten op jouw groen/rood-oordeel; naar aanleiding van jouw post wordt 'ie definitief rood met zwarte spatborden. Omdat Xavier de chromen radiateur aansprekend vindt, ga ik dat zo ook doen. We leven in een democratie he :)

@Filip: merci merci! Goed gevoel dat de teksten gewaardeerd worden; inderdaad is het altijd een extra moeite om ze zo uitgebreid te schrijven, maar ik doe dat graag en zeker met dergelijke pluimpjes.


15. In plaats van drie stukjes koper om de middendelen van de ster te maken, leek het me bij nader inzien handiger om één stuk te vouwen en één stukje toe te voegen.

22745599342_719649fdb5_b.jpg

16. Ik gebruik nu Tamiya tape om de stukjes vast te zetten. Dit werkt beter dan de 'hang-methode'. De molecuultjes Gator Glue voeg ik toe aan de bovenkant van de ster. De lijm is al in minimale hoeveelheden krachtig. Als alles vast zit en uitgehard is, wordt 'ie omgedraaid en wordt de andere zijde gedaan.

22745598662_2170dc3e20_b.jpg

17. Hier zitten de stukjes erin. Hier gaat wel een paar uur overeen, maar verreweg de meeste tijd kost het wachten (3 x 1.5 uur).

22745601352_deb319c142_b.jpg

18. Eindelijk klaar! Een ode aan Gator Glue :)

22733131236_4beff437e5_b.jpg

19. Zo komt het:

22733130156_db2bfdc4c3_b.jpg

En zoals de dingen gebeuren... een paar seconden na het maken van die foto verdween de ster de hemel in, om nooit meer teruggevonden te worden. Nog wel gezocht, maar helaas. Ach ik vond het toch al niet perfect... dan maar een nieuwe weer :laugh:

Totaal aantal bestede uren: 4.
 
dat is nu echt zonde n zoveel werk , maar zo gaat het in het leven he de Dodge staat ook weer in zijn blootje
 
Ik was al aan het twijfelen "doe ik hem overnieuw ja of nee" en toen dat ding uit het pincet flipte was het eigenlijk geen schrikmomentje, wat ik normaal gesproken wel had. De keuze werd voor mij gemaakt...

Knap dat je de Dodge toch van verf hebt ontdaan.
 
Hey,

Roy jongen, ik kom dat ook tegen met van die kleine prutsen, je hoort je pincet 'tik' zeggen en weg is je stukje.....
Ge kunt er gerust van aan dat er dan wel eens een oeroude Vlaamse kreet door de kamer gaat, meestal komen de andere huisgenoten dan eens kijken of alles nog goed is.......😉😀
Je doet me wel blozen met te zeggen dat je mijn menig verwachtte op het kleur van de brandweerwagen, maar het wordt wel sterk geapprecieerd man 😉👍
 
@Swa: ja het aloude 'carpet monster'... vaak een treurige geschiedenis. Zeker als het dingen zijn die moeilijk na te maken zijn, zoals ingewikkelde photo etch waar je geen maten van hebt.

Wat betreft de kleur, ja ieder z'n gebied van kennis. Ik weet vrij veel van de Luftwaffe-kleuren maar bijna niets van de Wehrmacht-kleuren of die van brandweerwagens of voertuigen van andere hulpdiensten; ik leun dan ook graag op de kennis van anderen. Nogmaals dank voor je inbreng in dit topic, maar ook in dat van de Dornier over de Adler.


20. Het enige wat er nog is gebeurd ten opzichte van mijn vorige post, is verder schoonmaakwerk (opkuiswerk zou ik bijna zeggen) met vijl, mes en schuurstick. Toch de moeite waard om deze foto eens te bekijken:

22799845331_8935fe807d_b.jpg

Binnenin de groene cirkel zie je de resin-stofdeeltjes. Het lijkt wel een olievlek zo dun zijn ze. Ik kan me voorstellen dat het lichaam niet zal weten hoe het daarmee om moet gaan, als het in poriën terecht komt. Visuele waarschuwing dus... nogmaals, wees voorzichtig met dit spul.

21. Zojuist kwam dan eindelijk mijn Mercedes tankwagentje binnen met de post. Daar zaten tot mijn verrassing wat Mercedessterren bij, maar ik ga ze toch niet gebruiken omdat de open ruimtes tussen de sterdelen niet volledig weggeëtst zijn helaas. Begrijpelijke keuze van Mac Distribution, maar jammer voor mijn bouw. Zoals gezegd, ik maak wel een nieuwe ster. Tenzij ik het voor elkaar krijg het teveel aan PE weg te boren of zo... moet daar nog eens over nadenken.

22370263028_5466db79ae_b.jpg

Totaal aantal bestede uren: 5.
 
Arthur, dank voor het volgen! Ik weet je niet met 'ver weg' bedoelt, maar vat het positief op :)

Je link heeft me in eerste instantie (gisteren, toen ik hem voor het eerst klikte... ik reageer vaak pas als ik een inhoudelijke vooruitgang kan laten zien) weer een beetje aan het twijfelen gebracht... er staat dus geen rood bij. Alleen geel, groen of blauw... anderzijds zie ik achteraan foto 3 een hele rits rode brandweerwagens, ten minste sommige ook uit die tijd. En op foto 6 is ook een rode Mercedes te zien (net). Foto 7 ook.

Het lijkt erop dat degene die deze foto's heeft verzameld, misschien wel op zoek was naar de gele, blauwe en groene kleuren en de andere heeft genegeerd. Daar ga ik dan ook vanuit, zeker gezien Swa's opmerking dat de brandweerwagen in het rood op mijn dio niet zou misstaan... hij blijft dus rood. Maar wel erg bedankt dat je die link hebt gedeeld, ik had die nog niet gevonden.


22. Jammer genoeg is de bumper kapot aangeleverd. Er zijn de nodige hapjes uit, ik zou deze alleen met veel moeite weer rond kunnen krijgen (misschien). Ik ga het eenvoudiger doen en gewoon een stukje Evergreen rod gebruiken.

22810814076_05897192ec_o.jpg

23. De koelopeningen aan de zijkant moesten in aantal worden vergroot (van 11 naar 21). Eerst heb ik geprobeerd met een microzaagje een van de 11 louvres doormidden te zagen. Samengevat, lukte me dit niet op een genoeglijke manier. Foto vergeten te nemen helaas.

Vervolgens heb ik geprobeerd dit met stripjes messing te doen, die op elkaar zouden worden gelegd. Helaas kreeg ik de lengtes niet mooi identiek (hoewel ik steeds één template gebruikte), en schuren is geen optie met 0,003 centimeter dik messing (dunner dan papier). Ik toon kleine foto's zonder toelichting, voor de geïnteresseerden.

23a. 22836806865_d1210a9748.jpg
23b. 22214099344_194e6b1089.jpg
23c. 22418479368_a5fdb900cd.jpg

24. Derde idee... ik besloot om van de set louvres een harmonica te maken. Als zzzzzzz zouden ze tegen elkaar aan zitten (zo zou er reliëf ontstaan). 0,58mm., dan vouwen, 0,23mm. andere kant op vouwen, 0,58mm. weer andere kant op vouwen, etc. etc. Dit was een ontzettend, ontzettend lastige klus. Men kan zich dat ook wel voorstellen: 42 vouwen binnen een lengte van 0,81cm. Ook moest de grote photo etch bender worden afgestoft; deze kon zo worden versteld dat de messing strip wél kon worden geklemd maar het te vouwen gedeelte niet. Zie foto's 24h en 24i om te zien wat ik bedoel.

Per vouwpaar zijn er zoveel handelingen nodig dat ik er al niet naar uitzag om ze allemaal te beschrijven. Na ongeveer 2.5 uur vouwen (inclusief verschillende herstelwerkzaamheden) was ik bijna op de helft van één zijde. Door problemen brak toen het geheel af. Dat was wél een baalmoment... maar niet voor lang. Ik bekeek het resultaat op de Mercedes en kwam tot de conclusie dat ook dit geen mooi egaal effect gaf. Weer een rijtje foto's die chronologisch het vouwproces van één louvre tonen:

24a. 22836807265_2093f62f48.jpg
24b. 22215676403_a067c775cd.jpg
24c. 22848010441_064926209b.jpg
24d. 22215673983_42f6c6b56b.jpg
24e. 22418476118_14e03f48ae.jpg
24f. 22418475478_53168cb28b.jpg
24g. 22214110414_e6a1003424.jpg
24h. 22823300782_29a954cf76.jpg
24i. 22214108704_21526bc676.jpg
24j. 22823296892_9373022739.jpg
24k. 22215689513_e3d27a53b6.jpg

25. Na het onfortuinlijke afbreken (achteraf gezien was het maar beter!) was dit het resultaat (let niet op de schaduwen, dat komt door de geringe dikte van de messing plaat, let wél op de ongelijke breedtes van de louvres op de meest rechtse na want die hoorde zo):

22836811885_1d12a40cc2_k.jpg

26. Het is het gewoon nét niet. Geen gelijke afstand tussen de louvres.

22810814056_618b1e0cbc_k.jpg

27. Ruim 5 uur verder, na al het testen en vouwen, bedacht ik me ineens: waarom niet gewoon in die messing de louvres kerven met een scherp mesje? Ze komen er dan aan de andere kant vanzelf uit...

Na 3 minuten was dit het resultaat (onderaan het kerfwerkje, bovenaan het eerdere vouwwerkje):

22418470147_0e64cefbba_k.jpg

28. Ja zeker: véél eenvoudiger, véél bedrijfszekerder en véél mooier. Tweede (zeer ruwe) testje: twee plakbandjes opplakken en daartussen gaan kerven, vervolgens de louvres uitsnijden net buiten het stickeroppervlak:

22848000851_cbd0b9f87c_b.jpg

Het wordt vooral een kwestie van goed positioneren (maar daar heb ik iets voor getekend in Photoshop) en de juiste drukkracht vinden bij het kerven. Op foto 27 was die druk, zoals te zien, groter dan op foto 28.

Bij mij overheerst de euforie dat deze eenvoudige oplossing is gevonden boven de 'malthoughts' over de verspilde tijd. Viermaal is scheepsrecht!

Totaal aantal bestede uren: 10.
 
Wat een gepriegel man man toch ,daar heb ik geen geduld voor zo klein dat is voor mij te hoog gegrepen
Good Luck
Marc
 
Waarom niet werken met papier? Eerst "drenken" in secondelijm om het te verharden, dan strookjes snijden, uitlijnen en kleven, op maat snijden en door de secondelijm blijft het zelfs schuurbaar...
 
Marc, het was inderdaad het nodige gepriegel.

Silenoz die secondenlijm-methode ken ik niet, moet je daar dunne CA voor gebruiken?

Dat zou dan de tweede methode (paragraaf 23) kunnen verbeteren, omdat er kan worden geschuurd. Overigens denk ik dat de laatstbeschreven kerfmethode in dit geval de illusie van louvres beter weergeeft omdat de lijnen dan niet zo abrupt eindigen. Maar ik ben wel erg benieuwd om een voor mij nieuwe techniek te leren.
 
Ja, dunne secondelijm, een druppeltje op een stukje aanbrengen en rondsmeren. Dat verhard het papier...
 
Merci Silenoz. Het blijft een reële optie...

29. Techniek nummer 4: het kerven.

Uitleg foto:

Pijl 1.: dit is een plastic blokje van Evergreen. Dit druk ik hard tegen de messing strip eronder.
Pijl 2.: dit is een stukje plastic strip van Evergreen, op maat geschuurd (0,38mm. dik).
Pijl 3.: de messing strip.
Pijl 4.: hier komt de messing strip uit; daar ga ik kerven.

Ik druk het blokje bij pijl 1 hard tegen de messing strip aan. Dan haal ik het stukje plastic strip bij pijl 2 weg. Dan verschuif ik d.m.v. een mesje de messing strip, ter hoogte van pijl 3, naar rechts totdat het niet meer verder kan (het blokje bij pijl 1 komt dan tegen de photo etch bender aan). Vervolgens kerf ik drie keer met een scherp mesje, van achter naar voren.

22988748366_b27e58bb52_b.jpg

30. Het resultaat:

1) Kerfjes waren iets te diep, er was een klein stukje afgebroken (zit hier op mijn vinger).
2) Onderkant kerfjes (bij het wegritsen) ziet er wat slordig uit.
3) Door de verhoogde kracht bij het ritsen vooraan, komt het stuk er als een trapezium uit te zien.
4) Plastic voelertje was iets te dik.

22988748576_d520bf6b54_b.jpg

31. Dus het voelertje iets dunner gemaakt en in plaats van een mesje een vouwmesje voor photo etch gebruikt. Daarmee 5x heen en weer geritst. Dit loste de problemen op. Techniek #5 lijkt te werken!

22622569139_a58dd0300a_b.jpg

32. Tevreden over het resultaat!

23014782825_25cf0db8c4_b.jpg

33. Rechter gemaakt.

23025913901_0acc0b08a1_b.jpg

34. Het verschil.

22596441057_03a46b7cd7_b.jpg

35. In positie (combinatie van Gator Glue en dunne CA).

22622561909_34e4de1f8e_b.jpg
22393593513_cf5ac6c0f7_b.jpg

36. Voordat ik de louvres aan de linkerzijde zou maken, wilde ik nog één proef op de som nemen: het primen (eerst heb ik nog eens de kerfjes benadrukt met een mesje).

Eerste dunne laagje primer:

22596458308_f7380b78bc_b.jpg

37. Na het tweede dunne laagje. Waar ik bang voor was, klopt: de kerfjes zijn te dun. Ik zal iets anders moeten bedenken; heb al wel een idee.

22596435577_75fab0782f_b.jpg

Totaal aantal bestede uren: 13.
 
Moeilijk te zien op de foto, maar anders kan je eens met een wash er over gaan, dan zie je duidelijk of de gleufjes er nog zijn of niet?
Nu, als je het zelf ziet in het echt hoeft het niet echt hé :nowink:
 
Xavier, al na een dun laagje primer is het bijna niet meer zichtbaar. Met de nagel is het ook niet meer goed te voelen.

De reden daarvoor is, dat er eigenlijk ook nauwelijks een kerf wordt gemaakt. Twee delen messing worden min of meer gespleten, daarom rolt de messing strip ook een beetje op. Als je dat dan weer terugbuigt, worden de kerven grotendeels gesloten.

Om die reden ben ik nu bezig met een microzaagje. Dat zaagt daadwerkelijk een kerf in het messing. Het ziet er nu beter uit en ik heb er goed vertrouwen in dat het deze keer wel gaat lukken. (Boven de nieuwe strip zie je de achterkant van de oude)

22600750338_bc7d380575_b.jpg
 
De aanhouder wint!!!

22401875073_ac1742e566_b.jpg

22400326434_110ae392dd_b.jpg

Van 11 naar 21 louvres; hoe het was:

22719911695_40267402af_b.jpg
 
Geweldig , je ziet dat het je toch weer gelukt is ,op dat gebied ben je een echte "Die-hard " en eerlijk Roy ben nik ook weer blij dat Jij en Cedric weer over die streep kunnen trekken hebben
Ok nu verder met de Mercedes het ziet er leuk uit
Grt
Marc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan