Hoofdsponsor

1/35 Jagdpanzer IV (A) L/70 "Zwischenlösung" - Dragon kit nr 6082 [WIP]

Nu stoppen zou een geweldig mooie camo zijn voor een ruimteschip. Heel erg mooi!
 
ben benieuwd naar waar dit gaat grt
 
Op je nieuwe foto's is het inderdaad duidelijker te zien en ik begrijp de hele opzet en de uitleg wel maar ik blijf het nodeloos ingewikkeld vinden.

Waarom? Een tank krijgt in de fabriek zijn eerste basis kleur: voor Duitse tanks meestal een soort anti-roest rood.
Op het einde van de productie krijgt hij een algemene kleur: tegen het einde van de oorlog dat zandgeel of Dunkelgelb.
Hierna gaat hij op stock of op transport en het is daar dat de eerste verwering door weersomstandigheden plaats heeft.
Pas aan het front zal hij vermoedelijk zijn verdere camo krijgen en daar begint de verdere verwering en beschadiging.

Wat jij nu doet is heel mooi verftechnisch gezien maar lijkt mij on-realistisch.
Voor alle duidelijkheid: het is geen kritiek op jouw of jouw kunnen he, ik heb het gewoon lastig met wat ons via de boekjes en dergelijke allemaal in het strot geduwen word zodat het lijkt ofdat je niets meer kan als je het anders doet.
 
Ik moet Erwin hierbij volgen eigenlijk.. je moet je details er reeds zo hard opzetten om effect te hebben, en daarna nog eens herhalen, om de gewenste kleurschakeringen te behalen... benieuwd naar je tweede kleur, want nu volgt een sessie van wat ik vermoed heel geduldig en secuur afplakwerk om geen randen te hebben tussen de kleuren die valse lijnen gaan geven....

Maar niettegenstaande is het wel mooi wat je laat zien..
 
Het is inderdaad voer voor debat of het een realistisch resultaat zal geven. Veel heeft volgens mij ook te maken met competities en de manier waarop prijzen uitgereikt worden; je kan bijna stellen dat de juryleden van dergelijke evenementen de modelbouw wereld aansturen in een bepaalde richting door dergelijke modellen te belonen met podiumplaatsen.Gisteren las ik nog op missing-lynx een interessant idee hierover, van zo'n jurylid. Hij stelde dat een model in de prijzen valt als hij een goede balans kan vinden tussen artistieke vrijheid, realisme en het spelen met licht en schaduw. Ik merk dat het vooral de artistieke vrijheid is die een modelbouwer aanstuurt om nieuwe dingen te proberen, ook als het realisme daar aan inboet. Zolang het de een estetisch resultaat geeft blijkt dat voor een jurylid dus ok te zijn.

De reden dat ik met deze black & white weathering begon is puur voor de ervaring, het is een andere aanpak die door de promoter ervan (Jose Luiz Lopez Ruiz) idd mooi uiteen werd gedaan in een boek. Het laat niet weg dat je dan nog steeds je eigen fantasie en kunnen moet loslaten op zo'n project om je voertuig ermee te schilderen. Ik krijg regelmatig eens vragen van klanten over bv de transparator, voor mij was het project dan ook een ideale manier om daarop een antwoord te kunnen geven.

Jose had problemen met het uitkiezen van de juiste kleuren bij modulation. Hij loste dit op door zijn tank eerst in zwart en wit de nodige schaduw en highlight te geven om daarna een transparante kleurlaag te spuiten. Het is idd ingewikkelder dan een normale manier van werken maar het kan wel een oplossing zijn voor iemand die liever de lange weg neemt om een zeker resultaat te halen dan het risico te lopen van zijn werk tijdens het schilderen van de basiskleur tenonder te zien gaan omdat het niet wil lukken.
 
Laatst bewerkt:
Ik volg Erwin en Silenoz volledig.

Dat gezegd zijnde, heeft ieder natuurlijk zijn eigen smaak. De technieken die we hier zien zijn typisch voor de 'Spaanse School' en het noemen van de naam Jose Luiz (hoewel ik nog nooit van hem had gehoord) verbaast me dan ook geenszins. De aanhangers van de Spaanse School proberen hun model visueel aantrekkelijker te maken, spectaculairder voor het oog, door er bepaalde dingen aan toe te voegen die in het echt niet bestaan. Zoals in dit geval, belichting van bepaalde delen die in het echt niet op die manier belicht worden.

Ik weet niet of jury's daar nu in het bijzonder van onder de indruk zijn, omdat ik geen ervaring heb met wedstrijden, jury's of jureren. Het zal misschien ook wel tot de mode behoren; een prima reden om niet mee te doen aan wedstrijden, als je gevoelig bent voor andermans betwistbare meningen.

Gisteren las ik nog op missing-lynx een interessant idee hierover, van zo'n jurylid. Hij stelde dat een model in de prijzen valt als hij een goede balans kan vinden tussen artistieke vrijheid, realisme en het spelen met licht en schaduw. Ik merk dat het vooral de artistieke vrijheid is die een modelbouwer aanstuurt om nieuwe dingen te proberen, ook als het realisme daar aan inboet. Zolang het de een estetisch resultaat geeft blijkt dat voor een jurylid dus ok te zijn.

Persoonlijk vind ik dat dus gezeur van de bovenste plank, waarschijnlijk ingegeven door de idee dat modelbouw kunst moet zijn. Waarschijnlijk, ook, heeft dit jurylid een kunstgerelateerde opleiding gevolgd, had hij altijd al zo'n opleiding willen volgen of denkt hij dat hij zo'n opleiding heeft gevolgd. Ik denk dat als je modelbouw beoefent, je je het beste zo ver mogelijk van kunstgerelateerde opvattingen kunt houden, want modelbouw op zich is in 99% van de gevallen geen kunst. Althans in mijn visie. Modelbouw kan wel, maar dan zuiver op technisch gebied, bijzonder kunstig zijn toegepast. Daarmee bedoel ik dan, dat het heel erg knap is hoe je bepaalde dingen voor elkaar hebt gekregen. En het totaalplaatje van bijvoorbeeld een diorama kan eventueel als kunst worden beschouwd, als sprake is van een extreem mooi uitgevoerd en kunstzinnig idee.

Afijn, je kunt wel een realistische schaduwwerking (en lichtwerking) aanbrengen, maar dat kost veel meer moeite en onderzoek met op afstand geplaatste lampen. Ik heb daar met mijn Krupp een eerste aanzet toe gegeven, maar moet daar nog in verder. Zoveel projecten, zo weinig tijd..

Steven ik heb het in het navolgende niet over jouw model, maar er zijn bouwers die deze color modulation extreem toepassen en die maken hun model tot een karikatuur van het origineel. Ik vind het persoonlijk zonde, net zoals ik het in veel bescheidener mate zonde vind van jouw tank en al het werk dat je erin stopt. Anderzijds, besef ik dat ieder zijn eigen smaak heeft en dat niet iedereen op zoek is naar een 'perfecte' verkleining van het origineel. Om met Mig Jimenez te spreken, alles wat je in de modelbouw doet is onrealistisch juist vanwege de aard van de zaak. Washes zijn onrealistisch omdat het geen echte schaduwen zijn, color modulation is niet realistisch maar als je geen color modulation gebruikt is het ook niet realistisch. En eigenlijk heeft hij daar natuurlijk gelijk in. Persoonlijk hou ik van een zo nauwkeurig mogelijke weergave van een origineel object maar dan een aantal malen kleiner; en daar hoort color modulation, zoals die thans in de modelbouw en masse wordt toegepast, niet bij.

Voor het overige ben je wel weer een mooi model aan het neerzetten, met veel precisie in elkaar gestoken.
 
Laatst bewerkt:
wel,

ik denk dat ik dit project voorgoed achter mij zal laten. Ik vrees dat de stijl van camouflage op dit voertuig niet aan mij besteeds is ; tot driemaal toe heb ik gepoogd dit tot een goed einde te brengen maar het lijkt me gewoon niet te lukken.

I01cSMO.jpg

het was wel heel leerrijk moet ik zeggen. Ik denk dat het gebruik van die black & white techniek wel interessant kan zijn, had ik er voor geopteerd het voertuig volledig in het geel te spuiten ging ik waarschijnlijk niet op het punt gekomen zijn waar ik nu ben.
You win some and you lose some, in dit geval is dit niet anders. Tijd voor iets nieuws, en ik neem de lessen mee die ik uit deze geleerd heb.
 
Laatst bewerkt:
Maatje, ik zie in de verste verte niet wat er niet aan jou besteed is, man die camouflage ziet er geweldig goed uit, doe toch lekker door Burglar, please !?
Realiseer je dat dit wellicht een der moeilijkste camo's is en jij bent hem meester ! Weet je wel hoe grandioos je hierop met washes etc. op tekeer kan gaan ?
Ikzelf heb deze camo op een Hetzer gespoten en hij werd pas echt mooi toen ik hem van een paar bruine, vale washes ging voorzien, stilletjes kwam alles in de plooi.

Komaan, qua punten 11/10 Burglar.

Lekker doordoen en je zal me ervoor bedanken met een pracht van een model !
 
Goh, het zijn eigenlijk verschillende dingen die me er toe geleid hebben om hier een streep onder te trekken. De hard edge camouflage sluit niet goed aan; de grillige vorm van de tank maakte het heel moeilijk om het juist te kunnen doen in combinatie met de black & white techniek. Daarnaast is de zoveelste laag verf op de tank de oorzaak van het verlies van erg veel detail wat meteen opvalt als je hem in het echt kan bekijken. De bruinrode kleur is daarnaast beginnen spetteren bij het aanbrengen met de airbrush waardoor dat ook nog es in de mist is gegaan. En als kers op de spreekwoordelijke taart vind ik het camouflagepatroon gewoon niet goed genoeg.. Ik leg mijn eigen lat vrij hoog misschien op dat vlak, maar de verdere afwerking was hoe dan ook van bij het begin gestart met het idee van veel dingen te proberen en te testen waarmee ik weinig ervaring had. Dat is op zich goed gelukt, dus ik beschouw het project op dat vlak dan wel weer geslaagd.

Ik ben wel van plan om de tank nog te gebruiken om andere dingen op te testen voor mezelf, maar echt als standalone model afwerken zal ik het toch niet meer. Er zijn ook andere dingen die klaar liggen waar ik aan verder wil werken, dus heel erg is het niet.
 
Laatst bewerkt:
Kan je hem geen whitewash geven met de haarlak-zouttechniek, dat deed ik ook op deze camo.

Ik begrijp het volkomen, been there too, maar...

Wel respect voor je besluit hoor Burglar.
 
Laatst bewerkt:
Komaan Burglar, zo'n mooie tank geef je toch niet op? Waarom? Omwille van wat kritiek o.a. door mij gegeven?
Ben er van overtuigd dat velen hier, mijzelf inbegrepen, graag zo een tank en camo zouden willen gerealiseerd hebben.
Een overall spray, wat washes en het moet toch wel goed komen met deze mooie tank.
 
Ik zou hem ook niet aan de kant leggen eerlijk gezegd... Het enige wat opvalt is dat het bruin fel afsteekt tegen de andere kleuren.

De fouten die je ziet bij de kleuren die elkaar overlappen (niet te zien op de foto's trouwens) is het moeilijkste wat bij dit soort camo hoort, vooral omdat je niet laag boven laag kan werken.

Hopelijk komt er hier nog een even spannend vervolg op...
 
Komaan Burglar, zo'n mooie tank geef je toch niet op? Waarom? Omwille van wat kritiek o.a. door mij gegeven?
Ben er van overtuigd dat velen hier, mijzelf inbegrepen, graag zo een tank en camo zouden willen gerealiseerd hebben.
Een overall spray, wat washes en het moet toch wel goed komen met deze mooie tank.

Hey Erwin, de reacties die kwamen zijn helemaal niet de reden van mijn eerdere post hoor, daar hoef je niet mee in te zitten. Ik zal morgen de tank mee brengen dan zal je zien wat ik bedoel.

Ik heb voor de fun de bruine kleur met penseel aangebracht. hierdoor is het verschil tussen de black & white camo en de gepenseelde duidelijk zichtbaar.

wat ik bedoelde met mijn eerdere post is dat dit geen model wordt waar ik verder heel veel tijd en zorg in zal steken, buiten om wat dingen uit te proberen; wat washes/ filters/ olieverf zaken, tests van bepaalde kleuren, ik denk van ook de chipping vloeistof eens los te laten op dit model. Ik zie wel waar het uitkomt dan.

gbugN1L.jpg

de bruine kleur steekt enorm af tegen de andere kleuren; het zouden nochtans de luiste kleuren moeten zijn. Ik denk dat het penselenwerk het bruin dus heel sterk naar voor brengt terwijl het geel en groen eerder licht blijven. misschien dat ik met de airbrush het bruin wat ga oplichten zodat het in dezelfde richting gaat.
 
Op de foto lijkt het nog prima te redden! Wat je zelf zegt: dat bruin een beetje bijkleuren met de airbrush. En in een later stadium misschien nog wat extra in het midden inwrijven met pigmentpoeder of andere weathering. Goeie laag stof er over. Hoopjes sneeuw. Desnoods een camouflage net, takken, bladeren etc. Geef de moed niet op. Hey en if all else fails maak je er gewoon een what -if van.
 
Het bruin moet een nogal sterke fading krijgen.
Dan moeten de wasjes erover.
Van je black en white zie ik weinig overblijven, maar dat belet niet dat je op de "klassieke manier" gewoon verder kan werken.
Er is niks verloren volgens mij. Dit kan nog perfect eindigen.

En... het front wacht op hun panzerjager!!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan