Hoofdsponsor

1/72 Sd.Kfz.162 Jagdpanzer IV L/70 (Kitbash Esci, Revell)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.030
attachment.jpg
Bron: Achtungpanzer.com For reference purpose only

De Jagdpanzer IV l/70 is de opvolger van de Jagdpanzer IV.
Een beetje uitleg van Wikipedia

Zoals reeds in mijn ander topic van de (Jagd)Panzer IV geschreven, ben ik tegelijkertijd aan een herstelling begonnen van dezelfde tank, echter is deze reeds zo'n 30 jaar geleden al eens gemaakt, met veel minder ervaring en kennis van zaken...
Door de jaren heen zijn er, door in een doos te liggen met andere modellen, reeds enkele onderdelen verdwenen en/of afgebroken...

Het toeval wil dat ik in het bezit ben gekomen van een Jagdpanzer IV L/70 van Revell (ex Matchbox).
Dit is echter op schaal 1/76, en ik ben niet zo aan deze schaal -nono-
Ik heb het liever allemaal op dezelfde schaal, en "mijn" schaal is 1/72 :8
Dus heb ik onderdelen van de 1/76 versie gebruikt om de ontbrekende onderdelen van de 1/72 versie te vervangen. Ook het feit dat de Revell een Jpz IV L/70 is en de Esci een Jpz IV, heeft er toe bijgedragen dat ik gekozen heb voor een kitbashing. De lichtbruine onderdelen zijn van de Esci versie, de lichtgrijze komen uit de Revell kit.
Grote verschillen zijn er niet echt, toch niet de zichtbare. Het grootste zichtbare verschil zit hem in het onderstel en de uitlaten, maar ik ben een beetje aan het voorlopen op de foto's...
Laat mij eerst even een foto tonen van hoe de tank er uit zag zoals hij uit de rommeldoos kwam, samen met de onderdelen van de Revell versie:
attachment.jpg

Zoals al een beetje te zien is, is het verschil in afmetingen duidelijk zichtbaar.
Dat is voor mij reden genoeg om geen 1/76 tussen mijn 1/72 modellen te zetten :unsure::
attachment.jpg

De oude versie werd in de ovenreiniger gelegd, om alle verf en sommige delen lijm (waarschijnlijk een soort Pattex of Velpon :huh:. Echte modelbouwlijm had ik toen nog niet in mijn bezit :nowink: ) er af te krijgen.

Het eerste werkje was de loopwielen en terugloopwielen te verwijderen en te vervangen door de Revell exemplaren. De IV en de IV L/70 hebben andere wielen. De IV had vaak problemen met de voorste loopwielen door het grote gewicht van de bepantsering vooraan, en deze werden vervangen door volledig stalen loopwielen. Ook had de IV vier terugloopwielen en de IV L/70 had er maar drie.
Nadat ik alle loopwielen verwijderd had heb ik gaatjes geboord en met behulp van styreen rod een nieuwe as gemaakt waarop ik de nieuwe wielen kon bevestigen:
attachment.jpg

Ook de vier terugloopwielen werden verwijderd en vervangen door de drie uit de Revell doos:
attachment.jpg

Door de gaatjes op verschillende hoogte te boren kon ik de wielen iets meer dynamiek geven.
Op deze foto ook duidelijk het verschil te zien tussen de twee voorste en de achterste loopwielen:
attachment.jpg

Vooraan had ik nood aan een nieuwe loop, aangezien de originele halverwege afgebroken was.
Ook hier kwam de Revell kit ter hulp:
attachment.jpg

attachment.jpg

De achterzijde had iets meer verandering nodig. Een deel van de Revell werd gebruikt, omdat ik de detaillering iets beter vond dan de Esci. Het bovenste deel moest ik wel scratshen, omdat de Revell iets te klein was. Ook de uitlaten moesten vervangen worden. De uitlaten van de Revell waren echter niet naar mijn zin, zeer slecht gegoten, en ook nog eens te klein. De uitlaten heb ik dan uit messing buisjes gezaagd, en met styreen heb ik dan het onderste deel gemaakt.
Naar mijn mening een grote verbetering vergeleken met de kit onderdelen:
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Boven op de tank had ik ook nog een beetje werk in het toevoegen/ vervangen van enkele onderdelen:
attachment.jpg

attachment.jpg

De kenners van deze tank zullen op de vorige twee foto's gezien hebben dat het luik van de comander vervangen is door een ander exemplaar. Het is ietsje te groot, maar dat neem ik er bij. Het andere luik is onderste boven gemonteerd geweest, en heb ik pas na deze werken opgemerkt :$
Ik heb het dan maar losgemaakt, en in de juiste positie gemonteerd.
Op dit luik heb ik ook een ring van zeer fijn koperdraad gekleefd, waarop de periscoop bevestigd werd.
De handgrepen van de luiken werden verwijderd en vervangen door ijzerdraad versies.
Achter deze luiken is ook een U-vormig haakje bevestigd, maar nadien terug vervangen door één gemaakt van uitgerokken sprue, omdat de dikte iets te veel van het goede was. Een antenne mocht ook niet ontbreken :nowink:

Het enige wat er toen nog aan veranderd is, zijn de schürzen en hun bevestigingen:
attachment.jpg

Als laatste heb ik nog enkele foto's van de twee versies bij elkaar om even te kunnen vergelijken:
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Voila. Momenteel staan beide in de grondlaag.
Hopelijk kan ik binnenkort aan de camouflage beginnen. Beide gaan een camopakje krijgen, maar wel twee verschillende ;)
Hopelijk vinden jullie het een even geslaagde operatie als ikzelf :))
 
de bouwwerken zien er op het eerste zicht zeer goed uit. misschien 1 tip, je kan misschien proberen om de loop ( de grijze) uit te boren. ik weet het is een kleine schaal, maar het zal misschien een meerwaarde geven. verder ben ik benieuwd welke camo's er op gaan komen.
 
... misschien 1 tip, je kan misschien proberen om de loop ( de grijze) uit te boren...

Goed gezien Tiger, dit was ik blijkbaar vergeten :8
Zal ik zeker doen, heb het bij de andere ook gedaan ;)
 
Mooie werken Xavier, benieuwd naar de kleurtjes.
Er bestaat ook nog ergens een versie met een kortere loop, je zou eventueel een triplet kunnen maken. :D :@
 
...Er bestaat ook nog ergens een versie met een kortere loop, je zou eventueel een triplet kunnen maken. :D :@

Over een duvel in een doosje gesproken...
Gelukkig heb ik geen meer in mijn stash staan, anders.... :D
 
Over een duvel in een doosje gesproken...
Gelukkig heb ik geen meer in mijn stash staan, anders.... :D

Wil anders wel eens kijken of ie hier nog ergens staat hoor. Zal vermoedelijk wel reeds gebouwd zijn en zou kunnen dat het een 1/76 versie is.
 
Gevonden en het is een Esci dus 1/72.

attachment.jpg

Het model op de foto is nog uit mijn zondige jeugdjaren toen we nog nooit van weathering gehoord hadden
Tracks zijn grijze dropveters en ik zie dat ik gewicht in de tank gelegd had om hem op zijn tracks te laten staan en niet te laten "zweven".
Heb zelfs nog de boxart en het bouwplan. Het kanon zou een 7,5 cm Stu.K 42 zijn.
Het betreft Esci kit n° 8056, German Panzerjaeger IV Sd.Kfz. 162 ausf F op 1/72.
 
Hoe grappig...
Dat is dezelfde als diegene ik hier in het topic heb verbouwd :D
 
Misschien wel, maar hij was niet meer volledig, en enkele onderdelen waren gebroken...
Er zat dus echt niets anders op dan hem herstellen met de onderdelen welke ik uit de kit van Revell kon halen...
Maar wel iets wat ik in de gaten zal houden als ik op beurzen aan het neuzen ben tussen te koop aangeboden kits ;)
 
Mooi dat je er eentje "nieuw" leven inblaast...is zeker gelukt met die veranderingen :)

Kijk al uit naar de kleurtjes straks.
 
attachment.jpg
Bron: Internet For reference purpose only

Ook hier enkel wat van de laatst genomen foto's die dezelfde omzwervingen hebben genomen :8

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


En nog enkele extra foto's van beide Jagdpanzertjes samen

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Hey,

Knappe vooruitgang Xavier, ik ben fan.... ;)
Vermoedelijk ook een drietone camou erop, op beiden, maar dan toch anders..... :)
 
Ik blijf het mooi vinden die Duitse tanks uit WOII, deze modelletjes zien er alvast heel goed uit.
Toch maar volgen deze topic, kan ik zeker wat van leren.
 
Vermoedelijk ook een drietone camou erop, op beiden, maar dan toch anders..... :)

10/10
Prima Swaken, de nagel op de kop ;)
Beiden krijgen een drie tone over zich heen, maar wel elk een ander patroon :)
Naar de informatie welke ik doorgenomen heb zouden beide versies, welke ik wil maken, tijdens de slag van de Ardennen gebruikt zijn.

Welkom om te volgen Mickey, als je iets kan leren uit dit topic maakt het dit topic meer dan waard ;)
 
Even een rustperiode ingelast, omdat ik in een soort "schilderdipje" zat.
Ik had bij de laatste AB sessie problemen gehad en ik heb momenteel niet zoveel zin in een AB-probleem-sessie -nono-
Met als gevolg dat beide tankjes even aan de kant werden geschoven...

Als verfsessie heb ik dan enkele dinosaurussen van mijn zoon ter hand genomen.
Hij had deze gekocht in een Dino-museum, maar ze waren nog niet geschilderd. Telkens dat ik een beetje verf over had in mijn AB heb ik deze restjes gebruikt om de basislagen op de dino's te spuiten.
Daar ben ik nu dus mee aan de slag gegaan als oefening om met bepaalde producten terug wat feeling te krijgen.

Dan had ik terug een beetje moed om verder te werken aan de Panzerjagers, en heeft deze al zijn eerste kleurtje gekregen, met een wash er over.

Voorlopig nog geen foto's, zal het morgen eens proberen ;)
 
Blablabla, vergeet ik nog te vragen of er iemand weet welke tactische symbolen er tijdens de Battle of the Bulge op deze tanks gebruikt werden? En welke divisie symbolen (als deze al aanwezig waren op deze tankjagers tijdens deze periode)?
 
Courage Xavier, ik weet dat airbrush stress een probleem is voor velen onder ons :D Als je twijfelt misschien op een testplaat eerst en dan op je model?
Als het de vernis is die een witte waas geeft na het drogen, probeer het in een warme (20 graden) ruimte te doen en fijne laagjes met voldoende droogtijd tussen in. You can do it!

Die symbolen zal ik je schuldig moeten blijven vrees ik.
Ik keek snel es online en vond o.a. deze foto terug met volgende caption:

View of German soldiers aboard a Jagdpanzer IV/70 tank destroyer from the 12th SS Panzer Division during the Battle of the Bulge

article-2075565-0F353CAA00000578-419_964x601.jpg

Ik merk dat er niet meteen veel insignes te noteren vallen. Ik denk dat je vast gewoon de symbolen van de panzer divisies die deelnamen op de bulge kan gebruiken en er het balkan kruis tegen zwieren om correct te zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan