Hoofdsponsor

1/35 Char 2C [DONE]

Makamba

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
19 mei 2012
Berichten
638
Goedenavond!

In de droogtijden van de Spitfire ben ik aan een nieuwe doos begonnen, een Franse deze keer.
Nu staan de Fransen bekend om hun kleine tankjes, maar deze is iets groter:

101_0041_zpsd3ae1686.jpg

Ontworpen in 1917 als doorbraakvoertuig voor het grote offensief van 1919, maar toen was de oorlog al afgelopen.
Ze zijn gebouwd door FCM, een scheepswerf, maar dat waren toen de enige bedrijven die ervaring hadden met zulke grote stukken plaatstaal.
Ze hebben voornamelijk dienst gedaan in propagandafilms en zijn pas in tweede instantie naar het front gestuurd. Onderweg zijn 9 exemplaren vernietigd. De tiende is, hoewel beschadigd, door de Duitsers meegenomen naar Berlijn en daar verdwenen.

Gelukkig voor ons hebben we de filmpjes nog:

Technische gegevens:
Gewicht 69 ton (zwaarder dan een Tiger I)
Lengte 10,27 m (zonder loopgraaf-staart, dan 2 m extra)
Breedte 3 m
Hoogte 4,09 m
Bepantsering 10 tot 45 mm
Motoren 2x 200 pk Mercedes of 250 pk Maybach, die elk een generator aandrijven, de generator levert elektriciteit voor 1 elektromotor per rupsband
Snelheid 15 km/u
Actieradius 150 km (1260 liter benzine, verdeeld over 7 tanks)
Bewapening 1x 75 mm kanon (124 granaten), 4x 7,92 mm mitrailleur (9504 patronen)
Bemanning 1 commandant, 1 chauffeur, 1 lader en 1 schutter (75mm kanon) 4 mitailleurschutters, 2 mecaniciens (voor de motoren) 1 elektricien en 1 (radio) telegrafist (totaal 12 man, sommige bronnen vermelden 10 man, andere 13 man)

Ik ga hem bouwen met zo veel mogelijk extra's:

101_0044_zps2abd2b9c.jpg

101_0043_zps830ad1c1.jpg

101_0959_zpsnk4eorsl.jpg

Alles aan deze tank is groot, ook het aantal wielen, dit zijn de "A"-wielen (38 sets nodig):
100_5391_zpsjqzdf0ur.jpg

En de "B"-wielen (36 sets nodig):
100_5388_zpsljlztszz.jpg

Die komen om en om:
100_5392_zpssiasi1y2.jpg

Even ter vergelijking de onderkant naast een Panther gezet:
100_5393_zpsvzpnlbdb.jpg

De onderkant is 26 cm lang, niet slecht voor een tank op schaal 1:35.
Bestede tijd: 4,5 uur (alleen de wielen, inderdaad alles aan deze tank is groot)

Ik ben benieuwd of ik genoeg verf heb :D

Peter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Amaai dat moet nogal een beest zijn in het echt
Ziet er best leuk uit
Marc
 
Ziet er interessant uit, stoeltje bijgeschoven.
 
Goedemiddag allemaal!

Ik heb gisteren en vandaag weer wat gebouwd. En ik ben achter de grote nadelen van een grote tank gekomen:

1 Je werkbank is altijd te klein (altijd!)
2 Als op een FT17 3 klinknagels zet, ziet iedereen het, ben je aan deze de hele dag bezig, je ziet het niet.

Maar goed, de bouw, eerst heb ik de wielen er allemaal ondergezet

100_5401_zpsxmyqype7.jpg
Aan de buitenkant komt ook een schort en samen met de tracks zie dan bijna niets meer van de wielen

En vervolgens bovenbouw erop gezet (2 onderdelen)
100_5398_zpswchj0mxl.jpg

100_5399_zpscoywtacn.jpg
(Wel een leuk doorkijkje)

100_5400_zpsiyi3wgv1.jpg

De handgrepen op de zijplaten zitten erop gegoten en die heb ik aan deze kant vervangen door de Voyagerset.
100_5402_zps45nfsqmn.jpg
(Andere kant moet nog)

In die set zit ook PE voor de roosters, maar dan moet ik deze 7 eruit zagen, ik denk niet dat ik dat netjes voor elkaar krijg.

Voorop moesten ook 2 handgrepen vervangen worden door PE

100_5403_zpsuiv9ixfg.jpg
De zijpanelen zitten er los op voor de foto's

En vanavond: PANNENBIER!!!!! (dat is toch bekend in België?)

100_5404_zpsmm0tv4wc.jpg

En het grootste probleem van gisteren, de luchtspleet van de toren
100_5405_zpsvqqjcq6j.jpg
Met de PE-set, paste het niet goed, dus die is een paar keer in elkaar gezet.

Fijn weekend allemaal, hopelijk zie ik jullie op SMC

Peter
 
Ziet er indrukwekkend uit en ik ga deze volgen.Maar PANNENBIER ????..................................................
 
Die klinknagels worden echt wel gezien hoor, maak je daar geen zorgen om!

En tot nu toe ziet het er geweldig uit.
 
Het is inderdaad een monster van een tank :8
Maar het begint wel mooi te worden ;)
 
Wat is in godsnaam pannenbier ????????????
 
:Ik weet het :tongue::tongue::tongue:
Een typisch Nederlands traditie
Als de hoogste pannen op een dak liggen dan is het pannenbier zoals in Belgie dat ze een boom zetten als de ruwbouw af is bier word gewoon gedronken tussendoor
Marc
 
de meiboom bedoelt ge ,coachke?
 
Als je het niet probeert met die PE roosters, dan weet je inderdaad niet of je het voor elkaar krijgt. Maar het lijkt me dat je in dat geval een heleboel PE kan weggooien... Plastic details wegsnijden hoort inherent bij het verwerken van PE-setjes, al gaat het in tegen je natuur om de fijne details te willen conserveren. Als Voyager dat voorstelt, dan moet er toch iets aan de hand zijn met die roosters dat het de moeite maakt om ze te vervangen. Om die roosters er uit te krijgen heb je alleen een Dremel met frees nodig en een vijltje om achteraf de gaten terug recht te vijlen.

Gaten boren op welbepaalde punten:

attachment.jpg

Het gebied tussen de gaten wegfrezen:

attachment.jpg

Gaten uitgevijld:

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bijna Coachke.
Wanneer het hoogste punt van de bouw bereikt word en de dakpannen gelegd kunnen worden, dan is er pannenbier, uiteraard betaald door de opdrachtgever.
Maar jullie drinken kennelijk bij 2 gelegenheden:
Als het tegent
Als het NIET regent ;-)

Peter
 
Ben het met Steven eens. Om welke roosters gaat het?

Om die roosters er uit te krijgen heb je alleen een Dremel met frees nodig en een vijltje om achteraf de gaten terug recht te vijlen.

Previes wat Steven zegt; en als je geen Dremel hebt, dan kan het ook met een handboortje, te verkrijgen in de betere modelbouwhandel.

Je kunt tot op de halve millimeter nauwkeurig zo'n stuk eruit halen. Zorg ervoor dat je de gaatjes niet te dicht bij de randen plaatst, zo kan het bijna niet mis gaan (als je tenminste goed oplet). Als die gaatjes zijn gemaakt, kun je met bijvoorbeeld een scherp mesje of een microzaagje de gaatjes naar elkaar toe openen, het reststukje valt er dan vanzelf uit. De brokkelige randen kun je dan met een modelbouwvijltje vijlen. Als de randen dichterbij komen, voorzichtiger werken. En zo steeds verder naar de uiteinden, net zo lang totdat je een perfect rechthoekje of vierkantje hebt uitgevijld. Goed blijven kijken, om de paar seconden, om te zien of je niet te ver bent gegaan.

En als je het zo doet, krijg je gegarandeerd 7x 'precies hetzelfde' openingetje. De mesh maakt het dan, zoals Steven zegt, echt af. Ten eerste is dat fijner dan het ooit in plastic gegoten kan worden, en ten tweede krijg je dan echt reliëf, een indruk die je met een wash nooit zo mooi kunt maken.
 
Je hebt wel een punt Steven.
Wat er uit moet zijn de roosters boven de handvatten op foto 5 van vandaag, maar de ombouw en de scharnieren moeten blijven zitten.
De huidige plastic roosters worden dan vervangen door een soort tralie, waarvoor gaas geplaatst word.
Mijn grootste probleem is dat ik er 7 identiek moet uitvijlen en dat ze zeer goed in het zicht zitten.
Maar ik zal er dit weekend nog eens goed over denken en kijken wat je nog ziet als ik de tralie en het gaas op elkaar leg..

Peter
 
Ik type te langzaam.
Ik ga wel even een foto maken (NA de koffie) en dan zet ik die hier erop.

Tot zo,
Peter
 
Ok Peter, zo zou ik het doen (waarschijnlijk Steven ook ongeveer) :

1) Gaatjes boren met een klein boortje (=zwarte bolletjes op de foto);
2) Gaatjes met elkaar verbinden met minizaagje of scherp mesje (=blauwe stippellijntjes op de foto);
3) Vijlen tot aan de randen (=rode streep op de foto).

21436365933_018e69463d_b.jpg
 
Het is zeker een uitdagend stukje werk, maar als ik aan zoiets begin, dan bedenk ik ook altijd dat er al genoeg exemplaren van de kit gewoon straight out of the box gebouwd worden en je hiermee eens iets speciaals neer kunt zetten.
 
Bedankt voor de uitleg Roy.
De koffie was lekker, hier zijn de beloofde foto's

Dit moet ik doen volgens de tekening
100_5413_zps6cb4fcdy.jpg

De tralies
100_5406_zpsgz3dts70.jpg

Het gaas (links Voyager, rechts Meng)
100_5409_zpsxpzkwrww.jpg

Tralie en gaas van Voyager
100_5408_zpsm4xklp2f.jpg

Tralie van Voyager en gaas van Meng
100_5410_zpsvxkghjms.jpg

Even naast elkaar gezet
100_5412_zpsmukc3mzf.jpg

Maar indien ik de 7 gaten maak, moet ik er ook wat achter plakken (zwart papier), anders kijk je dwars door de tank en dan vraag ik me af of het verschil de moeite waard is. Want het enige verschil is dan dat de tralies los zitten van de achtergrond, wat wel dichter bij de werkelijkheid zit natuurlijk.
In ieder geval, allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken!

Peter
Edit: Dat is ook weer waar Steven en ik typ nog steeds te langzaam
 
Laatst bewerkt:
Wat je eerst moet doen, isvan de PE roosters eens eentje in elkaar zetten. Dan kan je kijken of die mooi op het kitonderdeel past. Het kan zomaar dat Voyager ontdekt heeft dat de kit overscale roosters had ofzo, en dan moet je dus iets meer of minder van de plastic exemplaren laten zitten (ik acht de kans hiervoor wel klein).

Oei, die klinknageltjes maken het er niet gemakkelijker op... Aan de binnenkant kan je ook een bakje maken uit Evergreen dat netjes over de roosters past en ongeveer een centimeter diep is, dan krijg je ook al de indruk van een achterliggende ruimte zonder volledig doorzicht.
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan