Hoofdsponsor

1/35 Huis Asterix schaal 1/35 [wip]

Hallo iedereen,

Vermits het tamelijk lastig zal worden detail in de schouw aan te brengen eens deze ter plaatse staat, heb ik de inhoud ervan als eerste aangepakt:

- na een paar mislukte pogingen heb ik de as en de blokken op het houtvuur als volgt aangemaakt : eerst een stukje hard doorzichtig plastic naarstig in kleine brokjes geklopt, deze in lichtjes verdunde houtlijm gemengd en dat papje op een stuk doorzichtig plastic-folie uitgesmeerd. Hierop enkele houtblokken van balsa geplaatst.

attachment.jpg

Daarna zorgvuldig de folie rond de 'as' weggesneden

attachment.jpg

Na de primer wordt dit

attachment.jpg


Mijn eerste idee was geweest een everzwijn aan het spit in de schouw te hangen, daarom dat ik reeds de houders voor het spit voorzien had. Bij nader inzien zou het donkerbruin van het gebraden everzwijn echter niet erg zichtbaar geweest zijn in de schouw, dus ben ik maar van idee veranderd en heb besloten een ketel erin te hangen. Ook daar weer enkele pogingen ondernomen en de laatste poging ging als volgt :

Eerst de vorm van de ketel gedraaid in mijn tot draaibank bevorderde boormachine :

attachment.jpg

Vermits dit nogal grof was en het schuren nogal wat oneffenheden liet, heb ik de balsa geschilderd met verdunde houtlijm, dit goed laten drogen en dan met schuurpapier korrel 400 in de boormachine opgeschuurd. Het schildren met de houtlijm had 2 voordelen : de balsa werd iets harder en bij het schuren kwamen geen vezeltjes meer los.

Daarna met koperdraad verder afgewerkt (het stokje erin is gewoon een tandenstoker aangebracht voor het spuiten):

attachment.jpg

En na primer geeft dit:

attachment.jpg

De pootjes zijn gewoon kleine bloknageltjes die je er zo met da hand kunt induwen.

Zo, dit nu goed laten drogen en dan op naar het verder schilderen.

Groetjes iedereen en tot kijk,
Daniel
 
Mooi werk. Die ketel vind ik super.

Was het niet beter geweest om het hout eerst te 'verbranden'? Boven een kaarsvlam om de buitenkant te verkolen.
 
MrArtex, Beyond en Peiper bedankt voor de aanmoedigingen


Mooi werk. Die ketel vind ik super.

Was het niet beter geweest om het hout eerst te 'verbranden'? Boven een kaarsvlam om de buitenkant te verkolen.

Daar had ik niet aan gedacht. Ik heb, na jou reactie, even een testje genomen : bij balsa moet je er wel mee opletten. Door zijn lichte structuur vat het snel vuur en is de verkoling iets te enthousiast ;) . Bij hardere houtsoorten zal het wellicht beter werken.

Groetjes en tot kijk,
Daniel
 
wooow ! knap gedaan man , formidabel idee de ketel en het vuur .
 
Zelf heb ik dat nog gedaan met takjes uit de tuin, die zijn waarschijnlijk harder dan balsa. Dankzij jouw test weten we dat nu ook weer.
 
overtuigend en super gemaakt grt Pascal
 
Bedankt mannen !

Alain, die site Lozère Modelisme heb ik ook ontdekt en het is inderdaad een zeer leuk geheel! Bedankt dat je mijn interpretatie ook kunt smaken!
Aan het tempo dat ik er nu kan aan werken heb ik minstens tot mijn negentigste om het hele dorp na te bouwen, dus ik denk iets minder ambitieus te zullen zijn :wacko:

Groetjes,
Daniel
 
Daar had ik niet aan gedacht. Ik heb, na jou reactie, even een testje genomen : bij balsa moet je er wel mee opletten. Door zijn lichte structuur vat het snel vuur en is de verkoling iets te enthousiast ;) . Bij hardere houtsoorten zal het wellicht beter werken.


Misschien een paar lucifers eerst met vuur laten spelen, voor ze een gastrolletje in dit striphuisje krijgen... ;)

Groetjes,
Kurt
 
Eerlijk ? knap werk het is modelbouw van de bovenste plank
Marc
 
Misschien een idee om je vuur in de haard op te lossen? Klinkt misschien stom, maar ik weet dat er bij een bepaalde set van Playmobil een houtvuur bijzit. Dat zou je (mits eventuele aanpassingkjes) kunnen gebruiken??? Zomaar een ideetje...
 
Kurt, Marc en Wlyaka,

Bedankt voor de complimentjes en voor het meedenken. Mijn vuurtje was reeds gestookt voor ik jullie suggesties zag, maar die kunnen later nog van pas komen.

Hierbij een kleine update:

Dus eerst het vuurtje gestookt :
na de primer eerst zwart gespoten (Vallejo Black + matte vernis), daarna met verschillende tinten grijs, beige, rood en okergeel met het penseel afgewerkt:

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna de ketel aangepakt:
eerst gespoten met Vallejo Bright Brass (ok, dat is messing, maar de kleur lijkt op brons ;) ),

attachment.jpg

daarna de bodem in het roet gestoken met matzwart

attachment.jpg

Een dryfit van het geheel geeft ongeveer het volgende :

attachment.jpg

Groetjes en tot kijk,
Daniel
 
Ziet er echt knap uit... ik zat juist al met m'n handen boven het scherm om ze te warmen... ;)

Groetjes,
Kurt
 
Dat ziet er heel realistisch uit, die rode gloed doet me meteen aan mijn open haard denken als de vlammen weg zijn.
Ik kijk hoe langer hoe meer uit naar het eindresultaat.
 
prachtig resultaat dat je hier weer neer zet.
vgr Marc
 
Het matzwart van het roet mag wat meer en onregelmatig naar boven toelopen door likkende vlammen. Tevens zal je beter de ketel in een donkerder tint steken en mat maken, nu lijkt het meer op een gouden ketel.
 
niets moeilijker dan vuur te schilderen en is mooi gedaan opzet is geslaagd maar ketel die echt goed gedaan is mis zie ik iets aan de kleur maar kan er mijn vinger niet opleggen.
ik doe het in ieder geval niet beter en geniet van wat je kan grt Pascal
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan