Hoofdsponsor

1/48 cross-section La Renommée 1:48

  • Onderwerp starter siemenraets
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
S

siemenraets

Guest
ik ga een doorsnede maken van de La Renommée. dit wordt mijn 2de project, na de nog niet afgewerkte Black Prince
maar die bouw ligt stil, en ik wou iets nieuws beginnen. ik zag Ward met zijn werk bezig, en ik wou ook zoiets doen. dus ik heb hem gevraagd of hij een paar copietjes kon maken van de plans. ik ben hier heel dankbaar voor natuurlijk. dus Ward...enorm bedankt!!!

hier de link naar de pagina op de Ancre site:

Ancre - Collection Archéologique Navale

en een paar foto's:

mLa_renomm%25C3%25A9e.jpg

en dan het stuk wat ik ga maken:

Renommee_gc_03.jpg

------------------------------------------------------

en dan nu over naar de bouw:


ik werk misschien niet in het meest geschikte hout voor scratchbouw (nee, helemaal niet), ik werk namelijk in MDF. maar ik doe het met wat ik vinden kan :D

de kiel is gemaakt uit MDF, afmeting 8 X 6 mm

P1040003.jpg

dan de uitsparingen gemaakt voor de spanten

P1310001.jpg

P1310002.jpg

het volgende wat ik moet doen is de plannen nog eens goed bekijken, om een paar lijnen op mijn spanten over te zetten, om later een correcte opbouw te krijgen.

tot de volgende
 
Nou Siemen,

Da's geen klein bier waar jij hier gaat aan beginnen. Dit is écht het serieuze werk.

Ik kijk al uit naar je vorderingen.


Alvast veel succes toegewenst en maak er iets moois van.



Droop
 
Veel plezier ermee Siemen.
Het lijkt me niet gemakkelijk maar je hebt een mooi boek bij de hand voor info dus ga ervoor :k
Ik zal het zeker volgen.
 
Siemen veel plezier. En je hebt een goede leermeester te pakken volgens mij. Luister er goed naar. En zorg dat je alle stappen neerzet, dan kunnen de experts hier een oogje in het zeil mee houden, en eventueel meedenken. Dan is het model zeker geslaagd. :D
 
bedankt allemaal!

@Luc: dit is idd het serieuze werk :) ik heb daar misschien nog niet de ervaring voor, maar die zal wel komen tijdens de bouw. en ik doe het zeer op mij gemak, dan zal dat wel in orde komen.

@Michel: ik krijg enkel copiëen, dus ik heb het boek niet :D

@Rik: ja ik heb een goede leermeester te pakken :) ik ga zeker alle stappen vermelden. dan kan dat zeker in de gaten worden gehouden, en wat bijgestuurd worden natuurlijk :D maar ik wil en zal zowat alles toch proberen zelf te doen. ik heb een goed boek bij de hand dat mij zeker zal helpen ( Historic Ship Models van Wolfram Zu Mondfeld)
 
veel plezier met dit kunstwerkje.

Het gaat niet simpel zijn ,maar waar een wil is ,is een weg.
 
bedankt Luc. jij hebt ook laten zien dat het waar is wat je zegt, met de ST

maar ik heb ondertussen gemerkt dat ik de maten van de spanten verkeerd heb overgezet. stom natuurlijk van mij. maar dan doen we dit gewoon opnieuw tot als het goed is.

en ik had op modelbrouwers een reactie gekregen van beagle om beter geschikte houtsoorten voor dit werk te nemen dan MDF. hij heeft natuurlijk groot gelijk. maar ik heb gekozen om in MDF te blijven werken na daarover gesproken te hebben met Rik waarom?
1) het is goedkoop. ik wil een goedkope basis hebben die er toch goed uit kan zien. ik zal waarschijnlijk later het volledige schip opnieuw bouwen, maar dan met de geschikte houtsoorten
2) er zijn uiteindelijk toch maar 2 spanten zichtbaar. en de rest wordt geverfd. de binnenbekleding doe ik natuurlijk in beter geschikte materialen
 
Goed zo Siemen. Gewoon doorgaan. Niet ophouden, en laat je niet kennen. Gewoon proberen. Zo hebben wij het ook geleerd.

Omhoog kijken is de boodschap. Nooit op gelijk niveau blijven kijken. Dan groei je vanzelf hier in. :k
 
deze keer ga ik alleen voor the best. die mentaliteit ontbrak een beetje bij mijn vorig project. dus ik laat mij niet kennen, door niets of niemand, en ga gewoon door :k

en ik pik de technieken op die ik overal zie, en probeer ze zelf toe te passen. en op die wijze zal ik het leren en dan kan ik met mijn nog beperkte skill ook een schip van niveau maken
 
en ik pik de technieken op die ik overal zie, en probeer ze zelf toe te passen. en op die wijze zal ik het leren en dan kan ik met mijn nog beperkte skill ook een schip van niveau maken


Applaus...kijk eens,zo moeten we allemaal er eens aan geloven,toch?.

Ron.
 
maar nu moet ik het wel nog toepassen he :D
dan kan ik pas zien of ik de technieken echt door heb, en ze onder de knie heb
maar het zal even duren voor ik de kiel kan vervangen en de spanten kan uitzagen. ofwel geen tijd, of ik kan niet zagen (om te zagen ben ik naar buiten verbannen :D :lol: )
 
pff, nee...nog niks
ik bouw zo snel niet hoor. en ik heb geen tijd gehad

maar zo snel ik iets heb, laat ik het weten
 
yes, Siemen,
Ik ben hier ook beland

Doe rustig voort met je "La Renommeé",
Je zult er geraken

Groetjes
Ward
 
ik zie dat het gelukt is :D
allereerst welkom hier, en veel plezier!!

en ik ga dit weekend rustig aan beginnen ja
 
Veel succes gewenst met dit mooie project.
 
He Siemen,wat ik hier zie.......:|:|:|,echt een mooi en gedurft projekt,zeker voor een gast van 15 jaar,dit gaat hier echt "boven mijn klakske":D:D:D:D
Neen hoor Siemen alle bewondering hiervoor,om je tweede projekt al op dit niveau aan te pakken,en ben zeker dat dit iets mooi gaat worden,ten éérste door je spirrit en ten tweede je hebt hier een paar "krakken" klaarstaan,heb ik gezien die je met raad en daad zullen bijstaan.........en als je ééns een dag hebt dat je het niet ziet zitten.....gewoon niks doen dan,want dan lukt het toch niet....de volgende dag gaat het ééns zo goed :D:D
Ik blijf het hier hééééél zeker volgen....top....man.
 
bedankt Dirk en Swa!

@Swa: doe me nu geen dikke nek krijgen hé ;P
hulp genoeg natuurlijk, daar zal het niet aan ontbreken :D

nu had ik gezegd dat ik dit weekend zou beginnen....er is nog niets van gekomen :s de leerkrachten konden niet beter vinden dan enkele weken voor de examens ons te overhalen met huiswerk :s

misschien toch tegen het einde van de week mijn nieuwe kiel :k
 
en dan nu de eerste update, maar wel opnieuw over de kielbalk

ik heb ze opnieuw gemaakt, en deze keer kleiner. nu is ze 14 cm. de lengte van de eerste tot de laatste spant bedraagt nu 8.8 cm

eerst uitgezaagd:

P2160019.jpg

dan de onderkant gelijk geschuurd, zodat de kiel 9 mm hoog is:

P2160020.jpg

de maten van de spanten overgezet op de kiel:

P2160021.jpg

en dan de uitsparingen gemaakt voor de spanten, deze keer iets dieper

P2170022.jpg

P2170023.jpg

nog een klein beetje rechthoekiger maken, en een opening iets kleiner maken, omdat die spant daar anders te veel vrij spel krijgt

nu moet ik de waterlijn overbrengen op de spanten, en die dan uizagen. wat volgt is vrij logisch :k
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan