Hoofdsponsor

1/48 cross-section La Renommée 1:48

  • Onderwerp starter siemenraets
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Neem er je tijd voor Siemen. De update is niet het belangrijkste, je geduld om het nauwkeurig te zagen is belangrijker. :k
 
liefst nauwkeurig werken dan snel werken :k

maar ik bouw ook traag moet ik zeggen. dat zullen jullie wel gemerkt hebben. maar zo geraak ik er ook he. daar maak ik mij geen zorgen om. alleen het gevoel dat ik alles kwijt ben. ik ben mijn 3d beeld dat ik had van het schip volledig kwijt..... :s :s
 
Siemen, mijn 45Mb. aan het werk gezet en ik waarschijnlijk het volgende haalbaar voor jouw eens zelf geprobeerd.
Je neemt een chocoladedoosje met haakse wanden,:D Niet alles in een keer opeten, hé:D
Je kiel klem je vast op tafel, de spanten aftekenen op de hoogte van je doosje....zodat alle markeringen in een lijn liggen, met een wasspeld vastmaken, en je doosje naast de kielbalk leggen, lijm de spant erop en Natuurlijk klemmen aan de tafel
2lbkxn7.jpg


jaup11.jpg

Met jouw beprekte mogelijkheden moet deze manier ruimschoots voldoende zijn.
Mijn spantuitvoering is degelijk perfect geweest.
Dus Siemen, proberen. Eventueel een andere doosje zoeken in moeders kast.

Groetjes
Ward

P.S.: eventueel de chocolade erin laten voor gewicht en tijdens het drogen stilletjes uit eten ????????
 
Laatst bewerkt:
Iets vergeten,

dat haaks schuren is nu niet zo dringend nodig.
Als alle spanten erop staan, dan kun je maar pas het geheel mooi schuren met de spantenverloop in die sectie.
Groetjes
Ward
 
dat haaks schuren is nu niet zo dringend nodig.

??

Wa?? Niet nodig??

Niet vervelend bedoeld. Maar wel nodig. En waarom zal ik natuurlijk uitleggen.

het haaks schuren is behalve een goede oefening ook makkelijk voor controlle. En maakt het werken op het oog gemakkelijker. Natuurlijk moet je meten, maar is het niet goed haaks. Dan kun je nog niet goed meten en kun je een niet geheel haaks resultaat krijgen.

We zagen meestal uit de hand. Dus houd je de zaag niet helemaal haaks. Dit zit nu eenmaal in de ergonomische beweging van de mens. Het goed en recht op en neer bewegen is haast onmogelijk. Dus heeft dit als gevolg dat je een onregelmatige zaagsnede hebt aan zowel de binnen kant als de buitenkant van de spant. Deze onregelmatigheid is dus een onzekerheid. Dus beter netjes haaks schuren.

Daarna moet je ook nog gaan aftekenen. Waar komt de geschutspoort, waar komt de dekbalk enz. Dat moet je ook goed kunnen aftekenen. Daarvoor is het gemakkelijk dat je vanuit het begin een effen deel hebt. Dan is het afschuinen ook vele malen gelijdelijker Dit omdat je dan weer vanuit een regelmatig begin start. En dus kun je makkelijker een beeld vormen van het resultaat, zonder dat je kans hebt dat je te ver zult gaan.
 
Rik, ja, 'k versta je ??????:k

Niet zorgvuldig geweest met mijn uitleg.:s

Je moet sowieso, netjes haaks werken, da's zeker nodig om uitekenen en netheid van je werk.
Maar ik bedoelde, als je niet spant per spant heel correct kun schuren. In uiterste nood,en alleen dan, dan liever wachten tot het geheel van de spanten er op staan, dan kan men nog deze op zijn geheel schuren.
Het voornaamste dat ik wilde zeggen is dat je Buiten de Lijnen blijft, en ook buiten de stippellijnen = de vloeiïng van de spanten in dit gedeelte van de sectie.

Je hulpplankje met je schuurpapier, Rik, is het stuk materiaal bij uitstek daarvoor.

Dus, Siemen, dit hier !


'k zal in het vervolg meer tijd moeten maken om iets technisch te schrijven, en eventueel te motiveren

groetjes
Ward
 
Hoewel ik zelf nog geen PoF model gemaakt heb, heb ik wel al heel wat research gedaan op andere forea, en inderdaad, bij dit type bouw worden buiten- en binnenzijde van de spant vooral na het samenstellen in de juiste hoeken geschuurd.
Bij een cross-section van het midden van de romp zou dat eventueel wel vooraf kunnen gebeuren, maar waarom... als het niet perse nodig is. Tenslotte kunnen bij een volledige romp, de boeg en achtersteven ook pas naderhand in de juiste hoek gedaan worden.
 
Siemen....met al deze waardevolle raadgevingen....ga je er zeker doorgeraken,ik zit hier al zuchtend te wachten op een nieuwe update...;););););););)
 
allemaal bedankt voor de hulp jongens!!

Ward, dat is voor mij zeker een effectieve methode om mijn spanten haaks op mijn kielbalk te krijgen 8) zelfs een die ik goed kan toepassen :D :D

ik dacht wel dat het sowieso nodig is dat ge de spanten al haaks schuurt. ik vind dat ook gemakkelijker werken, en zeker voor de geschutspoorten, dekken...af te tekenen
dus Rik, binnenkort gaat uw methode goed van pas komen van het schuurplankje

en Swa, ik ben een zeer trage bouwer....dus het kan lang duren voor er eens een update komt. maar wees gerust, die volgen zeker ;) ;)
 
Dat is idd een hele mooie. En zelfs het roerwiel draaid. :laugh::laugh:
 
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!

het werk op de werf is eindelijk terug hervat :D het is ondertussen zeeeeer lang geleden dat er nog iets is uitgestoken aan de La Renommée. maar nu moet ik wel terug copies gaan maken van de spanttekeningen :s zoveel heb ik verknoeid :P :P

en ik heb ook zo'n schuurding gemaakt zoals ons aller Rik ons heeft uitgelegd....
 
Hoeraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa,:D:D

En nu foto's siemen
Ik kijk er al naar uit

groetjes
Ward
 
even laten weten dat ik niet dood ben, en dit project ook niet ;)

het gaat moeizaam vooruit, ik heb hier veel tijd voor nodig :D en ik doe ondertussen nog wat aan de andere boot voor ervaring

hier nog foto's van La Renommée:
La Renommee 1:48
 
Laatst bewerkt:
Wat heb je nu al gedaan Siemen? Ben wel heel benieuwd hoor.
 
euhm.... spanten uitzagen :wacko:
ja, ik heb periodes dat ik niet kan bouwen door geen tijd. dan verlies ik weer mijn beeld van het schip, en ik die niks als ik er geen beeld van heb.

ik ga traag vooruit, maar liever traag dan lelijk overhaast
 
Yep,das volledig waar.Maar toch houden we jou warm^^.

Ron.
 
de spanten zijn nu allemaal uitgezaagd

DSC00031.jpg

nu nog afvijlen en lijnen aanbrengen
 
8) dat ziet er zeker goed uit en ben ook blij dat je de bouw hervat , kan ik nog eens lekker watertanden en kweilen :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan