Hoofdsponsor

1/48 cross-section La Renommée 1:48

  • Onderwerp starter siemenraets
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat ziet er goed uit Siemen.

Wat ik als tipje mee kan geven. Koop eens een kleine beitel, zie mijn topic van de Ferrari waar ik die tandenstokers mee heb afgestoken. Die kun je denk ik al in de bouwmarkt kopen voor een paar euri.

Of wat eventueel kan. Is een aardappelmesje verslijpen. Die heeft het goede metaal, en je kunt zelf een beiteltje maken. Zo heb verschillende stukken gemaakt.

Als je dan met het beiteltje die hoeken maakt, is het veel nauwkeuriger en makkelijker werken. Zo krijg je ook minder splinters.

:D
 
toch wel toevallig dat ik hier die beiteltjes heb liggen :k
dan daar nog mijn hoeken mee afmaken, en dan is de kiel gereed :D
 
Siemen,je bent goe bezig......ik blijf het met volle aandacht volgen....en ik zou graag al zo ver staan:D......maar de plannen zijn we aan het smeden ,en dat moet je doen als het ijzer warm is ..he :D:D:D:D
 
deze heb ik precies even over het hoofd gezien :s
Swa, ik hoop dat uw ijzer snel warm is dan, ik kan niet wachten op uw begin

PS: ga proberen mijn idee van een simpele maar toch redelijk professionele bouwplank in de praktijk te brengen. krijgen jullie natuurlijk te zien :k
 
Hey Siemen,

Die uitsparingen heb je knap gemaakt cute Ik vind het geweldig dat je zo'n uitdaging aangaat, ik ga dit project met veel plezier volgen.

Veel succes en vooral veel fun met de bouw.

Groeten, Pascal
 
hey Pascal,

bedankt voor het compliment, maar ze waren nog niet goed genoeg. dus die heb ik vandaag aangepast. en dat ziet er al een stuk rechter uit.
en dan heb ik vandaag mijn eerste spant ooit uitgezaagd. een dag om nooit te vergeten :D ;P

waarom het zelf niet eens proberen na de America? kan nooit kwaad he :D

PS: de fun zal zeker niet ontbreken. het succes zal ik waarschijnlijk wel nodig gaan hebben :k
 
En hoe zit het er voor het ogenblik mee, Siemen ?

Zelf heb ik vorige week alle tekeningen van de Triton cross-section bij de copy-boer gaan afdrukken... amaai, dat meisje draaide 1 van de bladen langs alle kanten om, om toch maar te kunnen snappen wat het was... hoezo, discreet ??? Al goed dat ik daar m'n USB stick met de meer private foto's niet ga afdrukken :s
 
ik heb geen tijd meer gehad om iets te doen :D ik heb bijna een spant af. maar het is vooral moeilijk om dat recht te schuren. allé, daar heb ik toch problemen mee :D

ja Dany, niet iedereen heeft verstand van scheepjes he :k ik denk dat je heel blij kunt zijn dat ze je privé foto's niet heeft kunnen zien. als ze daar zo mee draait....ja dan scheelt er iets ;P
 
ik heb geen tijd meer gehad om iets te doen :D ik heb bijna een spant af. maar het is vooral moeilijk om dat recht te schuren. allé, daar heb ik toch problemen mee :D

Je bedoelt "haaks" veronderstel ik ? Ja, da's iets waar ik vroeger ook last mee had, gelukkig heb ik nu een standaard voor m'n proxxon, zodat ik spanten en dergelijke gewoon mooi haaks kan schuren dmv een schuurtrommeltje op de proxxon.
Ik kan natuurlij wel begrijpen dat dit voor het budget van een schoolgaande niet evident is.
Indien de kerstman en de nieuwjaarsman (of hoe noem je zoiets) geen proxxon en staander kunnen brengen, heb ik nog eens een tip gelezen.
In plaats van te schuren, zou je kunnen overwegen om te vijlen, en (pas dat weet ik zelf nog nie lang) een vijl is eigenlijk bedoeld om in 1 richting te vijlen, niet in heen-en terug richting, naar het schijnt is het dan veel makkellijker om een mooie rechte hoek te vormen.
(Bron op Model Ship World-forum)
 
ja dat bedoelde ik, bedankt Dany :k

ja, de proxxon dingskes gaan nog boven mijn budget :D maar dat zal wel in orde komen :D

ik werk al met de vijl, maar ik heb daar precies de neiging mee om schuin te vijlen. alsof ik op mijn hoeken zit te vijlen. hopelijk snap je wat ik bedoel?
maar al bij al, dat krijg ik nog wel in de vingers, in de loop der tijd. alleen een beetje oefenen he :k
 
Klinkt even stom, maar je kunt door een tweetal stukjes hout op elkaar te lijmen op een haakse manier een goed vijlhulp krijgen. Maar dan met schuurpapier.

Ik zal even tekenen zoals ik ze wel eens maak. Helaas nu niet voorhanden.
 
bedoel je zoals de schuurblokjes die beagle heeft beschreven op zijn website?
ik heb deze tip al eens gehad....maar vraag mij niet meer van wie, dat weet ik niet meer :D
 
Dit is wat ik bedoel. Je maakt een soort kruis van een latje. Deze beplak je aan de onder en bovenkant van het hout met een schuurpapiertje. Neem hier twee verschillende grofheden voor. Dan zit je altijd goed. En heb je er maar een voor nodig. Een met 240 en een met 180. Bijvoorbeeld. Het glad maken kun je met hand doen. En daarvoor kun je dan weer een schuurpapiertje op een ijshoutje of verfroerstokje lijmen. Kwestie van even bedelen in de dhz markt. ;P

Ik hoop dat ik jou zo heb kunnen helpen. Het gaat dan echt een stuk gemakkelijker. :D

Plaatje erbij.1_SANY2526.jpg

Was niet goed aangeklikt. ^^^^
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Knap bedacht van wie het ook bedacht heeft, je moet er maar op komen.

Maar Siemen, nu eens een andere vraag, wat ga je doen wanneer je moet beginnen "verdunnen" ?
Want aangezien een proxxon niet binnen je budget valt, zal een thickness sander (die dus ook buiten mijn budget valt) zeker niet kunnen.
Ga je het hout dan op maat laten maken bij de leverancier of heb je al andere plannen ?

Overigens, post ik dit als een open vraag naar diegenen die een oplossing weten te bedenken, aangezien ik spoedig zelf ook voor dit probleem kom te staan.
Even ter verduidelijking, je hebt bijvoorbeeld planken ter beschikking van 6mm, en je spanten zijn slechts 4,5mm dik, mijns insziens onmogelijk om dit manueel nauwkeurig voor elkaar te krijgen, toch ?
 
Laatst bewerkt:
Rik,
perfecte tip :k heel erg bedankt en ik ga dit dan ook zeker toepassen. maar ik ga niet bedelen in de dhz :D :D :D

Dany,
wat bedoel je juist met verdunnen? ik kan even niet volgen
waarschijnlijk op maat laten zagen....maar misschien als ik seffes beter kan volgen dat ik een van dezer dagen met een genieus (uhum :D :D ) idee kom.

PS: ik ben even niet meer mee,het is al even geleden. daarom de verwarring
 
Zo, Siemen, het is vakantie... zullen we nu wat kunnen verwachten in dit draadje ?
 
het is nog redelijk veel werk hoor, om die spanten correct uit te zagen. het werk wat je eigenlijk verricht, is te weinig om in een update te gooien. dus het kan nog even duren

maar het is nu vakantie, maar ik heb blijkbaar nog weinig tijd :s

het zal dus nog even kunnen duren...
 
Ja, het is inderdaad veel werk.
Maar je zult er wel doorkomen.

Groetjes
Ward
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan