Hoofdsponsor

1/48 A-4E/F Skyhawk (Hasegawa) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Thanx voor de reacties! Voor dat de familie komt, toch nog even een update: ik ben overgegaan tot het leukste bij het bouwen van het model: de tape verwijderen :D
Gelukkig was het model deze keer goed ontvet, en is er geen verf mee af gekomen. Ik zal wel een klein beetje moeten bijwerken aan de neus, en aan het stuk waar de millitrailleuren zitten( de zwarte vlakken. Deze zwarte vlakken zijn aan bijde kanten verschillend! aan de linkerkant, op de foto is het zwarte vlak rechthoekig, aan de linkerkand bolvormig.) voor de rest, zie fotos :D













Ik zal vandaag ook nog P+ spuiten, zodat ik morgen aan het decallen kan.

Grtz, en vrolijk kerstfeest voor iedereen!

merlijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Merlijn ,ik ben echt benieuwt naar je volgende update....knap man...:D:D:D
 
Misschien een domme vraag...:s, maar jullie hebben het hier geregeld over P+ spuiten ???
Wat is P+ en wat is er de bedoeling van?

Heligroeten,

Nick
 
Misschien een domme vraag...:s, maar jullie hebben het hier geregeld over P+ spuiten ???
Wat is P+ en wat is er de bedoeling van?

Heligroeten,

Nick

hey,
P+ is het goedkope en schone alternatief voor glanslak als je je decals wilt gaan plakken.
P+, parketplus, future, enzo zijn vloerzepen of boenwas zepen. Als je deze fijn op je model spuit, krijg je hetzelfde effect als dat je glanslak zou spuiten.
Er zijn aan P+ veel voordelen: het is goedkoop, het is schoon, het stinkt niet zo als vernis en je kunt je airbrush daarna met water schoonmaken.
P+ houd zijn glans echter tijdelijk (paar weken) waardoor het dus niet geschikt is als definitieve laklaag, maar dus wel perfect bruikbaar is voor laklagen tussendoor.

@iedereen: bedankt voor de reacties! morgen ga ik micro set kopen en begin ik aan het decallen! vandaag heb ik de militrailleurs uitgeboort en wat details aan het landingsgestel geschilderd

grtz
merlijn
 
Zo, vandaag ben ik begonnen met het decallen. Ik ben begonnen met 1 kant van de romp en de staartvleugel. Wat ik me afvroeg is: hoelang heeft een decal die behandelt is met microsol nodig om te drogen en niet meer kwetsbaar te worden? want ik durf bijna niet verdergaan, voor moest ik per ongeluk met men vinger tegen de decal komen :D Ik moet zeggen dat het resultaat met microsol veel beter is dan zonder. De panellines komen mooi door. alleen op de staart ziet het er nogal verkreukelt uit, maar ik heb gelezen dat dat normaal is.
De decals van hasegawa zijn ook even wennen als je er van revell of tamiya gewoon bent, maar het lukt wel. Na de middag foto's!

grtz

merlijn
 
Hoe lang wachten.
Meestal ga ik op een andere plaats verder of plaats al de decals die dicht bij elkaar liggen en behandel ze dan met setting.
Als je ziet dat ze droog zijn is normaal voldoende.

De decals van hasegawa zijn meestal goed dun wat zijn voor en nadelen heeft.
Voordeel ze kruipen maklijker in de lijnen.
Nadeel kans dat ze rapper scheuren.

Mark
 
thanx voor de tip!
Hier is dan het resultaat van een paar uurtjes decallen. Het "grote decalwerk" aan 1 zijde is gedaan. Morgen doe ik de andere helft van de romp+ de kleine decals.
foto's:






ook de ster boven de airbrake moet nog geplakt worden (dat ga ik strax nog doen)






de ster op de bovenvleugel is na een stuk of vijf keer microsol nog steeds niet strak. Deze decal kwam wel op een heel moeilijk oppervlak. Ik heb er wel geen foto van.


Grtz

merlijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er al goed uit en de decals zijn mooi in de lijnen gegaan.
Voor de gene die ik kan zien natuurlijk:k
De ster op de vleugel wat is er juist mis mee?
Dat is net waar al die rechte vlakjes staan zeker?
Als het daar is,is het inderdaad een moeilijke klus om de decal volledig goed te krijgen vrees ik.

Mark
 
Thx voor je verhelderende uitleg Merlijn...:k
Maar ik geloof dat ik mijn tussenlagen toch verder gewoon ga aanbrengen met glanslak. Zeep spuiten tussen verflagen... da vertrouw ik voor geen haar :s.
Ik heb al klodden genoeg gehad met die zogenaamde goedkope vervangproducten.
Bovendien ruik ik in mijn bouwatelier liever verf en thinner dan zeep...wacko

Heligroeten,

Nick
 
thanx voor de reacties!
@markske: het is inderdaad de plaats met al die "vierkantjes" :D Ik heb nog geen foto, omdat deze nog niet goed is. Ik ga er nu nog een keer Microsol op doen, en hoop dat het goedkomt. Maar hoe zou je het anders moeten doen? Dan zou het dus onmogelijk zijn om die decal goed te krijgen :s zou ik niet gewoon microsol kunnen blijven gebruiken tot het goed zit, of heeft dat na een bepaald aantal behandelingen geen effect meer?

@bluebird: Tot nu toe enkel positieve ervaring met P+ hoor :k Eigenlijk was mijn woord "zeep" niet juist: het is eigenlijk bedoelt om bv een houten vloer, tafel, kast,... te "beschermen" nadat die is schoongemaakt. Maar, met lak uit de winkel ben je natuurlijk 100 procent zeker cute

morgen dus verder decallen :k

grtz
merlijn
 
Zo, het decalwerk is gedaan, afgezien van enkele decals die nog die nog in behandeling zijn met microsol (bijvoorbeeld de decal aan de intake)







En dan hier de rampzalige decal :D


Daar is nog wat werk aan, zowel met microsol als met verf. Morgen post ik wel wat meer foto's, als er wat meer licht is.
Voor morgen staat er op het programma: De decals sealen met P+, en als dat droog is beginnen met een panelwash en andere verwering. In afwachting tot het droog is kan ik het landingsgestel verweren en de lichten bevestigen.

Grtz

merlijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hé Merlijn,
persoonlijk vindt ik het goed mee vallen die decal had het erger verwacht.
Met een beetje geduld en schilderwerk gaat dit wel dik inorde komen.
Voor de rest ziet het er al prachtig uit.

Mark
 
Hoi Merlijn,


Ik vrees dat je aan die decal niet veel meer kan doen, hoor.
Nu mag je er bij wijze van spreken nog 10 flesjes sol overgieten, dan nog zal het resultaat hetzelfde blijven.

Je kan misschien dat kleine euveltje (want dat is het wel) 'camoufleren' met een sludge.
Die zal tussen de opstaande randjes blijven zitten en zo dit ongemak aan het oog ontrekken.

Als je dit zou toepassen, dan ben je natuurlijk wel verplicht om heel je toestel van een sludge te voorzien.
Maar ja, da's logisch. :k



Droop
 
Merlijn,

wat je altijd kan proberen is om met een fijne naald gaatjes te prikken in de 'opstaande' bubbels van de decal en dan nog een beetje setting opdoen. Met een beetje gelukj is de lijm daar nog aanwezig.

Voor de rest ziet het er heel goed uit man. Schitterende kist !
 
thanx voor de tip. Het is uiteindelijk nog wel goedgekomen na microsol, naalden, verf, panelwash en weathering :D
Het model is wat vuil gemaakt met een wash. Het heeft ook een panelwash gehad en is al mat gespoten:




En ten slotte de moeilijke decal:



Vandaag wordt alles aan elkaar geplakt (landingsgestel, slats, flaps, airbrakes, canopy, lichten,...)
En dan loopt dit project op zen einde.

Grtz
merlijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit, ik heb alleen wel eens gehoord dat er binnen de wielkasten een soort van primer is aangebracht om de zaak te beschremen. Dan zou dit ook een andere kleur hebben, Of is dit alleen bij oudere modellen zo.

Verder niets dan lof. Ik heb je helemaal gevolgd. (Heb er ook eentje dus kijk ik jou technieken een beetje af)

Erg indrukwekkend. :k
 
Hey Merlijn,

Ziet er allemaal heel goed uit. Mooi lakwerk, kleurrijke decals (vind ik op dit soort toestellen mooier dan een low-viz uitvoering), en de wash brengt de details mooi naar voor.

Wordt een prachtmodel cute

Groeten, Pascal
 
thanx voor de reacties!
Van die Primer had ik nog niets gehoord. Ik zal eens info opzoeken. Weet je misschien welke kleur dit dan had? want ik kan het natuurlijk nog steeds veranderen :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan