Hoofdsponsor

1/48 A-4E/F Skyhawk (Hasegawa) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mooi gedaan
Nu wachten op de vorderingen cute
 
Hey Merlijn

@ pascal: Het is gewoon geschildert plastiek :P

:| :| :| :|

Dus je hebt al die instrumenten en wijzerplaten zelf geschilderd ?
Hoe heb je dat gedaan ? Je kan de instrumenten echt "lezen", alleen al die kunstmatige horizon lijkt me héél moeilijk om te schilderen.

Groeten, Pascal
 
Thanx voor de comments!
@Pascal:
Voor het instrumentenpaneel werk ik altijd zo:
1) De basiskleur van het paneel schilderen. (het grote paneel grijs, de zijpanelen en enkele delen van het hoofdpaneel zwart)
2) Hierna verdun ik wat zwarte verf en laat die in de meters lopen, zodat alle metertjes van binnen zwart zijn.
3) Ik doe een drybrush met wit, zodat alle opliggende details wit zijn. Het effect van metertjes die je bijna kunt aflezen is er na deze stap al (als het instrumentenpaneel in de kit zo gedetailleerd is natuulijk)
Een drybrush gaat alsvolgt: Doop een harde kwast in de kleur waarmee je wilt gaan drybrushen (wit in dit geval, ijzer voor de ejection seat) Daarna veeg je de kwast over een doek totdat er bijna geen verf meer afkomt. Vervolgens ga je met de kwast over je instrumentenpaneel. Je zult zien dat enkel de opliggende delen gekleurt worden.
4) Hierna schilder ik de kleine details zoals de kunstmatige horizon en geef ik aan sommige knoppen een andere kleur dan wit (rood, groen en geel zie je wel vaak in een echt cockpit) de kleine knoppen schilder ik door ze een tandenstoker (of een naald voor de heeeel kleine) in de verf te dopen en die dan op de knop te drukken.
Geduld en een vaste hand zijn heel belangrijk :D

Grtz,
merlijn
 
Bedankt voor de uitleg Merlijn, het is een heel knap staaltje schilder- en drybrush-werk Applaus Applaus Applaus

Groeten, Pascal
 
hallo allemaal! gisteren heb ik mijn laatste examen gehad (wiskunde arghh )
En dus ben ik verder gegaan met mijn skyhawk. Intussen zitten de twee romphelften op elkaar, en de vleugels zijn nu ook 1 geheel. Op sommige plaatsten zit plamuur, en op enkele plaatsen is dit nog niet glad geschuurd:



de vleugels:



achter de vleugels zie je de flaps liggen. deze ga ik in open stand zetten, net als de slats:



de onderkant ziet er zo uit:


met de wielbakken in detail:


Zo, dat was het.
Er moeten nog enkele belangrijke delen op de romp worden geplakt, zoals de intakes en de uitlaat, airbrakes enzovoort.
Verder zitten er in deze kit heeeel veel kleine details die er ook nog opkomen voor het spuiten.

Grtz

merlijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Merlijn,

Dat is Hasegawa op zijn best : mooi gegraveerde panellines en heel veel details, zoals de binnenkant van de wielbakken. cute

Pasvorm van de romp ziet er ook goed uit, je hebt maar weining plamuur nodig gehad.

Groeten, Pascal
 
Begint al een beetje op een Skyhawk te lijken.
Hier begint het te kriebelen als ik deze zo zie om aan de mijne te beginnen.
Laat de volgende update maar snel komen.

Markske
 
Zo, vandaag heb ik nog wat details aan de romp geplakt.
Verder heb ik de staartvlakken geplakt, en de vleugels aan de romp gelijmt.
Bij de kits die ik vroeger maakte moest ik nu al beginnen denken aan de paintjob, maar hier moet nog veel gebeuren voor het zover is :D

het geheel:


het staartvlak:




de onderkant: hier heb ik een klein beetje plamuur op gesmeert, en dit moet nog glad geschuurd worden:


Op deze foto zie je de flaps en de slats die bijde open gaan staan:


En dit is het voorste landingsgestel, waar ook nog kleine details op geplakt zullen worden:



Dat was het voor deze update!
grtz

merlijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Begint al goed vorm te krijgen.

Mark
 
Zo, vandaag heeft het model een bad gekregen om het te ontvetten alvorens aan de paintjob te beginnen.
Alle kleine details zijn aan het model geplakt, met uitzondering van het hele landingsgestel, de millitrailleurs, de airbrakes, flaps en slats. Dit omdat deze allemaal een andere kleur krijgen dan het model zelf, en ik die kleur ook wil spuiten. Op de meeste van deze details komen ook decals, dus vandaar leek het mij het het makkelijkst om deze stukken pas op het laatste aan het model te bevestigen. Ze zijn wel al uitgesneden, gladgeschuurd waar nodig en gedryfit, zodat ik daar na de paintjob geen problemen meer mee krijg. Hier is 1 foto van het totaale model.



de paintjob zal zo gaan:

1) Details rood: Airbrakes, Flaps, Slats, en het voorste van de intakes.
2) Details wit: Landingsgestel
3) Details: metaal: Uitlaat, millitrailleurs
4) Details: zwart: canopy, cockpitrand
5) Preshaden: onderkant moet in een andere kleur worden gepreshade dan de bovenkant, want deze is wit.
6) De gewone kleuren: grijs voor de bovenkant, wit voor de onderkant en voor het richtingsroer
7) Als het nodig is, zal ik ook nog postshaden. dat hangt van het resultaat van het preshaden af.
Daarna spuit ik P+, en begin ik aan het verweren.

Grtz

merlijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laat maar snel komen het vervolg:k

Mark
 
zo, het eerste spuitwerk is gedaan.
Als eerste heb ik het rood gespoten. Daarna heb ik dit afgeplakt.




Dan heb ik gepreshade met een grijze kleur voor de onderkant:


en daarna het wit gespoten:


Nu laat ik dit alles goed drogen en uitharden, zodat ik het morgen kan afplakken om de rest te spuiten. Ik ga wel verder met wat details te schilderen aan het landingstgestel.

grtz

merlijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit de preshading komt mooi tot zijn recht.

Mark
 
Ik zit met een probleem wat betreft de kleuren:
Ik spuit altijd met revell aqua color. Nu, de kleur die ik nodig heb is FS36440. Dat is hetzelfde als RAL 7032.
Juist deze kleur heeft revell niet wacko
Wat ik wel heb is RAL 7030 en RAL 7031.
Zou ik het wagen om te mengen (juist zoals bij mijn Tornado F-3)? Want eerlijk gezegt heb ik niet echt zin om de bovenkant met enamel te spuiten. Hoe dan ook ga ik straks het zilver spuiten en het zwart. En ik zou eventueel al kunnen preshaden op de bovenkant, maar ik weet niet of Postshaden op deze kleur niet mooier zou zijn.
Ik wacht dus op jullie tips voor het grote spuitwerk :k

grtz

merlijn
 
Je kan natuurlijk beginnen te mengen.
Of je neemt de andere verf maar aangezien je daar niet graag mee werkt zal het het beste zijn om te mengen.
Over het pre of post shaden moet je zelf zien natuurlijk.
Je kan natuurlijk eerst preshaden en dan zien naar het resultaat.
Als je niet te vreden bent kun je hem nog altijd verder spuiten tot er niets meer van te zien is dan gaan postshaden.
Juist mijn idee hé:k

Mark
 
Zo, Ik heb verf gemengt, gespoten en gepostshade. Als jullie reacties positief zijn, haal ik de tape eraf en ga ik verder, anders spuit ik nog eens overnieuw. Zelf ben ik er redelijk tevreden over.
Ik heb enkel gepostshade. De reden daarvoor is deze: bij het spuiten van zwart en rood was er redelijk veel overspray. zodat dit niet meer zichtbaar zou zijn, had ik heel dekkend gespoten, waardoor Preshaden geen enkel nut zou hebben gehad.
foto's:






Ik ben benieuwt naar jullie reacties!

grtz
merlijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er zeer mooi Merlijn, wat mij betreft mag je die zo houden...schitterend werk
 
Inderdaad Merlijn, niks meer aan doen nu.

Prima gedaan!




Droop
 
Ik kan allen maar volgen gewoon houden zo.

Mark
 
Merlijn,ik vind dit een heel mooi resultaat....ik denk dat je in je opzet geslaagt bent........knap...man..cutecutecute
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan