Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/72 Dornier Do 17z [wip] - Pagina 18
Pagina 18 van 18 EersteEerste ... 81415161718
Weergegeven resultaten: 256 t/m 266 van 266

Discussie: Dornier Do 17z [wip]

Standaard

306. Vergeet het Squadron-setje maar, in elk geval wat betreft de voorzijde. Het is te breed en ook met te dik plastic.

Het recentere Tasman-setje is van betere kwaliteit, heeft dunner plastic (bijna even dun als dat welk ik zelf gebruik om te vacuformen, 0.38mm. tegenover 0.31mm. wat mijn eigen plastic betreft) en past helemaal perfect.

Het op maat snijden is een kwestie van eerst een dun snijrandje trekken. Nauwelijks kracht zetten, anders kun je uitschieten. Alles wegsnijden, daarna op maat schuren en de rafeltjes weghalen. Het plastic laat zich net zo moeilijk bewerken als mijn eigen spul (waar ik inmiddels genoegzaam ervaring mee heb doordat ik de velgjes voor mijn Mercedes-Benz heb gevacuformd en talloze gaatjes heb moeten 'schoonmaken' wat geen sinecure is). Voorzichtig schuren, wegschrapen van rafeltjes et cetera, blijven herhalen totdat het goed is.

307. Ik ga het exemplaar van Tasman (bovenaan) gebruiken, dat duidelijk hoekiger is dan mijn eigen versie (onderaan). Tasman kon dit resultaat bereiken door gebruik te maken van een perfecte gefreesde mal, apparatuur die ik ten tijde van het maken van mijn eigen mal niet ter beschikking had. Ik heb de oude ruit van Airfix eenvoudigweg bijgeschuurd en dan krijg je niet zo'n mooi scherpe randen ook al heb ik echt mijn best gedaan met m'n schuurstickje. Dus nogmaals mijn dank aan Pascal (Wet Sellery) voor zijn oplettendheid!

308. Mijn eigen versie en die van Tasman tegen elkaar.

309. Het past fantastisch en ziet er erg goed uit. Alle details zijn prima te zien, ook al is het plastic iets dikker dan dat van mijn zelfgemaakte ruitje.

Totaal bestede tijd: 105 uren

Standaard

Goede keus Roy

bijna niet te zien dat er 'glas' voor zit.

grtz Ed

Standaard

Prachtig gedaan dat glas grt.

Standaard

Héél mooi snijwerk met die vacuform neus. Ziet er een stuk beter uit dan die uit de kit.

Standaard

Bijzonder interessant waar je mee bezig bent Roy en ik vind je posts boeiend om te lezen.

Wat betreft schaduwen en dergelijke heb ik een tip van een mede modelbouwer opgevolgd en een vulpotlood gekocht.

In mijn geval is het een 0,3mm met HB stiften, wellicht handiger dan een potlood wat telkens geslepen moet worden?

Veel plezier en ik blijf je volgen als altijd, groet Ronald

Standaard

@Ed: nee het is echt mooi gedaan door Tasman. Doordat het plastic van Squadron veel dikker is, biedt dat ook niet zo'n mooi doorkijkje. Maar voor wie de Revell-Do17 wil maken, is dat toch wel de geëigende weg.

Overigens verbaasde het me hoeveel vacform-glaasjes er wel niet te verkrijgen zijn. Ik was bij Aviation Megastore en daar stonden letterlijk zeven bakken met in elk zeker een stuk of 70 setjes. Voor schaal 1/72, 1/48 maar ook 1/32 en zelfs 1/24. Ik ga daar de volgende keer zeker eens voor kijken, als ik weer aan een vliegtuig zou beginnen. Volgens mij hadden ze voor jouw Corsair niets, maar daar kan ik me in vergissen; misschien is de canopy van Tamiya zo goed en dun dat het niet nodig is.

@Pascal: merci.

@Pascal: merci.

@Ronald: een vulpotlood hard, dat is inderdaad iets om te overwegen. Ik weet nog niet zeker welke hardheid ik ga nemen voor de belijning, de hardste is misschien te zilverachtig. Ik ga het vulpotlood in m'n opties betrekken, merci voor de tip.

310. De laatste foto confronteerde me met het feit dat twee kabels niet zo zouden hebben gelopen. Het is onbekend hoe deze kant van het vliegtuig er precies uitzag, omdat er geen foto's van zijn. Wel is het zeer waarschijnlijk dat de bekabeling in het zicht zat; maar zeker niet zo hoe ik het had gedaan. Ik heb dat meteen maar hersteld, zodat er een soort kabelboom is en de bekabeling vast zit tegen de wand in plaats van onrealistisch 'rondzweeft':

Standaard

Roy, ik weet dat dit hier nog niet ter sprake komt maar misschien eens over nadenken om het glas te schilderen voordat je het op het toestel plaatst. Er zijn namelijk heel veel kanten aan en later afplakken zou wel eens heel moeilijk kunnen worden.
    Misschien ook nog vermelden eerst de kleur van de binnenzijde te schilderen en daarna de camo kleuren.

Op de laatste foto van #256 zie je ook nog diepe groeven in de zijkanten van de romp.
    Gezien je bemerkingen en bewerkingen aan de groeven op de vleugels, zal het ook hier nodig zijn om deze bij te werken.
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Standaard

Erwin, dank voor je tips.

- Ik gebruik voor het afplakken de maskeringsset van Eduard. Ik zal de meeste stukjes tape aanbrengen wanneer het 'glas' nog niet vastgelijmd zit. Ik weet nog niet met welke lijm ik het ga vastlijmen, bruine Gator Glue (=stevigst) of houtlijm / Micro Kristal Clear (=mooist), waarschijnlijk de laatste. Maar het schilderen zelf zal ik doen als alles vast zit, omdat ik een mooie doorlopende lijn wil.
    - Inderdaad zal eerst de kleur van de binnenzijde worden geschilderd, daarna pas buitenzijde en daarna camo.
    - Alle groeven over het vliegtuig die geen bewegende delen voorstellen, zullen worden bijgewerkt.

Standaard

Wat je ook zal kunnen gebruiken voor het afplakken van de ramen is BMF supper dun spul.

Standaard

Waarschijnlijk heb je deze site al gevonden en bekeken: https://www.worldwarphotos.info/gall.../dornier_do17/

Eén van de foto's op die site toont de voorkant maar die kabels die je zegt zie ik er niet op.

Ik haat het als er een klein onderdeeltje op de grond valt en ik het dan niet meer kan vinden!!!

https://www.facebook.com/onderhoudje...homepage_panel

Standaard

@Ron: ik heb precies op maat gemaakte stickertjes, van Eduard.

@Alain: nee die foto kende ik nog niet, zeer nuttig! Ontzettend mooie foto ook trouwens. Dank je wel.

Pagina 18 van 18 EersteEerste ... 81415161718

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten