Hoofdsponsor

1/72 Dornier Do 17z [wip]

@Peter, @Beyond, @Luc, @Swa, @Danny, @Bart: hartelijk bedankt voor jullie complimenten!

@Swa: wat betreft die hendels moest de achterplaat helaas eerst worden bevestigd. Dus er waren drie realistische opties: 1) alvorens de twee helften tegen elkaar te zetten, de hendels bevestigen; 2) nadat de twee helften tegen elkaar gezet zouden worden, de hendels bevestigen; en 3) photo etch plaatje waar de hendels in zitten, pas bevestigen nadat de helften tegen elkaar gezet zijn. Ik heb gekozen voor 2), omdat de verhoogde stoel nog moest worden geplaatst en dat een heel gepriegel is om hem te draaien en op z'n plek te krijgen. Ik had daar geen goed gevoel over. Als ik toen wist wat voor gepriegel het zou gaan worden, had ik het wel zo gedaan. Dus ik geef je gelijk. De 3e optie is eigenlijk nog beter, waarschijnlijk, dan hoe ik het nu heb gedaan. Dat had me een uurtje kunnen schelen. Maar ach ja.

Die Gator glue interesseert me wel, blijkbaar toch nog iets anders dan die Gator grip me dunkt....

Binnenkort een uitgebreid topic daarover.

117. Vacuforming. Hmm.. de plaatjes spreken wel voor zichzelf. Tot nu toe nog geen succes, maar ik geef niet snel op!

22015444856_bc550b8ed8_b.jpg

118.
22015444866_c9f0e878d5_b.jpg

119. Poging 1 t/m 3 zagen er zo uit.

22015445116_0172399975_b.jpg

120. Poging 4, onder het mom van "Ik heb hier een onderdeel van een oude BF109 liggen, zal ik dat als proefexemplaar gebruiken? Ehm... nee zonde van het plasticard want ik heb al zoveel van dat spul verpest. Laat ik gewoon het Do17z-onderdeel gebruiken". Resultaat:

21854729909_8d118cb137_b.jpg

Dus een reserve-onderdeel besteld van Airfix. Niet op voorraad, dus wachten.

Volgende pogingen (met de BF109-cockpit) werden voorzien van wat Blu-Tack. Inmiddels Krijg ik er vorm in, maar breekt het plastic door de hoge druk. Ik heb al wel wat ideeën om te proberen dat te voorkomen.

Hopelijk binnenkort betere vooruitgang.

Totaal bestede tijd: 64 uren.
 
121. Zojuist, met aanpassingen, een perfecte vacuform cockpit voor elkaar gekregen... in het normaal plastic. Nu nog het transparant!

21420081774_ca58f0ac07_b.jpg

21421757713_b2bf67873e_b.jpg

Deze is 0,25mm. dik.
 
Zojuist de transparante geprobeerd en die reageert compleet anders. Specifieke research op dit probleem (Evergreen) en het blijkt dat dit type transparante plastic, van Evergreen dus, zich niet leent voor vacuforming. Ik zal dus ander plastic gaan bestellen, het wordt Pet-G .040 plastic. En dan nu eindelijk weer verder met de landing gear bay, waar ik al mee begonnen was.
 
Goed om te vernemen dat niet alle plasticcard geschikt is voor vacu-vormen.
Ik had daar geen weet van :nowink:

Ik zou getracht hebben om de oven iets minder warm te zetten, en eventueel de stofzuiger iets minder krachtig laten zuigen...
Maar ja, als het aan het plastic ligt kan je er niet veel aan doen hé ;)
 
Dat, en tig andere dingen, had ik inderdaad geprobeerd. Inmiddels gebruik ik ook geen oven meer maar een elektrisch fornuis; wat met normaal plastic ideaal werkt.
 
121. Hier trouwens de normale plasticard-versie, slordig uitgesneden om een idee te krijgen.

21862832648_69ca554cd6_b.jpg
 
Zojuist dit gekocht in tweevoud; lage verzendkosten en perfect formaat (5 inch x 5 inch is precies de grootte van het frame dat ik heb gemaakt)... te mooi om waar te zijn? We zullen moeten afwachten :)

60 velletjes totaal; nu mag ik toch wat foutjes maken!
 
Hey,

Da's indd spijtig wat nu is voorgevallen, de canopie gebroken, verdom.... :) ;)
Indd goed om weten dat niet iedere plastieksoort geschikt is om te vacuformen. Misschien iets proberen met verpakkingsmaterialen, zo een doorzichtige blistertoestanden. Wie weet dat dit eens lukt.
Uiteraard met die bestelde vellen kun je ook proberen en zien waar we uitkomen, we volgen....
 
Tsja dat was wel even een 'eyes wide open'-momentje :D

Zo'n stofzuiger is krachtiger dan ik dacht. De plasticjes die ik nu heb gekocht schijnen zich prima te lenen voor vacuforming, maar eerst zien dan geloven :)

Ik heb toevallig net zo'n doorzichtig ding gevonden, van een HDMI-kabel; zitten wat lichte krasjes op maar misschien gaan die tijdens het verhitten wel weg. Het is wel niet heel makkelijk om stukken plastic van 12x12 centimeter te vinden die ook nog eens de juiste dikte hebben én van het juiste materiaal gemaakt zijn; dat laatste lijkt me trouwens wel vrij snel het geval met verpakkingsmaterialen, nu die ook meestal gevacuformd zijn.
 
Het is en blijft ontzettend interessant om 1 van je topics te volgen Roy.
Knap wat je weer allemaal realiseert. Petje af!
 
Rocknrolla ik beschouw het als een compliment dat je interesse toont in dit topic over een onderwerp dat niet in je kerninteresse ligt, en dan nog in een kleine schaal. Dank voor het volgen!

De andere topics gaan trouwens te zijner tijd gewoon weer verder :)
 
De instructies van Eduard kloppen niet, het is een gepriegel van jewelste, het past niet zoals het is ontworpen, er zijn nauwelijks referentiepunten, er zijn geen uitsparingen voor de ribben, als je iets te vaak een millimeter buigt breekt er iets af en uiteindelijk is er niets van te zien als je het vliegtuig niet op z'n kop bouwt.... maar als het dan toch in elkaar steekt ziet het er tof uit!

21888947980_5eceebc5b2_b.jpg
 
Ik heb al een aantal keren complimenten gemaakt aan het adres van Airfix voor de geweldige pasvorm, en aan Eduard voor de geweldige photo etch (hoewel door fouten in de instructies en soms niet kloppende pasvorm niet makkelijk goed te krijgen); nu heb ik een filmpje gemaakt waarin beide worden gedemonstreerd. Het lijkt wel Tamiya, zo precies past het!

Video duurt 1 minuut.

https://flic.kr/p/zmkGEW
 
Mooi proper werk Roy en ik blijf vol bewondering voor die nieuwe Airfix kits; een mens zou op de duur spijt hebben dat ie nog van die oude liggen heeft.
Wat Eduard en andere PE betreft is en blijft het aanpassen en dryfitten alhoewel dat laatste bij PE dikwijls heel moeilijk is.
 
Let op! Lange update... neem een biertje erbij :laugh:

Mooi proper werk Roy en ik blijf vol bewondering voor die nieuwe Airfix kits; een mens zou op de duur spijt hebben dat ie nog van die oude liggen heeft.

Laat ik wat ik hierover kan zeggen ultrakort samenvatten... naar mijn idee zijn modelbouwers bijna allemaal integraal ook verzamelaars. Ikzelf ben van het verzamelen, heb oude Lego (jaren '60-'80) verzameld en Dinky Toys bijvoorbeeld, maar gelukkig hou ik het met de modelbouwdozen heel erg binnen de perken. Ik heb één boekenplankje vol staan en ik ben van plan niet meer te kopen dan dat ik redelijkerwijze verwacht te zullen bouwen.

Op een ander forum las ik een thread waarin werd gevraagd hoeveel exemplaren iemand van één model had. Bijv. van een Spitfire, of van een Tiger tank. De aantallen liepen op naar de 100 kits van één zo'n onderwerp (weliswaar variaties, BF109E of BF109H en dergelijke)... iemand had 100 Phantoms. Iemand anders ging daar weer overheen. En uiteindelijk stond het 'record' bij iemand die in zijn stash maar liefst 600 Mitsubishi Zeros had liggen. En iemand anders toonde een aantal kasten met doosjes, gesorteerd naar merk, waar de reguliere modelbouwwinkeluitbater jaloers op zou zijn. Zelf begrijp ik dat alleen vanuit verzamelaarsoogpunt; want bouwen kun je die 600 zeros echt niet meer als je 60 jaar oud bent en een gemiddelde levensverwachting koestert.

Dan zijn er nog modelbouwers die met het argument komen dat de kits in waarde stijgen. Werkelijk? Misschien enkele kits van zeer zeldzame onderwerpen, of bepaalde aftermarket. Maar een Italeri-doosje uit 1980 is gemiddeld echt niet in waarde gestegen. Dat geldt vooral voor modellen waar iedere kitbouwer er wel een van heeft uitgebracht, zoals de Mitsubishi Zero of de Spitfire of de FW190 of de Panther tank. De kits die worden geproduceerd, zijn steeds verfijnder. Tamiya was jarenlang koploper, maar moet nu concurreren met Hasegawa, Zoukei-Mura, Dragon en, serieus nu toch echt ook wel (ongelooflijk maar waar) Airfix. Hobbyboss, Revell en Trumpeter volgen. De kits van nu zijn verfijnder dan die van 20 jaar geleden, en over 20 jaar zullen de kits waarschijnlijk ook weer verfijnder zijn dan die van nu (hoewel het de vraag is of de hobby dan nog zo groot is). De aftermarket van dan zal toegespitst zijn op die nieuwe modellen... en dan zit je met je stash van 600 modellen. Mijn advies: bouw wat je wilt bouwen en probeer het 'koopspook' zo veel mogelijk te negeren. Scheelt geld en ruimte en is, gelet op het bovenstaande, ook nog eens logisch... maar ik besef dat logica en modelbouw niet altijd even goed samengaan ;)

Wat Eduard en andere PE betreft is en blijft het aanpassen en dryfitten alhoewel dat laatste bij PE dikwijls heel moeilijk is.

In dit geval zal er (als je een goed resultaat wilt behalen) helaas toch echt gedryfit moeten worden met zeer fragiele delen, wat niet makkelijk is. Ik zal dat hieronder beschrijven.


De nacelles

121. In de nacelles van de Dornier kwam het landingsgestel te zitten, als het werd ingetrokken. De ruimtes waar de landingsgestellen in zitten, bevinden zich recht achter de motor. Plaatsen we de achterste wand, dan blijkt dat Airfix' onderdeeltje iets bijgeschuurd moet worden.

22069409656_f6db9e8166_b.jpg

122. Met photo etch bevestigd, schuren.

21907706338_885700b05f_b.jpg

123. Lijmen met Gator Glue.

22069413446_91cea052d4_b.jpg

124. Vervolgens met de vinger deppen, totdat er alleen nog maar een laagje 'stickiness' overblijft.

22105623691_44b1fc3502_b.jpg

125. In positie brengen.

21908688319_3469781f3c_b.jpg

126. En aandrukken. Ik heb geen zin om een half uur lang met mijn vinger tegen dat onderdeel te drukken, dus doe ik het zo.

22083092692_aeef1ed76c_b.jpg

127. Eduard's photo etch voor de nacelles is moeilijk te hanteren. Om het me wat makkelijker te maken, gebruik ik een stukje Evergreen Angle .080" (#292) om een stuk aan elkaar te lijmen.

22105633401_674ecd492f_b.jpg

128. Zo dus.

22095605305_bf84e83070_b.jpg

129. Eerst moet het PE-onderdeel worden bijgeslepen omdat het niet past: het is te lang. Haal er ongeveer een halve millimeter of misschien zelfs nog meer vanaf. Steeds goed blijven dryfitten. Ook daarna past het niet 100% goed maar dat maakt niet veel uit, er is straks niets of bijna niets meer van te zien. Maar het is wel verwarrend.

Na een uitgebreide dryfit besloten hoe het onderdeel te plaatsen. Daarna licht Gator Glue aanbrengen en vervolgens met de vinger deppen.

21474450943_42a8698997_b.jpg

130. Dit is dan de uiteindelijke positie. Let op de kier rechtsonder; dit is niet te vermijden. Als je het PE-deel bij zou schuren, zou het niet meer recht komen te staan. Ontwerpfoutje van Eduard dat uiteindelijk geen problemen geeft omdat het niet of nauwelijks zichtbaar zal zijn; zoals gezegd, op het moment van bouwen wel verwarrend.

22095609625_ff9ee99691_b.jpg

131. Aan de andere zijde kon ik geen L-stuk gebruiken omdat daar de ribben zichtbaar zijn. Ik heb daar eerst het verticale stuk geplaatst.

21907701418_dfd68728be_b.jpg

132. De zijwanden van de nacelles moesten worden ontdaan van 'ribben'...

21472755344_c657f85ec7_b.jpg

133. ... en daarna uitgediept om de ultra-lelijke ejector pin marks te verwijderen en de wanden mooi dun te krijgen. Hou een referentiefoto erbij en je schrikt ervan hoe groot het verschil in dikte is.

Na het frezen netjes glad schuren met grof schuurpapier -> medium schuurpapier -> kleine korrel.

21907425690_daa257ac22_b.jpg

134. Ook hier is er een kier te zien aan de voorzijde, en ook hier is daar later niets of nauwelijks meer iets van te zien.

22083088992_6542be0d2e_b.jpg

135. De instructies van Airfix geven aan dat de zijwanden eerst aan elkaar moeten worden gelijmd en vervolgens geplaatst. Met de photo etch van Eduard vond ik het handiger om eerst de ene wand te plaatsen...

22069420066_64a3ab345c_b.jpg

136. ... en dan de photo etch op te hangen aan het stripje bovenaan. Volgens de instructies van Eduard moet dit aan de bovenste hand rangen, wat ertoe zou leiden dat de ribben niet bevestigd zouden kunnen worden aan de eerder geplaatste photo etch 'box'. Het is een kwestie van dryfitten hier... als je geen Gator Glue of Gator's Grip gebruikt maar secondenlijm, doe dit dan met de traagst drogende secondenlijm die je kunt vinden. Lijm het onderdeel vast, kijk dan héél voorzichtig of de ribjes de 'box' net raken, laat het dan drogen. Het is de kunst dit bij alle vier de ribben te doen, zonder dat deze afbreken. Buig ze dus niet te vaak.

Hier zitten ze nog los:

21907703998_80f162590b_b.jpg

137. Hier zitten ze in positie. Er zijn geen uitsparingen voor de ribben, dus het is een beetje pionieren. De strip werd later nog beter vastgedrukt met CA lijm.

22083088922_9b873e0f8e_b.jpg

138. Het vastzetten van de photo etch op de wand tussen landingsgestelruimte en motor.

21908690809_12d8dddb6f_b.jpg

139. De andere nacelle-zijwand laten we even voor wat 'ie is. Even een dryfit met de motor.

21908684289_b206cdcf5c_b.jpg

140. Ik had gelezen dat de motorkappen veel te dik waren en niet om de motor heen zouden kunnen. Dit klopte! Kwestie van goed frezen en dit probleem is makkelijk opgelost.

22079317045_595dfdf803_b.jpg

141. Ziehier! het past :)

21908684309_8eeb6781ed_b.jpg

142. Volledige dryfit van de bakboord nacelle.

21908679589_8ecab89361_b.jpg

143. De vijfde PE-rib moet worden bevestigd tegen een gegoten rib.

21447925504_c90b87c16a_b.jpg

144. Aan de andere kant is ongeveer dezelfde situatie qua ribben: ook geen uitsparingen, ook voorzichtig zijn, ook dryfitten. Het blijkt dat de instructies van Eduard daar wél ongeveer kloppen.

Het aanbrengen van Gator Glue doe ik met een schuurpapiertje. Dit is stug en dun, en je kunt er eenvoudig mee in de nacelle komen.

22095605625_17236a55a8_b.jpg

145. Nadat de Gator Glue was gedroogd, bracht ik nog wat dunne CA-lijm aan op de raakvlakjes tussen 'box' en ribben, om iets meer stevigheid te geven. Het teveel aan lijm kan worden opgezogen met een tissue, dat is het voordeel van dunne CA.

Hier zit een en ander op z'n plek:

21888947980_5eceebc5b2_b.jpg

146. Landingsgestel. Dit onderdeel kostte minstens een kwartier om 'schoon te maken'.

21907701438_482716aaaa_b.jpg

147. Aftermarket resin-wiel stiekem zonder onder de kraan te houden afgezaagd van het gietblok. Ik zal het nooit meer doen :$.

21474450053_a21d33d987_b.jpg

148. Prachtige constructie. Chapeau Airfix!

22069418256_96d2118346_b.jpg

149. Vandaag op de beurs een reservekit gekocht, ik heb wat weinig geduld met reserveonderdelen die toegestuurd zullen worden als ze eindelijk op voorraad raken. 22 euro 50... valt wel mee; kan straks misschien in een tombola als het reserveonderdeel arriveert.

21472763704_8999608dfd_b.jpg

150. Deze dryfit is zeker niet volstrekt nutteloos en is écht per se nodig om dingen te weten te komen over pasvorm etc. :$ :nowink:

21908683549_e906c38337_b.jpg
22095601745_3d69f98d09_b.jpg
22095609455_9ffddf00d3_b.jpg
21907421680_9a64b4be95_b.jpg

Totaal bestede tijd: 70 uren.
 
Zeer mooie update met duidelijke uitleg, en de foto's spreken ook boekdelen ;)
 
Dank je wel voor het opletten Xavier!

De T-Stoff sowieso niet, die is voor raketbrandstof... maar die eerste die je noemt weet ik persoonlijk niet. Ik heb weinig verstand van dit soort tankers (dacht eerst dat er maar één type was, nu blijken er 140 verschillende typen te zijn geweest). Het zou kunnen dat dit er een is voor reguliere brandstof, maar ik heb er te weinig verstand van om daar zeker van te zijn.

Opmerkelijk genoeg staat die laatste zeldzaam genoeg NIET geïndexeerd op Scalemates... zou je dan toch het juiste exemplaar hebben gevonden? Als iemand hier zekerheid over kan verschaffen, graag :)
 
Ik heb zojuist even een mailtje gestuurd naar CMK. Ben benieuwd!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan