Hoofdsponsor

1/72 Dornier Do 17z [wip]

Gator Glue of Gator's Grip?

Degene die ik aanraad is dit:

meNas59uX0HWSouQdm0Gl2A.jpg
 
Oei dan vermoed ik dat je u missie moet voort zetten het is namelijk de andere die ik gebruik...😉
 
Precies om die reden blijf ik er inderdaad op hameren :laugh:

Gator Glue is een wondermiddel en kan bijna alles wat Gator's Grip ook kan (behalve ruitjes vastlijmen, daar zou ik houtlijm of Gator's Grip voor gebruiken) maar dan beter en makkelijker.
 
Ik bewijs mijn punt graag, zoals jullie weten. Op de volgende foto houd ik een mesje onder een van de cartridgegreepjes. Dat zit met twee minuscule kleefverbindinkjes vast aan het plastic. Zoals te zien, houden die twee verbindinkjes (van elk ongeveer 0,4x0,4mm.) de hele romphelft inclusief photo etch. Wat mij betreft, indrukwekkend.

21442896498_eba4513721_b.jpg
 
Wat ik hierboven 'kaartenbak' noemde, is in werkelijkheid de bak waar een zuurstoftank in stond. Er waren er in totaal drie.

Het leek me bij nader inzien een beetje sterk dat er drie kaartenbakken waren, dus heb ik het maar opgezocht :laugh:
 
Leuk filmpje van een MG15-cartridge die leeg gevuurd wordt , die zo snel leeg geschoten waren ondanks de 3,300 rounds of 7,92 mm ammunition per cartridge.....precies , gelukkig een goeie voorraad aan boord te hebben.

Ook voor mij een duidelijke toelichting dankzei de foto hiervan ivm het trimvlak/richtingsroer en hoogteroer, was me totaal onbekend ,dus weer iets bijgeleerd :)
 
Aan vorige foto's is duidelijk te zien waarom schaal 1/72 ook wel de brailleschaal genoemd wordt ;)

Mooie vorderingen hoor Roy.
Het wordt in elk geval een zeer gedetailleerde cockpit...
 
@Filip: er zitten 75 patronen in één cartridge, die volgens Wikipedia in 4.5 seconden kan worden leeggeschoten. Ik lees je opmerking over 3.300 rounds zo dat je de volledige capaciteit van een bevoorrade Dornier 17Z bedoelt; dat klopt, uitgaande van 44 cartridges zoals je eerder noemde, precies.

Het trimvlak.. tsja het is iets wat niet echt opvalt als je naar het vliegtuig kijkt maar het is wel een erg handig ding voor het vliegcomfort.

Op de volgende foto zie je trouwens een foto van een trimvlak aan het richtingroer van een Dornier 17:

11855246213_0eaccdc7a1.jpg

(Copyright owner, educational purposes only, picture will be deleted upon first request)

@Xavier: ik wist niet dat 1/72 brailleschaal genoemd werd. Ik snap de benaming wel, omdat je eigenlijk verplicht wordt om in het klein te werken. Maar eigenlijk kun je de schaal 1/24 ook als brailleschaal zien omdat je in een automodel kunt besluiten de sigarettenaansteker te scratchen, of de verschillende onderdelen van een ruitenwisser... of, andersom, 1/700 waar sommige mensen de figuurtjes op een slagschip tot in kleinste details gaan naschilderen inclusief schaduwen. Ik vind het bizar, maar sommige mensen kunnen dat. Bottom line: je kunt het je in elke schaal zo moeilijk maken als je zelf wilt.

Dank voor de complimenten. Het wordt een enorm gedetailleerde cockpit. Nu ben ik zelf aan het werk, strakjes wordt het pas echt leuk en doet Eduard het werk voor mij... er komen geweldige detailleringen aan qua bijvoorbeeld radioruimte, dashboard et cetera. Het enige wat ik wil scratchen is de bekabeling achter het zeer goed zichtbare dashboard. En de cockpitglazen wil ik vacuform gaan namaken, omdat de huidige te dik zijn.


33. De afgelopen anderhalve week ben ik ontzettend druk bezig geweest op het werk en ik had me voorgenomen dat ik mezelf een volle dag modelbouwen zou gunnen als de deadlines erop zou zitten. Die deadline was gisteren en ik moet zeggen dat het heerlijk is om wat ontspanning te krijgen. Vandaar dat jullie een paar updates op één dag te zien krijgen.

Vanavond zag ik mij met een raadseltje geconfronteerd. Ik had de tweede zuurstofregulatorbehuizing gemaakt, ging iets anders doen en daarna zag ik het onderdeeltje niet meer terug. overal gezocht, de vloer geveegd... niets! Hmm... vreemd.

Gelukkig had ik de derde en laatste nog als template. Een half uurtje scratchwerk later:

21610682126_ecfb5b203a_b.jpg

Zoals te zien, was de eerste gedachte om de gaatjes nog iets verder uit te hollen. Uiteindelijk toch maar niet gedaan, kan alleen maar mislukken lijkt me.

De behuizingen zijn niet identiek, maar dat maakt ook niet uit in dit project. Het gaat toch een beetje om het idee.

Totaal bestede tijd: 19 uur.
 
@Filip: er zitten 75 patronen in één cartridge, die volgens Wikipedia in 4.5 seconden kan worden leeggeschoten. Ik lees je opmerking over 3.300 rounds zo dat je de volledige capaciteit van een bevoorrade Dornier 17Z bedoelt; dat klopt, uitgaande van 44 cartridges zoals je eerder noemde, precies.

Het trimvlak.. tsja het is iets wat niet echt opvalt als je naar het vliegtuig kijkt maar het is wel een erg handig ding voor het vliegcomfort.

Op de volgende foto zie je trouwens een foto van een trimvlak aan het richtingroer van een Dornier 17:

https://c1.staticflickr.com/3/2837/11855246213_0eaccdc7a1.jpg


Ach, bedankt voor de toelichting, had het blijkbaar mis begrepen/gelezen.
Brr, toch bizar zeer weinig , slechts 75 patronen/cardridge er door in 4,5 sec en maar 44 cartridges aan boord ....moesten ze bijzonder zuinig mee omspringen in dat geval pfff. Misschien hadden ze er nog extra aan boord ?

Ook kan ik me nu aan de hand van deze foto het trimvlak beter voorstellen aan het richtingsroer ;)
 
Dat is hier leuk om te volgen,

Opnieuw veel bijgeleerd:D
Zal ook eens moeten kijken voor die 'Gator glue' want dat lijkt mij wel wat:wow:

Grtz.

Luc8)
 
@Filip: 44 cartridges x 4.5 seconden... dan zou al het verdedigingsgeschut dus binnen 3.5 minuut leeggeschoten kunnen zijn, of binnen een minuut als alle MG15s tegelijkertijd worden bediend. In dat tweede filmpje zie je ook dat de schutter ontzettend voorzichtig is en niet te snel zijn cartridge leeg wil schieten.

@Luc: elk gewonnen zieltje is meegenomen! De lijm zal je niet teleurstellen... je kunt er alles mee lijmen en ik merk nu al dat ik soms de geliefde Liquid Poly laat staan! Ik zal eens een handleidinkje schrijven voor het gebruik van Gator Glue, zodat je er nog meer uit kunt halen. Zo kun je sommige dingen het beste lijmen als je de lijm eerst een kwartier hebt laten liggen. Hoe meer ik er mee werk, des te lyrischer ik erover word.


34. Inmiddels heb ik de twee stukjes koperdraad voor de pedalen bevestigd. Zoals te zien, liggen ze mooi recht (ze zijn gewoon geklemd tussen twee stukjes photo etch, zonder indicatoren waar de stukjes koper moeten zitten). Ik weet niet hoe jullie het doen, maar met secondenlijm zou me dit waarschijnlijk niet lukken. En als het vaak al wel lukt, dan loop je nog steeds het risico dat het een keer misgaat en dat je weer alles moet gaan schoonmaken. Dat is met secondenlijm niet makkelijk. Dus: Gator Glue!! (strikt te onderscheiden van Gator's Grip, die onder modelbouwers ook 'gator glue' wordt genoemd.)

21654074525_f1f18b274c_b.jpg

35. Hier het gescratchte exemplaar en het Eduard-exemplaar van de zuurstofregulatorbak.

21466155590_f70ebbb01a_b.jpg

36. Dus ik heb eerst het scratchdingetje maar vastgelijmd. En dan zie ik ineens dit:

21032277974_181db4f8bd_b.jpg

Huh?? Waar komt die derde zuurstofbox nu ineens vandaan?

Even controleren of die eerste niet afgebroken was. Nee, dit zit nog in positie. ??? Ehm... ??? Nou goed, ik concludeer dat het verloren gewaande exemplaar onder mijn stukje bierblik vast zat dat ik gebruik om lijm op te doen.

Ik heb het gescratchte exemplaar verwijderd uit de cockpit (Gator Glue.. handig dat dat gewoon kan na tien minuten... dat moet je met secondenlijm eens proberen (end of rant.... :laugh:) en het Eduard-exemplaartje geplaatst. Nu zijn de drie zusjes weer compleet. Het gescratchte exemplaar is beschikbaar voor iemand die er belang bij heeft en naar de ledendag komt (voor in een Arado 196?), wie interesse heeft laat maar weten.

37. Plateautjes bevestigd onder de pilotenstoel. Nota bene: dit zijn wat onderdeeltjes die op het gekleurde fretje zitten; maar ik spuit ze wel mee in RLM66. Dat lijkt me praktischer; de verwering doe ik daarna wel handmatig. Zo had ik nog wat meer onderdeeltjes gevonden (ook de pedaaltjes trouwens!) die op dat fretje zitten en die toch gewoon meegeprimed en meegeschilderd worden.

21466155920_bd75f9235c_b.jpg

38. Toevoegen van zo'n bakje + rond plaatje aan de achterkant van wat ik vermoed dat het de handbediening van de bommenluiken is. Ik zal later een rondleiding geven door de cockpit, aan de hand van wat ik in de boeken teruglees.

21628021596_fa3ae6be18_b.jpg

39. Weer een onderdeeltje dat ik nu al toevoeg.

21466154070_593c01919c_b.jpg

40. Dryfit is belangrijk. In het geval van deze Dornier past het geweldig in elkaar!

21033081003_1d61f99e3e_b.jpg

41. De vleugels zitten op de volgende foto alleen in dryfit vast, zonder tape. Ik kan het vliegtuig aan de vleugeltip optillen en het blijft zo zitten. Hier zal niet veel gevuld moeten worden! Zeer imposant.

21628021576_4fb783cbf9_b.jpg

42. Het zicht van voren.

21466157770_bb1b8e9282_b.jpg

De dryfit is nodig om erachter te komen hoe ver de pootjes van de stoel van een van de 'gunners' uit elkaar moeten staan. Echt nodig, want ze bleken te dicht bij elkaar te staan. Dus ik zal het gaan opmeten en herstellen. Je kunt nooit te vaak dryfitten!

Totaal bestede tijd: 21 uur.
 
Mooie update Roy zoals je al aanhaalde is dryfit ongelooflijk belangrijk voor je de lijm toe voegt 😉
 
Dank je wel Danny voor je reactie. Sowieso dank aan iedereen voor de interesse in deze bouw, dat had ik niet echt verwacht voor dit model maar ik ben er erg blij mee. Elke post is weer leuk om te lezen :)

Terugkomend op die MG15, zie hier een geopende cartridge:

MG15011.jpg

Hier in gerestaureerde staat:

MG15mun025.jpg

(Copyright owner, educational purposes only, images will be deleted upon first request.)


43. Het plaatsen van de gondel voor de schutter was een zenuwslopend werkje. Na een minuut of 20 is de Gator Glue nog te stellen, zonder dat dat afbreuk doet aan de uiteindelijke lijmkracht (10 minuten later zit het vast). De beentjes moesten nog iets verder uit elkaar. De dryfit is noodzakelijk om dit te passen.

21039106443_25071099a4_b.jpg

44. Nadat het uitgehard is, heb ik secondenlijm toegevoegd in de kieren, enerzijds om een mooier strak geheel te maken en anderzijds om nog een verdere versteviging te brengen.

21660091465_8dc648640f_b.jpg

45. Nog één onderdeeltje afronden voordat het primen kan beginnen. Jazeker, de primerfase; bij mijn bouw, binnen een paar weken na de start. Knap he? :)

De achterkant van het instrumentenpaneel wordt eerst voor ongeveer de helft ingedund, een kwartier schuren.

21472190020_7e1899f466_b.jpg

46. De achterkant van dat instrumentenpaneel is buitengewoon goed zichtbaar van buitenaf. Ik ga bijna niets scratchen in deze bouw, maar de behuizingen voor de instrumenten / klokjes kan ik niet achterwege laten. Aan elk huisje komt straks een stukje koperdraad.

Ik maak de huisjes uit diverse diktes plastic 'rod'. Om ze recht te schuren, klem ik ze (zachtjes) tussen twee tanden van een tangetje.

21473284719_99f903565d_b.jpg

47. Als voorbeeld voor de layout van de klokjes, gebruik ik de achterkant van het Eduard-instrumentenpaneel.

21039530933_128aa2731f_b.jpg

Totaal bestede tijd: 22 uur.
 
Hey,

Ja Roy, das een zeer mooie update.😉
Zo te zien in de cockpit komt dat goed, zo'n drukte op de vierkante cm is heel mooi om te zien. Ben benieuwd naar de beschildering....😜
 
Dank je wel Swa. Ik vind de cockpit ook mooi druk, het zal er krap zijn geweest met z'n vieren (piloot, bommenrichter/schutter en nog twee schutters)...

48. Voor het positioneren van de klokhuisjes heb ik puntjes gezet met het potlood. Slechts ter indicatie natuurlijk.

21652933976_24176d0923_b.jpg

49. Ik heb ervoor gekozen om het instrumentenpaneel aan de stuurboordzijde vast te lijmen aan de romp. Zo kan ik straks beter de kabeltjes bevestigen. Stappenplan: lijmen aan één kant (stuurboordzijde) en vervolgens een halve dryfit maken. Bij de dryfit precies in positie drukken en laten drogen. Na een uur is de Gator Glue droog en kunnen de romphelften weer van elkaar af. Het instrumentenpaneel zit dan stevig vast.

21491158898_8d201eae48_b.jpg

50. Er zit wel een klein kiertje bovenin, maar dat stoort mij niet heel erg. Degene die deze Dornier kritischer gaat bouwen dan ik moet hier wel op letten...

21667589142_8935def2f7_b.jpg

51. Naar aanleiding van de vorige foto, die ik als preview voor het schrijven van dit nieuwe bericht in het groot zag, heb ik trouwens een van de behuizingen opnieuw geplaatst (zie foto linksonderaan, tweede van rechts). Handig dit soort macrofoto's. Het is iets om in je voordeel te gebruiken, niet om te proberen goed te praten. Je ziet op de foto dat het cilindertje niet recht staat, dus dan heeft het geen zin om te zeggen "in het echt valt dat wel mee" of "de foto overdrijft". De foto overdrijft echt niet.

Hoe dan ook, zo ziet het uitgeklapte interieur er nu uit:

21056321294_b1458a3978_b.jpg

Totaal bestede tijd: 24 uur.
 
Mooi Roy heb er nog nooit bij stil gestaan hoe weinig plaats deze jongens wel hadden in het vliegtuig je zou je al voor minder oncomfortabel gaan voelen..
Ik gebruik ook steeds macro als ik foto's neem enkel om verborgen fouten beter te kunnen opsporen..😉
 
@Danny: goed te lezen en een goed streven: gebruik de informatie die je krijgt :)


52. De photo etch die Eduard voor de Dornier heeft geleverd is, moet ik toegeven, moeilijk om in elkaar te zetten. Ik heb het plan opgevat om ook de bommenruimte te maken alvorens te primen etc., dan kan dat mooi in één ruk door.

In die bommenruimte bevinden zich 4 rekken, als je voor de tien 50KG-bommen kiest zoals ik doe. Er zijn verschillende combinaties mogelijk maar ik vind dat de mooiste. Je kunt ook twee 250KG-bommen pakken of veertig 10KG-bommen, maar die laatste vind ik er iets minder geslaagd uitzien omdat de bommen gephotoetched zijn. Bovendien werden de 10KG-bommen niet vaak ingezet. De extra brandstoftank overigens wel, die had ik waarschijnlijk gebruikt als dit een Battle of Britain-vliegtuig zou worden maar ik heb voor een andere uitvoering gekozen.

De rekken heeft Eduard als photo etch verzorgd. Als je pas begint met photo etch... neem echt iets anders, trust me.

Hoe dan ook. Begin je met het buigen van zo'n photo etched onderdeeltje, dan is het altijd zaak om eerst goed na te denken over de volgorde. Ik koos in eerste instantie voor het buigen van de binnenste vouw, daarna de buitenste vouw. Dat bleek niet echt een goede keuze. Later bleek dat er überhaupt niet echt een goede keuze was.

21676022532_a7b7febd7d_b.jpg

53. Het moet allemaal netjes recht staan.

21066460413_b730ac05e4_b.jpg

54. Probleem was, dat de buitenste vouw niet helemaal gemaakt kon worden, althans niet met mijn photo etch benders. De combinatie lange vouw + zeer krappe ruimte tussen de twee vouwen staat daaraan in de weg. En dan wordt het lastig. Op de volgende foto is te zien wat ik bedoel.

21064767544_60b604570b_b.jpg

55. Op allerlei manieren heb ik geprobeerd dat te herstellen, maar omdat het zo'n lange vouw is is dat bijzonder moeilijk. Dan weer kreeg ik een te scherpe hoek in de eerste vouw, dan weer een te stompe hoek in de tweede, dan weer omgekeerd, plus er was weinig grip om de onderkant vast te houden omdat niets én dun én tegelijkertijd sterk genoeg was om dat vast te houden. Een vijltje was net te dik.

21064767454_9e14df7ea4_b.jpg

56. Hier zie je dat ik een beetje hopeloos met een vijltje bezig ben die ik tegen de onderkant druk. Die onderkant is ontzettend fragiel en buigt om bij het minste of geringste. Veel fragieler dus dan de te vouwen oppervlaktes.

21499488050_160e51e4ed_b.jpg

57. Dan toch nog maar een keer kijken in alle dozen of er niet iets op maat gesneden kon worden dat er precies tussen plaste... dun éen sterk genoeg. Toen vond ik mijn oude bankpas, die ik zou gaan gebruiken als lijmplankje. Afgesneden...

21687424235_fa350c4a2e_b.jpg

58. En dat past precies, bijna perfecte hoogte. Terwijl ik druk zette op het strookje bankpas, kon ik de vouwen recht gaan zetten. Met veel moeite lukte dat uiteindelijk. Wat een opluchting! Ik ben hier ruim een uur mee bezig geweest!

21066428873_85c28b5bb1_b.jpg

59. Een roedel afwerpmechanismen zat vredig te drogen in het lamplicht. Voor alles heb ik Gator Glue gebruikt.

21066430733_0f5f3a1bab_b.jpg

60. De afwerpmechanismen kunnen als het ware draaien om hun eigen as, zo dun zijn de bevestigingspunten op het rek. Nadat ik alles had vastgelijmd, heb ik om die reden een vijltje in positie gebracht zodat de onderdeeltjes konden drogen.

21661395426_0982b9626f_b.jpg

61. Het bevestigen van de vijf plateautjes was een crime. Die moeten IN het verkregen rekje worden geschoven en dat past allemaal maar net. Nadat elk plateautje is geplaatst, moeten er op het rek twee lipjes worden omgebogen die aan het respectieve plateau vast komen te zitten. De door Eduard gesuggereerde volgorde zou ik de volgende keer niet meer aanhouden. Je kunt beter eerst de vijf plateautjes in het rek plaatsen (nog niet lijmen), dan het eerste mechanisme plaatsen, dan het eerste plateau vastlijmen en de lipjes ombuigen, dan het tweede mechanisme plaatsen, tweede plateau vastlijmen, lipjes ombuigen, et cetera. Zo beschadig je de mechanismes niet.

Hier is het hele onderdeel klaar. Dit gaf een zeer grote voldoening, omdat het toch allemaal goed is gelukt en omdat het verschil met de Airfix-versie natuurlijk aanzienlijk is.

21499516940_8b15852f21_b.jpg

Totaal bestede tijd: 27 uur.
 
O wat die laatste foto betreft, zie ik dat ik niet goed heb gezien welke kant Airfix als voorkant beoogde.

Hier een nadere vergelijking, met de rekken in positie:

21500287340_0836f1f0fe_b.jpg
 
Hey,

Indd, ik sluit me aan bij de voorgaande.
Die vouwtoestanden bij ets is soms erg. Ik vraag me soms af of de ontwikkelaars van de ets die modellen maken met hun gerief erbij..... De logica is soms ver te zoeken. Gelukkig kunnen we allemaal redelijk onze plan trekken om zulke toestanden goed te krijgen.
Uiteraard Roy, een prachtige bouw, en je zit in mijn favoriete schaal.....😉
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan