Hoofdsponsor

1/72 Dornier Do 17z [wip]

Wat betreft de flaps, dat klopt maar ik moet wel zeggen dat die dingen normaal gesproken niet open staan. Dit gebeurde alleen tijdens de landing, wellicht gedeeltelijk bij de start en tijdens onderhoudswerkzaamheden. Dus in een diorama zul je het bijvoorbeeld niet gauw nodig hebben. Dan kun je de kleppen gewoon dicht weergeven.

Ik kan me helemaal vinden in wat je over Airfix opmerkt.
 
Voor iets tussenin...toch weer zeer efficient en gedetailleerd bezig Roy..weeral zalig topic om te volgen..dit gaat nog straffer worden denk ik...!

Grtz yves,
 
Dank je Yves... voor wat betreft de term 'er tussen in': normaal gesproken zou ik aan het werk dat ik tot nu toe heb gedaan al minstens honderd uur spenderen. Nu doe ik niet die uitgebreide literatuurcheck en hoef ik niet alles verder te perfectioneren... heerlijk voor een keertje, vooral omdat ik op schaal 1/72 die drang niet echt hebt om het perfect te doen. Zou ik dit vliegtuig op 1/32 bouwen, dan was het een ander verhaal. Zie de bouw van de Dreadnought waar ik al bijna 200 uur aan heb besteed en waar nog nauwelijks twee onderdelen zijn samengekleefd.

12. Terugkomend op mijn lof over Airfix' details en vooral ook Eduard's aanvullingen... zie hier:

21261111648_c1a360f6b4_c.jpg

De onderdeeltjes rechts van de pijl komen allemaal terecht binnen het groene cirkeltje. Drukte dus! En een paar dryfits was overtuigend, Airfix heeft goed nagedacht over hoe en wat. Sommige onderdeeltjes moet je door andere heen steken en dan weer omdraaien, waarna het perfect past. Knap!

Bij de cockpit-onderdeeltjes heb ik niet de ruitjes geplaatst.

Volgende stap wordt priming. De cockpit zal worden geschilderd in RLM66 (donkergrijs). Niet de mooiste interieurkleur, maar wel natuurgetrouw.


Totaal bestede tijd: 8 uur.
 
Overigens is er nog meer interieurspul, zoals de dwarsbalken voor de vleugels en de onderdeeltjes voor het staartwiel. Die staan ook niet op bovenstaande foto. Daarnaast natuurlijk de bommenruimte en de landingsgestelhuizen.

Alle andere interne ruimtes dan de cockpit krijgen RLM02 als kleur.
 
Dat is behoorlijk gedetailleerd voor 1/72 ...
Airfix is er duidelijk op vooruit gegaan :)
 
Hey,

detaillering op de vierkante cm, daar houden we van.....😉
Maak genoeg foto's van het interieur, later zie je wel nog wat maar niet alles meer, da's soms het spijtige van de zaak. Maar ik kan me vinden in de denkwijze van ik weet dat het erin zit. Knap uitgevoerd Roy😉
 
Die nieuwe Airfix kits zien er inderdaad de moeite uit en met die toevoegingen loont het zeker de moeite.
 
@Beyond en @Erwin: inderdaad, heel fijne details. Zelfs zonder aftermarket en zonder scratch kun je hier een imposant en gedetailleerd model van maken. Maar de photo etch maakt het echt spectaculair, dat zie ik nu al.

@Swaken: ik zal voldoende foto's van het interieur maken. Het voordeel van dit vliegtuig is wel, dat er ontzettend veel ruitjes in de cockpit zitten, zodat het interieur uitvoerig en van bijna alle kanten te zien is.

SQ9168-2.jpg


13. Een van de drie photo etch setjes die in de Big Ed set zitten, bestaat uit twee fretjes. Het eerste fretje, tot en met nummer 39, is gekleurd. Het tweede is blank metaal. Alvorens de onderdelen te primen, moeten eerst die onderdeeltjes vanaf nummer 40 worden bevestigd. Zo kunnen ze worden meegespoten in de primer en basiskleur. Te beginnen met de cartridges met MG15-munitie. Op de volgende foto is er één geplaatst met Gator Glue.

21462571622_db139d3e73_c.jpg

14. Daarnaast heeft Eduard bedacht dat het wel leuk was om hengseltjes toe te voegen. Zelf zegt Eduard dat die niet gevouwen hoeven te worden, maar referentiefoto's van zowel de Heinkel 111 als de Dornier 17 tonen dat er wel degelijk een lichte welving in zat.

Om de welving te verkrijgen, heb ik een staafje gebruikt voor een walsset. Maar je kunt ook bijv. het steeltje van een minivijltje gebruiken.

Als je goed kijkt, zie je het strookje zitten tussen vinger en staafje.

21482337901_d534577f8e_c.jpg

15. De welving wordt mooier en strakker als het reepje gewalst wordt.

21285918358_c2687b5942_c.jpg

16. Op de volgende foto zie je de bevestigde hengseltjes aan de cartridges. Van de voorplaten zijn er 7 geplaatst. 3 van de 4 bovenste zijn ongeveer op de helft afgesneden.

Ik heb mezelf tot doel gesteld om Gator Glue onder de aandacht te blijven brengen, omdat het in mijn ogen een wondermiddeltje is en schijnbaar niemand anders het gebruikt. Als ik maar één bouwer overtuigd krijg, is de missie geslaagd.

Het lijmoppervlak voor de is tweemaal 0,3 vierkante millimeter. Dat is echt heel erg weinig. En toch zie je, dat ik het hele plastic onderdeel inclusief bevestigde photo etch aan dat hengseltje kan optillen:

21462571552_e87aa6172b_c.jpg

Een ijzersterke verbinding dus. En de bewerkingstijd is ideaal: ongeveer een half uur; na een uur zit het muurvast.


Totaal bestede tijd: 10 uur.
 
Quiz: hoeveel van die MG15-cartridges denken jullie dat Airfix in totaal in de bemanningsruimte van de Dornier heeft weergegeven? Op foto 16 staan er al negen.

Zowel Airfix (instructies) als Eduard (instructies) hebben het fout. Het zijn er meer dan ik dacht.

De winnaar krijgt een eervolle vermelding :laugh:
 
Ik zou het begot niet weten , maar wat ik wel weet dat ik weeral eens met open mond aan het kijken ben
Marc
 
Nee, in totaal 31!

Even geen tijd voor een volledige update, komt later goed... kan nu alvast vertellen dat Eduard op 4 na genoeg plaatjes aanlevert, en dat die 4 laatste toch zo goed als niet te zien zijn. Maar ze tonen er maar een stuk of 14 die bevestigd moeten worden. Dat zijn er dus veel meer...
 
AH kijk zo ver was ik nog niet eens gekomen! Dank voor de aanvulling, zelf reken ik nog de cartridges die al op de MG15's zitten, mee.

44 zijn er toch flink wat.. Maar ja zo'n ding was dan ook zo op.
 
O 35 cartridges zie ik nu, 4 stuks gemist. Toevallig de laatste 4 reservestrookjes... nu moet alles wel goed gaan!
 
Wow,

Hoedje af hoor, dit is wel echt priegelwerk:ohmy:
Ook hier benieuwd naar de foto's van de afgewerkte pit.

Grtz.

Luc8)
 
Dank je wel Luc,

Met het priegelwerk in de cockpit viel het tot nu toe wel mee, de flaps vond ik wat dat betreft moeilijker te maken. Wat de cockpit betreft, heeft dat te maken met de gebruikte lijm, Gator Glue. Die biedt alle mogelijkheden tot correctie. Met CA lijm zou het bevestigen van de bandjes en ook de frontjes van de MG15-cartridges stukken lastiger zijn geweest.

Het echte cockpit-priegelwerk daar ben ik nu mee bezig, het maken van de pedalen:

21004509913_868d32a173_b.jpg

Hier gelukkig in verregaande staat van gereedheid.

Eduard maakt het de modelbouwer onnodig moeilijk door het plateautje maar op één fractie van een stukje metaal vast te zetten aan de band die erom gebogen moet worden. Ik kan me niet herinneren eerder te hebben meegemaakt dat die twee stukjes van elkaar losbraken toen ik het al losgesneden onderdeeltje uit het fretje wilde transporteren naar de werkplank. Het moest daarna opnieuw worden vastgezet; leve de Gator Glue wederom.
 
Goh man,

Zo klein, ik blijf ademloos volgen^^

Grtz.

Luc8)
 
Dank je voor het volgen Luc, ik hoop dat je er iets aan hebt. Ik ben van plan terloops hier en daar wat over de werking van het vliegtuig uit te leggen, soms ook relevant voor jouw Heinkel. Ik vind het altijd leuk om dingen te weten over wat ik aan het bouwen ben, in plaats van dat ik hier een plaatje toevoeg en daar een metertje... hopelijk zijn er meer liefhebbers voor dat soort achtergrondinformatie. Een vliegtuig is natuurlijk een interessant ding!

17. De hengseltjes bevestig ik steeds per onderdeel ofwel voor de horizontaal gelegen cartridges, ofwel voor de verticaal of diagonaal gelegene. Zo hebben ze bij het opdrogen geen hinder van de zwaartekracht. Op de volgende foto zie je twee cartridges die nog geen hengsel hebben gekregen.

21601787706_0123c38783_b.jpg

18. Op de volgende foto precies hetzelfde, andere kant van de cockpit.

21636928131_e1ed3b6fe5_b.jpg

19. Airfix heeft de MG15's een overbodig beetje plastic gegeven. Wil je de Eduard cartridgedekseltjes toevoegen, dan moet je die stukjes plastic eerst verwijderen.

21006847323_4eed18dd59_b.jpg

20. Alle dekseltjes liggen te drogen.

21616548542_f3bc340389_b.jpg

21. Als piloot wil je zo weinig mogelijk hoeven doen. Je wilt een bepaalde richting op vliegen, maar onder invloed van vooral de wind wil het vliegtuig vaak ergens anders heen. Of het vliegtuig neigt licht naar beneden, terwijl de piloot op dezelfde hoogte wil blijven vliegen. Je zou dus de hele tijd moeten 'tegensturen'. Vergelijk het met een auto die niet goed uitgelijnd is. Op de snelweg 'wil' de auto steeds naar rechts, dus moet je steeds de druk op links houden. Irritant, waar in een auto niets aan te doen is behalve hem te laten uitlijnen.

In een vliegtuig heb je daarvoor het zogenaamde trimvlak. Dit is een klein roer, bevestigd aan het hoogteroer (voor 'cruise control' van de hoogte) en een soortgelijk roertje, bevestigd aan het richtingroer (voor 'cruise control' van de richting).

Op de volgende foto zie je, geel omlijnd, het hoogteroer. In rood omlijnd is het trimvlak.

trimvlak.jpg


(Copyright marsicht.com, enkel educatief doel, foto wordt op eerste verzoek verwijderd)

Waarom vertel ik dit allemaal? Vanwege het kleinste onderdeeltje dat Eduard heeft bijgevoegd. Ik wijs het op de volgende foto met mijn vinger aan:

21006838813_112a87b4f1_b.jpg

22. Naar mijn idee is dat de hendel waarmee de piloot het trimvlak voor het richtingroer kon bedienen. Hier in positie:

21440138398_ae87df0a89_b.jpg

Eduard heeft voor de zekerheid maar liefst 5 reserve-exemplaren toegevoegd. En ik moet toegeven dat ook bij mij het eerste exemplaartje op tafel viel en daar niet meer te zien was.

23. Intussen zijn ook alle MG15-cartridges afgerond: 35 stuks in totaal, waarvan elk een photo etched greepje heeft gekregen en 27 stuks een frontje. Voor degenen die ook deze kit gaan bouwen en zich afvragen hoe ik bij 35 stuks kom (het is niet altijd even duidelijk), hier een foto met pijltjes:

21006847983_7afef2ecbe_b.jpg

Zowel in de instructies van Airfix als in die van Eduard staat dit verkeerd. Wat betreft Airfix: de cartridges zijn wel gegoten (gelukkig) maar de makers van de instructies hadden dit niet altijd in de gaten. Zij instrueren de bouwer om (slechts!) 14 van de 35 zwart te schilderen. Als ze er twee of drie waren vergeten, was dat nog wel te vergeven, maar 21 stuks vergeten? Wow.

Dan Eduard. Die geeft voldoende greepjes (maar ik denk dat ze dat, net als de 6 trimhendeltjes waar er maar 1 nodig was, als reserve hebben bedoeld) en redelijkerwijze gezien voldoende frontjes. Maar volgens de instructies hoeven er slechts 11 (!) greepjes te worden bevestigd en 20 frontjes. Blijf altijd goed opletten als je instructies van kit- of aftermarketproducenten gebruikt.

24. Het is trouwens niet zo gek dat er zoveel cartridges in het vliegtuig werden gestopt, als je ziet hoe snel zo'n ding leeg is:

Klik hier voor een filmpje van een MG15-cartridge die leeg gevuurd wordt (vanaf 35 seconden). Voor degenen die er geen genoeg van kunnen krijgen, hier nog eentje.

25. Aan bakboordzijde van de cockpit was een onderdeel helaas vervormd. Met liquid poly van Humbrol kon dit weer rechtmaakt worden en bevestigd aan de romp. Uiteindelijk heb ik niet de knijper gebruikt zoals te zien op de foto hieronder (de druk was niet hoog genoeg), maar een arterieklem.

21636937231_68586b5db3_b.jpg

26. Zoals hierboven al gezegd, het echte gepriegel begon bij het pedaal. De band zit maar op een klein puntje vast aan het plateau. Dit werd hersteld met het voor mij inmiddels heilige Gator Glue (dus niet: Gator's Grip).

21440144858_edc74dbd8f_b.jpg

27. Nadat het een uur gedroogd had, kon de band worden gebogen. De verbinding tussen band en plateau is door de Gator Glue ongelooflijk stevig.

21439945250_daf145e62b_b.jpg

28. Voor het vastmaken van de banden aan de zijkanten van het plateau heb ik CA Gap medium gebruikt, in combinatie met accelerator. Het was in dit geval belangrijk dat de band onmiddellijk vast zat.

21004509913_868d32a173_b.jpg

29. Vervolgens is een stukje 0,4mm. koperdraad toegevoegd. Eduard noemt plastic rod maar koperdraad kan even goed.

21439965720_1f5f64c246_b.jpg

29. Dan de kaartenbak. Op de volgende foto zie je een fout van mijn zijde. Ik sta daar op het punt de bodem van de bak als eerste te vouwen, maar dat is de verkeerde volgorde. Later bleek mij namelijk, dat er ook kracht nodig is om de beginvouw voor de 'halve cilinder' te maken. Die had ik eerst niet gezien. Gelukkig is het toch goed gekomen, want hier is geen reserveonderdeel van.

21636934961_71c4bf363e_b.jpg

31. Voor het maken van de cilinder gebruikte ik een punch uit een punch & die-set. Je kunt zo precies de juiste grootte uitkiezen. Alternatief, zou je een miniboortje kunnen gebruiken.

21616552122_c1135ea844_b.jpg

32. Kaartenbakje is gereed.

21636932741_3d23a2859d_b.jpg

Totaal bestede tijd: 18 uur.
 
Even vol interesse het topic bij gelezen wat mooie en schitterende update’s hier,verder merk je onmiddellijk dat de PE weer een meerwaarde geeft aan dit toestel 😉
Btw beste Roy missie geslaagd want ik gebruik ook al een tijdje de Gator lijm 😉
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan