Hoofdsponsor

1/72 Dornier Do 17z [wip]

Deze moet ik onthouden,

De dremel blijft bij mij ook meestal in de doos zitten:$
Maar volgens jouw filmpje kan je daar toch mooi werk mee afleveren.

Grtz.

Luc8)
 
@Erwin: dank je wel voor het compliment.

@Peter: inderdaad niet op te hoge toeren zetten. Ik weet niet precies hoeveel toeren het zijn, want ik gebruik naast de instelling op de multitool zelf ook een toerenkiezer op de adapter. Je kunt het beste met het laagste toerental beginnen en dan uitproberen of een hoger toerental beter bevalt.

@Silenoz: er zijn eigenlijk minstens drie soorten rechte lijnen die je op een vliegtuigvleugel- of romp ziet, en die ik gemakshalve als ik op schaal 1/72 bezig ben als 'panel lines' noem. Dat zijn de omtrekken van de panelen zelf, de lijnen waarin de klinknagels liggen ('rivet lines') en de vouwlijnen waar twee panelen elkaar overlappen bijvoorbeeld. Een wat restrictiever uitleg van de term 'panel lines' zou alleen de paneelomtrekken betreffen. Overigens zie ik dat ik ergens 'paneeltjes' schrijf terwijl ik eigenlijk het oppervlak binnen de rivet lines bedoel. Het is niet een heel makkelijk te hanteren terminologie.

@Luc: zeker op schaal 1/24 is er best wel wat mee aan te vangen ;)


323. De bovenkant in de lijm... ziet er niet heel fijn uit.

48777389442_589f00eb22_b.jpg

324. Het is dunne stroperige lijm, dus voor secondenlijm-vulling van de zijkanten moet het vliegtuig op z'n zij rusten.

48777388992_b61a8fe47a_b.jpg

325. De bovenkant van het vliegtuig ga ik iets ruiger te werk met de multitool. Ook in het echte vliegtuig zitten heel kleine 'deukjes'. Ik zal die onder ook (willekeurig) aanbrengen.

48777199836_e2626cbdbf_b.jpg
48777389507_7fbb6550a3_b.jpg

326. Met potloodstrepen heb ik hier geschetst hoe de 'rivet lines', 'panel lines' en 'fold lines' lopen. Ik noem ze vanaf nu maar gewoon weer paneellijnen.

48776846218_faa818c495_b.jpg

327. Het oorspronkelijke plan was, om de paneellijnen met potlood te tekenen en met olieverf variatie aan te brengen, de metaalvervorming weer te geven en te verweren. Silenoz gaf mij echter de wereldtip om eens een kijkje te nemen in dit topic. De daar getoonde techniek overtuigde me meteen. Ik kende de techniek niet en moest even drie keer lezen hoe deze modelbouwer (Koppalakki) het precies had gedaan. Maar ik kwam erachter en wil de techniek vandaag met jullie delen. Dit is de manier waarop het hele vliegtuig geschilderd zal gaan worden (op de inspectieluikjes e.d. na, die zullen erin worden getekend met het potlood).

Ik test op een petflesje, na een tip van Airbus56. Eerst bracht ik (met de H&S airbrush) primer aan. Daarna een laagje Vallejo Model Air zwart.

48777199211_5becbba757_b.jpg

328. Dekkende zwarte laag.

48777389292_56128af7af_b.jpg

329. Daaroverheen RLM65, dus de lichtblauwe kleur van de onderkant van de Dornier. Niet dekkend, willekeurig komt het zwart erdoor.

48777199086_b88644ae85_b.jpg

330. Ik plak het eerste 'paneeltje' (hiermee bedoel ik nu, ruimte tussen vier rivet lines) af met twee stukjes Tamiya tape. Eigenlijk hadden dit er drie moeten zijn (nog eentje onderaan erbij).

48777200901_b3b0bf9c8e_b.jpg

331. RLM65 meng ik met een druppel wit. Ik spuit die lichtere tint langs de tape. Hiervoor gebruik ik liever de Iwata, die werkt heerlijk nauwkeurig. Na dit streepje verf, haal ik het zojuist bespoten stukje tape los en plaats ik het een paar millimeter weg van die verflijn.

48777387757_ed627f1c66_b.jpg

332. ... verschillende keren na elkaar. Zo ontstaan de 'paneeltjes'.

48777200356_ae0e63b38b_b.jpg

333. Toch nog die andere kant even tapen en weer een lijntje spuiten, nu haaks op de andere lijntjes. Ten slotte krijgt het geheel nog een laagje lichtblauw, sommige punten meer en sommige minder. Als het effect minder duidelijk hoeft te zijn, spuit je in deze fase gewoon wat extra.

48777199246_12185647fa_b.jpg

334. Zo krijg je dan uiteindelijk een prachtige illusie.

48776847988_b263e29489_b.jpg

Houd je het proefstukje op enige afstand, dan is bijna niet te zien dat er überhaupt lijntjes zitten. Hou je het dichtbij, dan ziet het er driedimensionaal uit, terwijl het toch echt 2D is. Ik ben erg in mijn nopjes en zie er al naar uit om het vliegtuig op deze manier te schilderen.

Dank aan meesterbouwer Koppalakki voor deze fantastische methode, die ik nooit eerder toegepast heb gezien.

Totaal bestede tijd: 109 uren
 
Wauw, prachtige optische illusie ! effectief en relatief eenvoudig vergeleken bij scriben.

Deze zal ik onthouden !

Ik moest hierbij ook denken aan wat Paul Budzik wel eens toepast :
het afplakken van delen en met meerdere laagjes verf een verhoging van het oppervlak creëren.
Zo zou je een klein inspectie luikje of misschien wel klinknagels kunnen toevoegen.

Mooi werk Roy oNYSjg.gif
 
Hey,

Roy, bouwen ben ik al bezig man, maar ben bezig met een opdrachtje voor iemand uit de omgeving die ik echter niet geplaatst heb op het forum. Het betreft een bootje op schaal 1/1200 van een cruiseschip in gewone rudd bouw. Verder geen speciale dingen eraan. Maar omdat het zomerperiode is ben ik eveneens bezig met de betonactiviteiten, vandaar dat het wat stil is rond mezelf.
Wel al enkele kleine veranderingen gedaan aan de Gaz, meer bepaald de verweringen wat bijgewerkt, dit terwijl het 'bootje' ligt te drogen.
Ik zal ook content zijn als het bootje af is, dan kan ik verder aan het mijne...;)
 
Mloie vorderingen, maar wat een werk om de panellines dicht te maken en weer netjes glad te schuren, gelukig heeft mijn Felixstowe geen panellines :)


het spuiten van panellines is een mooi alternatief voor scribing (lukt mij nooit zo goed) ik ga dezelfde techniek gebruiken om de illusie van verhoogde ribben in de vleugels te creeren.

Suc6 verder en ga deze volgen.

Gr Ed
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan