Hoofdsponsor

1/72 Weekendbouw: Boulton Paul Defiant [WIP]

Roy vd M.

Administrator
Administrator
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
9.898
De Luftwaffe had drie belangrijke middelgrote bommenwerpers ter beschikking: de Heinkel 111, de Junkers 88 en de Dornier 17. Van de Heinkel en de Junkers is er nog een handjevol over en in musea te bezichtigen.

Had ik dit topic in 2012 gestart, dan had ik teleurgesteld moeten constateren dat er geen Dornier 17 meer is: allemaal gesloopt, al dan niet neergestort. Maar in 2013 werd op de bodem van de zee een bijna geheel complete 17 gevonden. Een prachtige vondst, welk vliegtuig momenteel wordt geconserveerd in het RAF museum.

De Dornier werd neergehaald door een Boulton Paul Defiant. Daar is er nog maar één van over, te bezichtigen in het RAF museum in Hendon. Absolute aanrader om dat museum eens te gaan bekijken, het is de moeite van de reis waard.

In 2014 heeft Airfix nieuwe mallen geproduceerd voor beide vliegtuigen en ze zijn nu te koop in een combinatieverpakking.

21090576559_3f732d8a47_c.jpg

Dit kostte me slechts [edit: niet 30 maar] 27 euro. Daar krijg je niet alleen beide kits voor, maar ook 2 tubes lijm, 2 penselen en 12 potjes verf. Ontzettend goeie deal, vooral voor beginnende modelbouwers die een verzameling verfjes aan het opbouwen zijn!

Je kunt van de Duitse bommenwerpers zeggen wat je wilt, maar nauwelijks dat ze niet prachtig zijn ontworpen. Het zal een kwestie van smaak zijn, maar wat mij betreft zijn alledrie de Duitsers mooier van gestalte dan bijvoorbeeld de Amerikaanse B25. Zo vind ik de Messerschmitt 109, en zeker de Focke-Wulf 190, ook mooier dan bijvoorbeeld de Spitfire.

20654769204_b508d600b1_c.jpg

De onderdeeltjes zien er mooi uit, modern en van hoge kwaliteit. De recensies van beide kits zijn positief.

21251217436_e4c6ef16fa_c.jpg

Binnenkort ga ik mezelf weer eens een weekendje onderdompelen in de modelbouw. De vorige keer (met de 250/9) is me goed bevallen, ik heb toen een geweldig (hoewel vermoeiend) weekend gehad. Deze keer ga ik terug naar mijn eigen basis: vliegtuigen. Het liefst zou ik natuurlijk de Dornier bouwen, maar de Defiant lijkt me een wat realistischer project om binnen 2 dagen afgerond te krijgen.

De komende tijd ben ik erg druk met m'n werk, maar zodra ik weet welk weekend het gaat worden zal ik het melden. Als er mensen willen meedoen met de mini-weekendbouw kan dat natuurlijk altijd (eventueel om te oefenen voor de door het forum georganiseerde weekbouw), zo niet dan hoop ik dat er wel wat toeschouwers me komen aanmoedigen :laugh:
 
Laatst bewerkt:
wauw, precies Roy ,lijkt me zeer een (h)eerlijke deal voor deze prijs , als ik lees wat er nog allemaal bij zit!

Het eerste waar ik verder af wil werken is m'n Arado van de admin trio-build.

En wees maar zeker dat ik , als je dit topic start dit vol aandacht zal volgen, want een bommenwerper is altijd een indrukwekkend toestel!
Maar ook voor de Defiant.
Blij te horen dat de kits , van goeie kwaliteit zijn :)
 
Laatst bewerkt:
Ik vergis mij! €26,95 kostte het in de modelbouwwinkel.... er lagen nog meer combisetjes van Airfix die dergelijke voordelige prijzen hadden.

De bommenwerper laat nog even op zich wachten, voorlopig eerst de Brit. Ik zie overigens vooruit naar jouw vooruitgang met de Arado.
 
Ik heb eens enkele foto's gezien via fb over die Dornier dat uit zee gehaald werd.

Leuk weetje dat er van beide vliegtuigen in de kit slechts één in het echt zijn overgebleven :)
Ben benieuwd naar je weekendbuild ;)
Ik kom je wel supporteren:-D
 
Merci voor de support Beyond!

Hier een foto van wat er zoal in de doos zit:

21253880936_cdacc2781c_c.jpg

- Linksboven de 4 grote + 1 kleine gietramen voor de Dornier.
- Linksonder de 3 middelgrote + 1 kleine gietramen voor de Boulton Paul.
- Rechtsboven de potjes verf, penselen en tubes lijm.
- Rechtsonder de basis. Daarop kunnen beide vliegtuigen naast elkaar worden geplaatst.
- Onderaan de duidelijke handleiding in kleur, met daarin een vel decals voor beide vliegtuigen.
 
Is inderdaad een leuk prijsje voor dat setje alleen jammer dat het vliegtuigen zijn :laugh::laugh:

Niet schieten is maar een grapje :)
 
Tsja de Britten houden van vliegtuigen en bouwen niets anders he... Airfix is goed in dat gat gesprongen.

Wat me wel is opgevallen is dat ze veel aandacht besteden aan ondersteunend materieel, zoals tankers en tractoren. Daar waren net zo'n goeie deals voor te vinden.

- 3 voertuigen;
- 1 vliegtuig;
- grondpersoneel;
- diorama-plattegrond;
- verfjes;
- penselen;
- lijm.

voor € 30,-...

631679-10263-95.jpg


Een geweldige deal lijkt me deze:

- 2 tankwagens;
- 1 vliegtuig;
- dioramabasis;
- verfjes;
- penselen;
- lijm.

voor maar € 20,95.

A50015.jpg

Zo mogelijk nóg een betere deal:

- Een paar vrachtwagens;
- Een tractor met aanhangers;
- Talloze bommen;
- Een tanker;
- Een stellagekar;
- Een dieseltank;
- En meer.

voor de lieve prijs van € 19,95.

173923-11185-49.jpg


En toch nog even, om het eerlijk te maken voor de vliegtuigliefhebbers:

- 3 vliegtuigen;
- verfjes;
- penselen;
- lijm.

voor 27,50 euro

142928-12155.jpg


Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Dornier en Boulton Paul omdat dat beide nieuwe mallen zijn. Het is een kwestie van uitzoeken welke van de bovenstaande dozen ook nieuwe mallen bezitten, en welke ouder spul hebben.

Excuses voor dit offtopic geneuzel in mijn eigen topic, maar hopelijk wordt iemand geïnspireerd om ook zo'n setje te kopen.
 
Laatst bewerkt:
Hier nog even over die re-supply set. Op de achterkant van de doos zie je wat er allemaal in zit (let wel: een van de vrachtwagentjes kun je niet bouwen, daar zitten niet genoeg onderdeeltjes voor in).

Dan nu de vraag... hoe kunnen ze zoiets voor €19,95 in de markt zetten? Ik denk dat ze vooral uit zijn op het verkopen van verfjes en penselen etc. Voor de modelbouwers die dat al hebben (en ook die dat nog niet hebben) zou ik zeggen... geniet ervan! Dit moet toch een van de beste deals in modelbouwland zijn.

A05330-Back_Contents.jpg
 
Zoals het er nu naar uit ziet, en als alles meezit, ga ik bouwen in het weekend van 26 en 27 september!

Dan heb ik net drukke werkzaamheden op ander gebied achter de rug, en heb ik iets om mee te nemen naar de meeting een week later.
 
Hey,

Indd, mooie deals, de kit met re-supply set heb ik ook liggen. Het is zo dat je de vrachtwagen kan bouwen in de ene of de andere versie. Uiteraard, niets houdt je tegen om een afgietsel te maken van de sprue met vrachtwagen om hem dan dubbel te maken, maar de prijs in het achterhoofd houdend denk ik dat dit niet zal opwegen tegen de werkzaamheden daarvan😉
Mocht je beginnen met de bouw kom ik wel piepen😜😉
 
Super mooie deal Roy je begrijpt niet dat dit allemaal mogelijk is in deze tijd om kits aan deze prijs te verkopen met al het extra er bij gestopt,of ze hier nog winst weten te maken is een andere vraag natuurlijk:dry:
Opeens stel je dan de vraag hoeveel zou dit dan aan productie kosten en hoeveel zou Dragon bvb aan winstmarge nemen....:dry:...
 
@Marc, @Swa, @Danny: dank voor jullie reacties!

Vandaag heb ik wat leuke spulletjes erbij gekocht. Voor de Dornier, die zoals gezegd wat meer tijd mag kosten:

21317749002_0244c82b1f_c.jpg

En voor de Boulton Paul... moet toch wel lukken binnen een weekend hoop ik.

21328414075_5b50f010b6_c.jpg
 
Met deze spulletjes, kan het weer niet anders dan fijne update's dat we te zien zullen krijgen ;)
 
Ziet er goed uit Roy wat de boeken betreft haal je die in de modelbouw winkel zelf of bestel je die online..
 
Hey,

Milj... je gaat dag en nacht moeten bouwen. Nu, als ik deze spulletjes zie liggen zou ik daar geen weekend -build kunnen van maken, ook niet van 1 model. Uiteraard, en dat heb je zeker al gezien, ben ik een trage bouwer, en zeker als er PE en scratch -toestanden bijkomen.
Altijd goed he, die aftermarketspullen en boeken.... mmmmm :) ;)
 
Ik ga toch maar niet de Boulton Paul-weekendbouw doen komend weekend, dat wordt een ander moment; nu heb ik veel te veel plezier met de bommenwerper. Komt te zijner tijd wel eens :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan