Hoofdsponsor

1/35 "Charlie on the Left!", V-100 en M-151 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.300
Voor een groepsbouw op Modelbrouwers moesten we een kitje gebruiken dat gekoppeld was aan de Vietnamperiode. Dat mocht dus van Indochina tot de van van Saigon zijn en er waren geen beperkingen op het type militaire model. Ik had wel wat zaken liggen waarvan ik dacht dat ze va nut konden zijn voor zo'n thema.

attachment.jpg

Je ziet op deze tuintafel zaken liggen die wel gebruikt worden en andere waarvan is gebleken dat ze een anachronisme zouden zijn. Het grootste probleem was de kit van Hobbyboss, die een V-150 Commando voorstelt. De Commando heeft in Vietnam wel zijn vuurdoop gekregen, maar de V-150 is een late versie ervan die slechts op sommige plaatsen ingezet werd. Het bleek dat de versie met het luchtafweerkanon in de gesloten koepel niet door de US zelf ingezet werd, maar verkocht werd aan andere naties. Ik had voor het voertuig ook resinwielen gekocht die het nog eens twee keer zo stoer maakten, hier een vergelijking met de rubberbanden van Hobbyboss.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit type van banden werd op de latere V-100's teruggevonden, waarbij de letters wit geschilderd werden. Ik had op de tafel ook US Marines gelegd maar die waren in feite ook van net na Vietnam. Wel bruikbaar was de kit met Vietcong sappers.

attachment.jpg

Met die kit erbij was ik geneigd om een voorstelling te maken van een konvooi dat overvallen werd. Maar de V-150 zou minstens verbouwd moeten worden naar een V-100 met ofwel een kleinere koepel, ofwel een open top. Ik herinnerde me een kitje waarmee ik wat personeel zou bemachtigen. Ook moest ik wat lokale begroeiing versieren, ik heb alleen Europese decorelementen liggen. Ik trok dus naar de Turnhoutsebaan.

attachment.jpg

Daar hadden ze een mooi struikgewas om van achter tevoorschijn te springen. En aangzien ik wist dat ze een vrij groot aanbod MB figuurtjes hadden, kwam ik dus ook met het kitje thuis dat de naam aan dit topic gegeven heeft. Er zit een bende gestreste Amerikanen bij met een Browning die je op een voertuig kan monteren en er zitten ook nog wat extra heroische NVA bij.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik had referentiemateriaal voorbereid, zoals het handboek van Osprey over de Commando. Het bleek toch onmogelijk om uitleg te vinden over de punten waar de V-150 juist verschilt van de V-100 en ondanks dat ik niet vies ben van een interieurtje scratchen bij tijd en wijle, was een open top V-100 met een dubbele luchtafweerinrichting wat veel van het goede. Bovendien werden die door de Air Force gebruikt om airfields te bewaken, die vaak niet eens in Vietnam gelegen waren. Het gaf geen mogelijkheid om een overval te ensceneren. Dus ben ik nog eens op zoek gegaan of ik geen ander geschikt voertuig kon vinden. In meerdere winkels ligt tegenwoordig de nieuwe AFV Duster luchtafweertank, maar die kost zonder onderscheid meer dan zestig euro en het moet lichte kost blijven om binnen de zes maanden klaar te geraken en ook nog eens een Normandisch diorama en een vitrine voor een slagschip af te krijgen. Dus kwam de volgende aanvulling van bij Verschooten:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De M151 Mutt werd al in de jaren 50 uitgetest na ervaringen met de Jeep Willys. De originele versie en de eerste update, de A1, werden uitgebreid gebruikt in Vietnam. De A2, die in deze kit geleverd werd, kwam laat in het conflict terecht maar werd onder andere als platform voor een antitankprojectiel gebruikt. Ik kan hem ook gemakkelijk verbouwen naar een A1 als ik een meer courante versie wil bouwen. Er zitten papieren dozen bij om te vouwen. Bij Verschooten hadden ze ook toevallig een referentieboekje over dit voertuig; gelukkig, want anders had ik misschien tevergeefs een Gama Goat gekocht, die volgens zijn referentieboekje nooit daar gebruikt is. In dit boekje staan een paar boeiende foto's:

attachment.jpg

Hier wordt een gezelschap in een M151 met aanhanger gedwongen tot een gedekte opstelling in een "Vietnamese urban warfare" omgeving.

attachment.jpg

Dit is voorlopig de enige foto die ik van een Mutt heb gevonden in combinatie met de Commando. Gelukkig hebben ze samen opgetreden, want ik heb tenslotte de V-100 van Hobbyboss besteld zodat die ergens volgend week geleverd wordt. Ik ga hem misschien wel bouwen met de kitbanden in vinyl, want ik wil voor de V-150 zeker de modernere set gebruiken. Die kan ik dan in een leuker camoschema zetten en ik kan vergelijken wat de verschillen zijn met de V-100. Ik ben ondertussen maar aan de slag gegaan aan de Mutt, er waren weer wat gaatjes te vullen.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Jij houdt er een indrukwekkende productie op na! Leuk onderwerp, Vietnamoorlog... ik volg met dezelfde interesse als doorgaans bij jouw topics.
 
Leuk eens zoiets te zien passeren :)

Succes, want het is terug een hele hap ;)
 
Ahhh, MUTT's.......heb er hier ook nog een nest van liggen compleet met conversie setjes. Je hebt er een volger bij!
 
Ook weer een om te volgen, ziet er veel belovend uit. Succes!
 
Die resinwielen zijn er schitterend uit , duidelijke verbetering tegenover die uit de doos ;)
Ook dit project zal ik met volle aandacht volgen.
 
Bedankt voor de aandacht, ik heb de bodem eerst maar dichtgemaakt want je kon zo de zetels binnenkijken. Nu ga ik de achteras verhogen omdat die op foto's verder uitgeveerd staat.
 
Laatst bewerkt:
Mooie start steven leuk om eens iets van de Vietnamoorlog te zien voorbij komen,succes 😉
 
Het eerste serieuze werk waren de springveren die aangepast zouden worden. Die voor de achteras zouden ook verlengd worden om die as te ontlasten.

attachment.jpg

attachment.jpg

Omwille van die verlenging moesten de schokdempers ook in een iets andere hoek komen. Daarvoor is er een opening gefreesd.

attachment.jpg


De bumper moest afgezaagd en vervangen worden. Er moet een U-profiel in de plaats komen. Dit heb ik gemaakt met twee van deze uitgesneden metaalstukjes, zodat de dikte normaal leek.

attachment.jpg

Hier zit het op zijn plek. Het is als een geheel geplooid en daarna pas opeen gelijmd.

attachment.jpg

De uitlaat moest in plaats van tegen de carrosserie aan te liggen los komen en over het chassis buigen.

attachment.jpg

Ik ben nog aan het wachten op de bestelling van de V-100, die kan morgen aankomen maar ook pas binnen weken. De Mutt zal vast wel te zien zijn op Brouwersdag in Gorinchem op 26 september.
 
Leuk en interessant onderwerp.

Die Mutt heb ik decennia geleden nog enkele keren gebouwd.
Van een versie had ik een gepantserde gemaakt met plasticcard (of toch iets dat er van ver op lijkt :D ).
Die V-100/150 heb ik ooit leren kennen door de diorama's van Verlinden in zijn magazines, die met de koepel vond ik wel stoer toen :$

Ik ben zeer benieuwd welk kunstwerkje je hier van zal maken.
 
De V-100 zou aangekomen zijn in de winkel, ik ga hem morgen ophalen.
 
De nieuwe veren zijn een enorme verbetering ook de bumpers geven hier een meerwaarde wat de uitlaat betreft steven heb je deze door de aanpassingen moeten verleggen of was het een foutje in de kit😉
 
Dat ziet weer professioneel uit hoor zulke werkzaamheden tof tof tof
Marc
P.s. dat zijn nu dingen die ik graag zie
 
Bedankt voor de waardering. @Danny: je ziet de uitlaat rechts op deze referentiefoto over het frame lopen: attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in de Speelgoed 2000 de Commando opgehaald. Eens kijken wat nu de verschillen zijn met de V-150.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier zie je de verschillen in de hull wel goed, links is de V-100.

attachment.jpg

Een voordeel aan deze doos is dat er een MP versie mee te bouwen is. De decal art van Hobbyboss is er eentje die overgenomen is van een Verlinden resinkit, ik kan morgen eens uitkijken of ik niks originelers vind. Ook moet ik twee .30's vinden, want dit zouden twee 7.62's zijn die minder courant waren in Vietnam.
 
Op de beurs bleken een paar van de zaken die ik zocht niet te vinden, zoals alternatieve artwork decals voor de Commando. Die kan ik nog op andere beurzen vinden. Wel vond ik er andere soms onverwachte gimmicks. Er lagen veel Verlinden resinkits van de Commando die qua prijs niet veel hoger meer gingen dan deze Hobbyboss kit. Wat heb ik er dan wel meegegrist?

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De kit van CMK is een motorcompartiment dat in de plaats komt van een deel van de carrosserie van Tamiya of Academy. Ik heb er ook Resicast lenzen voor gekocht. De loopjes van Aber zijn voor de Commando, die gaan opvallender zijn dan de plastic stokjes van Hobbyboss. We gaan eens kijken hoe het me verging met die CMK kit, want die zit al op zijn plek.

attachment.jpg

De grille lijkt aan de buitenkant een mindere versie van die van de kit. De lichten zijn ovaal in plaats van rond en niet alles ziet er strak uit.

attachment.jpg

De achterkant ziet er dan weer superieur uit en dat is nodig als je de kap open wil zetten.

attachment.jpg

Zetten we het stuk van de kit op zijn plek, dan past het zoals verwacht onberispelijk.

attachment.jpg

Dat is wel anders bij het resin stuk.

attachment.jpg

De zaag gaat er toch in, passen of niet. Daar vinden we wel wat op en wie weet verknoei ik het toch door het in stukken te zagen. Want dat is het plan, er moet zes keer gezaagd worden in het model om ruimte te maken voor de motor. De snedes moeten op die plek zitten waar het resin aan moet sluiten en we willen geen plamuuravonturen veroorzaken.

attachment.jpg

Hier liggen de twee zijstukken los, de zijkanten van de Mutt zijn losgemaakt om zaagschade te voorkomen.

attachment.jpg

Ze zitten hier terug op hun plek om de locatie van de CMK kit te checken.

attachment.jpg

Het oliecarter moest er ook aan geloven.

attachment.jpg

Hier is de halve Mutt al gesloopt en nog moesten er stukjes weg.

attachment.jpg

De achterwand bleek nog in de weg te zitten voor de motor. De metaalplaten onder de motor dienen om luchtbellen in het resin dicht te maken.

attachment.jpg

Toen alles afgelijnd zat, bleek de achterkant niet aan te sluiten en de bochel voor de windshield had zelfs een andere hellingsgraad. Hier gaat nog wat gesneden worden. De grille vraagt er dan weer om om wat explosieschade op te lopen, maar ik wil wel graag twee lenzen gebruiken.
 
Je zegt dat de koplampglazen van CMK ovaal zijn, maar ik neem aan dat die juist rond zijn? Of staan die groene bolletjes op je foto voor de vorm van de lampen?

Ik ben erg benieuwd naar de lensjes, dergelijke heb ik ook liggen voor de Dreadnought.

Goeie, ingrijpende, voortgang. Als je weet waar je mee bezig bent is het meestal niet zo'n angstaanjagend gezicht als wanneer je de bouw vanaf de zijlijn bekijkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan