Hoofdsponsor

1/35 Jeep "La Bastille" [DONE]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Hoe een dubbeltje rollen kan........

6 Juni 2015 te St.-Laurent-sur-Mer (Normandië) namen wij deel aan een plechtigheid ter nagedachtenis van de 71ste verjaardag van de landingen op D-Day 06/06/1944.
Eén der sprekers was Bernard Dargols, een Fransman die als volwaardig Amerikaan dienst zou doen bij de 2nd Infantry Division "Indian Head". Hij landde op 08/06/44 op Le Ruquet en voerde er de taak uit van MII Military Intelligence Interpreter waarbij zijn taak was om contact te nemen met de lokale bevolking ten einde te weten te komen waar wegen gemineerd waren, waar er munitie en brandstof depots waren enz....

SLM%20Veteran.jpg

Aanvankelijk leek het mij een heel mooi verhaal maar er begon ergens een belletje te rinkelen die mij vertelde dat er meer achter stak en ja, ik meende ooit ergens een boek gezien te hebben met zijn verhaal er in. Boek aangeschaft en beginnen lezen en ook eens verder uitgekeken naar het verhaal van die man die ondertussen reeds een straat naar hem genoemd kreeg.

Bernard%20Dargols%202.jpg

Eens thuis heb ik het boek uitgelezen en gezien dat hij met een jeep reed die hij "La Bastille" genoemd had. Bernard Dargols was trouwens afkomstig uit Parijs voordat hij naar de USA vertrok.
Zo groeide het idee om de Jeep van die man na te bouwen en misschien wel aan hem te overhandigen; je weet maar nooit.

Dus contact gezocht via de burgemeester van St.-Laurent-sur-Mer en ondertussen reeds enkele mails mogen ontvangen van Bernard Dargols die ondertussen toch al 95 jaar oud is. Het grootste probleem was de juiste identificatie van zijn Jeep en ik denk dat we dit deze week opgelost hebben. Blijkbaar bestaat zijn jeep nog en rijd hij nu, eigendom van een re-enactor, rond tijdens herdenkingen.

attachment.jpg

Is maar een klein fotootje maar de nodige vermeldingen staan er op en we kunnen dus binnenkort van start gaan waarbij ik waarschijnlijk de Italeri jeep op 1/35 ga gebruiken als basis.
Als ik het boek goed gelezen heb is hij eerst geland in deze versie en werd er later, te velde en toen de gevechten in de bocage begonnen, een metalen staaf voor op het voertuig geplaatst ter bescherming van de inzittenden.
Ik houd jullie op de hoogte.
 
Prachtig initiatief echt tof ik zal het zeker volgen
Marc
 
En nog een :)
 
Iedereen bedankt voor de interesse.
Vanavond de bouw gestart met het opkuisen van het chassis.
Maar eerst enkele foto's van de kit welke zal gebruikt worden:

attachment.jpg

Oude Italaerei kit n° 314 die voor dit doel goed geschikt is.

attachment.jpg

De instructies, simpel en duidelijk.

attachment.jpg

en de onderdelen, niet veel maar juist genoeg.
Vermoedelijk zal er ook wat PE gebruikt worden van een oud Eduard setje en natuurlijk ook nog een beetje scratch.

Wordt vervolgd.
 
hola,
de intro van deze blijkbaar ergens gemist. Voor zowel het idee als de bouw zelf zal het weer de moeite zijn. hoop dat je de man in kwestie ooit je resultaat kan laten zien, denk voor hem een mooi moment.
 
hola,
de intro van deze blijkbaar ergens gemist. Voor zowel het idee als de bouw zelf zal het weer de moeite zijn. hoop dat je de man in kwestie ooit je resultaat kan laten zien, denk voor hem een mooi moment.

Hoop het ook. Hij heeft nu zijn vakantie in Normandië te St.-Laurent-sur-Mer en ik hoop hem in Juni daar terug te zien.
We zien wel, er zal nog gemaild worden tussen ons.
 
Hey,

Dat model heel vroeger ook al eens tezamen gestoken, maar is wel heel lang geleden😜
Wij volgen de werken, zoals steeds uiteraard😜😉
 
Mooi verhaal, Erwin, echt een tribute. Veel suc6 met de build!
 
Bijzonder project met een mooi verhaal erachter Erwin !

Veel plezier met de bouw bravo_zps71206f4b.gif
 
Beetje verder geprutst aan deze als de Dornier ligt te drogen.

Body in elkaar gestoken om tot de conclusie te komen dat er enkele fouten steken in mijn oude bouwdoos. (misschien de reden dat ik deze indertijd gekregen heb)
De radiator en de koplampen zijn in één stuk gegoten maar jammer genoeg was er één koplamp afgebroken en vermist.
Tevens ook tot de vaststelling gekomen dat één der wielen vervormd was.
Dan maar een donorkit gezocht om vast te stellen dat de 2 jeeps, die ik hier nog liggen heb om om te bouwen, beide Tamiya exemplaren zijn en dat hun wielen niet passen op de Italeri versie.
Dan maar een Commando Jeep van Italeri aangesproken en er de nodige nieuwe onderdelen uitgehaald.

attachment.jpg

De body werd gespoten in Humbrol Olive Drab primer uit een spuitbus. Vind dit goed dekkende verf.

attachment.jpg

Uitlaat ook reeds een beetje aangepast en beetje roestig gemaakt zonder te overdrijven. Beugeltje bijgeplaatst uit restje PE.
De vering moet nog geweatherd worden en de bodem nog bevuild.

Ook reeds begonnen met het verbouwen van de Go Devil motor en de andere componenten maar meer daarover later.
 
Goed op weg Erwin, idd jammer zo'n mankementjes aan de kit.... maar in jou handen zal er iets prachtigs uit komen.
Leuk primer kleurtje :)
 
Kijk aan, de JEEP is al goed onderweg.... lekker doorgaan zo Erwin thumbsup_zpsq1yrw5jr.gif
 
Nu de Dornier afgewerkt is kunnen we ons hier op concentreren.

attachment.jpg

Hier en daar wat kieren opgevuld en de trailer ook maar in elkaar gestoken en een base coat gegeven.
De trailer zal niet afgegeven worden met de jeep maar we kunnen hem zowel in elkaar steken en detailleren terwijl de rest ligt te drogen.

attachment.jpg

en dan ook maar de motor wat gedetailleerd niettegenstaande ik er nog niet uit ben of ik de motorkap los ga laten of niet.
Voor hen die het zich zouden afvragen: ja de bougiekabels zijn verbonden met de delco en liggen zoals ze moeten liggen in een echte jeep. :)
 
Mooie voortgang, en Indd, ik heb de kabels gezien, ze liggen juist en zelfs in volgorde 😉 1342.....😜
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan