Hoofdsponsor

1/35 Jeep "La Bastille" [DONE]

Hey,

Jeep gezien vrijdag en moet zeggen dat hij echt prachtig is afgewerkt. De stoflaag mengt het geheel samen zodat het goed is gekomen. Dit samen met de boek is een schitterende combinatie. Hup Erwin, hup.... :) ;)
 
Ik denk dat de jeep op zichzelf nu bijna volledig afgewerkt is.
Gisteren nog een camo net toegevoegd (Unicorn Models) en een radio antenne. De achteruitkijkspiegel werd voorzien van een stukje BMF dat het toch iets blinkender maakt.

attachment.jpg

Nu maar hopen dat ik de figurine ook een beetje kan bijwerken tot iets deftigs. Mijn 1ste poging om zijn gezicht te schilderen is in ieder geval al mislukt.
Maar we houden vol.
 
Ik vind de jeep al prachtig :eek: mooi met de extraatjes
 
Altijd wel leuk die Jeepjes,in ieder geval goed geslaagd deze.
 
Bedankt voor de commentaren maar deze avond heb ik besloten dat ik de jeep als afgewerkt ga beschouwen en hem op het vignet zal plaatsen zonder figuurtje; t.t.z. toch zeker niet datgene wat ik er tot nu toe voor voorzien had.
Na 3 mislukte pogingen om het gezicht te schilderen gooi ik de handdoek in de ring. Ten andere, D-Day44 had gelijk met zijn opmerking dat het maar een geblokt figuurtje was maar voorlopig heb ik geen ander in het zicht. Uiteindelijk ging het hem om de jeep en niet om de persoon.

Hierbij dan maar de laatste foto's:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Opmerkingen tot verbetering zijn nog steeds welkom en anders mag deze als [done] beschouwd worden.
 
Ik zal in het weekend er een [done] van maken en de eindfotos plaatsen ;)
Moesten er nog opmerkingen komen... ;)
 
Mooi Camo-net , je hebt er echt iets prachtigs van gemaakt Erwin !
 
weeral een mooie realisatie met of zonder figuurtje,proficiat erwin
 
Hey,

Ziet er sowieso zeer goed uit. Met of zonder figuur is hij mooi om aanzien.
Mocht je nogmaals proberen met het figuurtje, zal het misschien wel lukken, welke verf gebruik je......
 
Eind deze week vertrek ik naar Normandië alwaar ik hoop Bernard Dargols aan te treffen ten einde hem de maquette van zijn jeep "La Bastille" te kunnen overhandigen.

Ik heb hem aangeschreven in de hoop een afspraak te kunnen maken en nieuws van hem te ontvangen doch dit is tot heden niet gebeurd en ik begon te vrezen dat deze nu 96-jarige man (°05/05/1920) misschien overleden was. Om die reden heb ik hem eens "gegoogeld" doch nergens te vinden dat hij overleden was en dus toch een sprankje hoop.
Zijn boek werd echter geschreven door zijn kleindochter Caroline Jolivet en bij verdere opzoekingen kreeg ik een koude douche door te lezen dat haar echtgenoot Christophe "Kris" Foultier op 13/11/2015 één der dodelijke slachtoffers was bij de aanslag op de "Bataclan" te Parijs. "Kris" was 39 jaar en laat een echtgenote en 2 kinderen na.
Na zulke tragedie zou het mij dus niets verwonderen indien ik Bernard Dargols niet meer zou ontmoeten in Normandië maar ik blijf het toch hopen.

Een mens staat er toch eens bij stil, zo veraf en toch zo dichtbij.....

Maar ik wil jullie hierbij toch de laatste foto's van La Bastille niet ontzeggen.

attachment.jpg

De jeep is gemonteerd op een sokkel (fotokader) waarvan de bodem bedekt is met zand afkomstig van Omaha Beach op de plaats waar Bernard Dargols kort na D-Day aan land ging zijnde Le Ruquet, deel uitmakend van St.-Laurent-sur-Mer.
Links boven heb ik een pin gemonteerd met daarop het schild van de US 2nd Inf. Div "Indianhead" waarvan hij deel uitmaakte.
Rechts onder heb ik een verkleinde ingescande versie gelegd van zijn boek waarmee de link naar de jeep kan gelegd worden.
Het is symboliek maar het zegt veel zonder woorden.

attachment.jpg

Het geheel wordt afgeschermd door een plexi cover welke naar keuze kan verlijmd worden of niet.
Momenteel blijft die open om reden dat ik ook nog wil tonen dat de motorkap open kan om de gedetailleerde motor te bekijken.

attachment.jpg

Wat er verder gebeurd met deze jeep zal er van afhangen of ik Bernard Dargols zal ontmoeten of niet.

Is hij aanwezig dan schenk ik hem de jeep als erkenning voor de vele mannen en vrouwen die hun plicht deden en er zo voor zorgden dat mijn generatie (die nu de babyboomers genoemd wordt) in vrede zonder oorlog konden opgroeien. Ja, we hebben oorlogen gekend maar in feite waren deze enkel op TV te zien en hebben we er hier niets van ondervonden. Ook onze kinderen en kleinkinderen groeien nog altijd op in vrede.
Ben ik de jeep kwijt, dan maak ik een nieuwe "La Bastille" met iets minder miserie want ik heb nog van die letters.

Is hij niet aanwezig dan komt La Bastille terug mee naar huis en zal hij gepresenteerd worden in deze vorm bij elke gelegenheid met het verhaal van Bernard Dargols er bij. Dat dit verhaal aanslaat heb ik het voorbije WE op de beurs te Middelkerke mogen ondervinden waar een bezoeker mij tot 3x toe de hand schudde omwille van het idee er achter en het feit dat ik dit doe voor een veteraan.
We zijn het de veteranen nog altijd verschuldigd en ik zal hen blijven eren zolang ik kan. Dat is mijn "Devoir du Mémoire"; mijn manier van re-enactment.

Erwin
 
Mooi klein monument Erwin !

Wat triest dat Mr. Dargol nu familie verloren heeft nota bene in Parijs waar hij vandaan komt..
Frankrijk bezoeken zal voor hem en zijn familie emotioneel een stuk zwaarder zijn.

Afwachten maar, ik gun ze de kracht en optimisme om toch te komen, ook om het
mooie gebaar van jou in ontvangst te nemen.
Gaat dat niet lukken, draagt jouw werk toch mooi bij aan het voortleven van het verhaal van Bernard Dargol.
Voor hem en voor jou hoop ik dat jullie elkaar gaat ontmoeten !

groet ;)
 
Zeer mooi gemaakt en heel mooi gebaar grt Pascal
 
Tof emotioneel gebaar hopelijk lukt het
Marc
 
ik hoop dat je hem kan ontmoeten en deze afgeven. sowieso is het een prachtig eerbetoon geworden.
 
Erwin dit is niet alleen een topmodel ..maar het idee en de gedachtenzin is nog veel mooier ..wat een initiatief ;) Dit zouden veel meer mensen moeten doen om al die vele die in die tijd in miserie en ellende hebben gezorgd om te bekomen wat wij nu hebben ...we kunnen ze alleen maar eeuwig dankbaar zijn ;) .....heel veel respect voor wat je hier doet en hoop echt dat je het zal lukken ;)
 
Vandaag tot mijn grote spijt vernomen dat Bernard Dargols, de "GI français" voor wie ik deze jeep "La Bastille" bouwde, gisteren overleden is enkele dagen voor zijn 99ste verjaardag.

attachment.jpg

Vaarwel Bernard en rust in vrede, ik zal je sympathieke lach daar missen.
 
Dat is ook wel een hele rare speling van het lot. Wel een hele mooie jeep geworden. Kan niet anders zeggen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan