Hoofdsponsor

Anders / onbekend Soldaatjes schilderen! [wip]

cargomaster1

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 okt 2012
Berichten
1.284
Dag beste vrienden en mede modelliefhebbers omdat ik steeds veel plezier heb aan dit forum
en wel veel me bezig houd met alles wat miniaturen en modelbouw aangaat en dit best wil laten bekijken
en zeker daardoor verder leren schilderen maak ik deze topic aan.
Door de jaren heen is een frequente hobby van mij rommelmarkten en garage verkopen en kringlopen bezoeken.
ik ga dan op zoek naar alles wat maar miniatuur is en met leger of krijgskunst te maken heeft.
hier dus de gevolgen van deze zoektochten ,elk figuur komt uit deze boven vermelde locaties soms voor een prikje gekocht,
sommige gewoon gekregen of zelfs sommige gevonden in tuinen en bossen.
dus je kan ter aller tijden reageren of suggesties geven.
plezier nog cargo.

attachment.jpg

Deze bonte bende zijn de 1976 geproduceerde Commando troepen van Airfix
ik vond ze terug in slecht geverfde staat .
ik heb ze dus met de verf van flames of war (tot nu toe een goede originele kleur combinatie)
als referentie heb ik de boeken van Osprey Men at war series
dan vervolgens heb ik ze met een spuitbus van action vernist om te uiteindelijke figuurtjes te bekomen
ik weet dat er nog veel kan aan gebeuren maar de zin om te schilderen is meestal sterker dan even
de figuurtjes ontbramen..

Dan heb ik oog nog zondag de volgende troep in kleuren gezet met als doel
ze later ergens te kunnen verhandelen om het meer echte werk te kunnen aankopen.
Het gaat eveneens over de Airfix reeks Britse Soldaten uit 1976
door de vernis te gebruiken al blinkend is het voor de bedoeling dat de soldaatjes in het oog springen
bij eventuele verhandelingen.

attachment.jpg

Het verdere vervolg van mijn werkzaamheden laat ik je nu bekijken echter deze figuren
maken deel uit van mijn prive verzameling die ik zou willen uitbreiden natuurlijk
al doende te verbeteren.
De eerste zijn de Airfix Britse commando's die ik zo goed mogelijk heb willen schilderen
dus echt de tijd er voor genomen.

attachment.jpg

De volgende in de rij Het 8 ste woestijnleger van het merk Airfix
helaas heb ik er daar maar een beperkt aantal van in verschillende houdingen dus
blijf ik zoeken naar de overige soldaatjes.
deze heb ik in de verf gezet met Vallejo water basis verf .
wat ik onlangs op het forum kon lezen van minder goed hechting op soldaatjes
heb ik hier ook ervaren,ondanks de goed basis verf eigen aan het merk,
als ook heb ik de soldaatjes gewassen in een sopje lauw water met afwas middel
en naderhand heb ik ze nog ontvet met een spray.
hier het resultaat ik ga nog niet proberen voor de details in het gezicht aan te brengen vermits me dat
helemaal niet lukt.de vernis is nu die van humbrol mat.

attachment.jpg

Ook kan je al eens iets moois vinden op een Garage verkoop daar vond ik tussen gi joe en action figuurtjes
bijna een hele doos van matchbox soldaatjes uit de jaren 80 die ik dan nu weer
heb kunnen beschilderen dit keer allemaal met humbrol verven.
wat me opvalt is dat de droogtijd en hardingstijd veel langer duurt dan de vorige vermeld verfpotjes.
ook zit je dan nu met de reuk van de verf en de verdunners thinners die wel een onaangename geur
achter laten in de keuken of in je stekje.
ook nu wederom de boeken van Osprey gebruikt om referentie als ook mijn eigen echte
uniformen.
De vernis was nu van action maar een potje van dijck acrylic vernis mat.

attachment.jpg

Zoals je zal begrijpen is er een hele tijdspanne tussen de figuurtjes schilderen
en vinden ik heb onlangs een doosje aangeschaft van airfix 1/32 infanterie soldaten
en had besloten om die te zettten in Brigade Piron stijl vermits ik
nog wat C15 en Ford canada 1/35 voertuigen engels in stock heb
om deze later dan samen te voegen.
de gebruikte verf is Vallejo zeker omdat de engels uniform verf echt wel gelijkend is
met een echt uniform.
De vernis zou mat moeten uittrekken maar dat is volgens mij misgelopen.
ik heb ook wat geprobeerd te verweren maar die techniek ga ik in de komende winter
wat beter aanleren.

attachment.jpg
vervolgens heb ik dan een hele boel oude tinnen en resin soldaatjes van een Belgisch merk

Geheel volgens de procedure gewerkt en alles aan elkaar gekleefd.
de referentie heb ik nu van echte foto materiaal uit de oorlog die ik in mijn bezit heb
en de reeks van lekturama De tweede wereld oorlog.
De verf is van humbrol en Vallejo.
de vernis van humbrol.
attachment.jpg

attachment.jpg
attachment.jpg

Om dan verder te gaan heb ik nog de Napoleon figuren die over het algemeen
nu nog van airfix zijn tevens recup materiaal.
de meeste zijn met humbrol geverft en dienen echt als proefstukken
al doende leert men.
Deze Schotse Airfix figuren uit 1976 heb ik een maand geleden
geschilderd.er is heel veel documentatie van en er zijn
verschillende regimenten geweest.
het grootste probleem bij deze figuren zijn de schotse ruitjes.
ik heb al verschillende penselen gebruikt maar zoek toch nog iets heel
fijntjes . suggesties ?

attachment.jpg

De franse afdelingen worden momenteel nog vertegenwoordigd door
De keizerlijke Garde troepen van airfix uit 1976
Het is ondertussen al 1 jaar geleden dat deze geverft werden,enkel met
de humbrol verf.
ik heb wat kleuren moeten lichter of donker maken om de gewenste combinatie
te vinden.
attachment.jpg

Onlangs vond ik in de Ardennen een modelbouwer die heel wat dingen op zijn kraampje had
en had ik een mooie kans om de versie in de doos aan te kopen van Belgisch nederlandse Soldaten
in de tijd van Napoleon.

attachment.jpg

Daar ben ik nu al een tijdje mee bezig om de nodige info te verzamelen.

op mijn tafel staan Franse linie troepen van het zelfde merk dat ik per toeval op een garage verkoop
heb aangeschaft ..
attachment.jpg

attachment.jpg
Het is een hele opgave om dit klusje te klaren daarom ben ik op zoek naar een zeer fijne penseeltje.

na een tijdje heb ik weer eens wat geprobeerd een groep soldaatjes WOI engels
ik heb nu meer schaduw proberen te maken en met Quickshade aan het proberen geweest
attachment.jpg

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg



.
 
Laatst bewerkt:
Mooie schilderwerken let wel even op voor je aan de slag gaat met de verf dat alle figuurtjes netjes zijn opgekuist en ontdaan van naden...
 
Danny inderdaad zoals je zegt de naden ,maar soms heb ik de zin om te schilderen en schiet er eentje buiten de aandacht om,en tja ik schilder hem dan mee.
bij de andere gevallen let ik er wel op ,vooral om diegene die ik houden wil ,Beyond,daar ga ik achter zoeken ,en ik denk er toch niet verkeerd mee dat als ik later de kennis heb van gezichten maken dat ik deze allemaal nog kan bijwerken ?
 
Als je goed figuurtjes wil leren schilderen, dan kan je beter die ouwe Airfix-mannetjes laten volgens mij, daarvan kunnen de details niet meer op tegen moderne kitjes. Mooi verzamelmateriaal maar het wordt vooral gekocht omwille van nostalgie. Die resin- en tinfiguren zijn dan heel wat beter maar dat is vaak wat kostelijker. De Schotse soldaten vind ik wel leuk gedaan. Probeer ook wat variatie in je kleuren te krijgen door washes, want het wit steekt nu wat te helder af. Je kan daar meer diepte in krijgen. Zo'n gezicht van een soldaat schildert zichtzelf eigenlijk, je hoeft alleen maar verdunde bruintinten in de holtes van het gezicht achter te laten en bij droging krijg je de juiste schaduwen.
 
Hey steven er wordt aangewerkt ,ik ga het proberen het te doen ,ik heb al een reeks tinnen figuurtjes hoor die hou ik tot ik er zelf gerust in ben dat het fijn werk in orde is en ja wash daar ben ik mee bezig bedankt voor de info.
 
figuurtjes schilderen

Dag steven ,heb jij wat voorbeelden van de genoemde figuurtjes uit tin en resin die je hebt geschilderd ? ik heb zonet even nagekeken en het blijken tinnen figuurtjes te zijn van een frans merk Starlux ze zijn al in kleuren geweest en vrij oud ,maar ik vindt ze erg rustiek .
ik heb net weer een paar gevonden ruiters geschilderd en de Army painters quikshade uit getest op een ander merk dan airfix op 1/72 je ziet het verschil toch goed .
het zijn franse dragoons en wederom osprey boeken die ik gebruik bij de kleuren..
attachment.jpg

ik heb ze wat tussen gebouwen gezet..
attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
1/35 soldaatjes schilderen

Ik heb weer een paar items af gewerkt het betreft soldaatjes Belgie ik heb ze gegoten ,verbouwd en aangepast met varia 1/35 figuurtjes allerlei.
ik heb geprobeerd om ze zo goed mogelijk te vormen ,en al doende leert men..het zijn figuurtjes van het 8 ste linie en het 2 de lansiers periode 1970 2002

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Euh , zelf gegoten ? Mallen zelf gemaakt ? Interessant !
Ze ogen mooi maar wat blinkend . :)
 
inderdaad ik moet nog ergens goede mat vernis vinden ,en ik moet nog veel leren ,en de mallen maken is ook een proces van vallen en opstaan.
 
Op zich goed en netjes geschilderd, maar uniformen komen meestal uit verschillende fabrieken, worden dagelijks gebruikt en vaak gewassen.
(Toen ik in dienst zat moesten we dat alemaal zelf doen, dus ook verschillende wasmiddelen en temperaturen)
Hierdoor heb je altijd kleurverschil, probeer dat er eens in te brengen door de kleuren te mengen met een beetje lichtgeel en donkerbruin, NOOIT wit of zwart want dan kunen de kleuren te veel wijzigen.
Je zult zien dat er dan ook meer leven in je groepen figuren komt.
Zelf schilder ik met Valejo acrylverf, ruikt minder en droogt veel sneller.Dit wordt ook gebruikt door de figurenschilders die ik ken, maar die raden wel af om acryl verf samen met olieverf op 1 figuur te gebruiken.

Succes,
Peter
 
ja ik ben zelf beroeps militair geweest en ken dat kleur verschil ,ik probeer nu al doende te leren en de eerste figuurtjes verniste ik niet en dat vond ik persoonlijk beter uitkomen met de kleuren nu ben ik volop aan het proberen wat er kan en hoe het te verbeteren ,ik gebruik ook Valejo en daarnaast Flames of War eveneens acrilverf op water basis
anders ruikt het hele huis naar de verf onlangs heb ik een potje Quickschade aangekocht maar moet er nog goed mee leren werken persoonlijk vindt ik de figuurtjes te hard blinken ermee..
 
Als je de figuren niet gebruikt om te spelen "tabletop" zou ik kiezen om geen vernis te gebruiken.
Ik gebruik vernis enkel om een effect te verkrijgen, stukken mat of blinkend "ogen"
Voor matte vernis raad ik Pebeo Matt aan is een zeer mat uitdrogende vernis op acrylbasis, werk op alle ondergronden als ze voldoende droog zijn.
Ander zou ik zeggen goed bezig.

Grtx Jan
 
ha ik nam aan dat vernissen ze langer zou goed houden, ik heb ze altijd gewoon geschilderd,ik ga zeker op zoek naar de genoemde vernis.
ik heb vandaag nog wat gedaan met verschillende manieren van schilderen bij figuurtjes .

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Na het bekijken van de vorderingen van de collega modelbouwers heb ik dan beslist om zelf een stapje hoger te gaan en mijn 54 mm figuren uit de lade te halen van airfix een figuurtje van de napoleon tijd...waarbij je dus wel fijner kan schilderen omdat sommige onderdeeltjes op elkaar moeten gelijmd worden en de riemen moet je zelf snijden en aanbrengen pfffff pruts werk en frutsel werk...

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
helaas heb ik bij gebrek van een foto toestel niet alle facetten kunnen tonen .
ik vind dit figuur al vrij goed geslaagd en ga het op een later tijdstip wat beter afwerken schaduw en die dingen.
 
Laatst bewerkt:
French imperial guard

:dry:Vandaag begonnen met een French model 54 mm maar door mijn ziekte kan ik helaas niks verder schilderen ..later ga ik dus verder gaan.

attachment.jpg attachment.jpg
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het leuke aan figuren uit die tijd zijn de vele felle kleuren in hun kledij ;)
Benieuwd hoe de volgende er zal uitzien...
Een wash zou je figuur alvast meer diepte geven ;)
 
bedankt .. inderdaad dat zal uiteindelijk ook gebeuren hoor ,maar momenteel kan ik geen aktie ondernemen dat komt nog wel..na een kleine periode van rust en medicatie..
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan