Hoofdsponsor

1/72 M19 "Battletruck" Tank Transporter.[DONE]

MrArtex

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jan 2014
Berichten
2.896
Wegens de kwaadheid om mijn veel te lage niveau op gebied van modelbouwen was er gewoonweg mee stoppen één van de opties. De andere optie was om iets te bouwen zonder enige hulp. Daar ben ik nu enige tijd mee bezig maar helemaal op m'n eentje is ook niet de beste optie vandaar het openen van een topic. Alle tips zijn welkom maar helaas zal ik niet alles kunnen toepassen op dit project maar ze zullen niet verloren gaan en meegenomen worden naar andere projecten (ik weet het, sommigen onder jullie vinden dit geen goede benadering maar anders raken m'n projecten nooit af omdat ik steeds opnieuw begin).

Het project is al enigszins gevorderd dus kan het zijn dat er nog enkele stappen moeten gepost worden, laat dit je er echter niet van weerhouden om toch al een mening neer te schrijven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het lage niveau waar je over spreekt is een startpunt in iedereen zijn modelbouw hobby MAW zijn wij allemaal onderaan de trede begonnen met vallen en opstaan,als ik je een goede raad kan meegeven is de volgende (geef nooit op)ook bij de gevorderde modelbouwer lukt nooit alles 10 tallen projecten heb ik niet afgewerkt of heb deze gewoonweg laten verdwijnen telkens opnieuw begonnen en geleerd uit de voorgaande fouten maar wel steeds de goede raad van alle collega's opgevolgd heelveel over modelbouw gelezen maar ook op YouTube opgezocht.
Je word alleen maar beter door veel te oefenen maar ook diep in je zelf te geloven ;)
 
Het gaat om een M19 Tank Transporter die een upgrade zal krijgen naar een MadMax-achtige truck. Dit alles is in schaal 1/76 wat nogal een gepriegel is. Ik heb enkel foto's genomen van wat voor mij de belangrijkste stappen zijn, iedereen kan ondertussen wel al een plan lezen en de stukjes op de juiste plaats lijmen.

Op de eerste foto één en ander die al samengevoegd is. De zetels en de 'hemel' van de cabine zijn klaar om een makeover te krijgen.

attachment.jpg

Dit zal gebeuren met verdunde houtlijm en een vuil vel keukenrol, een vel dat al een tijd in gebruik is om de verfborstels mee te kuisen/drogen.

attachment.jpg

Alles staat te drogen.

attachment.jpg

De zetels zijn bijgewerkt en zien er al een stuk beter uit.

attachment.jpg

Het dashboard is zo geleverd en er is geen decal voor beschikbaar…

attachment.jpg

…dan maar een decal uit een vel van een Huey gesneden, ziet er een beetje SF uit nu.

attachment.jpg

De pedalen zijn ook niet voorzien dus is het een kwestie van veel prutsen en de inwendige onrust in bedwang houden.

attachment.jpg

De stukjes zijn gesneden uit een stuk van een MENG-sprue. Er hangt daar een stuk aan met de merknaam op en dat is nogal dus en plooibaar.

Hier het resultaat op de truck.

attachment.jpg

Aangezien er ook geen versnellingspoken voorzien zijn moet ook dit nagemaakt worden. Dit met strectched sprue (dankjewel Roy voor de uitleg daarover).

attachment.jpg

Ondertussen was de cabine en laadbak al in kleur gezet maar omdat het nergens op leek heb ik alles er weer afgehaald en zal er vanavond een tweede poging komen. Opnieuw beginnen als het niet goed is: nogal irritant maar helaas een noodzaak soms.
 
Opnieuw beginnen als het niet goed is: nogal irritant maar helaas een noodzaak soms.

Ik denk zelfs dat het bij uitstek een manier is om in sneltreinvaart te leren en ervaring op te doen. In de openingspost schreef je dat je bepaalde adviezen pas tot een volgende bouw zou doorvoeren omdat je anders nooit een model af zou krijgen. Natuurlijk is dat je eigen keuze, maar als je het mij zou vragen zou ik zeggen dat ik het buitengewoon onverstandig vind en wel om verschillende redenen:

1) Bij de volgende bouw zijn er ook weer dingen die je, volgens het advies van anderen, beter anders zou kunnen doen. Die bewaar je dus ook weer tot de volgende bouw, etc. etc., waardoor je nooit een model krijgt dat aan je eigen hoge eisen kan voldoen.
2) Dingen anders doen, leert je veel meer dan het laten wachten tot een eventuele volgende bouw.
3) Als je het meteen oplost, zie je meteen resultaat. Kijk maar eens naar Marc (Coachke), die past 'fouten' ook meteen aan en volgt veel suggesties ook meteen op. Waar hij zich niet in kan vinden, laat hij voor wat ze zijn.
4) Je zegt zelf dat je te weinig ruimte hebt om modellen te plaatsen bij je thuis. Vanwaar dan de haast om modellen af te krijgen?
5) Als je bij een wedstrijd wilt winnen of zilver wilt halen, kom je er het beste langs met het beste model dat je kunt maken. Doe je dat niet, dan verklein je daarmee je kansen.
6) Je leert erdoor geduld te betrachten. Dat is belangrijk voor alle overige aspecten van modelbouw.

Aanvullend als punt 7) nog, van minder belang want je bouwt voor jezelf, zorg je ervoor dat degenen die dit topic bekijken en die tips geven, de volgende keer wederom tips geven omdat ze zien dat je ze serieus neemt en er wat mee doet.

Dan wat betreft je bouw, dat ziet er vrij precies uit. Niet slecht, zeker niet op deze schaal!
 
Ik ben al blij om te horen dat je de hobby niet de rug toekeert ;)

Je bent al goed op dreef met je model om mooie (en kleine) details toe te voegen welke je model al opwaarderen.

Ik moet ook wel bijtreden bij de mening dat je tips best zo vlug mogelijk probeert toe te passen, en dit om verscheidene redenen.
*je ziet onmiddellijk wat het effect v/d tip geeft op je model
*je zal het bij een volgend model minder vlug vergeten om toe te passen
*als het niet lukt kan je het bij een volgend model beter proberen (zo leer ik het best omgaan met tips en technieken)
*een volgend model wordt dan nog beter dan het vorige dat dan als leerschool heeft gediend
*...

Dit geldt zeker als je nog veel wil leren om een "perfect" model te maken (je zou eens moeten zien hoeveel modellen ik over de jaren heb gemaakt om tot het resultaat te komen dat ik nu bereik, en dat is nog steeds verre van top-modelbouw hoor :8 )
Maar zoals reeds geschreven, niet opgeven, blijven proberen en leren van anderen hun werk en ervaring ;)

Benieuwd naar de volgende update en je ervaringen ;)
 
Roy: het plaatsgebrek zal opgelost worden. De diorama's die niet goed genoeg zijn worden gedemonteerd en opnieuw gebruikt in andere projecten, enkel de winnaars mogen blijven bestaan. Dat 'snel' afwerken is meer om de interesse niet te verliezen, mijn aandacht is nogal snel weg als iets te lang duurt.

Beyond: tips direct toepassen , heb je gelijk in maar het enige voorbehoud ik daarbij heb is om opnieuw te moeten beginnen. Als een tip bvb is dat een andere kleur beter zou passen dan zie ik het niet zitten om alle verf te strippen. Tips voor nog te komen werkzaamheden kunnen wel toegepast worden als ze passen in de visie die ik heb. Er zal ook een muur op komen en daar zullen alle steentjes apart een kleurtje krijgen, een tip onthouden van een vorig project (van Roy als ik me niet vergis).

Ondertussen begonnen met schilderen deel 2, eerst en vooral de roestkleur (zoals in elk project) en dat kan nu drogen.

attachment.jpg

Het probleem van eerder vandaag is ook al geanalyseerd. Op de roestkleur had ik meteen hairspray gedaan en dan de eindlaag veel te dik en te streperig gelegd. Er moet dus een laag vernis op de roestlaag komen, dan hairspray en dan een dunne laag eindkleur. Zal goed komen deze keer.


Nog niet vermeld in het vorige deel van het topic. De voorruit is afgeschermd met een plaat waar kijkspleten in gemaakt zijn en daarachter dan muggengaas. Past beter bij de MadMaxvisie. De plaat is ook gesneden uit het stukje MENG-sprue. Zoals alles een priegelwerkje, deed me er waar aan herinneren waarom ik die schaal niet meer bouwde. Maar ja, nu gaat het toch wat beter.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zijn geen stap-voor-stap-foto's van dit onderdeel, vergeten.
 
Net nog eens bekeken en er zal geen eindlaag komen, de roestkleur is de eindlaag. Misschien hier en daar een vlekje drybrush van een kleurtje maar zeker niet teveel. Wel nog wat variatie brengen in de roestkleur en ook met pigment werken.

Doet me er aan denken: hoe kan je decals verweren? Is het een goed idee om er met schuurpapier voorzichtig over te gaan?
 
Resteren dus alle andere door Xavier en mij genoemde punten.

Het is misschien wat hard, maar naar mijn idee probeer jij iets voor elkaar te krijgen dat niet kan: liefst snel, liefst geen correcties, liefst zo dat er niets fout gaat en liefst een prijspakker, idealiter ook nog zonder dat je ervaring hebt opgebouwd.

Misschien zit ik ernaast, maar persoonlijk denk ik dat de genoemde combinatie enkel bij wonderkinderen voorkomt. 1 op de 100.000 bouwers misschien.

Als de aandacht snel afgeleid wordt, vraag ik me werkelijk af of deze hobby de juiste voor je is (ook baserend op vele chatsessies) want dan ontbeer je het geduld dat je nodig hebt voor modelbouw en dat iedere modelbouwer op dit forum dan ook in enige mate heeft. Zonder geduld zul je van frustratie in frustratie geraken en blijven geraken. Maar misschien moet het geduld groeien en ik weet dat je ermee bezig bent daaraan te werken. Wie weet denk je er over een half jaar anders over en ga je wél een nieuwe laklaag geven als die beter is. Nogmaals, lees nog eens onze desbetreffende argumenten door.
 
Wees gerust, met dit project is er al meer geduld gemoeid. Te zien aan het interieur, dat zou enkele maanden geleden zeker niet zo gegaan zijn maar gewoon de boel dichtgooien en er het beste van hopen.

attachment.jpg

En wat zeg ik al een hele tijd: ik weet niet als dit een geschikte hobby is voor me, dat ben ik aan het uitzoeken en -proberen.

Citaat:

"Ik groeide op met een gezond lichaam, maar had een gespannen, hunkerende geest. Die wilde meer. Die zocht iets tastbaars, een intense werkelijkheid alsof die er niet altijd was…"
John Menlove Edwards, 'Letter from a Man'
 
Wat ook een mogelijkheid is, is om voor jezelf te bouwen. Dat zeggen WIJ je al een jaar lang. Dus: niet bouwen voor iemand anders of voor prijzen, maar gewoon voor het plezier van het bouwen. Dan hoeft het niveau ook niet zo hoog te liggen en kun je beter vooruit met de bouw.

Als je:

1. het leuk vindt deze hobby uit te oefenen; maar
2. vooral geïnteresseerd bent in wat anderen van je projecten vinden; en vervolgens;
3. niet tegemoet komt aan de tips van die anderen omdat je daar geen geduld voor hebt;
4. hetgeen ertoe leidt dat je naar je eigen gevoel niet gewaardeerd wordt;
5. waardoor je het niet leuk meer vindt om de hobby uit te oefenen...

... vul zelf maar in.

Mijn conclusie: ofwel 2. is de bottleneck (oplossing: trek je niets aan van wat anderen vinden) ofwel 3. (oplossing: kweek meer geduld bij jezelf). Simpeler kan ik het je niet uitleggen. En nogmaals, het is mijn persoonlijke mening dus een ander kan er iets anders van vinden.
 
Wel het is niet mijn ding normaal om hier wat op te zeggen ,maar modelbouw is iets dat groeit en hoe andere er over denken moet je aan de kant laten staan,zoals hierboven beschreven is het eigenlijk wel best de waarheid ,ik kijk enkel bij mezelf en na zoveel jaren houd deze hobby me bezig en ik leer elke dag iets nieuws,
als het moment er is dat je gaat vervelen..doe je best eens niks want na een tijd begin je weer verder te doen.
een geschikte hobby zoeken is tijdrovend en het is bij jezelf gaan zoeken wat en hoe...je bent wat mij betreft heel goed bezig en dus gewoon verder doen.
cargo
 
Dit is een erg interessante discussie. Een bouwproject met daartussen verweven een dialoog over de hobby.

Voor mij is modelbouw vooral een ontspanning. Ik ben zelfstandige, heb een IT bedrijf met 10 man personeel.
Eenmaal ik in mijn kelder duik en achter mijn werkbank zit dan vergeet ik alle stress van het werk en kan ik mij echt ontspannen.
Ik moet toegeven dat ik vaak meerdere maanden er niet aan toe kom om te bouwen wegens te druk.
Maar een project dat loopt loopt ook niet weg. Mijn huidige project, de Landsknecht is dan ook gestart in augustus 2013 dus loopt al bijna 2 jaar voor 1 figuur. Intussen ben ik ook bezig aan een motor van Tamiya omdat op bepaald ogenblik een lang durend project soms eentonig wordt en dan wil je wel eens wat anders. Maar vooral geduld is de hoofdfactor om steeds opnieuw een project op te nemen en er aan verder te werken.

Er staan dus nu 2 projecten op het vuur en die sudderen langzaam verder en binnenkort zal er daar 1 van klaar zijn. Ik dus 'happy' dat er weer een figuurtje aan de collectie kan toegevoegd worden.

Beurzen en wedstrijden doe ik niet aan mee hoewel veel mensen me al gezegd hebben dat zeker eens te doen. Maar helaas geen tijd.
En eerlijk gezegd ik bouw liever voor mezelf dan een prijs of trofee als doel. En iedere keer opnieuw proberen we technieken te verbeteren.

Ik heb ook op zeker ogenblik een keuze gemaakt om hoofdzakelijk figurines te gaan bouwen & schilderen omdat die ook weinig plaats in beslag nemen. En je kan ze ook op een vignette plaatsen wat toch ook een klein diorama op zich is. Grotere dio's heb je inderdaad al heel wat plaats voor nodig. Mijn figurines staan in een soort van uitstalkast en iedere keer er bezoek is vraagt er wel eens iemand wie die maakt. En dan doen de opmerkingen of lovende woorden wel deugd, ik denk misschien meer dan bvb een trofee.

Ik wilde jullie dat gewoon even meegeven. Interessant om van verschillende mensen eens hun visie te lezen.

MrArtex, het is inderdaad belangrijk om een einddoel voor ogen te hebben en het is erg leuk en bevredigend om een project af te kunnen werken en er tevreden over te zijn. Maar de hoogte waarop je de lat legt gaat in kleine stappen naar boven in deze hobby. Wanneer ik mijn eerste figurines vergelijk met die van nu is er een duidelijk verschil merkbaar. En dat op zich geeft ook een goed gevoel.
Maar je moet er vooral geen 'race' van maken want dan komt ook stress om de hoek kijken en dan lopen er zaken mis.

Groeten,
Dirk
 
Laatst bewerkt:
Als we een like-knop zouden hebben zou ik die bij de vorige post zeker hebben gebruikt. Zuiver verwoord hoe ik er zelf ook tegenaan kijk!
 
i like..................................Mr A. zijn projecten......
 
over de discussie van het al dan niet stoppen is het meeste al gezegd.

Bij ons in de club zitten een paar heel begenadigde bouwers, die iedereen met raad en daad bijstaan, en waar we soms een hele avond kunnen doorbomen over bepaalde bewerkingen. Waar je zeker van bent is dat ze het thuis eerst op proefstukjes, testmodellen enz uitproberen en daarna pas op hun model, maar dan weten ze ook wel waar ze naartoe gaan met hun model tegen dat het afgewerkt wordt. Geen enkel stap is zomaar lukraak, iedere techniek heeft voor- en nadelen die je zal leren, niet iedere techniek die je kent is universeel toepasbaar, het ene is beter in zo'n geval of voor zo'n resultaat, en een andere techniek is beter voor een iets ander resultaat, en die bagage of kennis bouw je langzamerhand op... en daar kan je niet van uit, je leert ook eerst kruipen, dan gaan en tenslotte lopen. In verband met het afbreken en recupereren van dio's die niks gewonnen hebben vind ik kwatsh (bullsh**t), zo houd je nog een referentie en heb je een basis om te vergelijken.

ga naar beurzen, bekijk de modellen, kijk wat je mooi vind en wat niet en probeer dit te bereiken, maar probeer niet van 1,2,3 en ik heb een prijspakker.. zo werkt het niet... niks gaat vanzelf, en als ik zie wat sommige bouwers allemaal doen en proberen of geprobeerd hebben voor ze het op hun model toepassen heb ik daar het meeste respect voor...

Zelf ben ik ook niet de beste, en ik heb noch de ambitie, noch de tijd om het te worden, maar ik ben tevreden met wat ik maak, en ik leer nog steeds bij. Het is een hobby die verslavend kan zijn, maar wordt een slaaf van je hobby, want dan is het plezier ervan af en is het geen hobby meer...

In verband met het model kijk eens goed naar de voertuigen van de film, daar zie je niet al teveel roest, de bepantsering die achteraf werd aangebracht wegens ruwe staalplaten, schade door weer/wind/gevechten en dergelijke maar het blijven functionele voertuigen en een roestig voertuig kan er ieder moment mee stoppen of blokkeren en in het scenario dat je voor ogen hebt is dit dodelijk... ;-)
 
Laatst bewerkt:
Misschien toch een goed idee om een like-knop in te bouwen. :D
 
En wat met de vrachtwagen zelf?

Alle stress van het dagelijkse leven zet zich op m'n nachtrust en op de hobby's (vanmorgen zelfs naar de huisarts moeten gaan) vandaar dat het nu niet zo ideaal is om nog verder in te gaan op alles wat hier geschreven is. Ik zal er nog op terug komen maar nu wil ik in de eerste plaats ergens rust vinden en liefst van al met modelbouw.
 
Wat de vrachtwagen betreft, vind ik de textuur een beetje ruw. Voor het overige ziet het er voorshands goed uit, zeker voor deze schaal. Ik sluit me aan bij wat er hierboven werd gezegd over de roest.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat je mooie vorderingen maakt. Het aanpassen van de kit zijn (pedalen, versnellingspook, dashboard enz) zijn mooie verbeteringen en niet echt eenvoudig in deze schaal.

Wat betreft de kleur zou ik wat referenties fotos zoeken van vrachtwagens die je in gedachten hebt voor dit model. Ik heb de laatste Mad Max niet gezien dus kan er niet echt een mening over geven.

Dirk
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan