Hoofdsponsor

1/16 ARMED WITH AN UMBRELLA "Major Digby Tatham" [DONE]

Grijze Wolf

Well-known member
Registered
Lid geworden
28 dec 2012
Berichten
2.442
600854_467419026667125_737463570_n.jpg

Ergens op een tafel lag deze figuur, en daar ik een boontje heb voor aparte dingen heeft het van eigenaar gewisseld.
Het is een figuur van Black Sheep Miniatures "niet meer op de markt" en was een limited edition.

Over deze man gaan verschillende anekdotes en verhalen de ronde, hij is een van de legendes van "market garden"

Zal proberen er een mooie SBS van te maken.

Grtx Jan
 
Laatst bewerkt:
Ziet er leuk figuurtje uit
 
Ben begonnen met de broek en de smoke

voor de broek is de basis Mahogany brown en olive green en een klein beetje Neapel Yellow Heu, de verhoudingen veranderen naar gelang schaduw en licht. Het is een basis echt bevallen doet het me nog niet, ik zal nog een beetje moeten experimenteren voor ik het goed vind.
Voor de smoke ben ik begonnen met de basisstof, ik breng per kleur ook de lichten en schaduwen aan omdat de ervaring leert dat het achteraf bijna onmogelijk is. De basis is Darksand en Neapel Yellow Heu, een klein beetje wit en Mahogany brown. Ook hier verschuiven de verhoudingen tussen licht en schaduw

Voor de smoke heb ik gekozen voor het 2e model denison smock in gebruik genomen 1944 een goede referentie hiervoor is http://www.kamouflage.net/camouflage/00285.php

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

commentaar en voorstellen mag altijd.

Grtx Jan
 
Succes Jan, ... je bent vertrokken :)
 
Inderdaad een legendarisch figuur, o zo typisch Brits.
Zou altijd een paraplu bij zich gehad hebben omdat hij moeilijk wachtwoorden kon onthouden en vermits het enkel een Brit kan zijn die zoiets doet werd hij altijd herkend door de wachtposten.
Veel succes Jan, je hebt er een trouwe volger bij.
 
Ik heb verder gewerkt, jammer genoeg was mijn fototoestel defect.
Er zijn dus van enkele stappen geen foto's.

Om discussie te vermijden de officieren hadden een andere smoke als de gewone troepen, hieronder een voorbeeld
attachment.jpg
model 1944 denison patern 2

Na veel experimenteren, ben ik deze morgen als ik mijn fototoestel terug ging halen ook een flesje verf Englisch Uniform 70.921 AV gaan halen. dit heb ik dan gebruikt als basis voor de broek en het stukje vest dat zichtbaar is onder de smoke. opgelicht met Iraqui sand 70819 en de schaduwen met cam black brown 822

Voor de smoke basis darksand 70847 en englisch uniform 70921, voor het groen cam light green en olive green, voor het bruin flat brown 70984 en cam black brown 822

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

vragen en voorstellen, kritiek enz altijd welkom

Grtx Jan
 
Zeer mooie figuur jan heb zelf ook een boontje voor zulke figuren,mag ik vragen in welke schaal deze is uitgebracht...
Trouwens mooie camouflage. ...😉
 
Mooi werk, hoe lang doe je al figuurschilderen?
 
Danny, 120 mm firma bestaat jammer genoeg niet meer.
is enkel nog tweede hands te krijgen of ergens uit rest bestanden.

MrArtex, ongeveer 30 jaar met enkele onderbrekingen de laatste 10 jaar enkel nog Figuren.

Grtx Jan
 
ziet er weer prima uit Jan , zoals we gewoon zijn van u, maar toch steeds verrassend uit de hoek komende met wat nieuws.
vgr Marc
 
Bedankt, heb de broek nog een klein beetje bijgewerkt en voorzien van een laag matte vernis.
De enkelbeschermers, pistooltas en de gordel zijn geschilderd met dark sand & light grey green en een klein beetje pale flesh, de schaduwen en high lights komen uit een verandering van de mix uit deze drie kleuren.
De schoenen zijn geschilderd met dark rubber en daarna een lichte wash met glossy black.
De leren riempjes van de enkel beschermers zijn met red leahter & orange leahter + sunny gelb gedaan.
De knopen en sluiting van de riem zijn geschilderd in old gold en dan met cam brown black getrimt, voor het aflijnen werd een mix uit cam brown black & mat black sterk verdunt gebruikt. Voor de metaal knopen werd silver als basis gebruikt.
Het ziet er voor de moment nog netjes uit, de bedoeling is om de graad van vervuiling aan te passen aan de display.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Grtx Jan
 
Top top werk Jan camouflage is gigantisch mooi gedaan de broek ook top schilderwerk,maar bedankt om enkele kleur mengelingen prijs te geven heb deze alvast in men boekje genoteerd 😉
 
Schitterend vakwerk,heel interessant te volgen topic..!!Heel de smoke is subliem gedaan...

Grtz yves,
 
Bedankt mannen,
Na het bekijken van de foto's was ik niet echt tevreden of de houding van het hoofd, ik heb dus mijn stoute schoenen aan getrokken en het terug losgemaakt de hals een beetje ingekort en opnieuw gepositioneerd. Persoonlijk bevalt het me nu beter.

Een beetje geschilderd heb ik ook nog.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Grtx Jan
 
Inderdaad Jan een goede keuze om dit nog aan te passen heb nog even de eerste foto bekeken en vergeleken met de verbetering die je hebt door gevoerd komt nu veel natuurlijker over...
 
Vertaald en samengevoegd uit verschillde artikels over Digby Tatham-Warner tijdens Market Garden.

Digby Tahham-Walter is als oude twintiger en een jonge commandant met een rare humor, samen met zijn A companie van het 2 bataljon, 1e Brits Parabrigade wacht hij op zijn inzet in het gevecht. Niemand houd van wachten, special niet als het is om iets gevaarlijk te doen.

Digby heeft niet veel ervaring in gevechten, maar genoeg kennis om te weten dat radio’s dikwijls genoeg het laten afweten en hem onwetend kunnen laten op het slagveld. Hij leidt zijn mensen op in het gebruik van de 19e eeuwse klaroen zodat ze kunnen communiceren met elkaar zonder radio. In hun camp in Engeland maken de koperen klaroens een roerend antiquiteit geluid.

Midden september wordt Digby verteld dat hij en mensen van het 1ste en 2e Para aangeduid zijn om de brug van Arhnem te nemen en te houden tot het Britse 30 Corps hun zal aflossen. Verwacht wordt dat dit binnen de 72 uren zal gebeuren, niemand vond het de moeite om te vermelden dat ze eventueel contact met een SS divisie zouden kunnen hebben in de omgeving van Arhnem.

17 September, is een rustige kalme dag en na de succesvolle landing marcheren de geallieerde troepen richting de acht bruggen volgepakt met hun wapens, munitie, eten en in het geval van de A compagnie hun koperen klaroens.
Als de geallieerde verschillende bruggen veroveren, maar de eenheid die de opdracht had de brug in Nijmegen te nemen nooit slaagde in zijn opdracht, werd het 30 Corps de mogelijkheid ontnomen de brug te overschrijden en richting Noord naar Arhnem te vorderen.

In het Noorden waren Digby en zijn compagnie geland zonder verliezen en marcheerden richting Arhnem op zeven mijlen afstand. Juist zoals Digby hat gevreesd, legde een frequentie probleem alle lange afstands radio’s buiten gevecht, en de korte afstand radio’s weigerden ook hun dienst. De klaroenen zouden dus hun dienst doen, maar onwetend dat het 1e Para in gevechten is verwikkeld en hun niet zal steunen en het 30e Korps hun niet zal komen aflossen. Ze bereiken Arhnem in de vroege avond, omdat ze het bevel hebben gekregen de brug te nemen met alle snelheid. Leid Digby zijn mensen op een drafje door de achter tuinen van de hoofdstraat, hierbij omgaat hij de Duitse pantserwagens. Hij bereikt de brug juist na het duister, en vernietigd de Pilbox waarna hij onmiddellijk probeert de brug te overschrijden.

Hierbij word hij gestopt door mortiervuur en vier ontplofte vrachtwagens, die het overschrijden van de brug onmogelijk maken. Er is nog altijd geen teken van 1e Para, maar onder commando van Luitenant Kolonel John Frost maakt het 2 bataljon een sterk bruggenhoofd met defensieve posities ten noorden van de brug en bereid zich voor deze te verdedigen tot het 30e Korps arriveert. Zonder werkende radio’s, zijn ze nog steeds onwetend dat de Duitsers het 1e Para hebben gestopt en het 30e Korps vastzit aan de verkeerde kant van brug in Nijmegen. Niettemin de tonen van de klaroens houden de pelotons in communicatie met elkaar.

Het onverwacht verschijnen van de Britten verrast de Duitsers, maar niet voor lang. Het 9e SS Pantser Divisie is in de onmiddellijke omgeving en begeeft zich direct naar Arhnem, bij het bereiken van de brug beginnen ze met een niet aflatend spervuur. Niet onder de indrukt graven de Britten zich in om hun positie te verdedigen.

Paraplu en klaroens
Digby draagt tijdens de gevechten de rode muts van de Britse Para’s en een paraplu terwijl hij zijn wapen afvuurt. Er op berustend dat elke Britse soldaat denkt “ dat enkel een complete Britse idioot” gek genoeg moet zijn om een paraplu te dragen tijdens het gevecht. Hij gebruikte het als een significant herkennings middel tijdens de gevechten. Ondertussen weerklinken tussen het rumoer van de slag de scherpe klanken van de klaroens.
De 9e SS Tank Divisie versterkt zijn aanval en verovert bijna de brug, Digby leid een tegen aanval met gemonteerde bajonet. Zijn pistool in zijn rechterhand en wild zwaaiend met de paraplu boven zijn hoofd, hierbij verliest hij zijn muts. Hij slaagt er met zijn mannen in de SS aanval af te slaan, en vind in de ruïnes later een bolhoed die hij zal dragen de rest van de operatie.

Na de aanval brengen ze hun gekwetsten in de kelders van de nabije huizen waar ze eerste zorgen toedienen, ondertussen valt de duisternis over de tweede dag in het gevecht om Arhnem. De Britten hebben eten en drinken maar zijn ver door hun munitie. Niettemin vastberaden het meest noordelijke bruggenhoofd te houden tot het 1e para en het Britse 30e korps arriveren. Ze zijn er zich niet van bewust dat de Duitsers bijna het volledige 1e para hebben vernietigd toen deze in een ultieme poging probeerden de brug te bereiken.

Op de derde dag, ondergaat 2e para nogmaals een intens spervuur. Digby is desondanks goedgezind en onverschrokken, koel onder vuur en onverschillig voor sniperkogels die rond zijn oren fluiten dirigeert hij zijn mensen op nieuwe posities.

Op de morgen van de vierde dag, 20 september zitten ze bijna door hun eten en water de meeste gebouwen staan in brand, veel mannen zijn gekwetst en hun munitie is slinkend. Ze onderhandelen een twee uur durende wapenstilstand om hun gekwetsten (inclusief CO Lt-Kolonel Frost) te evacueren in Duitse zorg en gevangenschap. Maar de overgebleven Britten zijn vastbesloten de noordelijke toegang tot de brug te houden. Digby zelf heeft verschillende verwondingen die hij compleet negeert, zijn onafscheidelijke paraplu begeleidt hem achteloos hangend in de plooi van zijn arm. In de namiddag beginnen eindelijk de radio’s te werken en ervaren ze dat 1 para zich heeft terug geplooid in Oosterbeek, en het 30 corps nog steeds mijlen ver verwijderd is. De Britten zijn verplicht zich terug te trekken in de huizen in de onmiddellijke omgeving van de brug maar weigeren nog steeds zich over te geven.

In het zuiden zijn de Amerikanen van het 3e Bataljon, 504 Parachute Infantery Regiment, vastbesloten de verbinding te maken, in wat beschreven staat als een van de dapperste acties uit de militaire geschiedenis. Overschreden ze de Waal met plooibare canvas kano’s, direct in het vuur van Duitse kanonnen, machinegeweer spervuur en een hagelbui van artilleriegranaten en kogels. Ondanks hun hevige verliezen voeren ze een stormlanding uit op de oever en veroveren ze de brug. Na vier lange dagen is de brug van Nijmegen in geallieerde hand en kan het 30e Korps hun race naar het noorden verder zetten.

Digby en zijn compagnie liggen nog steeds onder een massief mortier spervuur geconcentreerd op hun perimeter.
Ze vuren hun laatste kogels af in een poging de SS tegen te houden terwijl sommige proberen te ontsnappen richting Oosterbeek om de rest van 1 para te vervoegen. Op de morgen van de vijfde dag 21 September, zijn ze gereduceerd tot een handvol mannen in twee huizen. De klaroens weerklinken niet meer. Een uur voor het 30 Corps de brug bereikt, stuurt Digby en zijn mannen hun laatste radio bericht “out of ammo, God save the king” en geeft zich over.

grtx Jan
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan