Hoofdsponsor

1/35 SdKfz 251/9 Ausf C Kanonenwagen. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Berichten
1.952
Goedenavond Beste Kijkers !

Een kort voorwoord betreffende het model :

De Sd.Kfz. 251 was een Duits halfrups pantservoertuig uit de Tweede Wereldoorlog dat ontwikkeld werd uit de Sd.Kfz. 11.
Er waren vier modellen (A-D) en vele varianten, zowel officieel als onofficieel.
Sd.Kfz. 251/9 is uitgerust met een 75 mm L/24 kanon.

De 7.5 cm KwK 37 was een Duitse tankkanon, voornamelijk gebruikt op de Panzer IVs en StuG IIIs tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het wapen was bedoeld voor ondersteuning op korte afstanden en ook om hoog-explosieve kogels te vuren. In maart 1942 werden alle KwK 37s gedemonteerd en vervangen door de langere KwK 40, omdat deze effectiever was tegen tanks. De gedemonteerde kanonnen werden hergebruikt op Panzer IIIs en deze Kanonenwagen.

(Tekst via Wikipedia)

De Kanonenwagen werd gebouwd op basis van de Ausf C en D. De C was enkel van het vroege type, waarbij het kanon ingebouwd werd in de frontplaat net boven de motorkap. Bij de late versie (Ausf D) werd er geen inkeping meer gemaakt in de frontplaat waardoor het kanon boven het voertuig uit stak. Dit vereenvoudigde sterk de bouw, maar had als nadeel dat het voertuig een hoger silhouet had.

De kit :

attachment.jpg

De kit is van AFV-club, wat veronderstelt vlot te bouwen.

attachment.jpg

Door deze foto (uit Nuts&Bolts nr 21) laat ik mij inspireren voor de bouw en afwerking van het model.
Dit brengt met zich mee dat ik wat figuren zal moeten kitbashen.

attachment.jpg

Hiervoor dienen deze sets figuren. Maar later meer, eerst wat bouwen aan het voertuig.

attachment.jpg

Op beide beurzen dit weekend heb ik al een flink stuk gebouwd, hierdoor heb ik geen stap-voor-stap foto's. Enkel deze foto's zoals het er na de beurzen uitziet.
De pasvorm van AFV is zeer goed, maar er is wel deftig wat opkuiswerk aan de onderdelen. Veel flash en pinmarks te verwijderen.

attachment.jpg

Om de kast samen te lijmen heb ik de scheidingswand tussen motor- en cargoruimte met bluetack vastgezet.
Met de vooras heb ik wel wat problemen gehad, ze zat steeds scheef en ik kon maar niet afleiden waardoor. Tenslotte heb ik ze vastgelijmd met een druppel Revell-lijm en een lijmklem.

attachment.jpg

Het kanon, in de kit is een metalen loop voorzien en een heel klein fretje PE. De beschermbeugel moet nog aan de achterzijde van het kanon gelijmd worden. Maar ik ben er nog niet aan uit hoe : ofwel recht uit de doos, ofwel met een klein beetje scratch. Op sommige foto's is te zien dat soms een stuk werd verwijderd uit de beugel...

attachment.jpg

Op Model Force heb ik zowat gans de dag aan de upperhull gewerkt. Niet veel gedaan hè !
Om de luiken open te bouwen, zoals op de foto, heb ik heel wat paswerk moeten doen. Recht uit de doos dienen deze luiken dicht gelijmd te worden, maar dat kon ik dus niet laten gebeuren. Temeer daar ze aan de binnenzijde prachtig gedetailleerd zijn !
Zodoende heb ik drie luiken aangepast.
Toen ik evenwel thuis mijn zaken terug opborg, stelde ik vast dat de boxart de rechterzijkant toont... zonder 'vision port' !
Dus vandaag dit luik verwijderd en dicht gemaakt met wat plasticard en wat plamuur.

attachment.jpg

Hier is duidelijk het mooie detail aan de vision ports te zien.

Dit wordt nu terug opgeborgen tot de volgende beurs...

Groeten Rik
 
Succes Rik ,ik neem er alvast een stoeltje bij en zal weer met volle teugen genieten van je bouw/schilderwerken :)
 
De beginfase heb ik in Bissegem op de tafel gezien, en het zag er al goed uit :)
Jammer dat je niet voor die unieke drie kleuren camo gaat ;) ;)
Laat de volgende beurs maar gauw komen, zodat we het vervolg van de werken kunnen bewonderen :))
 
Amaai da beloofd iets ferm te worden ..alvast veel succes gewenst met de vorderingen..!

Grtz yves,
 
Hey,

Rik, ik heb u bezig gezien, knappe werken man, ene ik volg omdat ik zo'n ding liggen heb, ietsje kleiner natuurlijk.... :)
Ben benieuwd naar het vervolg ;) :)
 
Vermits ik Swaken zijn chaperonne ben volg ik natuurlijk ook. Heb hier nog een collectie van die voertuigen liggen in zowel 72 of 35.
Juist geen idee wanneer ik die allemaal ga (her)bouwen.
 
Mooie start Rik ga je camouflage gebruiken die op de doos staat maar ben vooral benieuwd hoe je de figuren gaat aanpakken. ..
 
Bedankt voor de comments, mannen !

De volgende beurs dat ik er aan verder werk is in Middelkerke, op 17 mei.

@Danny : ik moet jullie teleurstellen, het wordt niet de camo van de boxart. Wel zoals op de foto : panzergrau met een whitewash. Ik ben volledig weg van die winteruniformen, kan niet wachten om die figuren te bouwen...

Groeten Rik
 
Mooi begin Rik!

Die late versie van het kanon met affuit was ook als doe-het-zelf pakket beschikbaar voor de troepen in het veld om daar aanwezige voertuigen om te bouwen. Die werden gebruikt in de Sd.Kfz.250, Sd.Kfz.251 en sd.kfz.234.
Van de "D"-versie waren hierdoor beide in gebruik.

Ik blijf in ieder geval volgen.

Peter
 
Een leuke kit met de nodig goodies, neem daarbij een mooie start van uitleg en build. Redenen om een stoeltje aan te schuiven, veel suc6.
 
Hey Rik, ben benieuwd hoe dit zal uitdraaien. Dat zien er me al zeker hele mooie kitjes uit, succes ermee.
 
Goedemiddag Beste Kijkers !

@Makamba : dat was dan zo'n beetje modelbouw op ware grootte...

@Swa : zet U er gerust bij en drinkt 't er eentje...

@Burglar : bedankt. Die figuurtjes van Evolution zijn inderdaad zeer fijn afgewerkt, met een minimum aan flash en opkuiswerk.

Inmiddels zijn we al een week na de beurs van Middelkerke, 't wordt daarom tijd om eens een update te plaatsen.

attachment.jpg

Aan het onderstel zijn alle armen van de ophanging geplaatst, tevens de schokdempers op het laatste loopwiel en de aandrijving.

attachment.jpg

Het bestuurderscompartiment is verder afgewerkt. Het paneel met dashboard en stuur zit in dryfit vast.

attachment.jpg

Intussen ben ik (thuis) aan de bestuurder begonnen. Een figuurtje uit de rommeldoos, (van de Tamiya Dragon Wagon M26), diende als basis. Links het origineel exemplaar en rechts het aangepaste figuur zoals het er nu bijstaat. Enkele chirurgische ingrepen aan de benen hebben er voor gezorgd dat het figuur de pedalen vind. Omdat het geheel zich in een wintersetting zal bevinden, heb ik het figuur een parka laten passen. Veel zal er achteraf niet meer van te zien zijn, maar ik beschouw het als oefening...

attachment.jpg

Plaatsgenomen achter het stuur. De parka zal ik in een soort veldgroen schilderen, de broek in een camo.

Groeten Rik
 
Knappe aanpassing van het figuurtje ;) , evenals de vooruitgang van de voertuig-update
 
Een amerikaan die Duitser wordt :laugh:
Figuur ziet er goed uit, past goed in de zetel.

Zie ik het goed dat de achterste as beweegbaar is?
 
Hey Rik,

Knap resultaat al man.
Ziet er goed uit.
Ik zet mijn stoeltje bij
 
@Peiper & Buzzy : thanks.

@Beyond : dat zou je inderdaad denken, maar de as zit aan de binnenzijde vast in 2 x 2 gaten. Hierdoor is deze niet beweegbaar en kunnen de armpjes waar het wiel op zit dus ook niet bewegen. Is ook niet echt nodig want de tracks mogen wat sagging hebben.

Groeten Rik
 
Goedemiddag Beste Kijkers,

Het is al een tijdje geleden dat ik hier nog wat gepost heb, maar zal dat proberen goed te maken met een frisse post betreffende deze Kanonenwagen.

attachment.jpg

Het interieur is reeds afgewerkt. De grondplaat met het kanon is enkel in dryfit, omdat ik dit wil wegnemen om de buitenzijde te schilderen. Nu is het geplaatst om de figuren te positioneren.

attachment.jpg

De antennevoet is scratch omdat het kit onderdeel niet strookte met de werkelijkheid.

attachment.jpg

Dryfit met de figuren. De witte lat die op de zijkant legt wordt nog verder bewerkt, dit wordt een houten balk die opgehouden wordt met een paar koorden. Het figuur dat op het kanon zit is een Dragon conversie. De andere vijf stammen van Evolution Models, die wonderwel goed passen en slechts weinig aanpassen vragen.

attachment.jpg

De laarzen van het figuur op het kanon zijn afgietsels van een EM figuur. Nog een tweede figuur dient plaats te nemen naast het kanon, ook een Dragon conversie.

attachment.jpg

Wanneer de figuren hun pose is aangemeten wordt de hafltrack verder afgewerkt.

Ik probeer jullie op de hoogte te houden.... :8

Groeten Rik
 
Laatst bewerkt:
Nee, nog steeds niet. Een blauw vakje met een vraagteken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan