Hoofdsponsor

1/8 Ferrari F40 Barchetta Beurlys. [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.

wet sellery

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 jul 2008
Berichten
3.639
Mijn eerste F-40 project is nog lang niet klaar, maar ik wil toch graag al met het volgende beginnen.
Ik ga proberen om een standaard Pocher F-40 om te bouwen naar de F-40 Barchetta "Beurlys".

Even een stukje geschiedenis over deze wagen :

Hij is gebouwd met nummer 79890 als één van de twee F-40 LM "IMSA" in 1988. In 1989 heeft hij deelgenomen aan de 1-uur race in Laguna Seca met als piloot Jean Alesi. In 1993 is de wagen tot "cabrio"omgebouwd door Jean Blaton. De motor en de body zijn gemaakt door Michelotto. Enkele gegevens : electronische injectie Weber-Marelli IAW, 2 turbos IHI met 2 intercoolers Behr, druk 2,5 Bar, 760 PK bij 7800 toeren, versnellingsbak Enforced Hewland 5 versnellingen + achteruit (Crabots), gewicht 800 kg, velgen BBS E-19 style 3-piece magnesium centerlock racing met Goodyear banden, topsnelheid 360 km/hr.
Bron : supercars.net
De wagen heeft een F-1 ophanging met horizontale vering en de uitlaten zijn verplaatst naar de zijkanten. Na deze verbouwing was hij geschilderd in het geel met een rode streep, daarna enkel geel. Ik wil de gele uitvoering gaan bouwen, met diffuser aan de achterkant, zichtbare koplampen en "bakkebaarden" aan beide zijden van de voorkant. (zoals op de laatste foto).
Na lang zoeken heb ik de huidige verblijfplaats van deze wagen gevonden, een mailtje met verzoek om foto's van de ophanging en de motor is verstuurd naar de eigenaar. De bedoeling is om de F40 zo goed mogelijk na te bouwen, als het kan mét de juiste ophanging en motor. Aangezien ik geen enkele foto heb gevonden van de achterophanging en de motor, zal dit afhangen van de "goodwill" van de huidige eigenaar. In het slechtste geval wordt de auto gebouwd zonder motor en achterophanging, maar wel met de voorophanging, radiator enz., want daar heb ik wel foto's van.
Als iemand foto's heeft van het interieur, de ophanging of de motor van dit model zou ik die heel graag ontvangen. Alle info (tekeningen en foto's) zijn van harte welkom B:

Op de volgende foto's is het verschil te zien tussen een "gewone" F40 en de Barchetta "Beurlys" :

ferrari-f40-front-1_66.jpg

1154510c%7E0.jpg

ferrari_F40_DV-07-PB_dt01.jpg

1153111c.jpg
Bron : carigan.49.free.fr

Er dient flink wat verbouwd te worden aan de Pocher F40, en er zal een zaag- , snij- en schuurwerk aan te pas komen om er een cabrio van te maken. Als het een beetje meezit kan ik dit weekend of volgende week een update plaatsen. Het eerste wat ik ga doen is de verf eraf bijten en op de body de delen aanduiden die eraf of gewijzigd moeten.

Dit is mijn grootste ombouw-project ooit, ik hoop dan ook dat het gaat lukken. Er bestaat (behalve een 1/43 versie, die er slechts een beetje op lijkt) geen enkel model van deze unieke F-40, vandaar mijn wens om er één op schaal 1/8 te gaan bouwen.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Jawadde Pascal, dat is een interessant topic om volgen in de toekomst.

Een bescheiden bouwertje ben je ook niet echt hé?

Succes ermee, maatje!
 
Dat word een makkie Pascal :D
Ik denk of zeg maar dat de achterkant het grootste probleem gaat worden maar het word wel een zeer interessant project.

Ron
 
Bedankt voor jullie steun en aanmoedigingen, het zal nodig zijn.

De achterkant met die 2 steunen en de koelsleuven zal inderdaad een flinke klus worden. Ook het wegwerken van de opklapbare lampen en het aanbrengen van de sleufjes boven de voorste wielen lijkt me niet zo evident. En dan is er nog die extra luchtinlaat juist voor het achterwiel :s
De mate waarin de auto wordt gemaakt zal voor een groot deel afhangen van het verkrijgen van de foto's.
Om jullie een idee te geven van de speciale ophanging / vering van deze wagen, dit zijn de enige 2 foto's die ik heb kunnen vinden. Ze tonen de auto voor de ombouw naar de Barchetta

F40IMSA94B28.jpg

F40IMSA94A37.jpg
Bron : f.eu.chat

Op de eerste foto staat de achterklep open, kon ik de foto maar omdraaien, dan had ik gelijk het beeld wat ik nodig heb :k

Het is frustrerend dat er zo weinig info is over deze auto. Ik hoop van ganser harte dat ik tijdens de bouw nog beeldmateriaal mag ontvangen.

Groeten, Pascal
 
Hey Michel,

Ja die kende ik al, maar blijf de links gerust posten, misschien zit er wel eentje bij die ik nog niet gevonden heb.

Thanks Swa, ik hoop dat het gaat lukken :k

Groeten, Pascal
 
Deze body wordt het slachtoffer van de ombouw. Morgenvroeg start het boor- en snijwerk, eerst ga ik het gat in de voorklep maken. Ik kwam net op een idee : aan de zijkant van de body zit aan beide kanten een extra luchtinlaat (juist voor de achterste wielkast), nu moet het net lukken dat op de plaats waar het gat in de voorklep komt, 2 van die luchtinlaten zitten. Ik wil dus proberen om deze uit te zagen, en dan in te werken in de zijkanten.

Hier komt dus het grote rechthoekige gat:

1_IMAG0640.jpg


En hier moeten die luchtinlaten komen :

1_IMAG0641.jpg


Het zal een spannende maandagmorgen worden.

Ben eigenlijk erg teleurgesteld, heb dit weekend een dikke 6 uur (!!) op het net zitten zoeken naar foto's van de achterophanging en motor (vooral de uitlaat), en heb er geen enkele gevonden. En van al de mails die ik de voorbije weken naar iedereen die ook maar iets met deze wagen te maken heeft gehad, heb ik welgeteld 1 antwoord gehad, en dat was : "Sorry, geen foto's..."

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
:|

Zagen en boren??

Is dit geen metalen body??

Ben benieuwd. Ik zit al klaar :D:D
 
Hey Rik,

Het is een metalen body, het metaal is ZAMAK. Er zal geboord, gefreesd en gezaagd worden om de aanpassingen te maken.
Morgen voor 15u is er een update.

Groeten, Pascal
 
Ja, dat klopt Zamak (of Zamac) is een zink/aluminium legering met kleine hoeveelheden magnesium en koper.

De aanpassingen aan de body zijn begonnen. Eerst wat gaten geboord om te kijken tot waar ik moest snijden. Daarna met een "cutting disc" het grote rechthoekige gat gemaakt. Het heeft nog niet de juiste afmeting, dit was enkel om de 2 luchtinlaten eruit te halen :

1_IMAG0642.jpg


1_IMAG0643.jpg


Dit zijn de 2 luchtinlaten die aan de achterkant voor de wielkast moeten ingebouwd worden :

1_IMAG0644.jpg


En deze foto geeft jullie een idee van de dikte van het materiaal, het is 2 mm dik. Zelfs op hoog toerental heeft de Dremel het moeilijk om er doorheen te geraken :

1_IMAG0645.jpg


Het geeft toch wel een vreemd gevoel om zo'n manier een Pocher F40 met een Dremel te lijf te gaan, maar hoe meer ik naar de foto's van de 1/1 Barchetta Beurlys kijk, hoe meer ik het gevoel krijg dat deze ombouw wel eens zou kunnen lukken.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Omdat de body uit metaal is, wil ik zoveel mogelijk van de onderdelen die ik ga toevoegen ook in metaal maken. De Beurlys heeft (net zoals de LM) geen opklapbare lampen, de gaten die hiervoor voorzien zijn moeten dus dicht. Hiervoor gebruik in 0,5 mm dik messing plaat. Op de foto zie je een dryfit van het eerste stuk. Omdat het erg spiegelt toont de foto wat vreemde vormen in het messing :

1_IMAG0647.jpg


1_IMAG0646.jpg


Heb eens gekeken naar de plaats waar de zij-luchtinlaten moeten komen, nu heeft Pocher juist op die plaats een versteviging aangebracht in de vorm van een metalen staaf, deze moet er ook uit voor ik de luchtinlaten kan plaatsen. Anders is die staaf zichtbaar langs de buitenkant.

1_IMAG0648.jpg


Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de leuke reacties en de steun cute

Heb vandaag een soldeerbout gekocht (60 Watt) en soldeertin met een harskern (tip van Homeghost). Aangezien ik nog nooit zo'n ding gebruikt heb ga ik eerst wat oefenen. Daarna wil ik proberen om de panelen te bevestigen zoals Homeghost het heeft beschreven in zijn topic over de Pershing 72 : eerst lijmen met secondelijm en dan solderen.

Groeten, Pascal
 
Ik wou nog wat vragen over het solderen. Moet je eerst de verf verwijderen als je iets wilt solderen ? Kan je nadien nog plamuur op aanbrengen ?

Zal een spannend klusje worden, en nu maar hopen dat ik mijn vingers niet verbrand :s

Groeten, Pascal
 
Ik wou nog wat vragen over het solderen. Moet je eerst de verf verwijderen als je iets wilt solderen ? Kan je nadien nog plamuur op aanbrengen ?

Zal een spannend klusje worden, en nu maar hopen dat ik mijn vingers niet verbrand :s

Groeten, Pascal

het te solderen opervlak moet normaal goed zuiver zijn.
dus best de verf verwijderen.
en je kan achteraf nog plamuur op doen,
maar met het schuren niet te veel kracht zetten of de soldeer verbinding komt terug los.

grtz wouter
 
Bedankt voor de reacties cute

Ik ben blij dat ik eindelijk de stap heb gezet. Heb er heel lang over zitten twijfelen. De voornaamste reden is het ontbreken van documentatie, met de info die ik nu heb kan ik net (eigenlijk is het net niet) een model maken zonder details onder de voor- en achterklep. Misschien lukt het nog om de cockpit een beetje realistisch te maken, maar dan houdt het op.
Eigenlijk wordt het dan enkel maar een groot model, en het is jammer dat daar een volledige Pocher F40 voor moet sneuvelen. Heb er aan zitten denken om er een F40 LM van te maken (die heeft hetzelfde gat in de voorklep en is qua body bijna identiek aan de Barchetta), én daar zijn veel foto's van te vinden van alle details. Maar daar bestaan wel modellen van en ook nog eens trankits.
De keuze is dan toch bij de Barchetta gebleven, maar op dit moment is het slechts een droom om de auto als replica te bouwen, dus met de juiste vering, uitlaat, motor, en alle veranderingen.
Ik was ontzettend blij toen ik ontdekt had dat de auto in Parijs staat, maar ben heel diep teleurgesteld in het feit dat mijn vragen naar foto's (ik wil er zelfs voor betalen !!) onbeantwoord blijven. Het zou toch netjes zijn als er iemand van de massa mensen die aan de 1/1 Barchetta gewerkt of ermee gereden hebben, of één van de vorige eigenaars (heb zowat aan iedereen een mail gestuurd, de teller staat op meer dan 400) de moeite zou doen om een antwoord te geven.
Soms zijn er ook leuke verassingen : ik stuurde een foto van de Barchetta naar BBS in America met de vraag welke velgen er op de auto zitten, en de dag erna kreeg ik een mailtje met foto's en uitleg over de velg, met de boodschap : "Wij wensen u veel plezier en succes met de bouw van deze unieke Ferrari". De velgen gaan er exact uitzien zoals die van de 1/1 Barchetta, hier kom ik tijdens de bouw nog uitvoerig op terug, voorlopig blijft het een goed bewaard geheim.
Ik denk er sterk aan om naar Parijs te gaan, de showroom binnen te wandelen en de foto's te gaan maken. Maar voor ik die heen en weer trip van 800 Km maak, wil ik toch eerst eens weten of ik foto's MAG nemen, en of ze de voor- en achterklep willen openmaken. En mijn geluk kennende zal ik daar geen toestemming voor krijgen.

Maar ik blijf hopen, ik geef de moed niet op. Als ik geen verdere info vindt, zal ik het chassis zo maken, dat later de details erbij gemaakt kunnen worden.
Ik hou met vast aan de gedachten dat ik ooit de foto's krijg, ik blijf erin geloven. Als dit topic vaak wordt bekeken, zal het stijgen in de zoekresultaten van Google, en zal er misschien eens iemand denken : "Ik heb die foto's en ga die man helpen".

Dus vraag ik nog eens jullie hulp : als jullie iemand kennen die iets te maken heeft met het circuit van Francorchamps (maakt niet uit wat), vraag dan eens naar foto's van de motor, of laat even de gegevens achter zodat ik die persoon kan contacteren. Na het lezen van bovengaande tekst begrijpen jullie wel dat het heel belangrijk is voor mij, en dat ik jullie enorm dankbaar zou zijn voor alle hulp.

Bedankt voor de steun, het doet me heel veel deugd dat jullie deze verbouwing leuk vinden. Jullie steun en reacties doen mij heel erg veel plezier.

Jullie bouw-collega en modelbouw@be-vriend Pascal

Thanks cute
 
Teller al op 400 staan met emails. Dat liegt er niet om. Die info zal denk ik diep verborgen liggen. Mooie auto maar geen technische info, en juist dat is waar het om gaat als ik aan Ferrari denk.
Bootje bouwen is misschien zo gek nog niet he. :k Al moet je dan ook vreselijk op zoek naar info.

Maar goed, helaas kan ik jou met deze info niet echt helpen. Het enige wat ik weet van een auto is waar het stuur zit. En dan kom ik daar ook wel eens mee in verwarring. (Die van een kennis zit aan de engelse kant) :k

Maar ik blijf je verder wel volgen. :D
 
Vandaag de eerste luchtinlaat geplaatst. Eerst het gat uitgezaagd, en dan de happer erin gezet. Het solderen wilt niet lukken, de tin smelt en vormt een bolletje op de soldeerbout, maar de tin weigert om in de kieren te lopen.
Wat doe ik verkeerd ?

De happer dan maar met een flinke dosis CA-lijm vastgezet, op een paar kleine plaatsjes was de tin toch tussen een kier gelopen, en dan een flinke laag polyester plamuur erover. Dit moet nu nog goed drogen en dan kan het schuren beginnen. Ik hoop dat verbinding sterk genoeg is :

1_IMAG0650.jpg


1_IMAG0649.jpg


1_IMAG0651.jpg


De soldeerbout is 60 watt, de tin is 40/60 tin/lood met een harskern. Als iemand kan uitleggen hoe ik de tin mooi in de kieren krijg, hoor ik het graag.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Het is niet de tin die je moet opwarmen, maar het metaal rondom.
Wat ik nog weet van mijn lessen solderen is dat het metaal zeer warm moet zijn, heet eigenlijk, omdat het tin de warmte opzoekt. Ik denk dat je moet werken met een minigasbrander, daarmee het metaal verwarmen en dan het soldeersel aanbrengen. Als alles goed gaat moet het soldeersel ofte de tin mooi in de spleten en kieren vloeien.
En dan kan je inplaats vaan plamuut lood gebruiken om de gaten op te vullen. Zoals nen echte het zou doen in schaal 1/1.

Erik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan