Hoofdsponsor

1/8 Ferrari F40 Barchetta Beurlys. [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag heeft de Dremel weer flink gedraaid en was de hobbyruimte gevuld met het snerpende geluid van slijpschijfjes op metaal.

Enkele dingen verwijderd die zichtbaar zijn door het gat in de deur :



De binnenkant van de deur ook een beetje aangepast (het gat in het midden moet een flink stuk groter worden) :



En er komt nog een strip bij, zodat het mooi dicht is :



Het gat van de spiegel dichtgemaakt en een nieuw geboord :



En tenslotte een flink stuk aan de voorklep weg gehaald (dit is zichtbaar langs de buitenkant omdat de Beurlys geen "binnenwerk" onder en achter de spatborden heeft). Voor :



Na :



Op naar de volgende update :)

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
hallo pascal

je hebt wel lef om dit zo te doen ik vind het kunstig wat je hier laat zien alles krijgt zo langzamerhand de juiste vorm 8)zeer leuk om te zien succes:wub:

gr ron
 
Teveel van het goede of niet ?

Ik wou deze wagen als "curbside" model bouwen (zonder motor en dergelijke), maar ik begin toch meer en meer te twijfelen. Het zou leuk zijn als de voorklep open kon en de voorophanging er net zoals bij de 1/1 Beurlys zou uitzien. Maar het is wel een flinke verbouwing, zo ziet het er bij een gewone F-40 uit :



En zo bij de Beurlys :







Het zou natuurlijk geweldig zijn, want dit is één van de dingen die de F-40 Beurlys zo uniek maakt, maar ik denk niet dat dit soort ophanging sterk genoeg is om de metalen body te dragen. Ik kan eventueel wel "pootjes" onder de bodemplaat zetten zodat het gewicht daar op komt te staan, maar ik denk dat de ophanging dan nog heel kwetsbaar blijft.
Ik zie er ook een beetje tegenop, want als het niet gaat lukken om dit te maken, ik op zoek moet naar een nieuwe bodemplaat van een Pocher F-40. De hele voorkant moet eraf gezaagd worden, en éénmaal eraf is die niet meer opnieuw te gebruiken.

Wat vinden jullie ervan, proberen of niet ?

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik enkele uren naar het Pocher model en de foto's van de 1/1 Beurlys zitten kijken. Het is geen simpele klus om de ophanging om te bouwen, en de vraag blijft of de body nadien nog monteerbaar is.

Het ronde rode gedeelte moet eraf gezaagd, maar daardoor zijn de zijpanelen niet meer met elkaar verbonden en worden het dus 2 stukken, die enkel met wat schroefjes aan de bodemplaat vastzitten :



Het dashboard en alles wat eronder en achter zit, moet ook aangepast worden :



Wordt dus een flinke klus om van dit :



Dit te gaan maken :





Maar ik zal nooit weten of het lukt, als ik het niet probeer, dus we gaan ervoor !!!

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Na het nodige zaagwerk is dit het resultaat, of beter is dit wat er over blijft :

PS : gevoelige kijkers kunnen best niet kijken !!





Ik zal hier en daar wel iets moeten vinden om de zijkanten van de body samen te houden, maar dat zal ook wel lukken. Eerst maar eens beginnen met de grote "blokken" die lopen vanaf het dashboard tot aan de radiator.

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Pascal, gij zijt helemaal knettergek!

Volgende keer, gewoon van foto's een volledig nieuw scratch-project beginnen, zal waarschijnlijk eenvoudiger zijn.
 
Tja, een unieke wagen vraagt een unieke behandeling hé ? :wub:

Het voordeel is dat ikmet deze auto - zoals hij er nu bij staat - onmiddellijk kan meedoen aan modelbouw wedstrijden. Gegarandeerd de 1ste prijs, in de categorie : Meest gemolesteerde Pocher F-40 allertijde" :P

"Wet Sellery"
 
Ach, net zoals bij een echte racewagen eerst helemaal demonteren en dan pas beginnen bouwen. Goed bezig Pascal, ik zie dit helemaal goedkomen :unsure: :laugh:

Zéér gedurfd van je, dik respekt 8)
 
pascal. ik weet echt niet wat zeggen. :nowink:

ziet er subliem uit en soms zie ik het verschil van jou model en de echte auto niet. enkel de rode of gele kleur veraad dat het een model is ;)
 
De buizen voor de ophanging zullen uit messing buis gemaakt worden. Ik heb zowel holle buisjes als volle ronde messing profielen gevonden, welke zijn volgens jullie het meest geschikt ?

Het solderen zal nog een hele klus worden, de vorige keren heb ik het met soldeertin met een harskern geprobeerd, maar dat gaf een knoeiboel. Dit keer ga ik het met deze vertinningspasta proberen :



Maar eerst flink wat oefenen op wat stukjes afval. Ik denk dat ik voor de onderste en bovenste driehoeken, telkens 2 buisjes van 3 mm diameter aan elkaar ga vastmaken, dan een messing plaatje aan de boven- en onderkant erop en daar een gat in boren zodat het op de "houder waar het wiel op wordt geschroefd " (hoe heet zo'n ding eigenlijk ? ) kan worden vastgemaakt.

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Holle buisjes pascal...voert de warmte beter af. Harskern is inderdaad niets, met pasta kun je veel gerichter solderen! Ben benieuwd ..goed schuren krijg je een ijzersterke verbinding.
 
ja pascal ik zou het gewoon doen jou kennende gaat dit wel lukken ik zou het zelf met messing na maken in 1:8 moet dit goed kunnen succes

gr ron
 
Ik ben blij dat ik deze uitdaging aan ga ^^ Het idee om de de voorophanging te maken, had ik al eerder. Ik dacht van eerst de wagen helemaal af te bouwen, en er nadien ooit de ophanging in te maken. Maar eens het model af, komt het er toch niet meer van, dus beter om het nu te proberen.
Dit wil natuurlijk wel zeggen dat de bouw nog enkele maanden langer gaat duren, maar als het lukt om dit mooi te maken, geeft het wel een heel leuke bonus aan het model. Wie weet ga ik daarna proberen om de motor en achterophanging ook te bouwen :)

Het wordt dus spannend de komende weken, dagen, maanden, decennia, ... :8

"Wet Sellery"
 
Hey Rik,

Ja, ik heb al die info over het solderen op uw site gelezen, heel interessant ^^

Ben vandaag wat messing buisjes van 3 en 1 mm diameter gaan halen bij de Schleiper winkel in Hasselt.
Ze hebben heel leuke dingen, van allerlei constructiematerialen (messing, plastic en houten profielen), een ongelofelijke diversiteit aan verfsoorten (ik wist niet dat er zoveel soorten verf bestaan :O ), en zelfs boompjes en ondergrondjes voor modelspoor of dio's.
Wel goed de prijzen vergelijken, sommige dingen zijn er goedkoper, andere dan weer duurder dan bij een andere winkel.

Voorlopig nog geen update, in tegenstelling tot mijn vorige afbraak- en werderopbouwwerken, probeer ik deze keer zoveel mogelijk voor te bereiden, in de hoop dat ik de onderdelen maar 1 keer moet maken :8

"Wet Sellery"
 
Vandaag gestart met de verbouwing van de ophanging. Omdat de deuren het beste refentiepunt zijn, ben ik gestart met de aanpassing van het dashboard (aan de hand van de breedte en de positie van de deuren, heb ik de breedte van het dashboard kunnen bepalen).

Op deze foto is te zien dat het dashboard tot tegen de binnenkant van de deuren loopt, het zit ook hoger dan bij een gewone F-40 :



Eerst weer eens flink wat zitten zagen :



Het dashboard is bij de beurlys "hol" aan de voorkant, dus moet de bovenkant een stuk dunner worden :



Het is ook breder en langer, dat ga ik met plasticard doen. Op de foto's is het stuk in ruwe vorm geschuurd, is een dryfit :





De rechthoekige kap die op het dashboard staat moet ook groter worden, maar dat is voor een volgende update.

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Wat mij vooral opvalt tijdens deze verbouwing is dat Pocher op diverse plaatsen een "vreemde" manier heeft gevonden om iets te detailleren. Neem nu bijvoorbeeld het gat in de binnenkant van de deuren. De metalen deur heeft aan de binnenzijde een mooie metalen strip zitten (deze is er eigenlijk omdat aan de buitenkant een horizontale gleuf in de deur zit), net zoals bij een 1/1 F-40. Op deze foto is de strip goed zichtbaar :

Door het grote gat in het plastic is de strip mooi zichtbaar :



En wat doet Pocher ? Ze plaatsen een zwarte vlakke plaat tussen het metaal van de deur en de plastic binnenkant waardoor die strip niet meer zichtbaar is ???? Vreemde manier om iets wat een mooi detail is, weg te "foefelen".

OK, dit is nu wel heel duidelijk, maar er zijn nog wel wat van die gekke dingen, die niet meteen opvallen, maar die toch aangepast moeten worden (ook bij de bouw van een gewone F-40) naarmate de bouw vordert zal ik ze tonen.
Ik ben blij dat ik besloten heb om eerst deze Beurlys af te werken - voor ik verder ga met de gewone F-40, en start met de verbouwing naar een F-40 LM - want ik ontdek nu dingen die ik anders niet had opgemerkt.

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Hey Ron,

Ik heb eraan gedacht om een nieuw dashboard te maken (of enkel de bovenkant) maar ik heb uiteindelijk toch voor deze oplossing gekozen omdat het geheel dan (hopelijk) wat steviger gaat zijn.

Het tellerhuis heb ik zelf kleiner (te klein) gemaakt door het aan de zijde waar de tellers zitten aan te passen, de oorspronkelijke vorm had de juiste grootte maar zat niet op de correcte plaats. Ik gebruik een onbewerkt dashboard (leuk als je 4 x dezelfde kit hebt liggen ^^ ) als mal, en plooi een nieuw tellerhuis uit messing of alu plaat.

Het is wel extra werk, maar dat is niet erg. Kwestie van een beetje plezier te hebben van een die-cast die bijna € 100 heeft gekost ;)

"Wet Sellery"
 
Vandaag nog eens wat kunnen bouwen, maar de vooruitgang gaat erg langzaam.

Na veel schuren, dryfitten en kijken naar de foto's van de 1/1 Beurlys, is de verbreding van het dashboard bijna klaar. Er moet hier en daar nog wat geschuurd worden en de hoeken worden nog bijgewerkt.
Ik heb de verbreding met 2 componenten lijm vastgezet en deze lijm ook als plamuur gebruikt. Geeft wel flink wat extra schuurwerk, maar het zorgt voor een stevige hechting :



En op deze manier komt het uiteindelijk op het frame te zitten :



Verder nog de covers die op de scharnieren van de deuren zitten wat aangepast :



Maar door die aanpassing zijn de scharnieren van de deuren zichtbaar (zowel langs de bovenkant, als langs de voorkant), daarom worden de scharnieren ook veranderd :





Tot de volgende maar weer.

"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Hoe ik het dashboard ga bevestigen is nog een goede vraag. De metalen steunen waar het op de foto op ligt, moeten nog een beetje verhoogd worden. Maar ik vind vroeg of laat wel een oplossing.
Het is een pak extra werk om die details te maken, maar het zal zeker de moeite waard zijn ^^

"Wet Sellery"
 
Thanks Wilko ^^

@ ExSerCo : Dominiek, bedankt voor het meedenken :) Ik heb inmiddels een oplossing gevonden, het dashboard wordt vastgemaakt op de grote "blok" die een beetje lager zit. Meer hierover later.

Update'tje (stelt niet veel voor, maar er is flink wat denkwerk aan voorafgegaan).

Eén van de zijsteunen een beetje lager gemaakt :



Hier op de foto met de aangepaste scharnier :





De aanpassing van de scharnier en de hoogte van de zijsteunen is puur om estetische reden. Op deze foto is te zien dat de scharnier zichtbaar is langs de voor- en bovenkant (rood vierkant), het blauw vierkant duidt de hoogte aan die de zijsteunen moeten hebben (ze zitten verstopt onder die grote "blok") :



Het dasboard heeft zijn eerste plamuur en schuurbeurt gehad, en de voorkant heeft ook aan beide zijden een verbreding gekregen :



En deze foto zou een leuke voor Evilbay zijn :

For sale : Pocher F-40 body sidepanel, good condition, needs some TLC :laugh::laugh::laugh: :



"Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan