Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/8 Ferrari F40 Barchetta Beurlys. [wip]
Pagina 1 van 32 1234511 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 478

Discussie: Ferrari F40 Barchetta Beurlys. [wip]

  1. #1

    Standaard Ferrari F40 Barchetta Beurlys. [wip]

    Mijn eerste F-40 project is nog lang niet klaar, maar ik wil toch graag al met het volgende beginnen.
    Ik ga proberen om een standaard Pocher F-40 om te bouwen naar de F-40 Barchetta "Beurlys".

    Even een stukje geschiedenis over deze wagen :

    Hij is gebouwd met nummer 79890 als één van de twee F-40 LM "IMSA" in 1988. In 1989 heeft hij deelgenomen aan de 1-uur race in Laguna Seca met als piloot Jean Alesi. In 1993 is de wagen tot "cabrio"omgebouwd door Jean Blaton. De motor en de body zijn gemaakt door Michelotto. Enkele gegevens : electronische injectie Weber-Marelli IAW, 2 turbos IHI met 2 intercoolers Behr, druk 2,5 Bar, 760 PK bij 7800 toeren, versnellingsbak Enforced Hewland 5 versnellingen + achteruit (Crabots), gewicht 800 kg, velgen BBS E-19 style 3-piece magnesium centerlock racing met Goodyear banden, topsnelheid 360 km/hr.
    Bron : supercars.net
    De wagen heeft een F-1 ophanging met horizontale vering en de uitlaten zijn verplaatst naar de zijkanten. Na deze verbouwing was hij geschilderd in het geel met een rode streep, daarna enkel geel. Ik wil de gele uitvoering gaan bouwen, met diffuser aan de achterkant, zichtbare koplampen en "bakkebaarden" aan beide zijden van de voorkant. (zoals op de laatste foto).
    Na lang zoeken heb ik de huidige verblijfplaats van deze wagen gevonden, een mailtje met verzoek om foto's van de ophanging en de motor is verstuurd naar de eigenaar. De bedoeling is om de F40 zo goed mogelijk na te bouwen, als het kan mét de juiste ophanging en motor. Aangezien ik geen enkele foto heb gevonden van de achterophanging en de motor, zal dit afhangen van de "goodwill" van de huidige eigenaar. In het slechtste geval wordt de auto gebouwd zonder motor en achterophanging, maar wel met de voorophanging, radiator enz., want daar heb ik wel foto's van.
    Als iemand foto's heeft van het interieur, de ophanging of de motor van dit model zou ik die heel graag ontvangen. Alle info (tekeningen en foto's) zijn van harte welkom

    Op de volgende foto's is het verschil te zien tussen een "gewone" F40 en de Barchetta "Beurlys" :








    Bron : carigan.49.free.fr

    Er dient flink wat verbouwd te worden aan de Pocher F40, en er zal een zaag- , snij- en schuurwerk aan te pas komen om er een cabrio van te maken. Als het een beetje meezit kan ik dit weekend of volgende week een update plaatsen. Het eerste wat ik ga doen is de verf eraf bijten en op de body de delen aanduiden die eraf of gewijzigd moeten.

    Dit is mijn grootste ombouw-project ooit, ik hoop dan ook dat het gaat lukken. Er bestaat (behalve een 1/43 versie, die er slechts een beetje op lijkt) geen enkel model van deze unieke F-40, vandaar mijn wens om er één op schaal 1/8 te gaan bouwen.

    Groeten, Pascal
    Laatst gewijzigd door wet sellery; 11-10-09 om 01:05 Reden: prefix

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    06-12-07
    Berichten
    3.079

    Standaard

    Jawadde Pascal, dat is een interessant topic om volgen in de toekomst.

    Een bescheiden bouwertje ben je ook niet echt hé?

    Succes ermee, maatje!

  3. #3
    Ron
    Gast

    Standaard

    Dat word een makkie Pascal
    Ik denk of zeg maar dat de achterkant het grootste probleem gaat worden maar het word wel een zeer interessant project.

    Ron

  4. #4

    Standaard

    Bedankt voor jullie steun en aanmoedigingen, het zal nodig zijn.

    De achterkant met die 2 steunen en de koelsleuven zal inderdaad een flinke klus worden. Ook het wegwerken van de opklapbare lampen en het aanbrengen van de sleufjes boven de voorste wielen lijkt me niet zo evident. En dan is er nog die extra luchtinlaat juist voor het achterwiel
    De mate waarin de auto wordt gemaakt zal voor een groot deel afhangen van het verkrijgen van de foto's.
    Om jullie een idee te geven van de speciale ophanging / vering van deze wagen, dit zijn de enige 2 foto's die ik heb kunnen vinden. Ze tonen de auto voor de ombouw naar de Barchetta




    Bron : f.eu.chat

    Op de eerste foto staat de achterklep open, kon ik de foto maar omdraaien, dan had ik gelijk het beeld wat ik nodig heb

    Het is frustrerend dat er zo weinig info is over deze auto. Ik hoop van ganser harte dat ik tijdens de bouw nog beeldmateriaal mag ontvangen.

    Groeten, Pascal

  5. #5
    Goede topic beantwoorder Michel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25-07-08
    Berichten
    2.221
    Groeten,

    Michel.

  6. #6

    Standaard

    Hey Michel,

    Ja die kende ik al, maar blijf de links gerust posten, misschien zit er wel eentje bij die ik nog niet gevonden heb.

    Thanks Swa, ik hoop dat het gaat lukken

    Groeten, Pascal

  7. #7

    Standaard

    Deze body wordt het slachtoffer van de ombouw. Morgenvroeg start het boor- en snijwerk, eerst ga ik het gat in de voorklep maken. Ik kwam net op een idee : aan de zijkant van de body zit aan beide kanten een extra luchtinlaat (juist voor de achterste wielkast), nu moet het net lukken dat op de plaats waar het gat in de voorklep komt, 2 van die luchtinlaten zitten. Ik wil dus proberen om deze uit te zagen, en dan in te werken in de zijkanten.

    Hier komt dus het grote rechthoekige gat:



    En hier moeten die luchtinlaten komen :



    Het zal een spannende maandagmorgen worden.

    Ben eigenlijk erg teleurgesteld, heb dit weekend een dikke 6 uur (!!) op het net zitten zoeken naar foto's van de achterophanging en motor (vooral de uitlaat), en heb er geen enkele gevonden. En van al de mails die ik de voorbije weken naar iedereen die ook maar iets met deze wagen te maken heeft gehad, heb ik welgeteld 1 antwoord gehad, en dat was : "Sorry, geen foto's..."

    Groeten, Pascal
    Laatst gewijzigd door wet sellery; 27-02-10 om 18:08

  8. #8

    Standaard



    Zagen en boren??

    Is dit geen metalen body??

    Ben benieuwd. Ik zit al klaar
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  9. #9

    Standaard

    Hey Rik,

    Het is een metalen body, het metaal is ZAMAK. Er zal geboord, gefreesd en gezaagd worden om de aanpassingen te maken.
    Morgen voor 15u is er een update.

    Groeten, Pascal

  10. #10

    Standaard

    Zamak is dat geen zink/aluminium legering?
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  11. #11

    Standaard

    Ja, dat klopt Zamak (of Zamac) is een zink/aluminium legering met kleine hoeveelheden magnesium en koper.

    De aanpassingen aan de body zijn begonnen. Eerst wat gaten geboord om te kijken tot waar ik moest snijden. Daarna met een "cutting disc" het grote rechthoekige gat gemaakt. Het heeft nog niet de juiste afmeting, dit was enkel om de 2 luchtinlaten eruit te halen :





    Dit zijn de 2 luchtinlaten die aan de achterkant voor de wielkast moeten ingebouwd worden :



    En deze foto geeft jullie een idee van de dikte van het materiaal, het is 2 mm dik. Zelfs op hoog toerental heeft de Dremel het moeilijk om er doorheen te geraken :



    Het geeft toch wel een vreemd gevoel om zo'n manier een Pocher F40 met een Dremel te lijf te gaan, maar hoe meer ik naar de foto's van de 1/1 Barchetta Beurlys kijk, hoe meer ik het gevoel krijg dat deze ombouw wel eens zou kunnen lukken.

    Groeten, Pascal
    Laatst gewijzigd door wet sellery; 27-02-10 om 18:09

  12. #12

    Standaard

    Omdat de body uit metaal is, wil ik zoveel mogelijk van de onderdelen die ik ga toevoegen ook in metaal maken. De Beurlys heeft (net zoals de LM) geen opklapbare lampen, de gaten die hiervoor voorzien zijn moeten dus dicht. Hiervoor gebruik in 0,5 mm dik messing plaat. Op de foto zie je een dryfit van het eerste stuk. Omdat het erg spiegelt toont de foto wat vreemde vormen in het messing :





    Heb eens gekeken naar de plaats waar de zij-luchtinlaten moeten komen, nu heeft Pocher juist op die plaats een versteviging aangebracht in de vorm van een metalen staaf, deze moet er ook uit voor ik de luchtinlaten kan plaatsen. Anders is die staaf zichtbaar langs de buitenkant.



    Groeten, Pascal
    Laatst gewijzigd door wet sellery; 27-02-10 om 18:10

  13. #13

    Standaard

    En jawel Pascal gaat losssssss.



    Succes jongen.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  14. #14

    Standaard

    Bedankt voor de leuke reacties en de steun

    Heb vandaag een soldeerbout gekocht (60 Watt) en soldeertin met een harskern (tip van Homeghost). Aangezien ik nog nooit zo'n ding gebruikt heb ga ik eerst wat oefenen. Daarna wil ik proberen om de panelen te bevestigen zoals Homeghost het heeft beschreven in zijn topic over de Pershing 72 : eerst lijmen met secondelijm en dan solderen.

    Groeten, Pascal

  15. #15

    Standaard

    Ik wou nog wat vragen over het solderen. Moet je eerst de verf verwijderen als je iets wilt solderen ? Kan je nadien nog plamuur op aanbrengen ?

    Zal een spannend klusje worden, en nu maar hopen dat ik mijn vingers niet verbrand

    Groeten, Pascal

Pagina 1 van 32 1234511 ... LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •