Hoofdsponsor

1/150 Module locdepot schaal N.

bert65

Well-known member
Registered
Lid geworden
21 okt 2011
Berichten
730
Ik wil gaan proberen om een loc depot te maken in schaal N.Als dit bevalt wil ik er meer modules aan vast maken.
Ik heb al een eerste module gemaakt.
CIMG7564.jpg
Dit is een zachtboord plaat van 120x60 cm.



 
Mooi begin, maar gaat deze niet te veel lawaai maken als de treinen er over rijden?
 
Ik heb geen idee of het lawaai gaat maken.In de eerste instantie gaat het mij meer om het bouwen dan rijden.
 
Maar hoe is het dan te voorkomen dat je lawaai krijg?
Niet dat ik zoiets zal maken heb al genoeg te doen in onze hobby maar ben wel altijd nieuwsgierig naar dat soort dingen.
 
In hoe verre wordt dit bedoeld lawaai....ik kan me niet voorstellen,dat een aantal treinen op die schaal er over rijden en zo een lawaai veroorzaken.....of heb ik het mis...ik ben daar ook maar een leek in:8:8:8
 
De treinen maken niet zozeer zelf lawaai, maar door de trillingen van over de sporen te rijden doet dit de ondergrnd trillen. Op die manier krijg je behoorlijk wat lawaai voor zo'n klein treintje. Op H0 is dit natuurlijk nog veel erger..
Om dit te voorkomen wordt er meestal een appart traject voor de sporen uit hout gezaagd, en met vijzen vastgemaakt (nagels komen los door de trilling).
Hierop komt dan een isolerend materiaal (kurk wordt vaak gebruikt), waarop dan de sporen komen te liggen. Ook wordt er gebruik gemaakt van elastische lijm, ook met hetzelfde doel in gedachten...
Op die manier worden de trillingen zo veel mogelijk geabsorbeerd.

Sorry Bert voor het iets >w te gaan in jouw topic ;)
 
Nooit niet bij stil gestaan....maar na deze aannemelijke uitleg....begrijp ik de defenitie van lawaai betreft deze topic...bedankt:):):)
 
Thnx Beyond weer wat bijgeleerd.
 
@Beyond geen probleem, zo leert iedereen weer wat.
Ik heb dit idee overgenomen van iemand die al een aantal modules op deze manier heeft gemaakt.