Hoofdsponsor

1/150 Module locdepot schaal N.

bert65

Well-known member
Registered
Lid geworden
21 okt 2011
Berichten
730
Ik wil gaan proberen om een loc depot te maken in schaal N.Als dit bevalt wil ik er meer modules aan vast maken.
Ik heb al een eerste module gemaakt.
CIMG7564.jpg
Dit is een zachtboord plaat van 120x60 cm.



 
Mooi begin, maar gaat deze niet te veel lawaai maken als de treinen er over rijden?
 
Ik heb geen idee of het lawaai gaat maken.In de eerste instantie gaat het mij meer om het bouwen dan rijden.
 
Maar hoe is het dan te voorkomen dat je lawaai krijg?
Niet dat ik zoiets zal maken heb al genoeg te doen in onze hobby maar ben wel altijd nieuwsgierig naar dat soort dingen.
 
In hoe verre wordt dit bedoeld lawaai....ik kan me niet voorstellen,dat een aantal treinen op die schaal er over rijden en zo een lawaai veroorzaken.....of heb ik het mis...ik ben daar ook maar een leek in:8:8:8
 
De treinen maken niet zozeer zelf lawaai, maar door de trillingen van over de sporen te rijden doet dit de ondergrnd trillen. Op die manier krijg je behoorlijk wat lawaai voor zo'n klein treintje. Op H0 is dit natuurlijk nog veel erger..
Om dit te voorkomen wordt er meestal een appart traject voor de sporen uit hout gezaagd, en met vijzen vastgemaakt (nagels komen los door de trilling).
Hierop komt dan een isolerend materiaal (kurk wordt vaak gebruikt), waarop dan de sporen komen te liggen. Ook wordt er gebruik gemaakt van elastische lijm, ook met hetzelfde doel in gedachten...
Op die manier worden de trillingen zo veel mogelijk geabsorbeerd.

Sorry Bert voor het iets >w te gaan in jouw topic ;)
 
Nooit niet bij stil gestaan....maar na deze aannemelijke uitleg....begrijp ik de defenitie van lawaai betreft deze topic...bedankt:):):)
 
Thnx Beyond weer wat bijgeleerd.
 
@Beyond geen probleem, zo leert iedereen weer wat.
Ik heb dit idee overgenomen van iemand die al een aantal modules op deze manier heeft gemaakt.

http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=7896

Ik volg deze man op N spoorforum.
Dit is zijn antwoord op een soortgelijke vraag ook over evt.vochtschade. En als het een beetje meezit kan ik morgen een 2e hands ringlocloods ophalen die mooi bij mijn draaischijf past.
Zachtboard.
Voordelen:
1 Het is makkelijk te verwerken.
2 Weinig gewicht.
3 Laat zich makkelijk plooien bij uitzetting ( vocht ) hiermee bedoel ik de luchtvochtigheid. Uitzetting is minimaal!
4 Geluidsdemping.
5 Kost weinig.
Nadelen:
1 Bij verwerking stoffig.
2 Waterschade ( In zo,n 50 jaar nooit gehad ) Ander materiaal kan daar ook slecht tegen!

En als het een beetje meezit kan ik morgen een 2e hands ringlocloods ophalen die mooi bij mijn draaischijf past.

 
Dit wil ik wel gaan volgen, een goede modelbouwer die een ringloods aanpakt. Ga je ook het interieur maken? Veel van dit soort loodsen stonden (en staan) in Duitsland en ik heb in een minder onschuldige hobbyuitoefening eens een verlaten exemplaar bezocht (Duisburg Wedau).. erg indrukwekkend. Met de zoekterm "Ringlokschuppen" kom je bij Google.de Images een heel eind.
 
Hier zijn wat foto's van (ook) het interieur, deze loods is nog redelijk intact. Ik vind zo 1, 2, 3 geen foto's van een ringloods in bedrijf maar ik denk dat je met iets meer zoekwerk wel een en ander kunt vinden.

http://suchanek.de/foto/rls_ab/aussen.html

Wel wat foto's gevonden maar geen die een goed overzicht geven. Zie echter bijvoorbeeld hier.
 
Nog vlug een stoeltje er tussen schuiven mooi project alvast veel succes. ..
 
Zal ik ook blijven volgen.

Zal je de gebouwen ook verweren en vervuilen? Dat mis ik meestal op een modelspoorbaan, de rails zijn meestal mooi roestig maar de gebouwen zijn OOB zonder iets van verwering. Zelfde voor de treinen en auto's.
 
Deze heb ik overgenomen voor een zacht prijsje.
CIMG7565.jpg

Ik ga hier een deel van gebruiken want hij is te groot.Interieur doe(nog) ik niet.
 
Bert dat ziet er echt prachtig uit....waar je zo iets vindt ???.....top man...;)
 
Ik begrijp dat je het interieur niet direct gaat aanpakken, is ook een kleine schaal hé ;)
Maar mocht je het toch overwegen, misschien één gang die je het best kan zien van waar je kijkt toch wat aankleden van binnen?
Dan kan je daar de deuren van laten openstaan...
 
Is geen slecht idee Beyond.
Maar eerst maar eens gaan kijken hoe de opstelling gaat worden.
Spaander ik kwam deze op marktplaats tegen voor 15 €.
Nieuw kost een 2 sporen locloods al rond de 40€
 
Prachtige locloods inderdaad, ik ben erg geïnteresseerd in treinen en alles wat ermee te maken heeft; normaal gesproken volg ik treintopics eigenlijk nooit omdat ik ze minder realistisch vind gezien het macro-niveau dat men op micro-niveau probeert na te bootsen. Overal rijden treintjes rond en overal ligt spoor, waar hier en daar nog een huisje tussen gepropt staat. Zo'n locloods nodigt echt uit tot realisme en het is bovendien een stukje industrieel erfgoed waar je flink je verweringsfantasie op los kunt laten en waar drukte op het spoor er gewoon bij hoort. Ook om die reden volg ik graag.
 
De locloods zit in elkaar.Ik heb van de grote een kleine versie gemaakt.
CIMG7566.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan