Hoofdsponsor

Anders / onbekend M1673/2 [wip]

bifcat

Well-known member
Registered
Lid geworden
7 nov 2013
Berichten
594
Hallo Modelbouw Leden,

Vandaag starten we met een nieuw hoofdstuk, de M1673/2.

Gebouwd In 2001 te Duisburg door VBD. Als /2de in een reeks sleeptest modellen van een 38 m Jacht waarvan de bouwfirma ons niet mocht meegedeeld worden. Ook geen plannen beschikbaar. Met de eigenschappen : Lengte 3.80 Lm, Breedte 0.72 Lm
Denkelijk gaan er hiervoor straks enkele bouwers van varende modelschepen van hun stoeltje kieperen, want als het gaat over iets groter en iets anders, dan is dit wel het van het om te volgen. Denk even aan, het was een Jacht, maar word een . . . . . . :D

Kijk dus volgende weken maar uit naar M1673/2.

We gaan deze handel opsplitsen en van foto-kes voorzien.
Volgende week, Deel 1 : Hoe komt zulk ding in je 1/2 bezit.

Groetjes,
Swake
 
Een van de dagen gaat het van start, vandaag zijn er foto's in de SMB-Bifcat M1673/2 map gestoken.

Alles vergt zijn tijd en vandaag heb ik er niet al te veel (tijd dan)

Tot een van de, dan tekst en uitleg.

Groetjes,
Swake
 
Mei 2014.

Weken ervoor had Sven me gemeld dat hij zin had om naar Oostakker , Nederland te trekken.
Daar stonden “en staan nog steeds” modelbouw scheepjes ‘te koop aangeboden’ bij de Stichting Modelbouwgroep Nederland.

Samen met Sven,Andre en Jeroen, die er ook een op het oog had.
Waren we met drie wagens naar Nederland getrokken.
Ik ging mee om eens te kijken naar de grotere model schepen die ze te koop hadden staan.
Enkele kilometer verder over hitte Jeroen zijn Volvo .
Das geen al te goed beging, maar niet getreurd want Andre en Sven gingen Jeroen zijn scheepje dan wel meebrengen.

Je heb geen idee waar je terecht komt, alleen, geen kat aanwezig.
Dus Sven even bellen, waarop een klein kwartiertje laten de beide Heren ons binnen lieten.
Hoe men erin geslaagd is om zoveel modelbouw materiaal bij elkaar te halen in enkele jaren tijd,
zodanig dat men er wijselijk van hand doet (voor men er in verzuipt, letterlijk).
Weten enkel beide Heren.

Sven en Jeroen hadden al eerder hun keuze gemaakt.
Dus eerst die dingen maar opzij laten zetten. Terwijl Swake op de plekken waar anders toch niemand zou rond neuzen, zijn neus stak. :D
Achteraan, onder het schap van het gelijkvloers, vond ik twee behoorlijk kluitige scheepjes helemaal die me wel interessant leken , doch zo goed mogelijk achteraan weggestopt waren .
Enkel de vraagprijs viel mij tegen.
Te duur voor wat er nog aan diende te geschieden.
De andere modellen, waren of statisch, of teveel werk aan om ze terug tot toonbaarheid te brengen.

Van het een komt het ander.

Zo zei Dennis , heb je al boven weze kijken.
A zo boven ja, daar stond iets geels (hadden Sven en ik al wel in de mot gehad )
en dat was ook nogal aan de grote kant.
Sven vroeg, Swake is da niks veur ons.
Wel, ik zal eens kijken se.
Samen met Andre kregen we toestemming om de geheel volgestouwde romp leeg te halen,
zodat we deze op zen zij konden leggen om de onderkant in ogenschouw te nemen.
Maar ja, hoe vervoer je zulke 3.8 lm romp.
Dat was voor de mannen geen probleem, er stond daarbuiten nog een oudere remork waar het spul op kon.
Trouwens, het is wel eens de moeite om met deze mannen af te spreken, je weet nooit wat ze nog in huis hebben (of terug vers) .
Overwegen, aankopen, delen en “wat met” werd het remorkje geïntegreerd in dat ene prijsje.
Alles werd doorgenomen en de buit (betaalde bedrag ) in twee verdeeld.

Zo groeit er een SMB - Bifcat achtige uitdaging

Beelden van de aankomst .

attachment.jpg

De M1673/2
attachment.jpg

Na aankomst en de babbel , gelijk de hele romp onderzocht op kieren en gaten, t’ja .

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


We hadden al wat uurtjes rond de romp doorgebracht, welke eerst werd gestript van de vermoedelijk metaaldeeltjes bevattende verflaag, om te kunnen kijken wat er zich onder die verflaag schuilhield. Deel per deel werd aangevat, rottende delen uitgehakt en zo gingen we door tot de zomerperiode 2014.

Einde Deel 2014.
 
Wat te maken van de M1673/2


Echt op zoek naar wat zou kunnen, liet ik aan Sven over.
Hij had iets in zijn hoofd, dus, laat hem maar rustig zijn gang gaan.
Januari 2015, na het liggende werk en de toekomstige planningen waren we samen om dit M1673/2 geval eens te overlopen.
De bom is er dan wel eentje om U tegen te zeggen.
Sven vroeg me of ik het zag zitten om van een Jachtontwerp een heuse zee sleepboot te maken.
De plannen had hij al en samen overliepen we het geheel.
En dan begint het meten om te weten .
Het zou kunnen maar/ en dan . . . . . . .
Sven startte dan maar aan de Hulder schroefas die vernieuwd diende te worden (geen haast, heb nog ander beslommeringen) .
Hiervoor had Sven buis met een wanddikte van 3mm van doen , dat vonden we enkel bij Sauerbier in Zierikzee (alom gekend in de modelbouw middens en zeker bij de iets ouder onder ons)

Nog even wachten jongens. Kijk en zie de verschillen waaraan gewerkt gaat worden.

attachment.jpg

Gat dien van Rechthoekig naar Rond gebracht.

attachment.jpg

Scheg dient heel wat verbreed en omdat de oude onvoldoende stevigheid bood, werd deze verwijdert.

attachment.jpg

Voorschip dient danig verbouwd .
Hoe een Bulpje er aan zetten en wat met de hoogte volgt later.

T’is toch maar een Een ietsiepietsie verschil.
 
Vast stond dat zowel het achterschip als voorschip diende opgehoogd .
Achter slechts 2 cm, vooraan dik 24 cm.
Maar, en daar sta je dan, word het scheepsmodel wel een pak langer.
Swake wist dat Marc stopte met zijn houthandel, trok er naar toe en vond daar een oude partij korte beuken latten die doenbaar waren, voor niet al teveel centjes, hihi.

Februari 2015, aan zet van plan naar model, gaf hier en daar beslommeringen.
Als we dit doen, raken we daar in de problemen, maar laat ons maar eerst de oude scheg weghakken.
Aangezien de sleepboot een uitermate dikke scheg heeft, paste dat plaatje van het oude toch niet meer en was de oplossing die weghakken.
De kortste pijn.
En dan het achterschip, voorgaande jaar hadden we de naar binnen toe lopende achterplecht reeds uitgehakt, maar de zee sleepboot heeft een puntig gat.
Als je het planmatig aan de zijkant overschouwd , kan het goed zijn dat daar dan ook nog in de hoogte een deel af moet.
Het hoe, later.
Recht toe recht aan de ronding afgezaagd , brut , geeft toch niet er moet toch nog een deel afgehaald.


Spantafstanden komen nog niet overeen(6mm te kort/spant).
In de breedte is het plan 35 mm smaller dan het model en de geschatte totaallengte ligt dan weer 330 mm over het punt waar het plan ophoud.
Voor dit laatste is de tussenoplossing vinden , het bepalen hoeveel er van de boeg afkan, zonder een te groot gat in het model te veroorzaken.
Trouwens de boeg graad ligt ook vlakker dan de sleeptank boeg.
Tal van spanten werden in kartonplaat aangemaakt, er moeten er nog gemaakt worden en dat is het werkje voor Andre.

Eerste laag opwerken aan de kont, Sven ga je gang.
Vooraan eerst een verstevigingsbrug gezet, boeg graad afgetekend.
Bepaald waar de Bulp van het schip dient te zitten en dan er de zaag ingezet.
Om kort te zijn, foto’s zeggen meer dan de woorden, al heb ik die beeldekens niet, maar Sven wel (de stiekemerd, stout he)

Center bulp bepalen, best op een lijn waar de boterhamlagen op elkaar zitten. Kijken tot hoever de centerbalk in de romp moet, niet te diep is niet van doen. Juist genoeg om heel de bulp op zijn plaats te houden.

Dit was de oorspronkelijke steven, hier met toevoeging van de Blup lijn, die toch maar achteruit werd gebracht, zodat de modellengte iets beter zou kloppen.

attachment.jpg

Het hoe, doen we ook beter met beeldmateriaal . Let op de afgezaagde delen !

attachment.jpg

En de daarna geplaatste centerbalk waar de bulp word aan gekleefd.

attachment.jpg

Discrepanties wegwerken. Iets wat van maat niet past, zal je mogen aanpassen.
Een lijn behouden kan dan alleen door goed te blijven kijken naar wat strookt en wat niet.
Dat stroken daarmee worden de strokende lijnen bedoeld, deze welke je op ieder spantenbord en waterlijnplan, trouwens ook in een zijaanzicht worden deze strooklijnen weergegeven. De ronding van een spant word bepaald door de strokende lijn ter hoogte van elke waterlijn en zij zicht.
Als je de drie in ogenschouw neemt zie je dat elk punt aan elkaar gebonden een strokende lijn vormen in alle zichten.
Verzet men dan een van de punten heeft men in de drie zicht gevallen geen strokende lijnen meer.
Bij deze verbouwing dient de bulp aan de romp verbonden met een strokende lijn horizontaal en een strokende lijn verticaal.
Ja je zou dat kunnen uittekenen, maar zonder gaat het ook, al moet je met het oog wel even wat meer aandacht vestigen.
We hadden de negatieven van de achterste spanten door Andre laten aanmaken.
Zo kan bepaald worden hoever van de basislijn er per spant van het model nog dient weggehaald.
Zo te zien nog een heel pak.
En versteld van wat het geeft in schroefdiameter, is dit wel een schip om U tegen te zeggen. 180 mm vier blad x 2 .
Sven is druk doende om vooral voor een goed voortstuwende krachbron te zorgen.

Gat werkzaamheden.

Recht naar binnen lopende kont werd vorig jaar reeds verwijdert.
Dit jaar de hoekstukken eraf .
Met hier een beeld van de blokjes voor de eerste laag.

attachment.jpg

Eerst laag gekleefd met PU lijm (broeslijm) , werk veel beter, vult gaten en kieren en is in een wip te verwijderen.

attachment.jpg

Wat met de scheg.
Welke bij het model twee dwarsgeplaatste schroef tunnels hebben achteraan.
Werd midschips geplaatst, steun schegbeplanking.
De grote gaten (dwarsbarst) opgevuld. Schroefas gaten gedicht.

attachment.jpg

Halverwege , tussen eind scheg en de kont, dient het vlak in midship 35mm uitgediept.
Gelukkig zijn bij dit model zo goed als alle achter spanten naar de scheg lopend in een recht vlak, behalve aan de schroefas tunnels.
Van daar zie je op het achteraanzicht een soortement moushtache (snor, voor den Vlaamsen mens) getekend.
 
Serieuze werken aan een serieus model :wow:
Het lijkt wel een sloep waar er een persoon in kan...
 
Serieuze werken aan een serieus model :wow:
Het lijkt wel een sloep waar er een persoon in kan...


Zelfs twee, hihi. Ne nee, batterijen, heel wat batterijen.
Geschat benut motorvermogen 750W per schroef, testen zullen uitwijzen of dat voldoende gaat zijn.

Slukes,
Swake
 
Tussen de soep en de patatten, even een tussendoortje.

Naar goede gewoonte staan we elke vrijdag aan het model te werken.
Zij die zich afvragen of ze een handje kunnen toesteken, dat kan, maar hoeft in de meeste gevallen toch maar enkel als voorhouder van . . . . . . ..

Wenst men het spul te komen bezichtigen, wel stuur maar een PB-ke. Ding staat wel in St Lenaerts.

Opdracht voor vrijdag, de aanbouw van de scheg.

Dat zal maar een gedeeltelijke aanbouw worden, aangezien de lijm nog dient te drogen nadat die werd aangebracht.

Anders, zonder bescherming = drie dagen zwarte vlekken op je pollekes.

Slukes,
Swake
 
Zeer interessant topic hier zet ik me dol graag bij,verder geweldig veel succes met de komende werken...
 
Als je een kraan volledig werkend maakt kan hij dienen om boeien op het water te leggen voor het parkoers varen.
Op welke schaal zijn jullie aan het bouwen ?
De uitnodiging om te komen helpen moet ik helaas afslaan, zo al werk genoeg met mijn eigen geprul.
Komen kijken ga ik nog even uitstellen tot jullie aan de bovenbouw bezig zijn als dat toegestaan is :)
succes met dit weerom MEGA schip project, Ik ga zeker volgen.
vgr Marc
 
Eens leuk zo'n project te zien passeren hier!

En des te meer ,omdat ik totaal niks van scheepsbouw/herstellingen ken.

Prachtig die foto's, getuigd van noeste arbeid :)
 
Als je een kraan volledig werkend maakt kan hij dienen om boeien op het water te leggen voor het parkoers varen.
Op welke schaal zijn jullie aan het bouwen ?
De uitnodiging om te komen helpen moet ik helaas afslaan, zo al werk genoeg met mijn eigen geprul.
Komen kijken ga ik nog even uitstellen tot jullie aan de bovenbouw bezig zijn als dat toegestaan is :)
succes met dit weerom MEGA schip project, Ik ga zeker volgen.
vgr Marc


Dat zijn nog eens gespuid ideetjes se Marc. Trouwens Sven heeft er al enkele werkende kranen gebouwd.
De schaal die moet Sven me maar eens berekenen (das ons manneke om de berekeningeskes te maken, hihi)
Uitgemaakt werd de bovenbouw in grote lijnen in een mal te gieten .
Bovenbouw aanvang, dat zal waarschijnlijk september worden. En hangt af van de weersgesteldheden.

Slukes,
Swake
 
Eens leuk zo'n project te zien passeren hier!

En des te meer ,omdat ik totaal niks van scheepsbouw/herstellingen ken.

Prachtig die foto's, getuigd van noeste arbeid :)


Jep Peiper, nooit te oud om eens een gek idee uit te werken.
Het mooie eraan is dat men kan stelen met zijn ogen, daar leer je ook van (sommige die wat wijsdom meedragen toch en niet moeilijk van aannemen zijn).
En als je eens iets gedaan hebt wat je anders nooit doet, brengt het een mens op ideeën om andere dingen soms ook eens anders te doen dan hij/zij gewend is.
Ik denk altijd, eerst zien, dan beoordelen, dan een keuze maken, dan de keuze bekijken op haalbaarheid en dan pas aan de slag.

Slukes,
Swake
 
Zeer interessant topic hier zet ik me dol graag bij,verder geweldig veel succes met de komende werken...

Hallo Danny ,

De een maakt het al eens anders dan de anderen he.
Het idee van vandaag, is vaak niet het idee van gisteren :-)

Slukes,
Swake
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen vrijdag :

Wegens verhinderd , kawam Andre en Sven niet. Gaf mij wat tijd om mijn hoofd eens te breken over het onderwaterschip achteraan.

Schuin oplopende scheg : dient achter 35mm in de romp uitgehaald. En zag je de laaste foto, was Swake toch wel vergeten die 35mm van dat reeds gekleefde plankje af te halen zekers.
Na wat planontrol werk en meet, heel veel meetwerk dat plankje maar verwijdert .
De karton spanten erbij, spantafstanden afgetekend op een klaargeschaafde plank (das nog van Swake zijn hoop en lag verleden jaar al klaar) . Eerst een breedte voorzien van schuinte scheg. Schegbreedtes per spant afgetekend en de afgetekende plank tegenovergesteld schuin geschaafd tot op het lijntje.
Achteraan dient de scheg naar elkaar toe te lopen (zij puntig) , alleen er is nergens zicht op tot hoe ver bij elkaar. Dus, een zorg om een vraag over op te tekenen.
De 0 lat van de scheg in lijn met de buik van het schip geplaatst, en daartegen de schuin lopende schegzijstukken even hoog als hun breedte (plank) geplaatst.

Oop beide plankjes de lijn van de romp afgetekend, gezaagd en later al schurende onder de schuine hoek aangepast aan de romp.
Beide tegen de 0 scheg plank gelijmd en dat was dat.

Voorgaande vrijdag werd de bovenste boterham van het voorschip ( het deel wat 24 cm hoger dan de romp komt) aan elkaar gelijmd. Die lag op de kartonplaat waar de bovendeklijn van het voorschip op modelmaat stond. Deze werd uitgeknipt, op de boterham afgetekend en uitgezaagd.
Deze schuren is voor de volgende vrijdag. En zo ben je weer enkele uren verder.

Tot de volgende,
Swake
 
Zo deze vrijdag zit er ook weeral op.

Nuchter als we zijn, verloopt de verdikte scheg aanmaak in plankonderdelen.
Volgende week vrijdag er eens wat beeldjes van schieten, dan kan je mee volgen.

En aangezien de SMB-ers deze vrijdag in Duitsland verblijven. Schoot er voor mij niet al te veel werk meer over.

Eerst maar dat schuurwerk van vorige week afgerond. En dan de schuine toespits kanten aan het achterste van de scheg aangepakt.
De twee nog dicht te werken rechte scheg stukken onder de reeds bevestigde delen gekleefd (zo kan dat ook rustig drogen)
En daarmee ben je uren verder.
Als je het bekijkt is het niet veel, maar toch een vooruitgang .

Tot nog eens,
Swake
 
Boven stuk ter hoogte van het voordek.
Dit deel komt op de beide steunstukken te liggen.
Het waarom, om er later de spantstrooklijnen die de bulp gaan vormen een haalbaarheid te geven.
Dek deel is de vorm die we hebben door de spantafstanden van het plan aan te passen aan deze van het model, doch de maatbreedtes van elke spant behouden om er dan de strooklijn door elk spant punt ter hoogte van het dek op aan te brengen.

Later word enkel de dek lijn behouden.
attachment.jpg

Zicht op de verbrede scheg.

attachment.jpg

attachment.jpg

Aangezien de scheg hoog uitvalt is opsplitsen in onderdelen gewenst. Achteraan loopt de scheg naar binnen toe. En daarvoor zijn apart te maken stukken van doen, daar later meer over. En aangezien ik vandaag maar twee stukjes kon aanmaken, zat de Rigy te wachten op de terugweg.

Slukes,
Swake
 
Vrijdag de laatste onderdelen van de scheg aangemaakt en verlijmd.

Vooraan enkele balkjes (bulp) , karton mal gesneden op de spantmaat van ons model en nog maals gekeken waar nog wat af moet.

Ter hoogte waar de scheg pers spant nog dieper dien uitgehaald, heeft Sven de boorcalibers aangemaakt. Die diepte gaten zitten er dus ook al in. Dit zijn de vertrekdieptes per spant.

Deze week, veel te druk zodat er vrijdag niet aan voortgedaan word.
De rest is voor Mei, nee geen EI , een scheg op zen plek ja.

De groetjes,
Swake
 
Zo, weer een vrijdag scheepsromp gedraaid om beetje beter boetseerwerk aan de kont te kunnen plegen.

Verbouwen op deze wijze vergt VEEL tijd. ;)

Vorderig, romp aan Sp 2.5 - 2 - 1.5 BB zij zijn uitgeschaafd, geschuurd . Volgende week 1 - 0.5 en de kont. Daarna de SB zijde.
Als dat volbracht is begingt het voorschip aan een ideme behandeling.

En de fotoke, das voor als ze hier aankomen .

Slukes,
Swake
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan