Hoofdsponsor

1/32 P-38 J/L Lightning [done]

Jeanke

Well-known member
Registered
Lid geworden
27 aug 2012
Berichten
596
Hallo iedereen,

Daar het nu iets beter gaat met mijn geknelde rugzenuw hebben we een nieuw doosje opengetrokken nl. de P-38 J/L lightning van Revell schaal 1/32.

Het schijnt niet van de gemakkelijkste doos te zijn. Sommige mensen hebben mij veel geluk gewenst en dat ik er mijne pere ga mee zien.

Voor een beetje meer uitleg zie onderstaande link :

http://nl.wikipedia.org/wiki/P-38_Lightning

De boxart:
attachment.jpg
De sprues: Het eerst wat opvalt aan de sprews dat er kleurverschillen in de polystyreen zitten. Het is precies of dat de vloeibare polystyreen niet goed gemengd was.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
en de decalsheet
attachment.jpg
Bedoeling is hem zoals op de doos in het zilver te spuiten.
Heb daarvoor onderstaande flesjes gekocht van Alclad.
attachment.jpg

attachment.jpg

Heeft er iemand tips over het spuiten met Alclad. Heb er nog nooit mee gespoten en het schijnt niet zo gemakkelijk te zijn omdat het een heel speciale verf is.

Allee we gaan ons best doen,

Groetjes :wavey::23::wave:

Jean-Marie
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Spuiten met Aclad valt wel mee hoor en zeker de kleur die jij gebruikt.
Op lage druk spuiten iets van 0,5 bar en dunne laagjes spuiten, that's all

Maar mooi model maar zo te zien weinig details wat de motoren betreft :(
 
Bedankt Ron voor de uitleg.

De motoren zijn inderdaad niet echt gedetailleerd maar ach er is toch niets meer van te zien als het vliegtuig ineensteekt.

JM
 
Erg mooi vliegtuig is dit, komt in de buurt van de schoonheid van de Mustang. Ik ben benieuwd naar hoe je dit gaat aanpakken en hoe het resultaat wordt.

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met het spuiten van metalen vliegtuigen, dus is het altijd een beetje oppassen om iemand niet tegen het hoofd te stoten he ;) voor het geval je er niet (veel) ervaring mee hebt: wat je zou kunnen doen, zeker op deze schaal, om wat realisme te kweken is bepaalde panelen in een IETS afwijkende tint te spuiten. Echt een fractie anders, dat maakt visueel al een heel verschil. Elk stuk metaal reageert anders op zonlicht, kou en andere weersinvloeden.

Voor het spuiten met Alclad is het van het allergrootste belang dat de ondergrond perfect (=100% (=meer dan super (=volkomen) ) ) glad is. Het beste kun je het plastic met een kleine korrel schuren voor het spuiten. Maak het model ook zoveel mogelijk stofvrij. Elk stofje doet afbreuk aan het beeld dat je wilt neerzetten. Vergeet niet een zwarte Alclad onderlaag te spuiten als basis voor het zilver.

Succes en ik volg met interesse, zeker ook gelet op de schaal! 1/32 is mijn favoriete schaal en vormt naar mijn idee een gulden middenweg tussen detail en ruimte-inname.
 
Bedankt voor de goede raad Roy. Heb inderdaad nog nooit met alclad gespoten. Het zal inderdaad een uitdaging worden. Dat van die zwarte alclad onderlaag heb ik nog van iemand gehoord (hij zei dat zonder die zwarte onderlaag het metaal niet zou blinken). Maar zou het met die primer van Alclad ook niet gaan? (is trouwens een hele gladde en zachte primer).

JM
 
Nee je hebt echt die zwarte onderlaag nodig; samen met het zilver krijg je zo de juiste kleur. Tenzij je tig lagen gaat spuiten, is het zilver ietwat transparant. Dus als je een rode primer zou gebruiken, zou je een roodachtig zilver krijgen. Het zilver van Alclad is berekend op een zwarte onderlaag, vandaar.

Dus het beste hanteer je de volgorde 1) Alclad Primer, 2) Alclad zwart, 3) Alclad zilver.

Wat ik trouwens nog niet voldoende had benadrukt is, dat de onderlaag absoluut en volkomen 100% glad en stofvrij moet zijn.
 
Heel juist Roy,ik treed je hierbij volmondig bij.
Ook het gebruik of liever de aanmaak van verschillende panelen om in een bepaalde tint gespoten te worden is een aanrader. Een heel mooi voorbeeld hierbij zijn de foto's van zilveren B-52 bommenwerpers waarbij ganse secties van kleur verschillen en toch allemaal "zilver" zijn. Heb indertijd mijn B-52 zo gespoten en zal eens enkele foto's nemen om dit aan te tonen.
 
Klopt wat Roy zegt dat je een zwarte glans laag nodig heb, hoef niet echt van Aclad zelf te zijn zolang het maar glans is maar uit ervaring weet ik wel dat je op Aclad zwart het beste resultaat krijgt dus zal je aanraden deze nog te kopen.

Sorrie dat ik dit er niet even bij heeft vermeld dat krijg je als je er veel mee werkt dan vergeet je weleens wat.
 
O ja, nog twee tips:

1) Het zijn verven en verdunners op lakbasis. Wil je na afronding van de spuitwerkzaamheden niet accuut gediagnosticeerd worden met de schildersziekte, gebruik dan zeker een spuitcabine en liefst ook een gasmasker (met daarin een gasfilter, geen stoffilter... altijd ff checken).

2) Maak het model volledig glad en stofvrij alvorens te spuiten. :D
 
Bedankt iedereen, we hebben weeral iets bijgeleerd vandaag. Nu op zoek naar Alclad zwart. Ik denk wel dat ze die in de nabij gelegen modelbouwwinkel hebben.

JM
 
Aha,

Ik heb deze enkele jaren geleden gemaakt.
Een prachtig toestel;)

Dus ik heb mijn stoel bijgezet om hier te volgen, veel succes.

Grtz.

Luc8)
 
De werkzaamheden van vandaag.

Heb de cockpit ineengestoken. De riemen op het stoeltje heb ik proberen zelf te maken met wat loodfolie en een beetje koperdraad.
Verder is de rest in Interior green gespoten en een paar van de intrumenten ingekleurd met Gun Metal. Erna een waske overgezet met Burnt umber maar daar had ik een probleem. Blijkbaar was het polystyreen niet bestand tegen de thinner en begon het te smelten. Heb er daar dan ook vlug mee gestopt. Intrumentenbord is een decal.

De -foto-

attachment.jpg

attachment.jpg

Tot de volgende :wavey::23::wave:

Jean-Marie
 
Mooi werk. Zelf heb ik 20 jaar geleden de Droop Snoot "Hell'za Dropping" gebouwd, vast van dezelfde mal. Ik vond het resultaat toen toch indrukwekkend, al zou ik het nu niet meer durven laten zien. Die had wel invasiestrepen, kan ik je ook aanraden als deze versie ermee klopt.
 
Jeanke, hier heb je een link naar de door mij gebouwde B-52

https://www.scalemates.com/profiles/mate.php?id=10980&p=albums&album=10998&view=thumbs

Vanzelfsprekend zijn slechts de onderste foto's met het schilderwerk van toepassing op jouw bouw maar ik hoop dat zij een idee kunnen geven van de mogelijkheden met de verschillende Alclad kleuren. Jammer genoeg zit er geen foto bij van zijn zwarte kostuum maar de gebruikte zilver kleuren zijn allen Alclad onder meer dull, polished en gewoon aluminium, chrome en duraluminium.

Hoop dat dit kan helpen.
Erwin
 
ik heb ook een p-38 staan zal deze van u lekker volgen dan weet ik ook hoe ik het best doe .
.gr dirk d
 
Prachtig toestel dat je gaat bouwen jeanke ga je het kleuren schema volledig volgen of word er een eigen toets aangegeven. ...
 
Hallo Danny,

De hoofdkleur word zilver maar ik ga de boxart niet volgen. Er zitten nl. decals bij voor een andere versie en die lijken mij mooier dan die op de doos. Voor de rest hier en daar een andere combinatie rood aan de propellers en aan de tippen van de vleugels.
 
Hallo modelbouwers,

Kleine update wat we gisteren en deze morgen allemaal uitgespookt hebben.

Ik moet zeggen alles verloopt tot nu vlotjes. Alles past redelijk goed in elkaar en er zijn niet te veel spleetjes op te vullen.

attachment.jpg

Verder heb ik motor ineengestoken. Het had ietje gedetailleerder mogen zijn maar er zal toch niet veel van te zien zijn.
Om hem te schilderen heb ik mij gebaseerd op de foto in onderstaande link.

http://fr.wikipedia.org/wiki/Allison_V-1710

Heb het motorblok dan ook maar in het lichtblauw geschilderd (zie onderstaande foto's)

attachment.jpg

attachment.jpg


Tot de volgende :wavey::23::wave:

Jean-Marie
 
Apart vliegtuig.
De motor ziet er goed uit.
 
Heeft er iemand tips over het spuiten met Alclad. Heb er nog nooit mee gespoten en het schijnt niet zo gemakkelijk te zijn omdat het een heel speciale verf is.

Jean-Marie

Dag Jean Marie, je gaat beginnen aan een van mijn favoriete Warbirds. 10 jaar gelden heb ik de kleinzoon van Richard Bong ontmoet, Een Amerikaanse ace die met dit toestel vloog. Wat mijn enthousiasme nog verder aanwakkerde.

Voor Alclad heb ik gebruikt en werkt gemakkelijk maar, je moet perse zwarte primer (liefst Alclad) onder de toplaag gebruiken.
De witte gaat niet goed werken en verpest het eindresultaat.

Prachtige vorderingen laat je al zien!

Veel plezier en ik ga je volgen, Ronald
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan