Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw 1/16 Obersturmbannführer Joachim Peiper [DONE]

Swa

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 mei 2008
Berichten
1.067
Zo mannen, ik heb tijd gevonden om iets van een introotje te maken van mijn deelname aan de groupsbuild voor het Valentijnweekend, maar eerst een stukje geschiedenis:

Peiper werd geboren in Berlijn, 1915. Zijn vader was een legerofficier die had meegevochten in Oost-Afrika tijdens de Eerste Wereldoorlog. Peiper had nog twee broers: Hans-Hasso en Horst.

In 1933 werd Peiper gerekruteerd door de Verfügungstruppe. Sepp Dietrich wees hem toe aan de erewacht ‘LSSAH’. In 1935 ging Peiper naar de trainingsschool voor officieren (Junkerschule) in Braunschweig. In maart 1938 werd hij lid van de ‘NSDAP’. De maand daarop werd hij in de staf van Heinrich Himmler opgenomen en het jaar daarop bevorderd tot eerste adjudant van Himmler; hij behield deze positie tot augustus 1941. Alleen tijdens de slag om Frankrijk werd hij even van deze taak ontheven daar hij mee moest vechten. Vanaf 1941 kreeg hij het bevel over verschillende eenheden van het leger, waaronder de Kampfgruppe.

Tijdens zijn periode als Himmlers adjudant ontmoette Peiper zijn toekomstige vrouw Sigurd. Ze trouwden en kregen drie kinderen: Hinrich, Elke en Silke. Op zijn 29ste kreeg Peiper de rang van kolonel. Tevens werd hij onderscheiden met het 'Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes'. Peiper was een ervaren leider en nam deel aan veel grote veldslagen. Aan het oostfront vocht hij in de Derde slag om Charkov en de Slag om Kursk. Hieronder foto's van hem aan het oostfront.

Peiper_eastern_front_2.jpg

Peiper_eastern_front_1.jpg

In 1944 kreeg hij het bevel over zijn eigen Kampfgruppe, die deel uitmaakte van de zesde pantsereenheid onder bevel van Sepp Dietrich. Met deze kampfgruppe nam hij deel aan de slag om de Ardennen. Hij en zijn Kampfgruppe worden hier grotendeels verantwoordelijk gehouden voor het Bloedbad van Malmedy. Echter is na verloop van de jaren steeds meer de vraag gerezen of Peiper hierbij daadwerkelijk zelf aanwezig was of hier opdracht toe gegeven had. Uiteindelijk, na de nodige gevechten en omzwervingen, raakt de Kampfgruppe door zijn brandstof heen en werd het ingesloten door Amerikaanse troepen bij La Gleize. Peiper werd gedwongen met zijn soldaten te vluchten en honderden voertuigen achter te laten. Met 800 man bereikt hij te voet Duitsland. Foto's van zijn kampfgruppe en als laatste Peiper zelf.

Kampfgruppe_Peiper_1A.jpg

Kampfgruppe_Peiper_3.jpg

Kampfgruppe_Peiper_4.jpg

Peiper_Ardennes.jpg

Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog werd Peiper gevangengenomen, en samen met andere leden van zijn Kampfgruppe aangeklaagd voor oorlogsmisdaden. Hij werd veroordeeld tijdens de rechtszaak aangaande het Bloedbad van Malmedy. Peiper bood aan alle schuld op zich te nemen als de rechter zijn soldaten in vrijheid zou stellen, dit werd geweigerd. Peiper werd schuldig bevonden aan het Bloedbad van Malmedy, en veroordeeld tot de doodstraf. Hij en zijn soldaten zouden worden opgehangen. Peiper verzocht nog de straf voor zijn mannen om te zetten in dood door het vuurpeloton, maar ook dat verzoek werd geweigerd.

De veroordelingen leidden tot controverse binnen bepaalde Duitse kringen, waaronder de kerk. Uiteindelijk leidde dat ertoe dat de straffen werden omgezet naar levenslange gevangenisstraf. Hiervan zat Peiper uiteindelijk 11 jaar uit. In december 1956 werd hij vrijgelaten.

In 1972 verhuisde Peiper naar Traves in Frankrijk, alwaar hij Engelstalige militaire boeken in het Duits ging vertalen. Peiper stierf op 14 juli 1976 toen zijn huis werd aangevallen door een gewapende bende die zich de 'Avengers' noemde. Ze brandden Peipers huis plat met een molotovcocktail. De Avengers zijn nooit geïdentificeerd, maar vermoed wordt dat het voormalige leden van het Franse verzet waren.

De kit is van Dragon, ‘Warrior series’ nummer 1620. Het figuur is 1/16 groot en bestaat uit 'eenen' sprue met welgeteld 19 onderdelen, 1 bouwplan en een voetstuk.

PICT1062.jpg
Boxart.

PICT1063.jpg
Een 'maagdelijk' ;) stukje spreu.

PICT1064.jpg
Bouwplan.

PICT1065.jpg
Voetstuk.

Zoals eerder gemeld ben ik niet zo bekend met het bouwen en schilderen van figuren, dus kan je praten van een uitdaging denk ik. Op zich verwacht ik geen problemen met de build, hoogstens met het ‘Ritterkreuz’ wat ontbreekt. Daarnaast zal het schilderwerk afwerken (in de beschikbare tijd) het grootste struikelblok zijn . Het gezicht en het gebruik van shadows/highlights in de kleding, bezorgen me nu al kopbrekers.:wacko: Bij het gezicht maak ik me zeker geen illusies, als dit een beetje gelijkt ben ik al zeer tevreden. Maar zoals ze zeggen ‘no pain no gain’, whahah. Dus we gaan er gewoon een leuke build van proberen te maken en hopelijk word het iets ter vermaak van ons allemaal.:8

Kleine planning:

Deze week:
• Alle primer, verf (onder meer 50 shades of black/grey :D) en andere zaken bij elkaar zoeken

Dag 1
• Schoonmaak onderdelen
Build kit
• Maken Ritter kreuz des eisernen kreuzen
• Maken kragenspiegel
• Alles in de primer (fingers crossed)
• Alles in de basiskleuren (fingers crossed)

Dag 2
• Nog primer of basiskleuren??
• Proberen om een klein diotje op de base te maken
• Ik verwacht héél véél schilderwerk door de highlights en shadows (lees uitdaging:$)

Dag 3
• Afwerken diverse

Geraadpleegde bronnen:
www.december44.com
www.strijdbewijs.nl
www.wikipedia.org
www.histomil.com
www.batlletour.nl
www.jaquiline-deveraux.blogspot.nl
 
zeker een bekend figuur;samen met skorzeny een tot de verbeelding sprekend persoon, ik volg,succes.................
 
Mooi project, figuurtje hadden we nog niet.... en tevens dank voor het referentiemateriaal voor mijn eigen project de sd.kfz 250, op foto's 4 en 5 :).
 
Zeer mooi project met behoorlijk veel info en referenties omtrent deze Duitse jongen,we gaan dit zeker volgen..
Ga je schilderen met acrylverf of met olieverf. ..
 
@Kassei, thanks.
@Roy, graag gedaan en bedankt.
@Danny, ik ga proberen om dit met acryl voor elkaar te krijgen.
 
Leuk, een figuur was er nog niet in de groepsbouw :)
Veel suk6 met de schilderwerken, maar dat zal wel lukken, zeker weten ;)
 
Mooie intro Swa !
Toch een legendarische strijder die Peiper...

Pittige uitdaging, zo'n figuur.... veel plezier man super_zps0681fd38.gif

Wist je dat je als voorbereiding de onderdelen alvast mag ontvetten ?
Win je alvast wat tijd..
 
Hoi Swa, succes met de bouw en schilderen van u figuur.
 
Bedankt mannen!
@Peter; ik twijfel nog om dit vooraf te doen of voor de schilderwerken. Althans zo ben ik het gewoon hé, voor het schuurstof, 'vette' vingers en andere narigheid! Of hebben jullie hier andere ervaringen mee?

Vandaag wat naslagwerk bij elkaar gezocht als referentie voor 'Jochen' en ga zo meteen nog wat verf apart zetten. Ben echt benieuwd naar komend weekend!
 
Als ik alles op voorhand ontvet, dan probeer ik er aan te denken om van die latex handschoenen te gebruiken eer ik het ter hand neem.
Schuurstof is natuurlijk moeilijker te vermijden, maar dat kan er gewoon afgespoeld worden (moet natuurlijk terug drogen dan..), of je borstelt het er gewoon af met een dikke verfborstel (niet altijd alles weg..). Wat ik hier ook staan heb is een spuitbus met enkel lucht, die onder redelijke druk spuit. Kan hier ook nuttig voor zijn. Ik heb deze in de Action gekocht, maar heb er wel enkele winkels moeten voor aflopen, ze hebben het blijkbaar niet in ieder filiaal. Het wordt verkocht om zogezegd de PC uit te blazen ;)
 
Daar gebruik ik de airbrush voor op de maximale druk die voor de H&S staat voorgeschreven (4 bar) met 0,4mm. naald. Dan kan het stof meteen de afzuiger in.
 
Bedankt voor de tip mannen, we gaan het eens proberen. Trouwens zo'n spuitbusje nog nooit gezien!
 
Sprues ontvetten in een lauw sopje deed ik nooit en eigenlijk nooit
problemen gehad met verf die niet wilde hechten of loskwam achteraf.

Doe het vanaf deze keer voortaan wel, want het kan uiteraard geen kwaad
om fabricage vettigheid gewoon even te verwijderen, vetloos is altijd beter.

De vettigheid aan de vingers tijdens de bouw maak ik me absoluut niet druk over,
en was het voor het spuiten niet extra af.
Uitzondering is wanneer ik vaseline heb gebruikt voor gladstrijken van bijv. Milliput.

Schoon blazen voor het spuitwerk doe ik met de airbrush zelf,

Pas na het spuiten wordt ik echt wel voorzichtiger. Als het kan bevestig ik het model op een blokje
of een potje of iets dergelijks zodat ik het kan vasthouden zonder het aan te raken.
Die latex handschoentjes zijn ook erg handig.
 
Onze 'Jochen' gisterenavond in een baddeke gedaan, gaat het toch bijna mis zeker. Blijkt hij niet te kunnen zwemmen.:D Heb hem toch nog kunnen reanimeren, zodat hij er helemaal klaar voor is.

Swa ook, staan bij elkaar zo'n potjes 45 verf en andere aanverwante artikelen klaaŕ. Ook een kleurtabel gemaakt van de 50 tinten en een ideetje voor een eenvoudig minidiotje.

20.00uur vliegen we erin!
 
Klinkt goed Swa ! go for it !! en groeten aan Jochen :D

Is-ie al droog achter de oren ook ? ;)
 
Veel plezier met dit figuur Swa.
 
Thanks mannen, 'Jochen' staat ook al te trappelen. Hopelijk tot gauw met de eerste pics!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan