Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw 1:35 Italeri Opel Maultier [DONE]

Peter van Dijk

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 jan 2011
Berichten
3.013
Hallo allemaal :)

Hier dan eindelijk mijn entree... eindelijk, omdat het uitkiezen van een model
mij al hoofdbrekens opleverde...dat was al een uitdaging op zich :wub:

Na uren ijsberen in het magazijn kon ik dan eindelijk de knoop doorhakken...

Deze wordt het :

attachment.jpg

Waarom meedoen ?
-Leuk om met een groepje model-enthousiasten gelijktijdig een bouw-uitdaging aan te gaan !
-Ik wil wel (weer) eens meemaken dat ik een model voltooi.

Uitdagingen :
-Zomaar een model uit het schap trekken om gewoon eens lekker in elkaar te zetten. (is gelukt ^^)
-Goed plannen.
-Recht Uit De Doos bouwen (incl. vinyl tracks...slik....)
-Model gereed hebben in 50 uur.

Verwachtingen :
-Het gaat me lukken !
-Misschien een andere kijk krijgen op m'n voorraad kits ?
-De basic fun van modelbouw herontdekken...

Voorbereiding (actueel) :
-Inhoud doos is gecontroleerd : Rubber banden onbruikbaar door gietfout. Heb reeds vervanging..... OK
-Ben bezig met bouwplan door te nemen en een eigen volgorde te noteren ivm de verfjob.............. OK
-Denkproces loopt voor wat betreft de afwerking : wat wil ik met de Maultier ??........................... OK
-Spuitcabine moet nieuwe afzuiging nog ingebouwd krijgen...................................................... OK
-Sprues afwassen........................................................................................................... OK
-Topic starten en album aanmaken voor dit project................................................................ OK

Hoe vaak ik online aanwezig ben tijdens ons bouw- en verf feestje hangt een beetje af
van hoe vlot de vorderingen verlopen.
Voor internet moet ik bovendien van zolder af.
In ieder geval wil ik zaterdag middag/avond een tussenstand met plaatjes plaatsen,
en kom tussendoor zeker ook efkes bij jullie buurten hè !

Nou luitjes, de voorpret is al goed op gang, ik heb er zin in :wiggle:

Vanaf hier wens ik iedereen heel veel plezier bij de voorbereiding en ook alvast voor het bouwfeestje zelf super_zps0681fd38.gif

vrolijke bouwgroeten :D
Peter
 
Laatst bewerkt:
Een Maultier is altijd wel bruikbaar voor een projectje. Misschien kan je nog een 37mm meenemen voor als je nog tijd over hebt, die werden soms doidgewoon op deze korte versie van de Maultier gemonteerd.
 
Peter succes met de bouw van de opel maultier.
 
Ik houd je ook in het oog hoor maar ik denk dat gij dat er goed gaat vanaf brengen hoor en veel succes he makker
Marc
 
Een mooie keuze Peter.
Het is al een tijdje geleden dat ik één van je militaire bouwsels heb gezien, ik zal deze zeker in het oog houden ;)

Supporter groetjes :laugh:
 
Ik dacht al wie loopt daar nou te ijsberen :)
Succes met deze
 
Wow wat een beest van een vrachtwagen... dat is toch wel een interessant onderwerp. En dan vind ik de Opel Maultier mooier dan de Mercedes Maultier.

Top dat je dit in een weekend gaat proberen te fixen!
 
Veel plezier met deze Peter.
 
Waww schitterend voertuig het zal met de ellebogen werken worden om nog een vrij stoeltje te bemachtigen,we kijken al reeds uit Peter naar de eerste bevindingen van de bouw doos...
 
Nou mensen, als ik nog twijfels hád over het voltooien van deze halfrupsert...
dan zijn die door jullie fijne reacties nu echt wel weg... thanks!!^^

@ Steven, jij optimist jij ;) echter... volgens mijn berekeningen zal ik
weinig tijd overhouden :
-5 uurtjes bouwtijd
-17 uur schilderen
-28 uur om de vinyl tracks erop te krijgen :laugh:

mazzels ;)
 
Hallooo daar :)

Voorbereiding (actueel) :
-Inhoud doos is gecontroleerd : Rubber banden onbruikbaar door gietfout. Heb reeds vervanging..... OK
-Ben bezig met bouwplan door te nemen en een eigen volgorde te noteren ivm de verfjob.............. wip
-Denkproces loopt voor wat betreft de afwerking : wat wil ik met de Maultier ??........................... wip
-Spuitcabine moet nieuwe afzuiging nog ingebouwd krijgen........................................... ........... OK
-Sprues afwassen.......................................... .................................................. ............... OK
-Topic starten en album aanmaken voor dit project........................................... ..................... OK

Vandaag gedaan
Vanmiddag is de afzuiging voor de spuiterij weer opgebouwd. Had nog een prima badkamer afzuiger liggen
ter vervanging van de voorheen dienst doende, maar helaas overleden afzuigkap.
En zolang de motor maar niet vonkt hoef ik me over straaljagereffecten aan de achterzijde geen zorgen te maken :laugh:

Verder heb ik de sprues in bad gedaan. Dat doe ik eigenlijk nooit, maar omdat het zo naar voren kwam bij velen
vond ik het een goed moment om hier ook maar 'ns een gewoonte van te gaan maken.

attachment.jpg

attachment.jpg

Planning
Het uiteindelijke bouwplan is nog niet helemaal uitgestippeld, en is alweer aangepast na de eerste planronde.
Ik had bijv. in verband met het mooi omleggen en verven van de tracks bedacht om het frame met de loopwielen en de aandrijf as
apart te bouwen en te schilderen. Echter : het frame is te fragiel daarvoor, het wordt pas stevig als het
aan de chassis balken vastgelijmd zit.
Bedacht ook om alvast alle te gebruiken kleuren te noteren in de bouw instructie en ze ook alvast klaar te zetten.

Het model
Over die vinyl tracks : deze zijn van de minder soepele soort en eigenlijk zijn ze me een doorn in het oog, maarrrrr :
WEG met het doemdenken en zeg nu : het zijn prima tracks en ik ga zorgen dat ze er mooi om komen te liggen !
Met trucjes als vastnaaien en misschien verborgen pennetjes kan dat nog mooier, maar zal er voor oppassen
dat dit streven niet mijn Moby Dick wordt. Voltooien van het model is numero uno :8

De huif laat ik er af. Deze is wel sneller te schilderen dan binnenkant laadbak, maar ik heb modellen bekeken
op het internet, en een RUDD montage van de huif vind ik gewoon niet mooi.
Als de tijd het toestaat wil ik dan wel een paar oliedrums en jerrycans of kisten toevoegen omdat
ik zowizo de zitplanken weglaat uit de laadbak.

Kleur
Over de kleur van de Maultier, de basis wordt in ieder geval het vertrouwde donker geel, en afhankelijk van hoe
het hele bouw/verf-proces verloop komt er misschien toch een camouflage patroon overheen.
Camouflage heeft wel mijn voorkeur... we gaan het zien (of niet).

Voor de rest alles rustig aan het front, en kijk intussen rijkhalzend, met onder de duim gehouden bouwlust uit naar Miss Valentine...

groetels ;)
 
Die sprues zien er altijd zo aanlokkelijk uit :) Bij het schoonmaken van de sprues kun je het beste een zacht penseel gebruiken, anders zullen er snel onderdeeltjes van de sprue losraken. Vergeet ook niet om het zeepwater weg te spoelen met gewoon water voordat je de sprues te drogen legt. En controleer goed of er geen losse onderdeeltjes in het afvoerdekseltje zitten...

Bedacht ook om alvast alle te gebruiken kleuren te noteren in de bouw instructie en ze ook alvast klaar te zetten.

Dat is wel een goed idee eigenlijk, ga ik ook maar 's doen.

Voltooien van het model is numero uno

Het is, merk ik zelf ook, een lastig uitgangspunt maar uiteindelijk heeft het ook weer iets geruststellends... we hoeven niet te perfectioneren, het enige waar we ons zorgen over moeten maken is de tijd :D

Ik heb er net als jij erg veel zin in. De gedachte dat we twee dagen later een compleet model hebben is toch vrij onwerkelijk!
 
Heb inderdaad nagespoeld met schoon water, maareeh..ahem...toen ik eerst het sopje liet
weglopen niet eens gekeken of er iets losgeraakt was :|
Heb echter geen verdacht lege plekjes gezien in de sprues, dus ik heb mazzel denk ik...

Zelfs met spruetje soppen kan men dus beginnersfouten maken... ja ik weet 't.. heb die waarschuwing
wel gelezen, maar ik kan soms zo halsoverkop bezig zijn...bike_zps0ae9a7ab.gif

Awel... ik leer graag bij, waar zo'n Bildof al nie goe voor is ^^

De gedachte dat we twee dagen later een compleet model hebben is toch vrij onwerkelijk!
Zeg dat wel.... dit Valentijn weekend wordt een soort Twilight Zone met 50 Zones joker2_zpscde9ac71.gif

Enne.... tijd hebben we zat hoor !.... maar liefst 180.000 seconden loading_zps888fcf29.gif
 
Veel plezier met dit 'muilezeltje' Peter. De voorbereiding mag er in ieder geval al zijn.
 
Startklahr...

Bedankt Swa :D

Kan meteen melden dat de voorbereidingen wel klaar zijn.
Voor 99% dan zeker.... die 50 uur moeten eerst maar'es aanbreken, dan zien we 't wel :8

Bouwplannen
Heb vanwege internet plaatjeszoekerij wat kunnen opsteken.
Het is duidelijk geworden dat ik aardig wat onderdeeltjes kan overslaan.

De Italeri Maultier kit voorziet in de Opel Blitz 3Ton truck Cabine.
de Maultier Cab kan met minder toe :
geen aanhanger-indicator, geen handbediend zoeklichtje.

Eigen vereenvoudigingen :
De stafvlag houder laat ik weg... nix geen kouwe kak, gewoon een Mannschaften Maultier :tongue:
De koplampen voorzie ik van de verduistering schijfjes. (laat lensjes weg, binnenkant koplamp zwart)

Brandstoftank valt af, want zit uit het zicht (zolang Maultier niet omgekiept is ;)

Van de motor bouw ik alleen dat, wat nodig is voor bevestiging van aandrijf as en uitlaat pijp.

Achterspatborden zie je zelden of nooit op een Maultier, dus met hun steunen kunnen die achterwege blijven.
Ook het pakketje rongen (voor de huif) en de opgerolde huif, laat ik weg... zie je niet terug op foto's.

Verder laat ik twee zitplanken weg uit de laadbak, plaats wel iets lading in de bak.

Al met al kan ik 18 onderdeeltjes weglaten, maar wil er twee andere aan toevoegen :
Er moeten raamstijltjes in de zijruiten, die zijn van Italeri uit 1 stuk (da ken egnie hoor !) 2 stripjes plastic dus erbij.
Achterlicht wil ik vervangen door zo'n (later ingevoerd) konvooi licht (met die 4 groene lensjes).

De volgorde van werken is helder nu en staat genoteerd.... kannie fout gaan :P


Verfplannen
Heb een spuit malletje gesneden voor de voorwielen. Voor de nieuwsgierigen, de diameter van de
Opel Blitz velg in 1:35 is 16,79 mm.

Primen zoals gewoonlijk met een midden toon grijs van Tamiya.
De basiskleur zal een mix worden van Tamiya XF-60 + XF-57 +X-22 (Tamiya Laquer Thinner blauwdop)

Een batterij Vallejo staat klaar. Ook de wet pallet staat (nu nog droog) gereed met vers bakpapier.

Vrijdag overdag zal ik de olieverf kleuren voor de verwering klaar zetten op een strip golfkarton
zodat de olie er uit kan trekken. Zonder de olie droogt en hardt de verf sneller, ook met verdunning.
Misschien doe ik dan ook de primer en basiskleur alvast mengen (en beetje koel zetten).

Ausführung
De decal keuze is gewoon van het meegeleverde velletje.
De Maultier wordt van de 96 Inf. Div. (gemotoriseerd) Gren.Rgt. 284, XI Armee Korps,
1 Pz. Armee (Heinrici) Heeresgruppe Nord, Ukraine, September 1944.
Aardig gedetailleerde aanduiding.. dat dan weer wel.
Moet dus wel de toevoeging "St" (Stab) van de decals afknippen vanwege dat ik het stafvlag houdertje weg laat.

Lijkt me leuk om na de voltooing....:|........ het voertuig met een paar eigen gesculpte figuren op een leuk ondergrondje te zetten. :8

Tot zover het voorspel :laugh:

Nog 6 nachtjes slapen.....
 
Jouw bouw ga ik toch ook proberen tijdens het weekend zelf een klein beetje te volgen, ter ontspanning, want ik vind dit van alle modellen waarschijnlijk het interessantste. De Opel Blitz vind ik de mooiste vrachtwagen uit WOII, laat staan als 'halftrack'. Je bent al goed bezig met de voorbereiding, dat belooft goeds.

Voor de nieuwsgierigen, de diameter van de Opel Blitz velg in 1:35 is 16,79 mm.

Italeri volente dan :D

Vrijdag overdag zal ik de olieverf kleuren voor de verwering klaar zetten op een strip golfkarton
zodat de olie er uit kan trekken.

Goed idee zeg!! Komt ook in mijn bouwplan :)
 
Italeri volente ?... volente wordt in mijn vertaalmachine vertaald als William :wacko:...:laugh:

U bedoelt...?
 
Ik bedoel "zoals Italeri de grootte van een Blitz-velg interpreteert"... als je een Revell-kitje zou kopen zou er zomaar een halve millimeter bij kunnen komen ;)

(Ik paste de term "deo volente" aan)
 
Aha, weer wat wijzer :), The Italeri Way, ha ja, heb laaang geleden een Opel Blitz motorblok gekopieërd met
hobby rubber en Milliput en had deze kopie altijd bewaard.
Ik wilde deze niet zo mooie kopie wel opofferen voor de Maultier.... blijkt echter 2mm te kort !
Motor steunen sluiten aldus niet aan op de nokjes aan het chassis.
Milliput was niet gekrompen, mal ook niet, blok stamt uit de tijd
dat men Italeri schreef als Italeirei oid..
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan