Hoofdsponsor

1/35 Dingo 2 diorama [DONE]

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.298
Ik ga voor de net afgewerkte Dingo 2 van Revell ook nog maar een base plate bouwen, zodat ik het ding veilig mee naar beurzen kan meenemen. Door de uitstekende portieren kan je het moeilijk vastnemen. Ik vond een metalen kader waar ik een stukje weg op kon nabouwen. Die weg had ik gezien op foto's van de VN-oefenbasis in Hammelburg, waar deze nummerplaat gefotografeerd werd. Ik had ook nog een friese ruiter van Plusmodel, met echt prikkeldraad in PE erbij. Dat had ik gekocht nadat ik het ooit eens tevergeefs had geprobeerd na te maken bij de bouw van de YPR. Enkele sfeerfoto's om het dio op te baseren:

image_popup.jpg


image_popup.jpg

http://www.deutschesheer.de/portal/a/heer/!ut/p/c4/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP3I5EyrpHK9jNTUIv2CbEdFAHlt3cQ!/

Het kader werd eerst beplakt met stukjes CD om het wateroppervlak mee na te bootsen, dit zal later ondoorzichtig bespoten worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan wordt een stuk isolatieschuim met een houtzaag verruwd tot een wegprofiel ontstaat.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De steenslag wordt over een laagje kit gestrooid en er worden ook samengekitte steenhopen gevormd met uitgesmeerde houtlijm.

attachment.jpg

attachment.jpg

De zwarte primer van Vallejo vormt een basiskleur om met de airbrush en drybrushing te verlichten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De prikkeldraad van Plusmodel zal ook erg realistisch gaan lijken. Ik besloot om hem met krammen aan de planken te hechten, dat zou steviger zitten dan wanneer je met lijm gaat knoeien. Nu nog een eind draad uitsnijden om rond het geheel te wikkelen, het is veel werk want elke pin heeft een eigen dwarsverbinding aan het fret.
 
Beste Steven gij zijt weer goed bezig he , onvoorstelbaar hoe dat gij een cd weet om te toveren tot een plas water , wie denkt er nu aan zoiets , hier op mijn pc lijkt het al echt op water en dan die weg structuur gewoon prachtig ;
ooit in de toekomst zou ik ook wel eens een dio'ke willen ineen steken iets eenvoudig hoor
Goe bezig
grt Marc
 
Bedankt, Marc. De grondwerken zijn al achter de rug.

attachment.jpg

De zwarte primer is terug grijs gespoten.

attachment.jpg

Dan is er een drybrush met grijze primer gedaan en is er mat afgelakt. De plassen zijn bruin ingekleurd en er is wat gras geplant waar een zandkorrel afgebroken was.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het voertuig is met contactlijm vastgezet, nadat er een stoffilter op gespoten is om het in te blenden in deze omgeving. Nu moet de draad nog rond de versperring gewikkeld worden.
 
Mooi klein dio'tje met zo te zien weinig werk, slim gedaan! En knap hoe je dat zo snel zo realistisch weet te maken. Enige vraag: weet je zeker dat de banden niet iets te schoon zijn nog voor dit terrein?
 
Knap werk Steven ,je gaat er met een vaart vandoor..amai!

Grtz yves,
 
Dank. Het is een verharde weg, dus hoeft er geen modder op te zitten. Anders zou ik met p+ vlekken op de Dingo moeten maken en dat vind ik wat riskant. Zo heb ik geprobeerd om p+te laten druppelen van waar het voertuig moest komen tot aan de grote plas, maar dat bleek in de ondergrond te trekken. Toen heb ik het er snel afgespoeld.
 
Strak en eenvoudig, maar toch geslaagd!
Netjes die kleine putjes water aan de kant/hoek.
 
Al heb ik niet bijzondere interesse in modern militair spul,
vind deze toch mooi gemaakt !

stukjes CD gebruiken voor water vind ik heel goed gevonden !! ziet er overtuigend uit !
 
Knap staaltje werk dat je laat zien.
Vgr Marc
 
Klein maar fijn mooie uitvoering en zeer goed gevonden om het water na te maken met een simpele cd;)
 
Mooie afwerking, met die CD-toestanden is dit wel goed gezien, de juiste verf erover en je bekomt een modderplas. Iets om te onthouden. :)
 
Bedankt voor de complimenten, ik heb hier alweer de eindfoto's. Voor de gelegenheid staat de Dingo hier broederlijk naast de Wiesel 2 LeFlaSys. Ik heb ook de antennes aangepast aan een opmerking die ik elders gekregen heb. Ze hingen te ver door en aan de basis is er ook wat detail toegevoegd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Mooi eindresultaat ;)
Die CD tip is er één om te onthouden, mooi strak oppervlak voor een waterplas, merci ;)
 
Bedankt. Voor de mensen die CD's willen gaan versnijden heb ik wel een tip: zaag eerst een groef die dieper dan de helft van de dikte van de cd is, anders versplintert hij bij het afbreken.
 
Hey,

zoals al gezegd, knap, maar mischien een figuur bij zetten om de grootte te kunnen inschaten van dat beest. Als ik zie hoe groot deze is naast die Wiesel, lijkt me dat een ferm ding te zijn. :)
 
Kan Swaken hier in bijtreden maar zou ook willen voorstellen om toch wat meer diepte te geven aan de banden door het aanbrengen van een lichte kleur (wash) in de groeven, niet op het loopvlak.
Gewoon laten accentueren dat ze gereden hebben op een niet al te propere weg.

Er liggen nog plassen dus de weg zal niet al te droog zijn en dus kan een lichte wash grijs of bruin aangebracht worden om via capillaire weg zichzelf een weg te banen tussen de profieldelen. Het te veel kan weggehaald worden met een oorstokje of keukenpapier.
Moet niet veel zijn, juist dat tikkeltje meer.
 
Vooral het verschil in breedte vind ik opvallend. Nu is er in een Duitse Dingo 2 wel plaats voor zes. Als er een figuur bij komt, zal het een van resin zijn. Ik vond nog niks dat niet specifiek voor Afghanistan bestemd was en bestellen ga ik ook niet doen.

@Erwin: dit klopt niet altijd.

ATF_Dingo_-_rear_view.jpg

In deze omgeving wilde ik hem droog houden. Je ziet plassen maar die kunnen er ook na de Dingo gekomen zijn. Er zijn ook geen natte moddersporen.
 
Laatst bewerkt:
OK Steven, ik kan je volgen maar als je naar je laatste foto kijkt dan heeft die Dingo dan weer blekere profiel stukken.
Ook dat zou niet misstaan op jouw wagen en geeft dat tikkeltje meer aandacht aan de banden.
Ik wil hier niet de schoolmeester uithangen hé, is maar een tip.
 
Zeer mooi figuur dat je gaat gebruiken gebruik je het zelfde camouflage patroon steven...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan