Hoofdsponsor

1/144 Me 262A Revell 1/144 [DONE]

ok, begrijp het, zal er naar uitkijken in de toekomst maar voorlopig van mijn kant geen probleem.
Wel te verstaan mijn Vallejo GRIJS primer kwam uit spuitbus, niet uit AB.
 
De grijse primer van Vallejo is wel goed en hecht ook goed alleen heb je een beetje geduld nodig wat de meeste bouwers niet meer hebben lijkt het wel.
De primer gaat pas goed hechten als het een paar dagen uitgehard is, klinkt vreemd maar is wel zo heb ik ervaren.
 
Zie het filmpje, die bouwer had 5 dagen gewacht.

Ik ga dit in elk geval niet meer gebruiken. Overigens ga ik geen 5 dagen wachten voordat een acrylprimer droog is, als een andere acrylprimer na een dag al droog is.
 
Uit een PM die ik zojuist aan Ron heb gestuurd, voor zover ontopic:

Ik ben gewend dat ik een half uurtje na het primen voorzichtigjes kan schuren. Dat is de Revell-primer waar ik nu eindelijk eens vanaf wilde.

(...)

Vallejo zelf geeft geen droogtijd voor haar primers op. Ik denk al aan de voorzichtige kant te zijn met mijn uurtje, gaat het nóg mis. En zoals gezegd, die kerel in dat filmpje had 5 dagen gewacht. Dáág, daar heb ik dus echt geen zin in. Het is geen olieverf maar acrylverf for heaven's sake.

(...)

Overigens ga je toch geen 6 dagen wachten voordat een primer uitgehard is? De Tamiya primer schijnt na een kwartier overschuurbaar te zijn. Waarom zou ik (of jij) dan die Vallejo primer gebruiken? Als er niets geschuurd hoeft te worden (maar dat weet je echt nooit, tenzij je in een stofvrije ruimte werkt en dat doet geen enkele hobbyist) zal het prima werken, maar in alle andere gevallen geef mij elke willekeurige andere primer.


Zeker voor de groepsbouw (waar deze bouw een oefening voor is) is deze primer dus niet te gebruiken lijkt het, maar goed daar heb ik nu de Tamiya voor. Overigens twijfelde ik nog om de Mr. Surfacer 1.500 te gebruiken, sommigen raden dat aan en dat had ik in huis, maar van de Tamiya hoor ik eigenlijk onverdeeld positieve verhalen dus die is het geworden.

26. Maskeren met een combinatie van Tamiya tape, merkloze modelbouwtape en 0,1mm. schilderstape. Dit is voor zover mij bekend de fijnste tape die regulier verkrijgbaar is en gebruik ik normaal gesproken niet zo snel, hier erg handig om de vleugels van de romp te scheiden.

16335858742_fa195864cc_c.jpg

27. En de eerste camouflagekleur zit erop. Na het schoonmaken van de airbrush werkt 'ie weer als een zonnetje. De kleur is RLM81 (Vallejo Air 71.022) met een tint wit erdoorheen (Vallejo Air 71.001), ongeveer 1/3 thinner erdoorheen. Het spuiten van deze laag gaf geen problemen.

15716816283_67dba5ee53_c.jpg

Totaal bestede tijd: 10 uur.
 
28. Ongeduldig als ik -als modelbouwer van tegenwoordig- ben, heb ik het toestelletje ingepakt volgens het door Tamiya aangewezen camouflagepatroon. Een paar likjes Vallejo camo dark green ( 71.018 ) eroverheen en het was alweer gedaan.

Ik heb de tape na een kwartier verwijderd. Het voordeel van de Vallejo verven is dat ze zo snel droog zijn en zo kan het risico op beschadiging van de onderlaag bij het verwijderen van tape klein worden gehouden door deze snel te verwijderen. In dit geval deed ik het zo snel mogelijk omdat ik bij een paar stukjes tape was vergeten om de 'tackiness' te verminderen door ze op een glad oppervlak te plakken en ze dan af te stropen alvorens ze op het model te bevestigen. Mede gelet op de twijfelachtige primer, wilde ik het zekere voor het onzekere. Gelukkig is alles goed gegaan.

Intapen, schilderen en verwijderen van tape kostte bij elkaar ongeveer een uur. Van 1/32-modellen herinner ik me toch iets heel anders :D

15714898024_9aa065193f_c.jpg

Op de foto kun je, beter dan op de vorige, de fout net voor de cockpitkap zien (zie de rode pijl op de andere foto). Ook bij de neus zit het niet helemaal lekker. Ik heb ergens hoop dat deze fouten, die zijn ontstaan bij het versterken van de las tussen beide romphelften, een beetje kunnen worden verhuld door de op te brengen camouflage. Als een geluk van een ongeluk lopen precies daar de scheidingslijnen tussen twee kleuren en nog wel in een onregelmatig vlekpatroon. Uitdaginkje!

Nu is het ook tijd voor dat gecombineerde vlekken-vlakkenpatroon bij de motoren en op de bovenkant van de romp. Dit wordt natuurlijk het moeilijkste onderdeel van de airbrushwerkzaamheden. Ik heb al een beetje geoefend en het zou goed moeten komen, maar de kans op fouten (=teveel verf spuiten) is aanwezig. Ik ga met de airbrush ongeveer op 1 centimeter van het model af zitten, luchtdruk 0,5 bar, naald 0,2. Anders krijg ik niet van die kleine vlekjes. Binnenkort het antwoord op de vraag of dit lukt.

Totaal bestede tijd: 11 uur.
 
Zeer mooi resultaat ron,ik heb opgemerkt dat je de vallejo air ook nog wat verdund met thinner doe je dit altijd...
 
Zeer mooi resultaat is misschien wat aan de optimistische kant, maar het gaat ermee door... hoewel op de foto wel alles wordt uitvergroot, op een 15 inch scherm is het vliegtuigje ongeveer 2x zo groot als in het echt. Ik ben wel echt blij dat de lagen verf bovenop de primer geen probleem geven.

Vallejo Air verdun ik altijd in verhouding 2:1 of 3:1 (verf/thinner) omdat ik een redelijk lage druk gebruik van 0,8 / 0,9 bar. Als ik het wolkjespatroon ga doen straks, ga ik 2:1 verdunnen en dan 0,5 of 0,6 bar. Gebruik je de thinner niet, dan komt de verf er (bij mij) niet mooi op en zal bovendien elke paar seconden de naald verstopt raken. Overigens las ik, dat de thinner van Vallejo recentelijk vernieuwd is om dat laatste tegen te gaan, maar dan moet je dus nog steeds die thinner gebruiken.

Als je Vallejo Air gebruikt met druk 1,1 of hoger, hoef je nauwelijks of zelfs geen thinner te gebruiken. De pigmentdichtheid wordt dan wel minder en die grote dichtheid is nu juist het mooie en bijzondere van deze verf dus dat vind ik zelf zonde. Vandaar dus de lage druk.
 
Hey,

Ja man, dat gaat hier heel rap voordat ik kan reageren.... :)
Persoonlijk heb ik ook de primer van vallejo staan, de polyethuraan versie geloof ik. Ook daar ben ik niet van te spreken omdat het eigenlijk een soort van 'rubberen' vel over het model legt.
Daartegenover staat dan dat de Vallejo Air grondverf gewoon fantastisch is, verdund met gedistilleerd water geef dit voor mij zeer mooie resultaten, en ik bouw op de kleine schaal waarbij er dan zeker geen details mogen verloren gaan.
Misschien eens met deze primer proberen, maar ja, ik zie ondertussen al wel dat je ver gevorderd bent in het schilderproces :)
Mooi model trouwens, ook in deze schaal.... ;) :)
 
Dank Swaken voor je reactie... ik wist niet dat ze nog een type primer hadden, misschien dat dat kan verklaren waarom de een wel tevreden is en de ander (aan de reacties online te zien: de grote meerderheid) niet. Inderdaad komt er gewoon een rubberen velletje overheen te liggen en ik kan me niet goed voorstellen dat dat na 5 dagen nog steeds niet goed gehecht is en een dag later wel. Ik snap ook niet hoe ze zoiets kunnen uitbrengen... dat test je, als gerenommeerd bedrijf, toch eerst zou je zeggen.

Ik moest even zoeken maar ben dan bij (als het goed is?) die andere primers uitgekomen. De primers die ik heb beginnen allemaal met de cijfers "73", bijvoorbeeld German Dark Yellow is 73.604. Dit noemen ze 'surface primers'.

Ik zie nu dit, dat noemen ze 'black primer'. Dat begint met de cijfers "74". Echter wat ik vreemd vind is dat beide gemaakt zijn met "acrylic-Polyurethane", staat er op de flesjes. Heb jij dan nog een andere primer?
 
Ik heb ook die problemen met vallejo primers en dit in de AB.
Ik heb dat eens nagevraagd bij onze sponsor ASA en zij zeggen om direct na het spuiten er met een warme haardroger op te zitten. Bij de gewone vallejo verfjes ook na elke laag.
Ik heb dat niet getest want naar mijn mening moet zo een dure verf gewoon goed zijn. Het is niet mijn eerste post hierover en sommigen vinden het goede verf...
Het zal misschien aan mij liggen maar ik koop er niets meer van en vind het meer een marketing merk dan kwaliteit.

Zo, dat is weer geventileerd :D .

Dit vliegtuig was me onbekend en ik vind het wel een mooi design!
 
[offtopic] Vallejo gebruik ik graag om met het penseel te schilderen, spuiten en primer laat ik waar ze staan, ik ben tevreden van de primers die ik gebruik momenteel (Motip en Mr Surfacer) [/offtopic]

Mooie schilderwerken, en fouten wegstoppen door middel van een verflaag...-nono- Meestal versterk je deze... mijn ervaring toch...
 
Ik heb ook die problemen met vallejo primers en dit in de AB.
Ik heb dat eens nagevraagd bij onze sponsor ASA en zij zeggen om direct na het spuiten er met een warme haardroger op te zitten.

Wat ik zelf doe is om meteen na het spuiten met de airbrush (single action!!!!!! ;) ) droog te föhnen. Misschien inderdaad eens met een warme haardroger proberen (bij de gewone Vallejo Airs dan).

Het zal misschien aan mij liggen maar ik koop er niets meer van en vind het meer een marketing merk dan kwaliteit.

Inderdaad veel marketing en veel getouwtrek tussen dit en andere Spaanse bedrijven (MIG en AK), maar toch spreekt de verf me uiteindelijk aan door de hoge pigmentdikte. En het ruikt lekker.

Dit vliegtuig was me onbekend en ik vind het wel een mooi design!

Ik ben niet de enige die gebiologeerd ben door de vormen van dit vliegtuig (en jij misschien in iets mindere mate). Op een aantal ranglijsten van mooiste vliegtuigen aller tijden staat deze in de top 10 (althans de lijsten waar nazi-vliegtuigen aan mee mogen doen...).

Zie bijvoorbeeld dit filmpje dat meteen begint met de start van zo'n vliegtuig. Ik kan me voorstellen dat dit de geallieerden (die trouwens een soortgelijk vliegtuig, de Gloster Meteor, hadden) schrik aanjoeg.

Het vliegtuig heeft prachtige, elegante vormen die ook in de modelbouw goed aan het licht komen als je kijkt naar de Tamiya kit (copyright Tony Bell / Hyperscale):

Me-262%20right%20nose.jpg

Me-262%20right%20aft%20high.jpg

Me-262%20cockpit%20panel.jpg

Nu ik dit zo eens bekijk: het lijkt erop dat dit precies het camouflageschema is dat ik zelf ook ga proberen.

Edit: toch niet, die van mij wordt lichtgroen/donkergroen en heeft als markering "S".

@Silenoz:

Mooie schilderwerken, en fouten wegstoppen door middel van een verflaag... Meestal versterk je deze... mijn ervaring toch...

Daar kun je ook wel eens gelijk in hebben. Ik ga het proberen en als het mislukt dan is het niet zo erg als op een belangrijker modelbouwproject. Je opmerking is wel iets om extra rekening mee te houden... ik zal het er zeker niet te dik bovenop leggen, letterlijk of figuurlijk.

Merci voor de commentaren, ik ben echt verbaasd en blij verrast dat ik zoveel respons krijg op dit voor velen toch nietige vliegtuigje :)
 
Laatst bewerkt:
Super ding he !!

nazi megastructures zijn bezig deze periode,
programma op nat geografic, er komen allerlei belangrijke voer/vlieg tuigen, tanks, bouwwerken
aan bod waaronder Deze messerschmitt 262.
 
Als niet vliegding bouwer kan dit toestel mij wel bekoren, ik vind het toestel altijd iets van een haai weg hebben.
 
@Guy: dank voor de tip, ik ga eens kijken of ik die kan bekijken / opnemen.

@Ron: nu je het zegt :)

29. Het stipjespatroon is opgebracht. Wat... een.... werk! Ik ga toch proberen zoiets in deze schaal voortaan over te slaan :wacko:. Ik ben hier ruim 2 uur mee bezig geweest, fulltime airbrushen / schoonmaken etc., waarbij ook nog wat grijs werd gecorrigeerd. Iets om hoofdpijn van te krijgen, het kan snel misgaan. Gelukkig is het dan wel weer te corrigeren allemaal, maar toch. Daarnaast heb ik last van een iets lekkende airbrush merkte ik. Binnenkort naar Airbrush Services Almere voor een pakkingsetje (of even laten opsturen). Merkwaardig genoeg werkte dit kleine frutselwerk niet op de lage druk (0,5 geprobeerd) maar wél op druk 2.2 bar, dus heb ik die druk maar gebruikt. Wel oppassen voor 'spiders'.

15721590084_63527fb8ab_c.jpg

30. Een filmpje-rondleiding langs alle kanten van het vliegtuigje: https://flic.kr/p/qUfUEn

De camouflage is echter nog niet klaar: er moeten vier brede donkergroene strepen over de bovenkant heen.

Totaal bestede tijd: 13 uur.
 
Laatst bewerkt:
Al met al toch goed uit de verf gekomen.
Is deze met Vallejo gespoten Roy?
Mijn persoonlijke ervaring met Vallejo is dat dit soort fijn spuitwerk meestal niet zonder slag of stoot gaat en een hoop gemopper :)
 
Mottling ziet er goed uit, vooral op deze schaal, benieuwd naar de tweede kleur.

Wie denkt ook alweer dat een model op 1:144 niet veel werk vergt? 2 jaar geleden een heli gebouwd en ben er toch wel zo'n 3 maand mee bezig geweest... camo alleen was een spuitsessie van 8h...
 
Hey,

Roy, om op uw vraag te antwoorden, hier ben ik weer wat te laat.... :) ; ik gebruik de Vallejo Air grondverf, normale kleine pottekes met druppellaar erop. Ik dacht dat in het rekje met de Air-flesjesn het eerste flesje is dat je tegenkomt.
Mottling ziet er indd goed uit, misschien kon je het ook aanbrengen met een stukje spons en erop deppen totdat de vlekken goed zijn.
Kleine schaal is soms moeilijker dan je denkt, zeker als je het modelletje mooi wil afwerken natuurlijk.
Maar, zoals al gezegd, goed bezig.... ;)
 
@Ron: inderdaad Vallejo air, gemixt 2:1 met thinner. Inderdaad niet zonder slag of stoot, maar geduld is een schone zaak. Na het opruimen dan. Zie ook mijn verhaaltje hieronder over hoe het beter kan dan ik hierboven liet zien.

@Silenoz: dank je, de tweede kleur was een stuk makkelijker aan te brengen, vandaag bij Airbrush Services Almere een stopper voor de airbrushtrigger gekocht. Dat scheelt denk ik de helft (!) van de tijd. Spuitduur van 8 uur voor een 1/144-vliegertje... wow. Die ga ik dan eens opzoeken!

@Swaken: het blijken toch dezelfde flesjes / potjes. Naja ik weet het niet, maar ben in gedachten al overgestapt op de primer+thinner van Tamiya (waar ik overigens dan niet voor niets een fortuin aan heb uitgegeven).

Sponsje is inderdaad iets om te proberen, ik kan niet goed inschatten of je dan hetzelfde effect krijgt want een sponsje is natuurlijk wel ruwer dan de airbrush. Eerlijk gezegd valt het werk me inmiddels mee, nu ik de stopper voor de airbrushtrigger heb aangeschaft. Nu is het gewoon trekker overhalen en wolkje zetten. Dank voor het compliment... jammer van de primer en de gescheurde romp maar voor de rest vind ik het ook wel ok.

31. Het grootste probleem bij het schilderen tot nu toe was, dat de punt van de naald zo snel een stukje verf opgedroogd kreeg. Dat kan onder andere te maken hebben gehad met het feit dat de airbrush iets lekt waardoor er steeds een minimum aan verf langs de naald glijdt. Daarnaast staat deze verf er wel om bekend redelijk snel op de punt te drogen. Vandaag bij Airbrush Services Almere geweest en gevraagd of de vernieuwde thinner waar ik ergens op het forum iets over las, het probleem zou oplossen. Het blijkt geen nieuwe thinner te zijn maar een nieuw product: Airbrush Flow Improver (wel van Vallejo).

Ik heb dat vandaag uitgeprobeerd (nog met enigszins lekke airbrush, ik had geen zin om de revisie vandaag te doen) en het werkt zienderogen! Veel minder clogging. Dit is een blijvertje en ik zou zeggen aan iedereen met Vallejo Model Air, zeker aanschaffen! De verhouding die door ABA wordt aanbevolen is:

- 10 druppels verf;
- 5 druppels thinner;
- 2 druppels flow improver.

Zoals altijd natuurlijk eerst een of twee druppeltjes thinner in het cupje, misschien te vervangen door de flow improver.

Eerst maar eens het hakenkruisje maken.

16349446735_77d2fa3596_c.jpg

32. Gewoon snijden met een nieuw mesje.

16163258909_a2e7e5fbc4_c.jpg

33. Laatste camouflagekleur + paar extra mottenballen.

16323403746_e717b8109c_c.jpg

34. Daarna bevestig ik het swastika-sjabloontje aan een kant met tape, de andere kant hou ik vast met mijn linkerhand. Spuiten met dark blue grey (Vallejo 71.054), omdat de filters de swastika later toch donkerder zullen maken. Even vergeten dat de balkenkruizen-decals wel helemaal zwart zijn... bummer. Nou ja, wetenschap voor de volgende keer. Ik heb ook nog geprobeerd om de witte achtergrond voor het hakenkruisje te maken door het sjabloon een paar millimeter van een voorwerp af te houden... dat ging 1 op de 3 keer goed. Toch maar niet doen dus.

16161771528_26d9b29ca3_c.jpg

35. Op z'n plek.

15729405323_060541bf1c_c.jpg

36. De S-markering teken ik eerst op het sjabloonpapier, waarbij ik uitga van de schaal van de '5' op het decalvel. Daarna heel voorzichtig uitsnijden met een scherp mesje. Lukt het niet in één beweging (zoals dat het mij niet lukt), dan kun je een aantal kleine incisies zetten op de bochten.

16162004270_c83565b3d6_c.jpg

37. De ene S zit erop, de andere bijna.

16163173869_be1660f268_c.jpg

38. Dan komt er een geelachtige filter overheen, ik doe dit met de airbrush. Dit hoeft niet verdund te worden.

16348481932_f0e5e8cf61_c.jpg

39. Na opbrenging van het filter ziet het geheel er meer als één geheel uit, zijn de kleuren warmer en voller en is alles wat donkerder. Op een aantal plekken heb ik de filter weggelaten. Je kunt het verschil in kleur nog zien door de kleur van het neuswiel te vergelijken met de rest.

16323401976_469d346a74_c.jpg

Totaal bestede tijd: 15 uur.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan