Hoofdsponsor

1/144 Me 262A Revell 1/144 [DONE]

Roy vd M.

Administrator
Administrator
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
9.900
me262-side.jpg

Een paar weken geleden reageerde ik weinig enthousiast in deze thread op een tip van forumlid Nils dat er bij de action een serie 1/144 vliegtuigjes te koop was voor 1 euro per stuk. Ik had gelezen dat deze kits gemaakt werden met 50 jaar oude mallen en dat men niet te spreken was over de pasvorm.

Gisteren was ik in een of ander winkelcentrum en daar zat een action. Toch maar even kijken... ach ja waarom ook niet. Van alles eentje meegenomen, want je weet maar nooit wanneer er kinderen van vrienden langs komen die misschien ook eens modelbouw willen proberen. Etc., de drogredenen; je kent ze wel.

Om een heel snelle bouw tussendoor te doen en een beetje warm te lopen voor de snelle weekendbouw, heb ik het kitje gekozen waar het mooiste vliegtuig aller tijden in zit - vind ik. De Messerschmitt 262, vorig jaar in het echt gezien in Londen, vind ik al bijna zolang ik me interesseer voor vliegtuigen een van de mooist gevormde, revolutionaire en imposante vliegtuigen. Men zegt dat als dit ding er eerder was geweest en niet pas later in de oorlog, dat dat wel eens voor de val van Engeland had kunnen zorgen en daarmee voor een mogelijk ander einde van de oorlog.

De 262 is een van de eerste straaljagers en vloog natuurlijk elke Hawker Hurricane, P51 Mustang en Spitfire er met gemak uit. Topsnelheid 1.148 km/u., meer dan tweemaal zo snel als een Spitfire. Nadelig was wel dat de Messerschmitt ongeveer 100 liter brandstof per minuut verbruikte, om welke reden het nooit lang in de lucht kon blijven.

Ik zal mijn commentaren voor de verandering zeer puntig houden.

1. De microscopische kit.

16137954217_84cdd2422b_z.jpg

2. Ik start met stap 2 (de vleugels), waarna ik de rompdelen kan gaan schuren. De pasvorm is inderdaad niet ideaal maar het is met secondenlijm als vulmiddel allemaal snel op te lossen.

16322964792_332b7ed00f_z.jpg

3. Het is een 'tailsitter' dus moet er gewicht voorin. Blu-Tack bleek later te licht.

16137632299_6feb11b8b5_z.jpg

4. Weliswaar oude mallen, maar gevuld met modern Revell-plastic dat zich makkelijk laat schuren (rechts van de cockpit is geschuurd, links nog niet). Ik heb trouwens alle panel lines weggeschuurd (behalve die van de roeren), omdat dat toch niet of nauwelijks te zien zou zijn in 1/144, het anders een belemmering zou zijn om alles netjes rond te schuren en nog meerdere redenen.

16137623079_c94a725e4e_z.jpg

5. Huwelijk tussen romp en vleugels...

15701402004_eacbe676cb_z.jpg

6. Als de motoren gemonteerd en strak gemaakt zijn, is het aantrekkelijk om de randen bij te werken met een multitool.

15701408004_aa21a517f0_z.jpg

7. Zo komt het meer op schaal.

16137963767_a85bccf8b4_z.jpg

8. Vergelijk maar met hoe de achterkant was (linkerdeel al iets bijgewerkt).

15703928743_fcbb29b4b7_z.jpg

9. Het was niet makkelijk om het gewicht voorin goed te krijgen. Uiteindelijk schroefje in tweeën gezaagd, kop geplaatst en nog een schroefje voorin geplaatst en toen was het goed. Alles dichtgestopt met blu-tack (dat moest er trouwens eerst uit gepulkt worden).

15701404744_a33f65488b_z.jpg

10. Motorkapje was niet mooi gegoten. Beetje opgefleurd met Tamiya polijstpasta: eerst coarse, dan fijn en dan finish.

16322969052_f37f43d95a_z.jpg

11. Zo was het...

16136266208_8a9811e2f0_z.jpg

12. Zo werd het na finish (beetje beslagen maar wel minder krasjes en ruwheden)...

16297892086_9506fac7b5_z.jpg

13. En dan nog even dippen in de parketreiniger met dit resultaat:

16297894136_8b5ac6305c_z.jpg

14. En dan is het bouwwerk al gedaan! Revell heeft de prachtige vormen van het vliegtuig mooi weergegeven. Overigens zie je hier de deuren van het landingsgestel, die moeten flink ingedund worden met de schuurstick om ze enigszins realistisch te houden.

16137953397_006031136c_z.jpg

15. Belangrijk dat alles mooi recht staat.

16323833065_c8ece1b424_z.jpg

16. Alleen het kapje zit nog niet vast.

15701408504_930ebc6882_z.jpg

17. Hier zijn de drie deurtjes van het onderstel te zien. Na bevestiging met liquid poly heb ik ze verstevigd met secondenlijm + Zap kicker. Bij de achterste wielen kan dit heel makkelijk door de cockpit heen. Normaal gesproken bevestig ik het onderstel natuurlijk pas aan het einde van het bouwproces omdat het snel kan afbreken... maar ik ben al klaar met de bouwfase dus. Redelijk onwerkelijk om dit zo eens mee te maken. Nu is het tijd om af te plakken (kapje) en te schilderen.

15703940183_b22a3bdbfb_z.jpg

Op de laatste foto zie je ook een gaatje in het midden onderaan. Dat is de ruimte voor de pin van het standje dat Revell voor de betaalde euro er als bonus bijlevert, met een plaatje "ME262" erbij ook nog.

Het lijkt alsof je op de laatste foto ook nog een paar naden ziet, maar die zijn in werkelijkheid netjes gevuld met secondenlijm.

Men kan zich afvragen waarom ik dan zo per se de gewichtjes wilde plaatsen. Reden: ik plaats het model liever met de wielen op de vloer, dat vind ik er mooier uit zien.

Ik moet bekennen dat ik het bouwen van dit kitje geweldig vind. Zoals gezegd, het vullen van de kieren kost wat tijd maar met secondenlijm en kicker kun je meteen verder werken. Aan de bouw heb ik tot heden 5 en een half uur besteed, wat superkort is voor mijn doen om een bouwfase af te ronden. Ik herzie mijn in het eerder genoemde topic gegeven mening en raad iedereen van harte aan om, voor een supersnelle bouw tussendoor, een of twee (of de hele serie) van deze leuke vliegtuigjes te kopen.

Ik snap niet hoe Revell zo'n hele kit (er zitten ook nog decals bij trouwens) voor een euro kan maken.

Bestede tijd tot nu toe: 5.5 uur.
 
Laatst bewerkt:
Roy vd M. zei:
Ik snap niet hoe Revell zo'n hele kit (er zitten ook nog decals bij trouwens) voor een euro kan maken.


Hele goedkope mallen? deze zijn al redelijk oud, en ik denk allang afbetaald, zo kan je eenvoudige kitjes maken om de jeugd op te warmen.

Mooi werk aan deze, benieuwd naar de schilderwerken
 
Héhé,

Mooi om te volgen maar véééél te klein voor mij:D

Grtz.

Luc8)
 
@Silenoz: ja afgeschreven mallen, maar dan moet het nog wel geproduceerd worden, werknemers betaald, energie, drukken van de gebruiksaanwijzing, decals, postverzending etc. Maar wat je zegt over dat de jeugd opgewarmd wordt... dat is iets waar ik nog niet aan had gedacht. Inderdaad zou het zoiets kunnen zijn als zo'n beginnerssetje airbrush met flesje perslucht... erg goedkoop en bedoeld om mensen lekker te maken voor een beter systeem. Zo zullen ze op deze kitjes misschien geen winst maken, of zelfs wat verlies, maar als ze er toekomstige modelbouwers mee kweken is het dat minimale winstje of klein verliesje wel waard. Goed punt...

@Lucske: normaal ook veel te klein voor mij, ik ben gewend aan schaal 1/32 voor vliegtuigen. Bij deze bouw gaat het echt om het pleziertje tussendoor en ik kan me voorstellen dat het leuker is om te doen dan om te volgen. Ik had eigenlijk helemaal geen reacties verwacht, omdat deze grootte weinig mensen zal aanspreken, maar moet jullie beiden toch danken dat jullie de moeite hebben genomen om even iets op te schrijven :)

18. Het kapje is inmiddels bevestig met Kristal Clear. Dit kost een minuut. Als je zo'n kapje bevestigt met liquid poly tast dat door de capillaire werking van die lijm het plastic aan, nooit doen dus. Als je het kapje bevestigt met secondenlijm kan er een witte waas over de kap komen door de dampen die van die lijm afkomen. Dus je kunt het beste houtlijm of Kristal Clear gebruiken. Dat is in vloeibare vorm wit, maar droogt transparant op.

16301144986_f8fab517aa_z.jpg

19. In positie, klaar om te ontvetten, maskeren en daarna primen.

16325304141_20fdf65b53_z.jpg

Bestede tijd tot nu toe: 5.5 uur.
 
met een laagje solsplus kan je de raampjes terug helder maken ;)
 
Heb je het interieur geen kleurtje gegeven? Of is het gewoon niet zichtbaar?

Wat die kitjes betreft, als beginnend modelbouwer koop je zo'n kit, en dan begint de zoektocht.. Lijm, verf,.. En dan zie je dat altijd bij hun andere/mooiere modelbouwkits staan... :))
Een duivel in een doosje dus ;)
 
Je bedoelt na gebruik van secondenlijm (immers, de cockpit van mijn kit is inmiddels transparant, zie stappen 10-13)? Ja dat kan op zekere hoogte ook met parketreiniger, maar het is maar afwachten of de damp helemaal weg gaat.

Overigens, in aanvulling van mijn vorige post, mijn vriendin zei net ook zeer terecht, dat degene die zo'n doosje voor z'n kind koopt ook de aanbevolen 6 verfjes, de penselen, de decalvloeistof, een mesje en de lijm moet kopen. Liefst allemaal van Revell... dus uiteindelijk zal er toch wel wat winst overblijven. Maar voor modelbouwers die dit allemaal al hebben is het natuurlijk een leuke deal.
 
Heb je het interieur geen kleurtje gegeven? Of is het gewoon niet zichtbaar?

Interieur?? :D Het is niet alleen niet zichtbaar, zelfs afwezig. Het ging Revell bij dit model duidelijk om het algemene beeld.

Wat die kitjes betreft, als beginnend modelbouwer koop je zo'n kit, en dan begint de zoektocht.. Lijm, verf,.. En dan zie je dat altijd bij hun andere/mooiere modelbouwkits staan... :))
Een duivel in een doosje dus ;)

Inderdaad, precies wat mijn vriendin me net zei... jullie hebben volkomen gelijk.

Dank in elk geval voor de reacties, dat is erg tof!
 
Ik ben helemaal niet thuis in de vliegtuigmodelbouw maar is het nu niet zo, dat als hij eenmaal klaar is, dat je dwars door je cockpit heen kan kijken?
Kan zijn van niet, daarom vraag ik het maar even. :-p
 
Dat vat je goed samen inderdaad :)

Voor mij was dat een reden om niet tot in het eindeloze te gaan schuren en polijsten op de kap. Die kan natuurlijk veel dunner en dan wordt het interieur beter te zien, maar zo vind ik het wel best ;)

Dit model is niet bedoeld om van onderen te bestuderen. Van boven valt het niet echt op door het vrij dikke transparante plastic.

Op foto 17 zie je hoe het wordt, zij het dat er dan nog een kapje op zit maar dat maakt visueel niet veel uit.

Ik had ook een stukje plastic kunnen invoegen tussen cockpit en wheel bays, maar dan had ik dat weer moeten detailleren en op deze schaal lijkt me dat erg moeilijk. Belangrijker, ik had daar geen zin in ;)
 
Als het niet zo opvalt, is het inderdaad niet echt iets om je druk over te maken.
Ben wel benieuwd naar het spuitwerk. Ga je volgens de handleiding spuiten of je neem je je voorbeeld foto als leidraad?
Mocht je dit al ergens aangegeven hebben, excuus maar ik hou niet van die lange teksten haha.. :p
 
Nee het valt niet op behalve als je vanaf de onderkant kijkt. Ik heb Dinky Toys verzameld en daar doet het me aan nog het meest aan denken (de echt oudere exemplaren), dat was ook alleen een stalen carrosserie en niet eens een bodemplaat laat staan een interieur.

@spuitwerk: ik twijfel nog, ik vind de typische camouflage zoals op de foto bovenaan weergegeven echt prachtig maar daar horen andere decals bij. Ik kan ook een enkele markering wel spuiten, dat was ik met de swastika toch al van plan. Ook vind ik het een uitdaging om die stipjes op deze schaal mooi te krijgen, leuke training t.b.v. vaste hand.

@lange teksten: kan ik me goed voorstellen, ik schreef het al in mijn Kever-topic denk ik (of Dreadnought?) dat ik probeer de foto ook self-explanatory te maken zodat je je gewoon kunt beperken tot het bekijken van de foto's.
 
Ik kan het wel waarderen hoor, die lange teksten en uitleg maar die lees ik pas als ik er eens goed voor kan zitten en dat kan ik de laatste tijd met mijn koters niet echt..

Wat je spuitwerk betreft, ook ik vind die referentiefoto het mooist. Je hebt inderdaad andere decals nodig maar dat zou eventueel ook zonder kunnen.
In principe heb je enkel die cijfer decals nodig lijkt me. De rest is makkelijk te spuiten.
Nou ja, makkelijk is een groot woord op deze schaal natuurlijk. Lijkt me ook wel interessant om die 'vlekken' te gaan airbrushen.
Maar mag ik je alvast feliciteren? Je bent de eerste vliegtuigbouwer die me interesse doet tonen in een vliegtuig wip. :p
 
Misschien dat die cijfermarkeringen ook nog wel te doen zijn door gebruik van een sjabloontje. Wel lastig snijwerk...

Het enige echte ondoenbare lijkt me de minuscule letters op het kielvlak... maar ik denk dat ik daarvoor de decal in tweeën knip, het achterste deel voor het voorste deel plaats en er zo een soort 'what if' van maak.

Ik voel me vereerd over de vliegtuiginteresse... en dat op zo'n klein schaaltje :)
 
Jammer genoeg gaat het niet goed met dit kitje, waarover hieronder meer. In totaal dienden zich drie problemen aan.

20. Ontvetten

15714614103_94c052f64f_z.jpg

21. O ja, de Kristal Klear lost op in water als het nog niet uitgehard is. Dan maar opnieuw erop en een half uur later maskeren.

15712094104_d64366c507_z.jpg

22. Het uitsnijden van de maskering is niet makkelijk op deze schaal.

16146943678_4576776cf1_z.jpg

23. Deze schaal dus:

16332754021_6237dcdf72_z.jpg

24. Eerst heb ik het vliegtuigje in het grijs geprimed. Ik gebruik voor het eerst primer van Vallejo en had hier (na mijn aankoop) spookverhalen over gehoord. Dat was voor mij een belangrijke aanzet om vóór de weekendbouw nog even dit tussendoor te doen, ik wilde bezien of de primer inderdaad niet goed hechtte.

Dat bleek helaas inderdaad het geval. Daar kwam nog een ander probleem bij (dat het eerste probleem triggerde). Ondanks gebruik van een spuitcabine en volledig schoongeborsteld model, kwamen er allemaal kleine stukjes op het model. Ik weet niet of dat oude verfresten in de airbrush zijn (die ligt nu al een halve dag in de reiniger), want de airbrush had ik al een hele tijd niet gebruikt. Na wat research is me gebleken dat het best wel eens stukjes Vallejo primer zélf zou kunnen zijn (resin-restjes). Erg vreemd. En als je die er dus af probeert te wrijven, komt de hele rest van de primerlaag mee. Wow wat een slechte primer! Dat had ik met de Revell / Humbrol niet.

Een zoektocht op het internet bevestigde dat ik niet de enige ben met deze frustratie. Vallejo Primers zijn relatief nieuw en veel mensen zijn er ontevreden over. Ook na 7 dagen drogen (met acryl??) wilde men een stukje opschuren, maar dat gaat niet omdat de primer een beetje rubberachtig is (resin, nogmaals). Je trekt het er als een soort maskering zo vanaf. Zonde voor het vliegtuigje, maar beter dat ik dit nu weet dan dat ik er later, bij een belangrijker project, achter kom.

Een primer hoort naar mijn idee schuurbaar te zijn (om oneffenheden die je door het primen ziet, te herstellen), de Vallejo primer is dat absoluut niet. Hetzelfde principe als de Vallejo putty eigenlijk, nu ik er zo over nadenk. Zelfde probleem, zelfde oplossing: voortaan niet meer gebruiken. Ik heb vandaag een potje Tamiya primer gekocht en wat Tamiya thinner, daar is men in het algemeen tevreden over dus volgende keer beter.

Het derde probleem is geheel andersoortig, maar minstens zo irritant. Ik heb lang geschuurd om de hoofdnaad tussen de twee rompdelen, strak te maken. Ineens zag ik de naad toch weer tevoorschijn komen... huh? Ik denk dat dit komt doordat ik te hardhandig heb geprobeerd metalen in de voorzijde te stoppen vanwege het tailsitter-syndroom. Pff.... nou, de hele primerlaag van de romp afgepulkt en vervolgens een laagje secondenlijm gesmeerd over de voorzijde, daarna weer gevijld en opgeschuurd. Ik kreeg het helaas niet 100% perfect i.v.m. de al gemonteerde motoren en de kap, maar vond het ook wel weer welletjes.

De grijze primer aan de kant gezet, en dan maar de gele geprobeerd. Zo is ook beter te zien wat je al hebt gehad.

De gele primer leek beter te spuiten dan de grijze. Ook op het internet las ik later dat vooral grijs problemen geeft... beetje jammer dan, want grijs wordt toch meestal als primerkleur gebruikt.

16147152470_0b0d15827e_z.jpg

25. Ik hanteer een kleurenschema dat ik terugvond in een Tamiya handleiding voor hun prachtige 1/48-versie. RLM 76 eerst opgespoten, druk 0,8 bar met Vallejo 071.046, 2 delen verf en 1 deel Vallejo thinner. Dit ging als een zonnetje.

16146941328_65a9042f96_k.jpg

Het rode pijltje duidt de belangrijkste oneffenheid aan. :(

Volgende stap is afplakken en de twee camouflagekleuren spuiten. De schade tot heden: voorkant is niet volledig egaal, idem de rechtervleugel. Daarnaast zaten er resinachtige deeltjes in de lak, op deze schaal is dat storend. Ik heb net voorzichtig geprobeerd om die weg te schuren en gelukkig werkt dat bij de gewone Vallejo-verfjes wel (met wat beleid). Dat is dus mooi. Ik ga proberen de niet volledig egale stukjes voorkant (en vleugel) zo te camoufleren dat het nagenoeg niet meer te zien zal zijn. Leve de camouflagepatronen.

Totaal bestede tijd: 9 uur
 
Dat masking product ziet er wel handig uit. Hoe vloeibaar is dit? Zoals verf?
Heb hier maskol staan, maar daar werk ik niet zo graag mee, beetje te dik om precies te kunnen werken...
 
Ja Maskol heb ik hier ook staan maar vind ik zelf een beetje kleverig en gebruik ik liever voor chipping. Micro Mask is van dezelfde fabrikant als Micro Kristal Klear. Normaal gesproken maskeer ik met tape, maar dat is op deze schaal echt moeilijk.

De viscositeit is te vergelijken met hele dikke verf. Als het droog is, kun je het snijden maar doe dat zoals een chefkok groenten snijdt: in een drukkende beweging. Dus niet naar je toe halen, want zo goed kleeft het spul niet en dan loop je het risico dat je de rest meetrekt. Gebruik ook altijd een nieuw mesje.
 
Kleine schaal, kleine problemen zou je denken.. :p

Die Micro Mask moet ik ook eens gaan uitproberen. Ik heb er al veel goeie dingen over gehoord maar nog nooit echt uitgetest..
 
Het doet mij raar dit te lezen van de Vallejo grijze primer want ikzelf heb nog nooit problemen gehad met de Vallejo primers.
Ik gebruik de roodbruine op Duitse voertuigen en de Olive Drab op US voertuigen; telkens gespoten met airbrush.
De grijze Vallejo heb ik tot nu toe gebruikt via spuitbus, misschien dat hier een verschil in zit?
 
@Rocknrolla... je zou het zeggen. Grote kleine problemen, denk ik.

@Erwin: ja sommige mensen zijn er erg positief over. Ik weet niet of het aan de spuitbus ligt.

Kun jij na het opbrengen van de primer wel gewoon schuren? Ik heb o.a. dit probleem: https://www.youtube.com/watch?v=ujbBiGpA-hI

Aan de commentaren te zien, staan de poster van die video en ik niet alleen...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan